Apple tv 2:a eller 3:a generationen?

Permalänk
Medlem

Apple tv 2:a eller 3:a generationen?

Har idag en äldre Chromecast till den äldre tv:n som inte har 4k eller liknande. När jag streamar trådlöst från min IPhone 14 funkar de flesta appar bra. Men, eftersom jag gillar fotboll så behöver jag bra stream från Viaplay och TV 4 play. Båda laggar vid streaming. Nu har jag kommit fram till att köpa en Apple tv. Eftersom jag inte har 4k på tv:n funderar jag på om andra generationen av Apple tv är ett bättre val? Eller är den för gammal?

Permalänk
Medlem

Bägge är för gamla, det är bara gen 4 som är ok och den finns i flera generationer. Köp en ny chromecast eller en apple tv 4

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Har idag en äldre Chromecast till den äldre tv:n som inte har 4k eller liknande. När jag streamar trådlöst från min IPhone 14 funkar de flesta appar bra. Men, eftersom jag gillar fotboll så behöver jag bra stream från Viaplay och TV 4 play. Båda laggar vid streaming. Nu har jag kommit fram till att köpa en Apple tv. Eftersom jag inte har 4k på tv:n funderar jag på om andra generationen av Apple tv är ett bättre val? Eller är den för gammal?

Eftersom det oftast bara skiljer nån hundring eller två mellan generationerna så rekommenderar jag att du köper den senaste. Förvisso får du inte ut 4K men du får en Apple TV med snabbare processor och som kommer få mjukvaruuppdateringar en längre tid framöver än vad dom andra kommer få. Notera att HD-versionen kom ut 2015 (!) och har enbart fått den uppdaterade fjärrkontrollen, själva hårdvaran är densamma så den är nu 8 år gammal vid det här laget.

Så köp Apple TV 4K (2022) antingen 64 GB versionen med enbart Wi-Fi, eller 128 GB versionen med Wi-Fi + Ethernet port. Man kan också överväga Apple TV 4k (2021) om den är på en riktigt bra deal, men det är det sällan i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Bägge är för gamla, det är bara gen 4 som är ok och den finns i flera generationer. Köp en ny chromecast eller en apple tv 4

Gen 4 finns inte men antar att du syftar på 4k?

Den senaste gen är 3, som finns i 64GB och endast Wi-Fi och 128GB med Ethernet också.
Skulle själv köpt denna generation idag, (vet inte ens om man kan köpa 2:a gen idag).

Så om du behöver Ethernet så skulle jag satsa på 128GB annars går det snåla lite och köpa 64GB 😊

Permalänk
Medlem

Apple TV finns i följande varianter:

Gen 1: Ser ut som en Mac mini, och är egentligen det också. Glöm den.
Gen 2: Den lilla pucken, max 720p. Urgammal idag och saknar en massa appar, men den funkar om man bara skall streama ljud till en gammal stereo eller så.
Gen 3: Samma lilla puck, men max 1080p. Nyare programvara gör att den faktiskt har en hel del appar man vill ha, men den är också gammal nu, och går inte att köpa ny. Den billigaste modellen - kostade under 700kr ny från Apple mot slutet - så den är rätt vanlig liggande i nån gammal låda eller kopplad till en gammal TV.
Gen 4: "Apple TV HD". Något högre puck med en Apple A8, det nya gränssnittet och Siri-kontrollen. Stödjs än, men eftersom A8 inte stödjs av Apple i övrigt är det nog bara frågan om hur länge till. Den hade också alltid helt fel pris och var aldrig ett bra köp.
Gen 5: "Apple TV 4K". Den överlägset vanligaste modellen i svenska hem, skulle jag tro. Samma som ovan, fast med en A10X och naturligtvis stöd för 4K.
Gen 5.1: "Apple TV 4K 2021". Samma som ovan fast den hatade Siri-kontrollen är pensionerad. Apple uppdaterade chipsettet (till A12) i samma veva, men det man mest märker är Wifi 6.
Gen 6: "Apple TV 4K 2022". Något mindre än föregående och med en A15, men det viktiga är att den finns i två varianter - med och utan Ethernetport. Den utan är markant billigare ($129) och saknar också stöd för Thread.

Om du köper nytt, så är det bara Gen 6 som erbjuds idag. Om du tittar på begagnat så får det vara riktigt billigt om du skall titta på Apple TV HD. Gen 6 är en långt bättre produkt, och kostar mindre än AppleTV HD gjorde ny.

Om du hittar en "Gen 5" (dvs första 4K) begagnad för mindre än en ny så kan du köpa den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Gen 4 finns inte men antar att du syftar på 4k?

Den senaste gen är 3, som finns i 64GB och endast Wi-Fi och 128GB med Ethernet också.
Skulle själv köpt denna generation idag, (vet inte ens om man kan köpa 2:a gen idag).

Så om du behöver Ethernet så skulle jag satsa på 128GB annars går det snåla lite och köpa 64GB 😊

Nej jag menar HD (trodde den hette gen 4) som kom efter gen 3 2015 och ser ut som 4K.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Gen 4 finns inte men antar att du syftar på 4k?

Apple's namngivning av Apple TV är vansinnig, men Gen 4 är Apple TV HD. Ursprungligen kallade de Apple TV 4K för "Gen 5", men nu ser jag "4K Gen 2" och "Gen 3". Jag har gått över till att använda årsmodellen istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej jag menar HD (trodde den hette gen 4) som kom efter gen 3 2015 och ser ut som 4K.

Den heter Gen 4 också. Den här modellen alltså:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3314855

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den heter Gen 4 också. Den här modellen alltså:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3314855

Tack
HD modellen har oxå en unik fjärrkontroll som bara kom med den modellen. Den första 4k som kom efter har en annan

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tack
HD modellen har oxå en unik fjärrkontroll som bara kom med den modellen. Den första 4k som kom efter har en annan

Fair enough, 4K-modellen har en "1.1" av den fjärren, med en vit gummiring runt en knapp så man kan känna skillnad på upp och ner utan att titta samt nåt mer. HD-modellen fick dock den fjärren också efter att 4K hade lanserats. Hade väl kunnat kalla det "4.1", kanske, men jag hoppade över de där smårevisionerna. Det fanns en "3.1" också, med en krympt version av SoCn. Den lär dra något mindre, men det är inget man behöver bry sig om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Köp den som säljs nuförtiden bara.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på chromecast google tv 1080 varianten?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ett tips innan du köper nytt: Kolla så att Chromecasten är inställd på att använda 50Hz ifall du kollar på svenska sändningar. Det blir bättre flyt i bilden då istället för att sändningen ska upp till TV:s default 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Ett tips innan du köper nytt: Kolla så att Chromecasten är inställd på att använda 50Hz ifall du kollar på svenska sändningar. Det blir bättre flyt i bilden då istället för att sändningen ska upp till TV:s default 60 Hz.

Om han sitter på en gammal gen2 chromecast så orkar den dock knappt med att streama sportsändningarna. 50hz bör man dock självklart köra, även på appleTV (auto switch funkar bra på den, som tyvärr inte finns på chromecast)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej jag menar HD (trodde den hette gen 4) som kom efter gen 3 2015 och ser ut som 4K.

Okej, jag som rört ihop de olika generationerna.. sorry 😐

Skrivet av mpat:

Apple's namngivning av Apple TV är vansinnig, men Gen 4 är Apple TV HD. Ursprungligen kallade de Apple TV 4K för "Gen 5", men nu ser jag "4K Gen 2" och "Gen 3". Jag har gått över till att använda årsmodellen istället.

Ja det är ingen logik i det alls, verkar bäst att gå efter årsmodellerna som du säger