Vad är det som får skärmen att vakna?

Permalänk

Vad är det som får skärmen att vakna?

Tja!

Har en laptop med Windows 11 som då och då tänder skärmen när datorn står på trots att jag satt att skärmen skall slockna efter en viss tid. Den har börjat med det på sistonde så jag gissar att det är något jag installerat som orsakar detta. Kan man på nåt vis ta reda på vad det är som orskar detta? Logga det på nåt sätt?

/D

Permalänk
Medlem

Prova att inaktivera trackpaden och se vad som händer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Man kan kolla 'lastwake' i Windows, kanske det kan ge en hint?

https://lifehacker.com/how-to-find-out-what-woke-up-your-comp...

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Man kan kolla 'lastwake' i Windows, kanske det kan ge en hint?

https://lifehacker.com/how-to-find-out-what-woke-up-your-comp...

Åh tack! Har också problemet med min jobbdator. Kommer hem och så har den legat igång i ryggsäcken.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Prova att inaktivera trackpaden och se vad som händer.

Hmm det är antagligen den som får skärmen att vakna till liv. Fick gå via BIOS:en för att inaktivera den. Går inte att inaktivera den från enhethanteraren. Det går inte ens att avinstallera mjukvaran till den. Spelar ingen roll hur många omstarter jag gör efter att jag avinstallerat så är mjukvaran tillbaka igen efter omstart. Aldrig varit med om en så envis hårdvara/mjukvara.

Det är en äldre Dell (M6800) med trackpaden inbyggt i "palmresten", dvs bara trackpaden i sej går inte att byta. Och jag hittar inga nya delar till den så antagligen kommer allt begagnat vara lika slitet som det jag redan har. Så vad gör jag nu då?

Permalänk

Tvättade av trackpaden med alkohol efter ett tips jag hittade och hittade nya drivrutiner. Hittade även inställningen för hur känslig trackpaden (Windows egna inställningar) skulle vara och ställde ner den. Ta i trä men det verkar ha löst mitt problem.

Permalänk
Medlem

Låt den inte gå i viloläge, stäng av datorn riktigt istället. Kan ha nått med windows sleep mode att göra...nån bugg. Lite osäker på detaljerna.

Men om en rengöring fixade det så är det ju perfekt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT