Min router tappar internetanslutning, finns det någon lösning?

Permalänk
Medlem

Min router tappar internetanslutning, finns det någon lösning?

Hallå allesammans!
Snart blir det slaktmask och avrättning av denna satans apparat om det inte finns någon lösning på det!

Modell: Netgear R7000 Nighthawk!

Så här ligger det till!

Varannan till var tredje dag så tappar min router internetanslutningen, vissa gånger till och med tätare än så!
Det driver mig till vansinne eftersom jag får starta om den varenda gång det sker!
Både radiodelen och switchenheten i routern kopplas ned!

Den är väggmonterad och har mer än god ventilation!
Det bekräftas också av att den aldrig blir varm, bara fes-ljummen, oavsett om jag bara ser på YouTube eller tankar filer!

Så med andra ord, överhettning är uppenbarligen inte dess problem!
Det är synd för den är bra i övrigt med horder med möjligheter i inställningarna, så där finns det då rakt inga brister!

Men det, det har kokat ner till är frågan, är det programvaran eller hårdvaran som är boven i dramat?
Netgear är ju ett ganska rejält bygge till företag, så det är ju inte direkt "Bengans nätverksutrustning AB som tillverkat den!

Tänker också att min router är ju inte heller en av Netgear´s budgetenheter!

Provade min polares "följamed-router från Telia under något halvår och den gick aldrig offline!

Så är det inte lite småsketet ändå att en budgetrouter från Technicolor spöar upp min router när det gäller pålitlighet så det bara smäller i gatan?

Har ni någon teori eller några tankar om vad som felar med min router så dela med er för all del, för nu tänker jag djupdyka i den där apparaten!

Tacksam för alla svar!💗

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det kan vara vad som helst, men troligtvis är det något fel i just firmware du har.
Så jag hade uppdaterat firmware, kanske till och med gjort en fabriksåterställning innan och hoppats på att det löst problemet.

Men är det internet helt och hållet eller är det bara trådlösa som du tappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Det kan vara vad som helst, men troligtvis är det något fel i just firmware du har.
Så jag hade uppdaterat firmware, kanske till och med gjort en fabriksåterställning innan och hoppats på att det löst problemet.

Men är det internet helt och hållet eller är det bara trådlösa som du tappar?

Ja eller om man kanske kunde skicka Netgears programvara åt helvete och installera typ PFsense eller något i den stilen!🤔
Tål att undersökas helt klart!

Allt slocknar, när den går ner så fungerar varken Wifi eller Ethernet!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll om det är en budgetrouter eller en svindyr router. Sakerna går sönder oavsett pris om man har lite otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja eller om man kanske kunde skicka Netgears programvara åt helvete och installera typ PFsense eller något i den stilen!🤔
Tål att undersökas helt klart!

Allt slocknar, när den går ner så fungerar varken Wifi eller Ethernet!

/Lifooz

https://freshtomato.org/ (kör jag sen länge på en R7000 utan några problem).
Även https://openwrt.org/ har stöd för R7000, men jag har ingen personlig erfarenhet.

Installation sker på egen risk, det går att bricka routern så läs på innan du testar.

Permalänk
Medlem

R7000 har FCC approval date i Augusti 2013, så det är en rätt gammal modell. Hur länge ditt exemplar har varit i drift vet bara du, men elektronik åldras, speciellt verkar strömadaptrarna till konsumentelektronik vara rätt kassa, vilket kan ge diverse konstiga problem.

Skrivet av Lifooz:

Ja eller om man kanske kunde skicka Netgears programvara åt helvete och installera typ PFsense eller något i den stilen!🤔
Tål att undersökas helt klart!

Köp inte Broadcomm-baserat skräp nästa gång så får du mer att välja på vad gäller mjukvara. Ett tips är att kolla OpenWrts table of hardware, det går att filtrera på WiFi6/ax-support. Netgear har en hel del nya modeller baserade på Mediatek som har stöd och kan installeras från Netgears webbgränssnitt.

Som det är nu får du titta om Merlin eller DD-WRT har stöd för R7000, men de kör garanterat gamla ruttna sönderhackade Linux-kärnor.

Permalänk
Medlem

Skicka skräpet, köp en vettig brandvägg och APs för WiFi och ha sedan ett problemfritt nät.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja eller om man kanske kunde skicka Netgears programvara åt helvete och installera typ PFsense eller något i den stilen!🤔
Tål att undersökas helt klart!

Allt slocknar, när den går ner så fungerar varken Wifi eller Ethernet!

/Lifooz

Ja det låter bättre, har själv kört mycket pfsense men gått över till Unifi nu av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

https://freshtomato.org/ (kör jag sen länge på en R7000 utan några problem).
Även https://openwrt.org/ har stöd för R7000, men jag har ingen personlig erfarenhet.

Installation sker på egen risk, det går att bricka routern så läs på innan du testar.

Nu snackar vi, tack för tipset, skall kolla in båda och se vad jag tycker!

/Lifooz

Skrivet av KAD:

R7000 har FCC approval date i Augusti 2013, så det är en rätt gammal modell. Hur länge ditt exemplar har varit i drift vet bara du, men elektronik åldras, speciellt verkar strömadaptrarna till konsumentelektronik vara rätt kassa, vilket kan ge diverse konstiga problem.

Köp inte Broadcomm-baserat skräp nästa gång så får du mer att välja på vad gäller mjukvara. Ett tips är att kolla OpenWrts table of hardware, det går att filtrera på WiFi6/ax-support. Netgear har en hel del nya modeller baserade på Mediatek som har stöd och kan installeras från Netgears webbgränssnitt.

Som det är nu får du titta om Merlin eller DD-WRT har stöd för R7000, men de kör garanterat gamla ruttna sönderhackade Linux-kärnor.

Mjo jag vet att modellen lanserades 2013, men åandra sidan så snittar jag på 310mbit/s, och det verkar den ju palla när den går som den skall!
Det där med Broadcomm och Mediatek har jag ingen koll på, men om jag någon dag fixar en annan router så kollar jag nog in det lite närmare då!

/Lifooz

Skrivet av _niko_:

Skicka skräpet, köp en vettig brandvägg och APs för WiFi och ha sedan ett problemfritt nät.

Jag sitter i en etta på 44 kvm² så känns lite hardcore att gå på en sådan lösning samtidigt!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu snackar vi, tack för tipset, skall kolla in båda och se vad jag tycker!

/Lifooz

Mjo jag vet att modellen lanserades 2013, men åandra sidan så snittar jag på 310mbit/s, och det verkar den ju palla när den går som den skall!
Det där med Broadcomm och Mediatek har jag ingen koll på, men om jag någon dag fixar en annan router så kollar jag nog in det lite närmare då!

/Lifooz

Jag sitter i en etta på 44 kvm² så känns lite hardcore att gå på en sådan lösning samtidigt!

/Lifooz

Får du fortfarande säkerhetsuppdsteringar? Annars bör du nog byta 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag sitter i en etta på 44 kvm² så känns lite hardcore att gå på en sådan lösning samtidigt!

/Lifooz

Antingen köper man dyrt "gaming"-skräp som strular eller så lägger man ungefär samma summa eller lite till på nåt som funkar riktigt bra.

Jag vill i alla fall ha bra hastighet och stabilitet, oavsett hur stort mitt hem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antingen köper man dyrt "gaming"-skräp som strular eller så lägger man ungefär samma summa eller lite till på nåt som funkar riktigt bra.

Jag vill i alla fall ha bra hastighet och stabilitet, oavsett hur stort mitt hem här.

Du får gärna rekomendera nåra prylar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Får du fortfarande säkerhetsuppdsteringar? Annars bör du nog byta 😊

Vad är säkerhetsuppdateringar? Skoja bara!
Nej men jag fick en sådan när jag ganska nyligen hade köpt routern för 3 år sen, sedan dess har det inte kommit någon, nej det är nog dags för ny programvara trots allt! Netgear har övergett min router vad det verkar som!

/Lifooz

Skrivet av dlq84:

Antingen köper man dyrt "gaming"-skräp som strular eller så lägger man ungefär samma summa eller lite till på nåt som funkar riktigt bra.

Jag vill i alla fall ha bra hastighet och stabilitet, oavsett hur stort mitt hem här.

Jo jag håller med dig till punkt och pricka, min R7000 var dock vad jag hade råd med när jag köpte den!
Att det dock är en "spelrouter" krävs det inget geni för att se!😅

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hallå allesammans!
Snart blir det slaktmask och avrättning av denna satans apparat om det inte finns någon lösning på det!

Modell: Netgear R7000 Nighthawk!

Så här ligger det till!

Varannan till var tredje dag så tappar min router internetanslutningen, vissa gånger till och med tätare än så!
Det driver mig till vansinne eftersom jag får starta om den varenda gång det sker!
Både radiodelen och switchenheten i routern kopplas ned!

Den är väggmonterad och har mer än god ventilation!
Det bekräftas också av att den aldrig blir varm, bara fes-ljummen, oavsett om jag bara ser på YouTube eller tankar filer!

Så med andra ord, överhettning är uppenbarligen inte dess problem!
Det är synd för den är bra i övrigt med horder med möjligheter i inställningarna, så där finns det då rakt inga brister!

Men det, det har kokat ner till är frågan, är det programvaran eller hårdvaran som är boven i dramat?
Netgear är ju ett ganska rejält bygge till företag, så det är ju inte direkt "Bengans nätverksutrustning AB som tillverkat den!

Tänker också att min router är ju inte heller en av Netgear´s budgetenheter!

Provade min polares "följamed-router från Telia under något halvår och den gick aldrig offline!

Så är det inte lite småsketet ändå att en budgetrouter från Technicolor spöar upp min router när det gäller pålitlighet så det bara smäller i gatan?

Har ni någon teori eller några tankar om vad som felar med min router så dela med er för all del, för nu tänker jag djupdyka i den där apparaten!

Tacksam för alla svar!💗

/Lifooz

Klassikern är att några kondensorer håller på att bli dåliga.
Kan vara inne i enheten eller i nätadaptern eller båda.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.123739/nar-kondingarna-lyft...

https://badcaps.net/

stavfel
Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Jag har nu sedan ett par timmar i skrivande stund installerat senaste versionen av Fresh-Tomato på routern!
Nu återstår det att se om den blir stabil, eller kraschar som tidigare när original-programvaran var installerad!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Uppdatering!

Jag har nu sedan ett par timmar i skrivande stund installerat senaste versionen av Fresh-Tomato på routern!
Nu återstår det att se om den blir stabil, eller kraschar som tidigare när original-programvaran var installerad!

/Lifooz

EDIT2: Nu har routern varit igång i 5 dagar i sträck utan krash!

Eftersom jag fick starta om den varje till varannan dag förut, så drar jag slutsatsen att Fresh Tomato är programvaran routern borde ha haft från första början istället för Netgears läckande trasiga såll till programvara!

Uppdaterar här igen en sista gång när den har varit igång ännu längre!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dåså, då har min router varit igång i 11 dagar i sträck utan minsta krasch eller tecken på något annat!
Därmed kan jag se saken som avklarad och att det därmed var Netgears åldrade och därmed utgångna programvara som hade gjort sitt helt enkelt!

Jag skall passa på att rikta ett speciellt tack till @clnr som tipsade mig om Fresh-Tomato till min R7000!
Utan ditt tips hade jag fortfarande troligen famlat i mörkret!

Tack till alla andra för era bidrag ni också, att kunna ha ett forum som Sweclockers är mer än guld värt när man ger sig ut på okänt vatten!💗

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Som det är nu får du titta om Merlin eller DD-WRT har stöd för R7000, men de kör garanterat gamla ruttna sönderhackade Linux-kärnor.

Skulle nog vilja påstå att R7000 nog är den konsumentbaserade routern i världen som har bredast stöd bland olika "community-developed firmware". Så väldigt enkelt att hitta uppdaterade versioner som stöder R7000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500