Netflix siktar på ny prishöjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

För varje höjning avsäger sig nästa mängd folk och det blir dyrare för de som är kvar!

Skulle de halvera priserna skulle fler med låga inkomster strömma till eller stanna kvar.

Det är ju bara digital media som levereras och inte fysisk media.

Så de skulle ju vara bättre om de sänkte priserna och fick fler som betala än hela tiden höja och färre blir kvar.

Vill inte påstå jag har låg inkomst och valde ändå att säga upp det, tycker att det är alldeles för dyrt sett till vad jag får för mina pengar. Nu är dock smaken som baken men jag tycker andra streaming tjänster ger mig mer serier och filmer jag gillar.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades övertala frugan att skippa nyligen, så det är redan gjort. Saknar mer spelbiblioteket på iOS än serierna. Det finns andra billigare, smidigare och kvalitetsmässigt överlägsna sätt att få tag på material.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Anta att de skulle gå från cirka $50mn var till 0. Multiplicera med fem. En besparing på $250mn årligen.

Drygt 200 miljoner prenumeranter på Netflix. Att nolla fem toppchefer skulle med andra ord ge en besparing på cirka en krona per månad. Något säger mig att prishöjningen som diskuteras är mer än en krona.

Ja, eller så kan man tänka sig att 2 000 000 prenumeranter (eller drygt alla Sveriges prenumeranter) månad efter månad betalar vår avgift direkt till dessa 5 toppchefernas lönekonto.

Ändrar inte sakfrågan men roligt tanke. Gissar också på att en andel av kostnadshöjning ska offseta förlorade kunder så det går inte att jämföra kostnadsökningen krona för krona med nuvarande kundstock.

Permalänk
Musikälskare

Delar alla streamingtjänster med päronen/syrran men det är bud på att säga upp allt
Börjar få svårt hur man ska kunna motivera alla prishöjningar om man kör ensam med allt utan att sprida ut det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kanske hade varit bättre att strama åt utbudet istället och satsa på kvalitet.
Hellre en riktigt bra film/serie än 20 kassa.

Påminner om vad Henrik Schyffert sa en gång: Varför görs det 48 Wallander-filmer istället för en bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

På tal om sunkiga tankesätt..

Är du mellanchef?

Om du seriöst är det så borde du inte ta åt dig om du inte sitter och rullar tummarna hela dagarna.
I min yrkeskarriär så har en mellanchef nästan alltid varit en medelålders lätt överviktig herre med hår som börjat gråna litegrann, vars jobb mest tycks ha varit att tala om för andra vad de ska göra. DVS en roll som har väldigt bra lön trots att minimalt med arbete utförs, och om inte arbetsinsatsen motsvarar lönen man får så är det kanske bättre att säga upp den personen istället för att höja priserna för att ha råd att betala omotiverat höga löner till personer som knappt lyfter ett finger.

Det är bara så jag menar. Alltså inget illa menat mot mellanchefer som faktiskt utför ett arbete som gör att de är värda den höga lön de får.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så vad är smärtgränsen för folk? Vad är ni villiga att betala?

Inget

Går att få Netflix och alla andra gratis. Ni som vet vet 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du mellanchef?

Om du seriöst är det så borde du inte ta åt dig om du inte sitter och rullar tummarna hela dagarna.
I min yrkeskarriär så har en mellanchef nästan alltid varit en medelålders lätt överviktig herre med hår som börjat gråna litegrann, vars jobb mest tycks ha varit att tala om för andra vad de ska göra. DVS en roll som har väldigt bra lön trots att minimalt med arbete utförs, och om inte arbetsinsatsen motsvarar lönen man får så är det kanske bättre att säga upp den personen istället för att höja priserna för att ha råd att betala omotiverat höga löner till personer som knappt lyfter ett finger.

Det är bara så jag menar. Alltså inget illa menat mot mellanchefer som faktiskt utför ett arbete som gör att de är värda den höga lön de får.

Nej, jag sitter i ledningsgrupp. Har hårt arbetande chefer under mig som inte sitter och rullar tummarna. Att en mellanchef ofta är äldre är inget konstigt, ofta har dessa personer en erfarenhet som behövs för sitt jobb och det tar tid att bygga den erfarenheten. Är det några typer av chefer man ska repsektera så är det just mellanchefer, dom har ett tufft jobb eftersom dom sitter mellan ledning och medarbetare och ska försöka exekvera det ledningen bestämt.

Men du, grått hår, lätt överviktig, är vi där igen och har sunkiga synsätt? Vad har utseende / kropp att göra med saken?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Tror inte den grejen skulle vara bra. Skulle leda till att smalare tv-serier inte skulle bli lönsamma och att simplare material med bred publik skulle bli det som var värt att göra.

Det är väl den utvecklingen som sker oavsett, se t.ex. på TV4 och alla deras ’pausade’ projekt

Skrivet av Söderbäck:

Be careful what you wish for ;).
Om alla får lika betalt per visad minut så blir det en väldigt bra deal för alla att bara satsa på realityshower. De är billiga i produktion per minut.
En del produktioner är biliga - andra svindyra baserat på massa olika faktorer för film/serier/dokumentärer. Det här gör ersättningsystemen mycket svårare än för musik där utgifter och produktion är... ja inte samma alltid såklart men mycket mycket enklare att hantera iaf.
Det här hänger väl delvis då ihop med hur mycket svårare det är att ena allt under ett tak för rörlig bild.

Men om vi lämnar upplägg av ersättningsmodellen (den är för trasslig) och bara tittar på tillgången för konsumenter så håller jag med dig.

Jo jag inser att ersättningsmodellen inte kan vara så enkel. Men tror nog det kan kompenseras till viss del om man ser till intresse över tid. Ingen kollar ju på Big Brother från 2006 nu, men MASH är fortfarande helt okej. Saker som Seinfeld eller The Office US håller ju länge, och ligger fortfarande högt upp på listor över mest streamade

Det var nog främst användarupplevelsen jag var ute efter, hade inte tänkt på något djupare.

Men om vi tar Spotify som jämförelse, där är det väl i mångt och mycket spelade minuter som spelar roll? Visst leder det till en del pop, men andra nischade saker kan också överleva

Kanske blir det YouTube igen av en sån här satsning dock?

Permalänk
Medlem

Är det inte 189:- nu? Det är fan ett under att jag inte sagt upp skiten och en spänn till kan de sig sig i månen efter mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men om vi tar Spotify som jämförelse, där är det väl i mångt och mycket spelade minuter som spelar roll? Visst leder det till en del pop, men andra nischade saker kan också överleva

Skillnaden är att det kostar så mycket mer att producera rörligt med tillräckligt hög kvalité än musik eller podd. Så det är svårt att jämföra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Telia höjer priset på TV, streaming höjer priserna, betalar 3ggr mer i ränta på lånen, inflation...

Snart får man ju lägga ner det här med skärmbaserad underhållning och börja umgås med sina kompisar i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Skillnaden är att det kostar så mycket mer att producera rörligt med tillräckligt hög kvalité än musik eller podd. Så det är svårt att jämföra.

Jo det är sant… tänkte nu på typ twitch där vissa sitter och bara pratar med chatten eller visar youtube-videos och ’reagerar’ på dem

Inte många kronor investerat per minut på sånt…

Borde nog gå att komma på någon vettig medelväg. Men svårt att balansera, dyr kostnad betyder ju inte nödvändigtvis bra heller, så man kan ju inte balansera baserat på budget heller

Permalänk
Medlem

Men vafan, jag betalar redan extra för att få HD, 4k, och blev nyss tvungen att lägga till 2x49kr för dem jag delar med, dem kan väl åtminståne bju på en cigg efteråt för jag gillar att röka efter att jag blivit knullad 😡

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo det är sant… tänkte nu på typ twitch där vissa sitter och bara pratar med chatten eller visar youtube-videos och ’reagerar’ på dem

Inte många kronor investerat per minut på sånt…

Borde nog gå att komma på någon vettig medelväg. Men svårt att balansera, dyr kostnad betyder ju inte nödvändigtvis bra heller, så man kan ju inte balansera baserat på budget heller

Ja, jag pratar scripted. Det är där det sticker iväg.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du mellanchef?

Om du seriöst är det så borde du inte ta åt dig om du inte sitter och rullar tummarna hela dagarna.
I min yrkeskarriär så har en mellanchef nästan alltid varit en medelålders lätt överviktig herre med hår som börjat gråna litegrann, vars jobb mest tycks ha varit att tala om för andra vad de ska göra. DVS en roll som har väldigt bra lön trots att minimalt med arbete utförs, och om inte arbetsinsatsen motsvarar lönen man får så är det kanske bättre att säga upp den personen istället för att höja priserna för att ha råd att betala omotiverat höga löner till personer som knappt lyfter ett finger.

Det är bara så jag menar. Alltså inget illa menat mot mellanchefer som faktiskt utför ett arbete som gör att de är värda den höga lön de får.

Är du förlagan till Veiron i Ottan månne? Mellanchef är ingen välbetald position i Sverige. Och dina fördomar om mellanchefer tror jag säger mer om dig än något annat.

Sen förstår jag inte varför du inte själv är mellanchef eller ännu hellre toppchef på Netflix? Då skulle du ju dessutom kunnat leva som du lär och avstå din höga lön för att sänka priset på tjänsten! Win-win alltså!

Ser fram emot bortförklaring x, y och z och lite mer ideologiskt predikande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du mellanchef?

Om du seriöst är det så borde du inte ta åt dig om du inte sitter och rullar tummarna hela dagarna.
I min yrkeskarriär så har en mellanchef nästan alltid varit en medelålders lätt överviktig herre med hår som börjat gråna litegrann, vars jobb mest tycks ha varit att tala om för andra vad de ska göra. DVS en roll som har väldigt bra lön trots att minimalt med arbete utförs, och om inte arbetsinsatsen motsvarar lönen man får så är det kanske bättre att säga upp den personen istället för att höja priserna för att ha råd att betala omotiverat höga löner till personer som knappt lyfter ett finger.

Det är bara så jag menar. Alltså inget illa menat mot mellanchefer som faktiskt utför ett arbete som gör att de är värda den höga lön de får.

Min erfarenhet av mellanchefer inom IT är att de arbetat hårt och är engagerade. Funkar inte att vara oengagerad som mellanchef. Det är inte lätt att översätta ledningens mål till konkret exekvering. Och det är bara en av många saker som en mellanchef är ansvarig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast Netflix har lägre kvalitet jämfört med en del andra streamingtjänster. Det stora och breda utbudet är väl det som lockar kunderna till Netflix.

Det får du gärna tycka, fast så är det inte. Eller vad vet jag, försöker inte tycka åt andra.

För mig är inte kvalitet x antal dollar, kända namn, drakar, ljuspinnar, trikåer eller nostalgi = kvalitet.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, jag sitter i ledningsgrupp. Har hårt arbetande chefer under mig som inte sitter och rullar tummarna. Att en mellanchef ofta är äldre är inget konstigt, ofta har dessa personer en erfarenhet som behövs för sitt jobb och det tar tid att bygga den erfarenheten. Är det några typer av chefer man ska repsektera så är det just mellanchefer, dom har ett tufft jobb eftersom dom sitter mellan ledning och medarbetare och ska försöka exekvera det ledningen bestämt.

Men du, grått hår, lätt överviktig, är vi där igen och har sunkiga synsätt? Vad har utseende / kropp att göra med saken?

Skrivet av Conqvistadoren:

Är du förlagan till Veiron i Ottan månne? Mellanchef är ingen välbetald position i Sverige. Och dina fördomar om mellanchefer tror jag säger mer om dig än något annat.

Sen förstår jag inte varför du inte själv är mellanchef eller ännu hellre toppchef på Netflix? Då skulle du ju dessutom kunnat leva som du lär och avstå din höga lön för att sänka priset på tjänsten! Win-win alltså!

Ser fram emot bortförklaring x, y och z och lite mer ideologiskt predikande!

Skrivet av ChristofferC:

Min erfarenhet av mellanchefer inom IT är att de arbetat hårt och är engagerade. Funkar inte att vara oengagerad som mellanchef. Det är inte lätt att översätta ledningens mål till konkret exekvering. Och det är bara en av många saker som en mellanchef är ansvarig för.

Hoppla! Verkar som jag trampat på en och annan öm tå! Detta trots att jag sa att mitt inlägg inte gäller mellanchefer som gör skäl för sin lön. Men vad ni än jobbar med så verkar det inte ingå i arbetsuppgifterna att läsa färdugt ett inlägg innan ni reser ragg och får taggarna utåt

Och varför är jag inte chef på Netflix? Jag har inte sökt tjänsten och ingen har frågat... Men i övrigt så känns ju sådanna kommentarer lika endimensionella som "Ja men starta ett eget grafikkortsföretag då om du inte gillar Intel/AMD/Nvidia's prissättning".

På företaget jag jobbar (ca 25 000 personer anställda globalt) så var en av de första sakerna som hände under pandemin att vi blev informerade om att det skulle dras in och sparas lite här och var eftersom det såg osäkert ut ekonomiskt framöver, men också att chefer från L2 och uppåt inklusive styrelsen under besparingsperioden skulle ha 80% av lönen. Detta gjorde att även om det blev en lite tråkigare arbetsplats under en period så var det inte så mycket klagomål på nedskärningarna. Man kan såklart argumentera att 20% av L2 och uppåts inkomster inte är så mycket pengar i praktiken, men det handlar också om att visa solidaritet.

Netflix Verkar mer vara som SAS som prompt skulle ha sina 8 miljoner i bonusar samtidigt som de sa upp folk och sänkte löner, och ja kolla vad som hänt med SAS idag. De är avnoterade från börsen och har snuvat befintliga småsparare på pengar. Vill man vara som SAS? Nä. Så Netflx borde tänka till innan de höjer priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppla! Verkar som jag trampat på en och annan öm tå!

Jepp. Jag tycker du uttrycker dig kategoriskt och har ett sunkigt synsätt gällande mellanchefer. Det är oskönt, vilken ideologi man än tillhör. Och.. att några chefer på Netflix sänker sina löner kommer inte påverka en eventuell prishöjning med mer än någon krona ändå, så det blir en symbolhandling.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jo jag inser att ersättningsmodellen inte kan vara så enkel. Men tror nog det kan kompenseras till viss del om man ser till intresse över tid. Ingen kollar ju på Big Brother från 2006 nu, men MASH är fortfarande helt okej. Saker som Seinfeld eller The Office US håller ju länge, och ligger fortfarande högt upp på listor över mest streamade

Det var nog främst användarupplevelsen jag var ute efter, hade inte tänkt på något djupare.

Men om vi tar Spotify som jämförelse, där är det väl i mångt och mycket spelade minuter som spelar roll? Visst leder det till en del pop, men andra nischade saker kan också överleva

Kanske blir det YouTube igen av en sån här satsning dock?

Det är nog inte bara angående ersättningsmodellen du behöver tänka lite till. Producenterna säljer i dagsläget till streamingoperatörerna som i sin tur säljer abonnemang. Jag vet inte hur betalningsmodellen ser ut men jag skulle gissa på att producenten både får en klumpsumma och betalt per strömmat avsnitt. Är det en serie som förväntas dra många tittare kommer operatörerna att bjuda över varandra för att få exklusiva rättigheter. Producenterna kan sannolikt få (del-)betalt innan serien börjar strömmas. Dagens betalningsmodell ger bättre cashflow och lägger över en del av risken på operatören om det skulle floppa. Jag ser inte att producenterna skulle ha några som helst intressen av att byta till en modell där de bara får betalt per visat avsnitt och de tar hela ekonomiska risken själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

ag vet inte hur betalningsmodellen ser ut men jag skulle gissa på att producenten både får en klumpsumma och betalt per strömmat avsnitt. Är det en serie som förväntas dra många tittare kommer operatörerna att bjuda över varandra för att få exklusiva rättigheter. Producenterna kan sannolikt få (del-)betalt innan serien börjar strömmas. Dagens betalningsmodell ger bättre cashflow och lägger över en del av risken på operatören om det skulle floppa. Jag ser inte att producenterna skulle ha några som helst intressen av att byta till en modell där de bara får betalt per visat avsnitt och de tar hela ekonomiska risken själva.

Stämmer fint! Det finns lite olika upplägg, men du är spot on.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Och varför måste dom höja, trodde dom tjänar mer nu när det är stopp på att dela konton ? dom är bara giriga gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jepp. Jag tycker du uttrycker dig kategoriskt och har ett sunkigt synsätt gällande mellanchefer. Det är oskönt, vilken ideologi man än tillhör. Och.. att några chefer på Netflix sänker sina löner kommer inte påverka en eventuell prishöjning med mer än någon krona ändå, så det blir en symbolhandling.

Ja man behöver ju inte vara överens om allt jämt. Jag respekterar din åsikt och får väl fundera på att kanske uttrycks mig på ett annat sätt nästa gång jag vill framföra att personer som inte förtjänar sin höga lön borde få den sänkt eller bli uppsagd innan man ger sig på kunderna som trots allt utgör kärnan av inkomsterna. Nu vet jag inte hur det ser ut på just Netflix, men även USA verkar man ha problemet. Det tas t. Ex upp i Dilbert där en fiktiv mellanchef porträtteras "oskönt" eller vad du nu skulle kalla det. Så jag är knappast ensam om att ha observerat fenomenet, men som sagt så gäller det såklart inte de som faktiskt gör ett bra jobb.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Smärtgränsen är uppnådd för min del. Högre nu så blir det uppsägning.
Haft Netflix i många år men tycker utbudet försämrats, inte minst efter eu-regeln(?) om att en större andel av utbudet skulle vara producerat inom EU. Mycket som iaf jag inte uppskattar som ersatte mer intressant materiel.

De skyllde på den där EU-regeln, men det handlade mest om att när Netflix var litet så kunde de få bra deals på serier som hade slutat gå på vanlig TV. När de som ägde de serierna insåg vad de egentligen var värda för streaming gick priset upp, och Netflix svarade med att ha ett mindre innehåll istället för att höja priset.

Skrivet av candyraver:

Som vanligt så ska tangentbordskrigarna säga upp sin Netflix när de går upp 10 kr men glatt gå förbi Starbucks varje dag till jobbet. Lustigt

Just Starbucks går inte så bra just nu, aktien ner nästan 25% sen i maj,

Skrivet av Ozzed:

Det är väl bra att facket gör sitt jobb och fixar högre löner och bättre villkor för sina medlemmar. Men att Netflix reflexmässigt ska påföra den kostnaden på kunderna är ju ganska sunkigt tankesätt.

Det är inte därför de höjer, det är bara ursäkten de kommer att dra fram för att undvika kritik. De höjer priset för att a) de tror att de kommer undan med det, och b) de räknar med att de som tycker det blir för mycket främst går till reklam-finansierade abonnemang. Netflix tjänar idag bättre på de abonnemangen. Om de behöver betala lite mer till manusförfattarna (och skådespelarna, sannolikt, fast den strejken är inte över än) så kapar de kostnaden i någon annan ände. Netflix är extremt medvetna om hur priserna påverkar hur många som behåller ett abonnemang, och de testar lite för att se hur de kan få ut maximalt.

Citat:

Vad är jag villig att betala? Inte ett skit sålänge allt utbud inte finns under samma tjänst i obegränsad kvalitet.

Då spelar det väl ingen roll för dig hur de sätter priserna?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Mindfighter:

Aa men typ, har börjat rotera tjänsterna efter vad som finns att se, går ju inte att ha flera olika tjänster rullandes parallellt. Antingen fattar bolagen det och sätter en rimlig månadskostnad eller så kommer fler börja köra en månad här och en månad där. (vilket borde vara ohållbart för dom också i slutändan om tillräckligt många gör så, hela affärsmodellen bygger på förutsägbara intäkter månad efter månad). Enda vi i familjen har hela tiden numer är youtube och spotify.

mm, har haft D+ rätt länge nu men inte mycket att kolla på där alltså. Konto delar med syrran så betalar inget.
Men det blir väl ändringar på det snart så man inte får göra så längre. Känns som det ryker rätt snabbt då.

Samma som du, Spotify är det ända som jag känner för att ha igång hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Vill inte påstå jag har låg inkomst och valde ändå att säga upp det, tycker att det är alldeles för dyrt sett till vad jag får för mina pengar. Nu är dock smaken som baken men jag tycker andra streaming tjänster ger mig mer serier och filmer jag gillar.

Jag har hyfsad ekonomi, men sade upp Netflix pga jag sett det jag vill se. Känns onödigt att betala ca 100 kr när man knappt tittar.

Skälen är olika, men tänkte på de med tight inkomst.

Just nu har jag bara HBO Max kvar för 50 kr, har igentligen lust att säga upp det med pga jag knappt tittar, men det är så låg summa att säga upp (och dyrare att starta upp igen). Dom var smarta iaf och behåller nog fler kunder än Netflix (Netflix tycker jag är bättre än HBO)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu vet jag inte hur det ser ut på just Netflix, men även USA verkar man ha problemet. Det tas t. Ex upp i Dilbert där en fiktiv mellanchef porträtteras "oskönt" eller vad du nu skulle kalla det. Så jag är knappast ensam om att ha observerat fenomenet, men som sagt så gäller det såklart inte de som faktiskt gör ett bra jobb.

Jag vet inte heller hur det ser ut på Netflix. Men jag har jobbat i både New York och Los Angeles inom mediaproduktion på rätt stora bolag. Sjukt hierarkiskt, man har ingen vidare anställningstrygghet och folk "sparkar nedåt", så inte så mysigt, men tro mig, cheferna jobbar häcken av sig (inkl. alla andra).

Sen skulle jag inte ta Dilbert för någon slags sanning. Scott Adams känns som han kan fabulera vad som helst. Hans rasistiska sida är riktigt "oskön", som jag skulle kalla det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag vet inte heller hur det ser ut på Netflix. Men jag har jobbat i både New York och Los Angeles inom mediaproduktion på rätt stora bolag. Sjukt hierarkiskt, man har ingen vidare anställningstrygghet och folk "sparkar nedåt", så inte så mysigt, men tro mig, cheferna jobbar häcken av sig (inkl. alla andra).

Sen skulle jag inte ta Dilbert för någon slags sanning. Scott Adams känns som han kan fabulera vad som helst. Hans rasistiska sida är riktigt "oskön", som jag skulle kalla det.

Ja det är ju det där med att skilja eller inte skilja på verk och person. Jag tycker inte heller han verkar ha så mysiga åsikter. Sedan framför han dem som om de vore fakta som inte kan diskuteras. Det är oskönt, ja.

Sen tror jag att i en kultur utan trygghet i anställningen så blir det naturligt att sparka nedåt och slicka uppåt oavsett vilken befattning man har. Det är i sig ett större problem, men ryms kanske inte inom den här diskussionen. Men som jag sa så ska jag försöka uttrycks mig annorlunda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

För varje höjning avsäger sig nästa mängd folk och det blir dyrare för de som är kvar!

Skulle de halvera priserna eller sänka priserna något skulle fler med låga inkomster strömma till eller stanna kvar.

Det är ju bara digital media som levereras och inte fysisk media.

Så de skulle ju vara bättre om de sänkte priserna och de fick fler som betalar än hela tiden höja och färre blir kvar.

De verkar inte så flexibla i tänket

Skådisar m.m. skulle nog dock bli kinkiga om de producerat en riktig hit och inte fick någon "royalty" eller dyl. för en serie/film som visas till väldigt många, så där är åtminstone en del av kostnaderna som ökar med fler kunder.

Tror nog att de som kommit fram till prishöjningen behövs även gjort uppskattningar om ökad mängd användare som betalar lägre priser kan öka vinsten. Även om de bara är hälften så kapabla som dig på dessa kalkyler, så har de fördelen av all intern data som vi inte har, men hade du varit dubbelt så kapabel som dom så hade du nog redan insett det

Skrivet av Ozzed:

Netflix Verkar mer vara som SAS som prompt skulle ha sina 8 miljoner i bonusar samtidigt som de sa upp folk och sänkte löner, och ja kolla vad som hänt med SAS idag. De är avnoterade från börsen och har snuvat befintliga småsparare på pengar. Vill man vara som SAS? Nä. Så Netflx borde tänka till innan de höjer priset.

Vore det bättre att de konkar? Småspararna skulle bli av med sitt kapital även då, men det skulle också innebära bl.a. att alla anställda (vilka inte endast består av medelålders lätt överviktig herrar med hår som börjat gråna litegrann eller toppchefer som delar på en miljonpott av bonusar) blir utan jobb?

Småsparare får acceptera samma risker som storhajarna på börsen. Köper man andel i ett företag finns alltid en risk att företaget i framtiden kommer gå kasst, och om det går kasst nog så kommer andelen oundvikligen bli värdelös. Om du vill kalla det får stöld så kunde du ju själv get dem kapital nog att klara sig utan krav på något i gengäld, om du inte vill det så kan man ju ifrågasätta varför du tror att någon annan skulle vilja göra det, och i sådana fall vem?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz