Permalänk
Medlem

Skillnad i hållbarhet

Hej
Jag kollar inte mycket på tv men till ibland kikar jag på rapport och till jul osv behövs det. Köpte en Phillips 2017 som gick sönder efter påsk någon gång. Behöver de vara igång regelbundet typ som luftvärmepumpen?

Det är första gången en tv går sönder och tidigare har jag fått slänga fungerande apparater (Luxor/Finlux osv) för att de var omoderna. Finns det någon teknik som är hållbarare? Blir bara förvirrad av alla olika bokstavsförkortningar

tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

TVapparater behöver mig veterligen inte "motioneras" nä.

Frågan är väl vad det var som gick sönder i din TV.
Var det exempelvis en kondensator i nätagget som gick sönder så har det inte mycket att göra med paneltypen riktigt. Svagheten i nätagget kan ju återfinnas oavsett teknik för bildvisningen.

Eller kanske en viktigare fråga - vad är huvudanledningen till att TVapparater går sönder nu för tiden?
Vet inte om det finns så superbra statistik på det här lättillgängligt...

Namnen är väldans röriga - yes.
Kanske kan laxpuddings TVguide hjälpa till lite på den fronten:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arer:

Det är första gången en tv går sönder och tidigare har jag fått slänga fungerande apparater (Luxor/Finlux osv) för att de var omoderna. Finns det någon teknik som är hållbarare? Blir bara förvirrad av alla olika bokstavsförkortningar

Hållbarhet handlar inte om själva tekniken eller vilka bokstavsförkortningar TV:n bär med LCD, OLED etc. Det handlar om produkter tillverkade med varierande kvalitet. Orsaken till att en TV går sönder och slutar fungera inom säg 5–7 år är att tillverkaren har valt komponenter och elektronik som inte håller särskilt bra, kretskort, kondensatorer etc. är det som vanligtvis går sönder.

Om du bär en oro för att en TV ska gå sönder kan de flesta butiker idag erbjuda förlängda garantier upp till 5 år på de TV de säljer. LG har även 5 års garanti på sin bättre modeller i OLED G-serien.

Produkter som Luxor och Finlux är exempel på OEM-produkter. Det är endast masstillverkning som stämplas med olika varumärken. Samma TV kan säljas under dussintals olika varumärken i dussinet olika länder. Dessa byggs i syfte att få en lågt pris, säljs ofta direkt av vissa butiker och har begränsad eller närmast obefintlig support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hållbarhet handlar inte om själva tekniken eller vilka bokstavsförkortningar TV:n bär med LCD, OLED etc. Det handlar om produkter tillverkade med varierande kvalitet. Orsaken till att en TV går sönder och slutar fungera inom säg 5–7 år är att tillverkaren har valt komponenter och elektronik som inte håller särskilt bra, kretskort, kondensatorer etc. är det som vanligtvis går sönder.

Om du bär en oro för att en TV ska gå sönder kan de flesta butiker idag erbjuda förlängda garantier upp till 5 år på de TV de säljer. LG har även 5 års garanti på sin bättre modeller i OLED G-serien.

Produkter som Luxor och Finlux är exempel på OEM-produkter. Det är endast masstillverkning som stämplas med olika varumärken. Samma TV kan säljas under dussintals olika varumärken i dussinet olika länder. Dessa byggs i syfte att få en lågt pris, säljs ofta direkt av vissa butiker och har begränsad eller närmast obefintlig support.

Tack för svar, antar att det inte är någon skillnad på märkena? Något märke som satsar på hållbarhet och inte på teknik
5 år är ju som en mobiltelefon

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arer:

Tack för svar, antar att det inte är någon skillnad på märkena? Något märke som satsar på hållbarhet och inte på teknik
5 år är ju som en mobiltelefon

Det är stor skillnad mellan olika fabrikat och varumärken både vad gäller tillgänglig support, vilja att reparera/reklamera och hur många procent av enheter som behöver service eller returneras som följd av att de är trasiga redan vid leverans och senare inom reklamations- och garantitiden.

Svårigheten är som alltid att det inte finns något sätt att överblicka och följa detta exakt. De som bör ha bäst koll är de stora återförsäljarna vilka kan se hur många av 1000 sålda enheter av ett viss märke som leder till reklamationer och service. Den informationen håller de vanligtvis för sig själva av flera tänkbara skäl.

