Stationär dator med vattenkylning går ner i viloläge (mer) vid hård användning...

Permalänk
Medlem

Stationär dator med vattenkylning går ner i viloläge (mer) vid hård användning...

Hej,

För ca. 2 år sedan köpte jag min första dator med vattenkylning. Den har haft problem sedan första dagen.

Vad är problemet?

Problemet består i att datorn stänger ner sig själv i Powersaving mode. Det kan inträffa när som helst, utan förvarning.

Skärmen blir svart. Den piper sedan en lång, och 3 korta signaler. "Mina googlingar kring denna bios-felsignal är att den kan betyde lite allt möjligt. "Fel på en hårdvarukomponent", osv.

Skärmen visar en text om att datorn har gått ner i Poweer-saving mode. Att röra på mus eller tangentbord gör inget. Datorn kräver en omstart. Ofta går den in i BIOS efter omstart. Någon gång har jag t om behövt reparera windows.

Datorn fortsätter vara på, lampor lyser och fläktar går långsamt. Den stänger alltså inte ner sig helt.

Vid normal användning i Windows, sker felet ca. 0-1 gånger per dag.
Vid mindre krävande spel, sker felet ca. 1-3 gånger per dag.
Vid mycket krävande spel, sker felet konstant, ca 10-30 min.
Diablo 4 t ex, som har många rapporter kring att spelet överhettar spelares komponenter, är i det närmaste ospelbart, då datorn stänger ner sig konstant.

Jag misstänker att problemet är att datorn överhettar. Jag kan ingenting om vattenkylning, men är det möjligt att denna inte fungerar?

Felsökning och försökta lösningar:

Drar jag ner grafik-inställningar, FPS, minskar felet i flertalet spel, t om mer eller mindre försvinner.

Jag har övervakat problemet i AMD:s egna mjukvara
"AMD Software Adrenalin".
Processor-temperaturer kan ligga på ca. 60-70 grader.
GPU-temperaturer kan ligga på ca 70-80 grader.
Jag har svårt att redogöra för den exakta temperaturen, i ögonblicket datorn stänger ner sig, då denna inte sparas till efter en omstart.

Jag har försökt att underklocka GPU, men det gjorde ingen skillnad.

Jag har noggrant rengjort datorn på damm, samt tillkopplat en stor extern rumsfläkt. Datorn står på en sockel 10 cm från golvet. Datorn stänger ner sig mer på sommaren, än på vintern, då rumstemperaturn är högre.

Jag har låtit BIOS konfigurera fläktar för olika användningsområden, samt återställt på Default utan förändring.

Windows är satt på prestanda för spel.

Problemlösning:

Jag har fortfarande garanti, men vill allra helst inte skicka den för reparation till Tyskland.

Går det möjligen att sätta på någon form av extern kylning på grafik-kortet, för att kyla detta? Är det en bra lösning?

Kan det vara kompenentfel, tex RAM, snarare än överhettning pga. felmeddelande pip-signalen när datorn stänger ner sig? Jag har inte tillgång till komponenter att ersätta och försöka med.

Mycket tacksam för ev. Input, då felet är svårt för mig att felsöka, och mycket frustrerande. Vilken ända bör man börja i?

Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: LG Ultragear 3440x1440 85 Hz
Processor: CPU Sockel AM4 - CPU AMD Ryzen 7 5800X, 8x 3,80GHz
Processorkylare: Multisockel Deepcool Gammaxx L360 V2
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
Minne: 32 GB DDR4-RAM, Dual Channel (2x 16 GB), 3200 MHz, G.SKILL Trident Z RGB Series
Grafikkort: VGA PCIe - Radeon RX 6800 XT, 16GB GDDR6 / ASUS
SSD/Hårddisk: 1000 GB M.2 PCIe SSD Western Digital Blue SN550
SPM HDD SATA 8,89cm - 2000GB Seagate BarraCuda
Nätaggregat: GEH NT ATX 850W Netzteil Deepcool DQ850-M-V2L
Övriga komponenter: Deepcool Gammaxx L360 V2 Watercooling system

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

Hej hej dags att hitta en lösning på detta riktigt långa inlägg (det är en bra sak gör så man kan hoppa över många enkla frågor)

Men har några till frågor ändå.

