Jag gillar spelet, men antingen är jag dum i huvudet eller så är det dåligt på att förklara hur saker funkar.
Mer specifikt:
För att hoppa till ett annat system behöver man tilldela kraft till sin hoppmotor. Spelet berättar det genom att bara visa en röd text som säger något i stil med "power up jumpdrive" men inte hur.
Precis som i FallOut och Skyrim kan det vara svårt att hittta rätt väg i en stad/byggnad. Slår man på skannern så syns dock pilar i marken som visar vägen till det markerade målet.
Man får tidigt en raketryggsäck. Sen spenderar man en kvart med att försöka använda den tills man ger upp, googlar och upptäcker att det ligger i färdighetsträdet.
Samma sak gäller när man ska docka med ett annat rymdskepp som inte släpper till frivilligt. Då behöver man nån navigationsfärdighet, vilket spelet upplyser en om genom att säga åt en att docka men inte hur.
Förutom de irritationsmomenten är det lite buggigt, och man undrar lite vilka spel de som säger att det ser bra ut har som referens. Framförallt tycker jag hur spelet hanterar ljus är bedrövligt. Har sett att en del klagat på att det inte finns några inställningar för ljusstyrka, kontrast eller gamma, men jag är skeptiskt till om det hade hjälpt. Ibland är det för ljust och allt blir grådaskigt, ibland är det tvärtom.
Jag kan förstå de som ger spelet ett halvdant betyg med tanke på alla brister. Som tur är är det ju dock väldigt roligt, så det får bli 8/10 för mig.
Jag håller med att de kunde varit lite tydligare med vissa saker. Jag insåg att den rutan för att öka kraften till missiler eller motorn eller "grav" hade pilknappar på sig och då kan man trycka höger eller vänster pil för att byta från Engine, Missiles, Grav, m.fl och sen ta väck kraft från ena kategorin med pil ner och sedan öka kraften på "grav" med pil upp. När man lär sig det är det så mycket enklare.
Samma problem hade jag med rymdstationer. Flög rakt in i dem eller förbi bara tills jag insåg att när man ser den gråa rutan på stationen så ska man trycka på E (på PC) och då får man val att hälsa eller docka.