Skrivet av Mithras:
Att skriva krönikor är "dra en fuling" nuförtiden?
Börjar jag bli för gammal som inte förstår hur en krönika på en nyhetssida är "en fuling för mer annonsintäkter"?
Skrivet av trudelutt:
Du framstår snarare som ung eftersom du är så naiv.
Är det en fuling att ha en åsikt?
Är det en fuling att ha en åsikt som skiljer sig från din?
Som när SweClockers nyligen gjorde någon sponsring med Philips om skärmar och det var lite som en annons som var semi-förtackt som en artikel och många som skrev kommentarer (innan det rensades) hade missat att det var sponsrat innehåll.
Den tyckte jag kändes lite som en fuling, eller åtminstone gränsfall.
Att ha en åsikt tycker jag inte är samma sak som att dra en fuling.
Ang. ämnet.
Jag kan se båda sidor.
Första reaktionen var något i stil med, vad sysslar de med?
Ge oss en ~20 år gammal USB standard om man inte köper dyraste modellen.
Snålt, girigt, konsumentfientligt... typ den typen av saker.
Sen kan det verka rimligt ur tekniskt/ekonomiskt/affär-perspektiv att återanvända en "gammal" SoC och om den då inte har stöd för högre än USB 2.0 så har det en teknisk förklaring.
Men säg om jag bara sprungit ut ock köpt en ny iPhone 15 (icke pro) utan att ha koll på detta och sen fått reda på det efteråt så hade jag troligtvis känt mig lite lurad.
Jag kan förstå hur man kan vara besviken på vissa av Apples beslut.
Som detta med ~20 år gammal USB på senaste generationens telefon.
Eller deras datorer som är snålt utrustade med RAM och lagring i baskonfigurationerna, inte går att uppgradera efter köp och höga priser för att köpa till mer vid nyköp.
Nu kanske inte åldern i sig spelar så stor roll.
Men USB 2.0 är 480 Mbit vilket teoretiskt borde ge en överföringshastighet på upp till 60 Mbyte/s.
Men vad jag sett från externa hårddiskar så brukar de bara ge runt 30 Mbyte/s, kanske strax över och för USB 2.0 minnen vanligtvis under.
Inte speciellt imponerande alls i en värld där man kan lagra över 100GByte på en telefon.
Inte om man tänkt att faktiskt utnyttja hundratals Gigabyte av utrymme och inte bara ha det som en skrytfaktor.
Känns lite på nivå som om Apple hade levererat sina stationära datorer med Fast Ethernet (100Mbit).
Men ja beslutet att återanvända en äldre SoC gör att det finns en teknisk anledning.
Att det inte bara är rent jävelskap.
Att det ändå finns en annan (dyrare) modell att köpa om man tycker det är tillräckligt viktigt.
Men det känns ändå ungefär lika fräscht som att sälja mjölk med bäst före datum: idag (bäst före samma som försäljningsdatum).
Åtminstone sett till att iPhone 15 ändå är en dyr produkt.
Hade den kostat 6000kr så hade den föråldrade USB standarden känts betydligt rimligare.