Samsung, LG och förmodligen Philips är de som säljer flest TV i Sverige. Därför är det troligast någon av dessa tillverkares modeller man läser mest om på forum och liknande. På samma sätt kan mer ovanliga märken mycket väl ha en stor procentuell andel returer och garantiärenden. Men där mängden trasiga apparater är låga jämfört med de stora varumärkena och det därför helt enkelt är färre som berättar om krångel på exempelvis forum.

Finns förstås många som har en åsikt om ämnet om vilken tillverkare som är bäst eller värst. Men väldigt få som har verkliga siffror och vill, kan eller får dela med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arer:

Tack för svar, antar att det inte är någon skillnad på märkena? Något märke som satsar på hållbarhet och inte på teknik
5 år är ju som en mobiltelefon

Jag har bara lagat samsung ej öppnat andra fabrikat men Kondensatorerna är vanligt det snålas på och framför allt samsung! Min panasonic är runt 15 år går än Lg 5 år+ men där har jag hört det snålas med kondningarna med skulle tro panna och sony håller bättre kvalite. Har en samsung från 2012 så snart får man leta fram lödkolven

När jag var bodde hos föräldrarna hade vi bara philips tjock tv dem höll riktigt bra var bara en som gick sönder å den gick hela dagarna och var nog närmare 20 år då. Hur kvaliten är idag vet jag ej mer en att far å brorsans är lite buggiga med det är väl mjukvaran. Upplever att lg har bäst smart system om det nu heter så därför blev det den och fanns bara dem att välja i oled med då.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kolla även om din gamla TV har något känt fel (Googla på modellnamnet) ibland finns ursprungsfel som tillverkaren måste åtgärda.

Permalänk
Medlem

Gå sönder är ett brett ord. Den startar inte alls? Inga lampor som lyser? Den startar men klickar och startar om sig? Lampan lyser men tvn är svart?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Gå sönder är ett brett ord. Den startar inte alls? Inga lampor som lyser? Den startar men klickar och startar om sig? Lampan lyser men tvn är svart?

Inget händer, inga lampor, inga ljud inget. När jag ringde supporten så provade vi olika uttag och trycka på knapp bak på tvn ingen reaktion. Syrrans ungar använde den vid påsk och då funkade den men senare vid kristihimmelfärd passade morsan gården och sa att den inte funka. Hade hoppats att det bara var någon säkring att byta men det finns inga tvreparatörer här omkring

Ångrar att jag slängde luxorn den höll och var gjord i Motala. Räcker för Rapport och så slipper man ijustwanttobecool

Permalänk
Medlem
Skrivet av arer:

Inget händer, inga lampor, inga ljud inget. När jag ringde supporten så provade vi olika uttag och trycka på knapp bak på tvn ingen reaktion. Syrrans ungar använde den vid påsk och då funkade den men senare vid kristihimmelfärd passade morsan gården och sa att den inte funka. Hade hoppats att det bara var någon säkring att byta men det finns inga tvreparatörer här omkring

Ångrar att jag slängde luxorn den höll och var gjord i Motala. Räcker för Rapport och så slipper man ijustwanttobecool

Vad är det för tillverkare och exakta modellnamnet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Vad är det för tillverkare och exakta modellnamnet?

Philips Modell 55PUS6482/12 Serienr FZ1A1729059315

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arer:

Philips Modell 55PUS6482/12

PUS6482 berättar en del. 2:n berättar att det är en 2017-modell. PUS6-serien är Philips enklare serie som fortfarande är mainstream-modeller men de är vanligtvis byggda av turkiska Vestel – eller annan dito mönstertillverkare där det kan varierar över åren. Alltså samma typ av mönstermodell som exempelvis dagens Sharp, Andersson och Finlux. Skillnaden är förstås att Philips har en egen support. PUS6-serien är mer Philips sätt att konkurrera med OEM och ODM-tillverkningen.

Symptomen du beskriver är typiska för att strömförsörjningen gått sönder vilket är en relativt enkel sak att reparera. Men det är fortfarande höga kostnader inblandade och mycket tid och energi vilket gör att det i slutändan börjar närma sig priset för en ny TV.