Har du på xmp/expo. Och om ja har du testat att stänga av det? Sen så vilka slotts sitter ditt ram i? Har haft typ liknande problem förut med ram. Sen för att ram är enkelt att testa med. Bytt runt lite på var det sitter. Alltså testa att bara köra med en pinne och sen bytt i vilken plats dom sitter.

Testa också att köra ett program som heter occt. Kör då cpu, Gpu och ram test. Enkelt sätt att se om något överhettar.

Testa uppdatera alla drivrutiner typ som Gpu.

Testa uppdatera bios.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tack för återkopplingen.

Jag undersöker om jag har xmp/expo eller ej. Jag har aldrig hört talas om det, så jag tror inte det. Jag har ju DDR4-RAM, så varför är det aktuellt i denna situationen?

Jag håller på att flytta runt RAM. Prestandan på spel med bara medelhöga krav blir förvånansvärt sega och hackiga med bara en sticka på 16mb. Jag vet inte om detta är en indikation på att något är fel.

Jag har installerat OCCT. Temperarturen på alla 3, CPU, GPU och RAM, ligger mellan 44-50 grader C, även när jag spelar mindre krävande spel. Detta är förvånande då AMDs egna mätmjukvara Adrenalin, har gett mig värden på kring 70-80 grader C på "hotspot", det varmaste området på dessa komponenter.

De båda fläktarna på grafikkortet kör inte ens på dessa temperaturerna. Jag är förvånad hur lite de går igång. Är detta en ledtråd att tröskelvärdet för grafikkortstfläktarna inte kör mer och oftare? Jag har angett vattenkylning i BIOS som kylsystem, men har inga slangar som går till Grafikkortet, endast kring processorn. Jag funderar på att ändra denna setting, men de som byggde datorn har angett det, och de borde ju veta.

Jag dammar även datorn extra noga och sätter den på en plats med bättre ventilation.

Jag får återkomma efter att ha testat allt detta ett tag...

EDIT:

Jag hann bara starta Diablo IV, som är ökänt för att värma upp datorer på ett extremt aggressivt vis, innnan datorn krashade igen med en sticka RAM. Datorn gick alltså från 40-50 grader C, till att krascha på 2 minuter vid krävande spelande.

Mvh

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

okej. Detta hjälper att komma lite närmare svaret.

Att det blir prestanda skillnad när du kör ett ram minne är som det ska. Och om det inte blir någon direkt skillnad när du byter runt rammet så kan det ej vara det. Så ta och sätt tillbaka dom där dom satt från början. Xmp/expo är ett redskap för automatisk överklockning. Alla ska använda det. För att ändra inställningen får man gå in i bios. Finns många bra tutorials på yt så leta där lite.

Nu med temperaturer. På vilken del är hotspot temperaturen så hög. För att ha en skillnad melan hotspot och averge på nästan 40grader är inte normalt. Men När du körde occt krashade det då. Eller vad hände? Om hotspot på grafikortet är för tok för högt så kommer fläktarna inte köra på för dom kan bara se averege.

Testa att ladda ner ett program som hetter fan control. Och sen drar du upp alla fläktar på max. Och testar att köra diablo. Men om det inte funkar och det är hotspots som är för hög är det antingen dålig thermal paste på cpu/gpu (beroende på vilken som har för hög hotspot) eller så är det en dålig komponent.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Detta blev riktigt jobbigt.

xmp/expo i min BIOS heter tydligen D.O.C.P

Flytta runt RAM-stickor eller aktivera detta gjorde att vid nästa krasch, var Windows trasigt på många vis. (stängt av services,

Kraschen efter det, så hade Windows tagit bort mina recovery-filer.

Nu vägrar datorn reparera från boot-USB-sticka eller ominstallera Windows.

Snacka om ur askan i elden.

Jag får återkomma om överhettningsproblem, om/när jag får igång datorn igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Detta blev riktigt jobbigt.

xmp/expo i min BIOS heter tydligen D.O.C.P

Flytta runt RAM-stickor eller aktivera detta gjorde att vid nästa krasch, var Windows trasigt på många vis. (stängt av services,

Kraschen efter det, så hade Windows tagit bort mina recovery-filer.

Nu vägrar datorn reparera från boot-USB-sticka eller ominstallera Windows.

Snacka om ur askan i elden.

Jag får återkomma om överhettningsproblem, om/när jag får igång datorn igen.

Okej ja då känns det ju inte så roligt. Men det verkar ganska konstigt. Alltså antingen hade windows en hemlig uppdatering under krashen eller så är det typ ssd som är felet. Dock har jag alldrig stöt in i något sånt så jag kan ej hjälpa med det. Kanske bättre att skicka tillbaka den till tyskland efter allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter ett antal ominstallationer är Windows 10 igång igen. Antagligen är det bra att felsöka med en ny installation.
Förmodligen gick windows sönder pga. en pågående uppdatering ja. Windows har funkat i 2 år, så det var väl dags att rensa ändå.

Datorn går dock fortfarande ner i viloläge. Ca 2-3 per kväll vid medelkrävande spel (Mount & Blade Bannerlord).

Följande är gjort mot värme:
Rensat allt damm i datorn
Bytt kylpasta
satt den svalt mitt i rummet med externa fläktar.

Temperaturen är ca max grader Celsius:

___________________GPU CPU
Windows nystart/Firefox 50 50
Start av spel i startmeny 55 65
Spel av medeltungt spel 59-67 66-80

Som jag förstår det skall komponenter lätt klara av dessa temperaturer. Kan man därför misstänka felaktig komponent, snarare än överhettning? Det som förvirrar mig är att det krashar snabbare och oftare när man kör ett grafiktungt program (1-60 minuter). Medan det går ofta spela ett medeltungt spel 1-3 timmar, innan den krashar. Detta är ingen förändring sedan tidigare.

Jag tror jag skall fortsätta forska i vad en lång samt tre korta signaler i BIOS innebär. "Fel på ram eller någon komponent i datorn" är inte särskilt bra ledtråd.

Konstigt att PC är +30 år gammalt, och det är fortfarande i stort sett omöjligt att spåra om en komponent är trasig utan att trial-and-error med att byta ut dem... :-/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag misstänker AIO-kylaren från Deepcool. Hur är AIO:n monterad i chassit? Mot frontpanelen eller toppen? Känns eller är slangarna och radiation varma vid drift, och verkar vattentemperaturen stiga då datorn utsätts för en last?

Snurrar pumpen? Gurglar pumpen luft? Förs det oväsen från radiatorn omkring slangarnas in och utlopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag misstänker AIO-kylaren från Deepcool. Hur är AIO:n monterad i chassit? Mot frontpanelen eller toppen? Känns eller är slangarna och radiation varma vid drift, och verkar vattentemperaturen stiga då datorn utsätts för en last?

Snurrar pumpen? Gurglar pumpen luft? Förs det oväsen från radiatorn omkring slangarnas in och utlopp?

Tack för återkoppling!

Vattenkylningen är en stor sektion med 3 fläktar mot fronten. Från den går två slangar till processorfläkten som löper runt processorfläkten innan de går in i kylarens sockel. Slangarna är knappt märkbart varma och processorkylaren är helt sval på toppen. (Är det den dy menar med radiatorn?). Fläktarna snurrar men någon pump varken ser eller hör jag. Vattenkylningen har alltid varit tyst, det är mitt första system med detta, skalll det gurgla och låta för att fungera? Jag får kolla YT om detta...

Jag skall känna mer på slangar och processorkylare vid hög belastning, men de har aldrig varit varma innan vid drift. Däremot är grafikkortet väldigt varmt på ovansidans metallplatta, och fläktarna snurrar inte särskilt snabbt, och står helt stilla vid lägre temperaturer.

Jag skruvade bort grafikkortet, som inte var mycket dammigt alls. Efter detta sänktes CPU-temperaturen väsentligt (max 47 i spelmenyer), vilket förbryllar mig. GPU-temperaturen är som innan (ca 62)

Jag är nu tillbaka och felsöker respektive ram-stickor med Mem86, men detta tar ju som bekant en del tid...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Tack för återkoppling!

Vattenkylningen är en stor sektion med 3 fläktar mot fronten. Från den går två slangar till processorfläkten som löper runt processorfläkten innan de går in i kylarens sockel. Slangarna är knappt märkbart varma och processorkylaren är helt sval på toppen. (Är det den dy menar med radiatorn?). Fläktarna snurrar men någon pump varken ser eller hör jag. Vattenkylningen har alltid varit tyst, det är mitt första system med detta, skalll det gurgla och låta för att fungera? Jag får kolla YT om detta...

Jag skall känna mer på slangar och processorkylare vid hög belastning, men de har aldrig varit varma innan vid drift. Däremot är grafikkortet väldigt varmt på ovansidans metallplatta, och fläktarna snurrar inte särskilt snabbt, och står helt stilla vid lägre temperaturer.

Jag skruvade bort grafikkortet, som inte var mycket dammigt alls. Efter detta sänktes CPU-temperaturen väsentligt (max 47 i spelmenyer), vilket förbryllar mig. GPU-temperaturen är som innan (ca 62)

Jag är nu tillbaka och felsöker respektive ram-stickor med Mem86, men detta tar ju som bekant en del tid...

Hej hej. Detta låter ganska mycket som en felaktig pump. Men är inte helt säker. Tycker du borde ta och köra ett program som heter cinebench. Och sen se hur temperaturen är då. Alltså i hwinfo64. Om det kraschar då är det nog en död pump. Men sen testa också att ladda ner programmet fan control och kör alla fläktar på 100%. Om du inte hör något ljud då från pumpen eller lämnar att vattnet blir lite varmare är den nog död

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JAg körde Cinebench R23 i både single och multi core. Det fladdrade i en bild i 10 minuter, sedan fick jag värdet ca 13600 i båda testarna. Datorn krashade inte. Men då kör jag med bara en minnessticka, då jag försöker testa dem båda, genom att köra datorn, samt göra mem86 på nätterna.

Bör processorn inte vara felaktig eftersom testerna gick att köra nu då?

Skulle fan control öka pumpandet i vattenkylningen? Allt jag lyckades med var att sätta 2 st. fläktmoduler (vattenkylningens 3st. i fronten, och 2 st. chassifäktar) till max. Även då krashade datorn. Jag tror aldrig jag har hört vattenkylningen, skall den skvalpa och låta? Jag får lära mig mer om hur det bör fungera på YouTube.

vattenkylningensfläktsektion, slangarna och processorkylaren har knappt någon temperatur alls efter testet. Även grafikkortet är svalt när jag inte kör ett spel.

Tack för återkoppling, men jag känner mig lika vilsen. Jag är inte helt okunnig på datorer, men hur sjutton skall en lekman kunna felsöka sådant här inom rimliga parametrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

JAg körde Cinebench R23 i både single och multi core. Det fladdrade i en bild i 10 minuter, sedan fick jag värdet ca 13600 i båda testarna. Datorn krashade inte. Men då kör jag med bara en minnessticka, då jag försöker testa dem båda, genom att köra datorn, samt göra mem86 på nätterna.

Bör processorn inte vara felaktig eftersom testerna gick att köra nu då?

Skulle fan control öka pumpandet i vattenkylningen? Allt jag lyckades med var att sätta 2 st. fläktmoduler (vattenkylningens 3st. i fronten, och 2 st. chassifäktar) till max. Även då krashade datorn. Jag tror aldrig jag har hört vattenkylningen, skall den skvalpa och låta? Jag får lära mig mer om hur det bör fungera på YouTube.

vattenkylningensfläktsektion, slangarna och processorkylaren har knappt någon temperatur alls efter testet. Även grafikkortet är svalt när jag inte kör ett spel.

Tack för återkoppling, men jag känner mig lika vilsen. Jag är inte helt okunnig på datorer, men hur sjutton skall en lekman kunna felsöka sådant här inom rimliga parametrar.

Okej men då är det nog inte pumpen eller cpu. en sista test kan vara att köra ett program som heter furmark. Då för att se om det är grafikortet som är fel på. Men alltså det kan vara massa annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så är det VGA som bråkar med dig.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Kan det vara att GPU vill ha mer ström än den får.
Har aldrig haft AMD GPU men det borde finnas något program där du kan öka ström till GPU och prova om det blir stabilare.
Använder du splitkabel eller två separata till GPU (om det är 2 kontakter på)?

Visa signatur

LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

... men hur sjutton skall en lekman kunna felsöka sådant här inom rimliga parametrar.

Felsökning av datorer har alltid mest handlat om att byta delar mot något som (förmodat) är fungerande och på så sätt ringa in felet. På 80-talet kallades servicetekniker i USA (på skämt, men väldigt nedsättande) för "Well trained monkeys" då de i stort sett bara behövde prova sig fram.
Problemet är ju att den genomsnittlige datorägaren inte har två av allting därhemma att byta delar med. Mer seniora spelare kanske har kvar sin gamla burk, eller kan använda barnens dator som labbutrustning (medans de är på BIO).

Intermittenta fel kan vara riktigt giftiga, en maskin felade i minnestesten efter 80+ varv, för inte tala om en processor eller grafikkrets som får hicka på någon bana djupt nere i kislet någon gång per dag.

Trist om du måste skicka ner datorn till Tyskland. Om du gör det, SKRIV DÅ "INTERMITTENT" med den grövsta pennan du kan uppbåda där hemma! Samt skriv strukturerade beskrivningar på hur felet skall återskapas och vilken tid det förväntas ta - precis som du gjort i denna utmärkta tråd. Annars är risken att de kör sina standardprogram och allt är frid och fröjd i ett par timmar, så går maskinen i retur till dig och i värsta fall debiteras du för felsökningen eller att det inte fanns något fel.

Du har ingen kompis/granne med maskin som du skulle kunna stoppa in din SSD-disk och ditt grafikkort i för att utesluta de två komponenterna?
(SSD = Då slipper du påverka/ställa till oreda i den lånade maskinen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Okej men då är det nog inte pumpen eller cpu. en sista test kan vara att köra ett program som heter furmark. Då för att se om det är grafikortet som är fel på. Men alltså det kan vara massa annat.

Jag skall leta upp det och köra det.

Jag har kört med en minnessticka i taget idag med spelet Mount and Blade Bannerlord (som jag uppfattar som medelkrävande och inte krashar datorn direkt. Jag läser av manuellt, och inte exakt när det krashar.

Båda gör att datorn kraschar efter ca 30-60 min spel. Notera dock skillnaden i CPU temperatur!

Sticka 1 (körde i timmar i windows utan krash)
GPU 52-65 grader
CPU 43-47 grader

Sticka 2
GPU 44-64 grader
CPU 56-70 grader

Jag måste måta igen om sticka 2 verkligen medför så mycket varmare CPU-temperatur- Vad är det en indikation på om det stämmer? Felaktigt? Båda krashar ju datorn. Är det en indikation på att felet sitter någon annanstans än i RAM?

Grafikkortets metallsida och RAM-stickorna är glödheta så de avleder mycket värme. PRocessorfläkten är sval, men jag når ju inte att känna på processorn själv.
.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Jag skall leta upp det och köra det.

Jag har kört med en minnessticka i taget idag med spelet Mount and Blade Bannerlord (som jag uppfattar som medelkrävande och inte krashar datorn direkt. Jag läser av manuellt, och inte exakt när det krashar.

Båda gör att datorn kraschar efter ca 30-60 min spel. Notera dock skillnaden i CPU temperatur!

Sticka 1 (körde i timmar i windows utan krash)
GPU 52-65 grader
CPU 43-47 grader

Sticka 2
GPU 44-64 grader
CPU 56-70 grader

Jag måste måta igen om sticka 2 verkligen medför så mycket varmare CPU-temperatur- Vad är det en indikation på om det stämmer? Felaktigt? Båda krashar ju datorn. Är det en indikation på att felet sitter någon annanstans än i RAM?
.

Alltså felet är nog inte i rammet om båda gör så det krashar. Så du kan nog ta och sätta tillbaka båda stickorna och testa något annat som gpu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kan det vara att GPU vill ha mer ström än den får.
Har aldrig haft AMD GPU men det borde finnas något program där du kan öka ström till GPU och prova om det blir stabilare.
Använder du splitkabel eller två separata till GPU (om det är 2 kontakter på)?

Till grafikkortet går det 4 sladdar in i två uttag. Varje uttag har 2 rader med 4 kontakter. Sammanlagt är det 8 + 8 "hål". Det är fyra sladdar som går in, 1 med 6 och en med 2 piggar i respektive kontakt. Jag ber om ursäkt för min dåliga förklaring, då jag inte vet vad standarden heter.

Så här ser det ut:

https://www.gpumag.com/gpu-power-connectors-explained/

Jag har fått datorn byggd åt mig, så jag utgår ifrån att den skal få vad den behöver, men det låter ju som en trolig förklaring med tanke på att monitorn går i viloläge och signalen indikerar VGA-fel (bl a).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Felsökning av datorer har alltid mest handlat om att byta delar mot något som (förmodat) är fungerande och på så sätt ringa in felet. På 80-talet kallades servicetekniker i USA (på skämt, men väldigt nedsättande) för "Well trained monkeys" då de i stort sett bara behövde prova sig fram.
Problemet är ju att den genomsnittlige datorägaren inte har två av allting därhemma att byta delar med. Mer seniora spelare kanske har kvar sin gamla burk, eller kan använda barnens dator som labbutrustning (medans de är på BIO).

Intermittenta fel kan vara riktigt giftiga, en maskin felade i minnestesten efter 80+ varv, för inte tala om en processor eller grafikkrets som får hicka på någon bana djupt nere i kislet någon gång per dag.

Trist om du måste skicka ner datorn till Tyskland. Om du gör det, SKRIV DÅ "INTERMITTENT" med den grövsta pennan du kan uppbåda där hemma! Samt skriv strukturerade beskrivningar på hur felet skall återskapas och vilken tid det förväntas ta - precis som du gjort i denna utmärkta tråd. Annars är risken att de kör sina standardprogram och allt är frid och fröjd i ett par timmar, så går maskinen i retur till dig och i värsta fall debiteras du för felsökningen eller att det inte fanns något fel.

Du har ingen kompis/granne med maskin som du skulle kunna stoppa in din SSD-disk och ditt grafikkort i för att utesluta de två komponenterna?
(SSD = Då slipper du påverka/ställa till oreda i den lånade maskinen.)

Exakt min tanke och erfarenhet!
Jag byggde egna datorer och jobbade med IT-tech på 90-talet, tills jag började att hata hur inkonsekvent felsökning är. Nu köper jag bara färdigbyggda kvalitetsdatorer för att slippa den här typen av "skitjobb". Jag har två års garanti betald. Men jag tvivlar på att jag får annat än den standard-felsökning med snabb retur med kvarvarande fel som du fruktar.

Det är i alla fall bättre att få välmenande och specifikt riktade felsökande långskott här, än at surfa random på forum och internet och hoppas man stöter på felet, när man här helt inaktuell på hårdvara, standarder och inte har intresset kvar. Så stort tack till alla som stöttar i ens frustration!

Skall kolla om man ev. kunde köra grafikkortet på annan ort. Menar du att man måste kombinera med system-SSD för att återskapa felet och få info? Eller kan endast en komponent ge viss info?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om AIO:ns slangar är mjuka och kan klämmas ihop, så pröva detta, vilket bör få pumpen att ljuda då pumpmotståndet ökar. Eventellt låter det ingenting alls, men då du kan uppleva vattenflödet mellan fingrarna om slangen nyps ihop och sakteliga släpps.

Ett kortare syntetiskt test är inte nödvändigtvis tillräckligt för att utesluta att dilemmat beror på kylsystemet. Eftersom vattnet i loopen värms sannolikt inte till en brytpunkt eller ett utjämnande för vad kylsystemet klarar av, på 10min.

Perspektiv på detta är att en kall bilmotor vintertid förser inte med värme på ett ögonblick, så kupén eller framrutan tinar. Det tar därtill tid för bilens motorblock, olja- och kylsystem att uppnå normal arbetstemp, och att termostaten öppnar för att cirkulera kylvattnet genom radiatorn, som då kyler vätskan med fartvinden eller fläkt.

För att klargöra: du har sannolikt ett överskott på kylkapacitet i din vattenloop, initialt, men över tiden vid stresstestning av CPU kommer loopens vattentemp stabilseras och ert konkretare resultatet visa sig, om problemet beror på överhettning eller AIO:n.

Och känn på slangarna och radiatorn inför testet, uppskatta tempen. Sedan efter en längre tids testning, känn återigen på slangarna och radiatorn. Vid detta skede bör de upplevas som varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

...
Skall kolla om man ev. kunde köra grafikkortet på annan ort. Menar du att man måste kombinera med system-SSD för att återskapa felet och få info? Eller kan endast en komponent ge viss info?

Tanken är att undvika att köra på någon annans disk och att koppla bort den fysiskt; windows är ju pigg på att installera både det ena och det andra när den ser ny hårdvara (grafikkortet). Visserligen så kan man kanske skapa en återställningspunkt, men personen är kanske inte så pigg på att låna ut sin maskin om det riskerar att förändra dennes mjukvaruinstallation. Ren omtanke alltså, ett argument för att få låna någon annans dyrgrip utan att ställa till oönskade konsekvenser.
Dessutom har du ju dina spel på din egen disk färdiga att köra. Att windows stökar till det på din SSD (med den nya maskinens hårdvara) spelar ju ingen roll, du är ju van att installera om numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Jag köde Furmark i 1.5 timme iigår utan krash. Det kör en hårig donut i en psykadelisk tunnel som stressar GPU. Värdena säger mig inte mycket.
GPU-temperaturen steg långsamt uppp till max 76 grader. Detta skall var ok om jag förstår det rätt.
CPU maxade på 66 grader.
Chippoer: 271
PPW: 0.77
Fan 66%

Grafikkortets fläns mycket varm.
Slangar, cpu-kylare och fläktsektionen till vattenkylningen knappt ljumna.

"Och känn på slangarna och radiatorn inför testet, uppskatta tempen. Sedan efter en längre tids testning, känn återigen på slangarna och radiatorn. Vid detta skede bör de upplevas som varmare."

Slangarna är mycket tjocka och hårda och går inte snöra åt med handkraft. Jag har inte lyckats få dem mer än knappt ljumna vid något tillfälle. Jag vet inte om detta beror på att de fungerar som de skall, eller inte kyler bra, och därmed inte värms upp. Men CPU är aldrig uppe på kritiska temperaturer över 80 grader längre tid.

Denna morgon krashade datorn efter 30 sekunder när jag stresstestade med Bannerlord. Ungefär med som Diablo. Detta innebär att datorn krashar kall, med hög eller medelhög spelstress. Jag tolkar det som att det inte rör sig om överhettning, utan en felaktig komponent/för lite ström till VGA, pga. uppmätta temperaturer och tester. Är jag rätt på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta med överhettning kan du nog släppa. De ska klara betydligt högre temperaturer.

Är nog dags att överväga skicka in den för det är dags att börja byta komponenter för att eliminera fel. Något är helt klart defekt.

Kan vara GPU, minnen, nätdel eller moderkortet. Är i princip aldrig CPU som är defekt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Jag köde Furmark i 1.5 timme iigår utan krash. Det kör en hårig donut i en psykadelisk tunnel som stressar GPU. Värdena säger mig inte mycket.
GPU-temperaturen steg långsamt uppp till max 76 grader. Detta skall var ok om jag förstår det rätt.
CPU maxade på 66 grader.
Chippoer: 271
PPW: 0.77
Fan 66%

Grafikkortets fläns mycket varm.
Slangar, cpu-kylare och fläktsektionen till vattenkylningen knappt ljumna.

"Och känn på slangarna och radiatorn inför testet, uppskatta tempen. Sedan efter en längre tids testning, känn återigen på slangarna och radiatorn. Vid detta skede bör de upplevas som varmare."

Slangarna är mycket tjocka och hårda och går inte snöra åt med handkraft. Jag har inte lyckats få dem mer än knappt ljumna vid något tillfälle. Jag vet inte om detta beror på att de fungerar som de skall, eller inte kyler bra, och därmed inte värms upp. Men CPU är aldrig uppe på kritiska temperaturer över 80 grader längre tid.

Denna morgon krashade datorn efter 30 sekunder när jag stresstestade med Bannerlord. Ungefär med som Diablo. Detta innebär att datorn krashar kall, med hög eller medelhög spelstress. Jag tolkar det som att det inte rör sig om överhettning, utan en felaktig komponent/för lite ström till VGA, pga. uppmätta temperaturer och tester. Är jag rätt på det?

Ja men då är det inget fel med temperaturerna. Så det kan du släppa. Jag måste bara fråga. Kabeln du har till skärmen. Är den hel? Och testa att sätta in den i ett annat Uttag på grafikkortet. Men efter det är nästa steg nog Tyskland Tyvär

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Ja men då är det inget fel med temperaturerna. Så det kan du släppa. Jag måste bara fråga. Kabeln du har till skärmen. Är den hel? Och testa att sätta in den i ett annat Uttag på grafikkortet. Men efter det är nästa steg nog Tyskland Tyvär

Vet du vad. Det är en skum som går till datorn. Den är ganska kort och har glappat ibland. JAg skall byta till en annan HDMI kabel 4K guld och testa med den. Vem vet? Det finns 4 uttag på baksidan av grafikkortet och ett antal kablar, så jag har lite att göra under dagen. Vore extremt bra om kabeln löste problemet.

Ja, kontaktar Tyskland efter helgen, och föreslår att skicka grafikkort SSD:er och RAM, istället för hela datorn. Är det någon annan del man borde skicka, eller är det ett måste att packa hela burken, suck???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Vet du vad. Det är en skum som går till datorn. Den är ganska kort och har glappat ibland. JAg skall byta till en annan HDMI kabel 4K guld och testa med den. Vem vet? Det finns 4 uttag på baksidan av grafikkortet och ett antal kablar, så jag har lite att göra under dagen. Vore extremt bra om kabeln löste problemet.

Ja, kontaktar Tyskland efter helgen, och föreslår att skicka grafikkort SSD:er och RAM, istället för hela datorn. Är det någon annan del man borde skicka, eller är det ett måste att packa hela burken, suck???

Alltså jag tror att dom du köpte den ifrån vill ha hela datorn. Alltså tror det kan bli svårt för deras logistik team annars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Olyckligtvis krashar datorn även med annan HDMI kabel i uttag 2 på monitorn.
Grafikkortet har 4 utgångar, men bara en är HDMI. De andra tre har ett konstigt "P", som jag behöver googla för att veta vilken standard det är. Jag tror inte monitorn kom med en sådan kabel iaf.

Dags att fixa nu datorlåda med frigolit. Perfekt att jag nyligen slängde originalet. :-/

Tack för alla som tålmodigt försökt hjälpa hitills. Guldstjärna till alla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns lite småsaker att testa innan
Kolla MB tillverkares drivrutiner för chipset etc https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-...
kolla alla kablar i bägge ändar att dom sitter ordentligt
uppdatera BIOS till senaste på MB

Edit:
Andra kabeln till grafik heter displayport

Visa signatur

LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Finns lite småsaker att testa innan
Kolla MB tillverkares drivrutiner för chipset etc https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-...
kolla alla kablar i bägge ändar att dom sitter ordentligt
uppdatera BIOS till senaste på MB

Edit:
Andra kabeln till grafik heter displayport

Ny Bios och chipset. Kunde spela 20 minuter innan samma krasch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Olyckligtvis krashar datorn även med annan HDMI kabel i uttag 2 på monitorn.
Grafikkortet har 4 utgångar, men bara en är HDMI. De andra tre har ett konstigt "P", som jag behöver googla för att veta vilken standard det är. Jag tror inte monitorn kom med en sådan kabel iaf.

Dags att fixa nu datorlåda med frigolit. Perfekt att jag nyligen slängde originalet. :-/

Tack för alla som tålmodigt försökt hjälpa hitills. Guldstjärna till alla!

De andra utgångarna är Displayport, kan vara id'e att testa med en DP kabel för att utesluta att det inte är hdmi -port/kabel som strular. DisplayPort gränsnittet möjliggör oftast högre bandbredd/ högre fps, vissa skärmar har bara 60hz uppdateringsfrekvens när de används med hdmi kabel.

Glhf!!!