Serviceärende RTX 3090 hos Inet

Permalänk
Medlem

Serviceärende RTX 3090 hos Inet

Halloj!

Jag köpte ett RTX 3090 här på Sweclockers marknad vid en mycket snabb och smidig affär där jag fick med ett kvitto från Inet.

Tyvärr så visade det sig att grafikkortet var trasigt, delta mellan hotspot och avg temp var 25+ grader och hotspot låg på 105 grader vid spelande vilket resulterade i thermal throttle. Jag skapade därför ett serviceärende hos Inet med det kvitto som jag fick av säljaren och det var inga konstigheter. Informerade även direkt till Inet om att kortet var köpt begagnat och att jag inte var personen som stod på kvittot, detta var inga som helst problem och Inet skötte ärendet mycket smidigt.

Efter ett par veckor så hörde Inet av sig och sa att kortet blivit utdömt och att jag fick tillgodo så att jag kunde beställa ett nytt kort från dem vilket jag gjorde med lycka då jag kunde byta upp mig till ett RTX 4090 när jag la en mellanskillnad.

Detta var i mars i år, nu i fredags (8/9-23) ringde Inet upp mig och hävdar att kortet inte är köpt från dem utan från Komplett istället. De kräver att jag skickar tillbaka de kort som jag bytte uppe mig till och att de ska returnera det trasiga kortet till mig. Värt att tillägga är att Inet skickade deras interna serviceorder mellan dem och deras leverantör och de har haft denna informationen sedan 4/5-23.

Någon som har koll på vad som gäller här? Kan de verkligen kräva detta?

Permalänk

Stod det Inet eller Komplett på kvittot du fick av säljaren? Väldigt konstigt att de efter allt säger att det är inhandlat på Komplett.

Jag antar att de kollade serienumret på kortet i efterhand och att säljaren kanske förfalskat kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaärdetsomhänder:

Stod det Inet eller Komplett på kvittot du fick av säljaren? Väldigt konstigt att de efter allt säger att det är inhandlat på Komplett.

Jag antar att de kollade serienumret på kortet i efterhand och att säljaren kanske förfalskat kvittot?

Kvittot var från Inet och är giltigt och stämmer, annars hade jag aldrig kunnat få tillgodo av Inet.

EDIT: Inet registrerade inte serienummer på kvittot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vaärdetsomhänder:

Jag antar att de kollade serienumret på kortet i efterhand och att säljaren kanske förfalskat kvittot?

Det kan ju också vara att säljaren köpte flera kort från olika affärer och skickade med giltigt kvitto för ett annat kort.
Men står serienumret på kvittot? Eller är det bara butiken som har den infon internt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan ju också vara att säljaren köpte flera kort från olika affärer och skickade med giltigt kvitto för ett annat kort.
Men står serienumret på kvittot? Eller är det bara butiken som har den infon internt?

Det kom nog fram internt när gpu tillverkaren skulle betala tillbaka för garantin.
Tycker nog att komplett och Inet kan lösa det internt även fast man kanske kontaktar dig först och förvarnar.

@inet kan kanske hjälpa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Eller är det bara butiken som har den infon internt?

Det har visat sig genom att Inets interna RMA-ansökan mot deras leverantör nekats den 4/5-23.

Skrivet av Thomas:

Det kan ju också vara att säljaren köpte flera kort från olika affärer och skickade med giltigt kvitto för ett annat kort.
Men står serienumret på kvittot?

Ja, detta skulle vara enda förklaringen.
Serienummer står ej på kvittot från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Halloj!

Jag köpte ett RTX 3090 här på Sweclockers marknad vid en mycket snabb och smidig affär där jag fick med ett kvitto från Inet.

Tyvärr så visade det sig att grafikkortet var trasigt, delta mellan hotspot och avg temp var 25+ grader och hotspot låg på 105 grader vid spelande vilket resulterade i thermal throttle. Jag skapade därför ett serviceärende hos Inet med det kvitto som jag fick av säljaren och det var inga konstigheter. Informerade även direkt till Inet om att kortet var köpt begagnat och att jag inte var personen som stod på kvittot, detta var inga som helst problem och Inet skötte ärendet mycket smidigt.

Efter ett par veckor så hörde Inet av sig och sa att kortet blivit utdömt och att jag fick tillgodo så att jag kunde beställa ett nytt kort från dem vilket jag gjorde med lycka då jag kunde byta upp mig till ett RTX 4090 när jag la en mellanskillnad.

Detta var i mars i år, nu i fredags (8/9-23) ringde Inet upp mig och hävdar att kortet inte är köpt från dem utan från Komplett istället. De kräver att jag skickar tillbaka de kort som jag bytte uppe mig till och att de ska returnera det trasiga kortet till mig. Värt att tillägga är att Inet skickade deras interna serviceorder mellan dem och deras leverantör och de har haft denna informationen sedan 4/5-23.

Någon som har koll på vad som gäller här? Kan de verkligen kräva detta?

Jag kan ju tycka att Inet får stå för sitt misstag i detta läget, komma 7 månader efter med en sån här grej känns ju sådär. Dom har ju klantat sig och får stå för det tycker jag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker nog att komplett och Inet kan lösa det internt även fast man kanske kontaktar dig först och förvarnar.

Ja det känner jag också, att jag blir inblandad här känns absurt. Speciellt efter så pass lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Det har visat sig genom att Inets interna RMA-ansökan mot deras leverantör nekats den 4/5-23.

Ja, detta skulle vara enda förklaringen.
Serienummer står ej på kvittot från Inet.

Tråkigt - som sagts är väl den rimliga förklaringen att säljaren, medveten eller omedvetet, lämnat ut fel kvitto. Står inte serienumret på kvittot är det ju ett väldigt lätt misstag att göra. Jag var tvungen att titta på ett kvitto från Webhallen på senaste grafikkortet jag köpte och på det står faktiskt serienumret med.

Inet är ju väldigt bra att ha att göra med då de oftast försöker lösa saker snabbt, men speciellt när du informerade om att det var ett begagnat kort du köpt så kan man ju i efterhand tycka att de kunde kollat upp serienumret i förväg (men det är ju lätt att vara efterklok).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tyckte jag kände igen fallet.. om än lite annorlunda så är det väl mer eller mindre samma sak. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1685440-skickade-tillb...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tyckte jag kände igen fallet.. om än lite annorlunda så är det väl mer eller mindre samma sak. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1685440-skickade-tillb...

TACK!!

Detta är EXAKT den felbeskrivningen som Inet skrivit på den nekade RMA-ansökan mot deras leverantör. Jag ifrågasatte det eftersom att den inte alls stämmer överens med den felbeskrivning som jag lämnade in kortet för. Fick då nedan som svar.

Jag förstår att du reagerade på den felbeskrivning som användes i vår RMA ansökan då den ej speglar exakt det problem som du hade upplevt. Dock så var det så att fläktarna och damm var orsaken till de problem som du upplevde. OM man snurrar på fläktarna i nuläget så kan man höra att det är damm i kullagren och en av fläktarna vobblar en hel del. Detta är ett fel som brukar accepteras på garanti och därav var det felbeskrivningen.

Vill även tillägga att "fläktar och damm" inte kan vara orsaken till att delta mellan hotspot och snitt-temperatur är på 25+ grader. Om det inte är så att damm mirakulöst har hamnat mellan GPU-chippet och kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

TACK!!

Detta är EXAKT den felbeskrivningen som Inet skrivit på den nekade RMA-ansökan mot deras leverantör. Jag ifrågasatte det eftersom att den inte alls stämmer överens med den felbeskrivning som jag lämnade in kortet för. Fick då nedan som svar.

Jag förstår att du reagerade på den felbeskrivning som användes i vår RMA ansökan då den ej speglar exakt det problem som du hade upplevt. Dock så var det så att fläktarna och damm var orsaken till de problem som du upplevde. OM man snurrar på fläktarna i nuläget så kan man höra att det är damm i kullagren och en av fläktarna vobblar en hel del. Detta är ett fel som brukar accepteras på garanti och därav var det felbeskrivningen.

Jag hade inga som helst problem med fläktarna på mitt kort när jag skickade in det.

Permalänk
Medlem

Om dom inte tagit serienummer på kvittot innan så lär det inte vara första gången dom hamnar i denna situationen vid serviceärenden? För det känns väldigt konstigt att ett halvår senare återkomma och ställa krav på retur när dom accepterat återköpet måste ju nästan finnas någon tidsram som är skälig?

Permalänk
Medlem

Har dom skrivit ut ett kvitto med serienummer på det kort du skickade in? Hur ska du veta att dom inte blandat ihop korten annars? Låter ju nästan som det då felet dom nu nämner är helt olikt det du skickade in för.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Om ngn sålt ett trasigt kort samt dessutom skickat med ett felaktigt kvitto.

Då skulle jag nog i första hand vara rätt förbannad på den som sålde kortet, inte Inet som trots allt försökt lösa det hela.

Man kan ju misstänka att Inet, i första hand, förutsatte att kortet var inköpt hos dom då kvittot stämde med modell och fabrikat.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Om ngn sålt ett trasigt kort samt dessutom skickat med ett felaktigt kvitto.

Då skulle jag nog i första hand vara rätt förbannad på den som sålde kortet, inte Inet som trots allt försökt lösa det hela.

Man kan ju misstänka att Inet, i första hand, förutsatte att kortet var inköpt hos dom då kvittot stämde med modell och fabrikat.

Det är väl snarare att säljaren körde crypto och blandat ihop dem.... Då dem flesta inte har serienummer med på kvittot

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Om ngn sålt ett trasigt kort samt dessutom skickat med ett felaktigt kvitto.

Då skulle jag nog i första hand vara rätt förbannad på den som sålde kortet, inte Inet som trots allt försökt lösa det hela.

Man kan ju misstänka att Inet, i första hand, förutsatte att kortet var inköpt hos dom då kvittot stämde med modell och fabrikat.

Jag har inget agg mot säljaren då kortet fungerade och var lätt att missa att hotspot på kortet var på 105grader konstant. Det är inget man märker om man inte kollar med t.ex. HWMonitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har dom skrivit ut ett kvitto med serienummer på det kort du skickade in? Hur ska du veta att dom inte blandat ihop korten annars? Låter ju nästan som det då felet dom nu nämner är helt olikt det du skickade in för.

Tyvärr så har jag inte skrivit upp serienummer på kortet som jag skickade in vilket jag starkt ångrar.. Kan inte heller se något på Inet.se om det.

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal från Inet nu.
De löser mitt ärende intern och ser detta som en "läropeng".

Trots att jag tycker att detta ärendet varit mycket märkligt och obekvämt så är jag givetvis nöjd med att de inte blandar in mig i detta något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Fick ett samtal från Inet nu.
De löser mitt ärende intern och ser detta som en "läropeng".

Trots att jag tycker att detta ärendet varit mycket märkligt och obekvämt så är jag givetvis nöjd med att de inte blandar in mig i detta något mer.

Utifrån den andra tråden och hur ärendet hanterades där, så verkar det som att Inet helt enkelt inte själva har koll på serienummer, utan det är deras leverantör som gör detta. När Inet sedan skickar tillbaka kortet till leverantören så skriker dessa rakt ut - för de har nämligen inte sålt detta kort till Inet (utan det är t.ex. komplett som köpt detta)

Det är alltså först i sista steget av hanteringen som det ens kan upptäckas att du skickat in fel kort. Något som såklart är helt sjukt.

Sen att du blev drabbad är väl bara pga den du köpte kortet av gav dig fel kvitto, så det är ju verkligen inte ditt fel i det hela.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Snyggt löst av Inet. Känns surt att både du och att Inet blev inblandade i detta när det var säljaren som gjorde fel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Inet, får man fråga varför ni inte skriver serienummer på kvittona? Känns som att mycket krångel och besvär kan slippas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Fick ett samtal från Inet nu.
De löser mitt ärende intern och ser detta som en "läropeng".

Trots att jag tycker att detta ärendet varit mycket märkligt och obekvämt så är jag givetvis nöjd med att de inte blandar in mig i detta något mer.

Lika gärna som du kan ha fått fel kombination av kvitto och kort, så kan de ha sålt ett "Komplett-kort" som de har fått i retur på ångerrätt e dyl tidigare, givet att de inte har koll på serienumren förrän de hamnar hos importören efter reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Fick ett samtal från Inet nu.
De löser mitt ärende intern och ser detta som en "läropeng".

Trots att jag tycker att detta ärendet varit mycket märkligt och obekvämt så är jag givetvis nöjd med att de inte blandar in mig i detta något mer.

Skönt att det löste sig och helt rätt av Inet att ta det som läropengar. Man kan ju tycka att Serienumret borde finnas på kvittot så att man som köpare kan kolla så att det faktiskt stämmer om man ska skicka in det. Och så att faktiskt inet kan kolla av att kortet faktiskt är köpt av dom innan dom godkänner allt, då slipper man ju all denna huvudverk

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Snyggt löst av Inet. Känns surt att både du och att Inet blev inblandade i detta när det var säljaren som gjorde fel.

Det är inte alls säkert att det är säljaren som gjort fel. Tänk om säljaren köpt ett återköp hos Inet som i själva verket kommit från Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Det är inte alls säkert att det är säljaren som gjort fel. Tänk om säljaren köpt ett återköp hos Inet som i själva verket kommit från Komplett?

Visst kan det vara så. Rent krasst kan det ha gått fel i många led. Min poäng var att det blev olyckligt att du och Inet fick lägga massa tid på detta pga av en eller flera andra personers slarv

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

@Inet, får man fråga varför ni inte skriver serienummer på kvittona? Känns som att mycket krångel och besvär kan slippas.

Han som ringde upp mig nämnde att detta är något de ska börja med vilket jag tycker är mycket bra.

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom accepterade retur av ett begagnat kort. Osmart av Inet. Dom ångrar nog sig i efterhand.
Tur det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Konstigt att dom accepterade retur av ett begagnat kort. Osmart av Inet. Dom ångrar nog sig i efterhand.
Tur det löste sig.

Serviceärende, inte retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Serviceärende, inte retur.

Seplar det någon roll? Om det inte är något ny lag så har garantin bara gällt den som köpte varan.

Citat:

Reklamationsrätten gäller för köp mellan ursprunglig konsument och näringsidkare, alltså inte vid köp av begagnade varor mellan privatpersoner. Garanti är något som är frivilligt för butiker att lämna.