Det skulle behövas en right-to-repair-förändring för TV-apparater också för sådant som ändå är relativt enkelt att byta själv, likt just strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

PUS6482 berättar en del. 2:n berättar att det är en 2017-modell. PUS6-serien är Philips enklare serie som fortfarande är mainstream-modeller men de är vanligtvis byggda av turkiska Vestel – eller annan dito mönstertillverkare där det kan varierar över åren. Alltså samma typ av mönstermodell som exempelvis dagens Sharp, Andersson och Finlux. Skillnaden är förstås att Philips har en egen support. PUS6-serien är mer Philips sätt att konkurrera med OEM och ODM-tillverkningen.

Symptomen du beskriver är typiska för att strömförsörjningen gått sönder vilket är en relativt enkel sak att reparera. Men det är fortfarande höga kostnader inblandade och mycket tid och energi vilket gör att det i slutändan börjar närma sig priset för en ny TV.

Det skulle behövas en right-to-repair-förändring för TV-apparater också för sådant som ändå är relativt enkelt att byta själv, likt just strömförsörjning.

tack jag hade inte väntat mig så mycket svar utan kanske bara en bekräftelse på att det inte går att laga.

Men om jag tolkar dig rätt så är det mer värt att leta efter äldre toppmodeller (enligt din lista) än årets produktion eftersom enklare modeller innehåller sämre delar (och/eller byggda i sämre fabriker) obeaktat lanseringsår dvs en 2019/20 toppmodell håller bättre än en billig 2023.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arer:

tack jag hade inte väntat mig så mycket svar utan kanske bara en bekräftelse på att det inte går att laga.

Men om jag tolkar dig rätt så är det mer värt att leta efter äldre toppmodeller (enligt din lista) än årets produktion eftersom enklare modeller innehåller sämre delar (och/eller byggda i sämre fabriker) obeaktat lanseringsår dvs en 2019/20 toppmodell håller bättre än en billig 2023.

Inte nödvändigtvis och just sådan statistik är det som inte finns fritt tillgänglig utan är något som tillverkarna håller för sig själva.

Däremot kan en toppklassmodell oftare repareras lönsamt då den enskilda komponenten som behöver bytas mer sällan blir lika dyr som att köpa nytt. Att byta ut en trasig strömförsörjning kostar – påhittat för exemplets skull – kanske 3000 kronor om man räknar in själva komponenten, arbetstider, lokalkostnader för servicestället och transporter fram och tillbaka.

Dessa 3000 kronor kan vara rimliga i ett läge när TV:n man köpt kostar 30 000 kronor ny och därför har tillverkaren satt i system så att man kan serva komponenter på det sättet. Med budget-TV:n som kostar 6 000 kronor ny är det fortfarande 3000 kronor för arbetstid, lokalkostnader för servicestället och transporten fram och tillbaka. Men visst, enklare komponent kanske får ned totalpriset för reparation till 2800 kronor istället vilket inte hjälper så värst mycket. Då är det inte lika troligt att det ens finns ett system för att reparera och laga produkterna även för ens enkla fel. Man skrotar de som går sönder under reklamationen och gör återköp till kunden.

Denna fördel för toppklassmodeller rinner däremot av med tiden. För en flera år gammal toppklass-TV kan det vara svårt att få tag på rätt reservdel. Plus att en TV som körts i flera år helt enkelt är närmare slitagepunkten där någon komponent fallerar.

Det finns ingen insyn i hur varje tillverkare arbetar och hur de arbetar varierar dessutom över tiden. Och allt man kan bedöma det på är bara anekdoter om när det går bra eller dåligt med reklamationer och service. Det man kan göra som konsument är sikta på modeller där det från början finns till exempel en längre garanti eller där en längre garanti kan köpas till. Det senare brukar butikerna kunna ordna. Där kan man ju dra lite slutsatser att ifall en TV-modell inte går att köpa med 5 års garantiförsäkring, då finns det kanske en anledning till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arer:

Philips Modell 55PUS6482/12 Serienr FZ1A1729059315

https://www.philips.se/c-f/XC000012781/vad-ska-jag-g%C3%B6ra-...
Kontrollera alla stegen. Du kan alltid kontakta deras support och se om dom kanske kan hjälpa dig även om du inte har garanti. Kan ju vara något enkelt som hänt och inte kräver att man skruvar upp den.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX