Diablo IV släpps på Steam den 17 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Stämmer in i kören. Gillade betan men när spelet väl släpptes klarade jag inte ens ut kampanjen.

Måste vara ett fruktansvärt hårt slag för blizzard att tvinga vika sig inför allmighty steam.

Det gjorde de redan med OW2 - som också var lite av en "post-launch"-flopp (tror jag, bryr mig inte om det spelet öht).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

Om man ser historiskt så var spelen på 90-talet ännu dyrare. Många Nintendo 64-spel kostade 799kr nytt vilket motsvarar runt 1200kr idag om man räknar med inflation.
Phantasy Star IV till Mega Drive kostade hela 99 dollar(!) när det släpptes 1995.
Spelen till PS1 låg på 499-599kr vid release.

Så spelpriser har legat relativt på samma pris genom åren.
En stor skillnad nu mot förr är däremot all DLC och expansioner.
Då fick man hela spelet, inte som idag, när det redan finns extrasaker att köpa dag 1.

Det stämmer, men jag personligen hade känt likadant då som nu, jag var bara ett barn på 90-talet, föddes -86 så jag minns bara Ps1 och red alert på datorn hehe

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Spelet var inge vidare, kom till level 37 och sand stället, testat byta build på lättaste svårighetsgraden men efter nerfen på sorcerer så är jag pretty much softlockad och där gav jag upp.

Trodde inte det var möjligt med en renodlad hydra/firecanon build men så är fallet

Det är liksom 2023

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har köpt men aldrig spelat det, låter inte så lovande om spelarantalet har gått ner med typ 99% sen release?

https://www.youtube.com/watch?v=2uEKI_u4eMQ

Att spelarna har minskat med 99.34% saknar helt och hållet grund. Blizzard skulle aldrig gå ut med detta.
Hur man kommit fram till en så exakt siffra utan att ange källa känns onödigt clickbait då videon tar upp flera bra poänger med spelets problem.

Med det sagt så har ju antalet spelare minskat rejält då dom allra flesta är klara med Season 1.
Sen finns det också för lite endgame i dagsläget. Folk kommer tillbaka under några veckor vid varje season, lite så Diablo funkar.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Master of Overkill

Fixar dom endgame så blire bra igen...
Sen är det massa QoL som ska lösas för att inte sitta i staden 30 min för sortera gear.

Lvlat 7x 100 gubbar och endgame fix måste hända

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Spelet var inge vidare, kom till level 37 och sand stället, testat byta build på lättaste svårighetsgraden men efter nerfen på sorcerer så är jag pretty much softlockad och där gav jag upp.

Trodde inte det var möjligt med en renodlad hydra/firecanon build men så är fallet

Det är liksom 2023

Är ett stort problem i D4 enligt mig. Ens karaktärs grunddmg (och defense också för den delen i NM dungeons) är så låg.
Skillnaden mellan rätt stats på gearen och fel kan vara flera 1000%. Visst ska det vara skillnad och man ska kunna geara i olika riktningar. Men med viss måtta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

med blizzard launcher som körs via steam eller? lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Att spelarna har minskat med 99.34% saknar helt och hållet grund. Blizzard skulle aldrig gå ut med detta.
Hur man kommit fram till en så exakt siffra utan att ange källa känns onödigt clickbait då videon tar upp flera bra poänger med spelets problem.

Med det sagt så har ju antalet spelare minskat rejält då dom allra flesta är klara med Season 1.
Sen finns det också för lite endgame i dagsläget. Folk kommer tillbaka under några veckor vid varje season, lite så Diablo funkar.

Misstänker att dom baserar den siffran på Twitch-tittare faktiskt.
Skapligt missledande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Om man ser historiskt så var spelen på 90-talet ännu dyrare. Många Nintendo 64-spel kostade 799kr nytt vilket motsvarar runt 1200kr idag om man räknar med inflation.
Phantasy Star IV till Mega Drive kostade hela 99 dollar(!) när det släpptes 1995.
Spelen till PS1 låg på 499-599kr vid release.

Så spelpriser har legat relativt på samma pris genom åren.
En stor skillnad nu mot förr är däremot all DLC och expansioner.
Då fick man hela spelet, inte som idag, när det redan finns extrasaker att köpa dag 1.

på den tiden var det dock fysiska spel utan DLC's och Season pass och annat trams, köpte du spelet för säg 800kr kunde du sälja vidare det för kanske 500 när du var klar med det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

på den tiden var det dock fysiska spel utan DLC's och Season pass och annat trams, köpte du spelet för säg 800kr kunde du sälja vidare det för kanske 500 när du var klar med det.

Och utvecklingskostnaderna då var obefintliga jämfört med idag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Skönt att det finns ännu en digital affär där jag kan skita i att köpa det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mono:

Om man ser historiskt så var spelen på 90-talet ännu dyrare. Många Nintendo 64-spel kostade 799kr nytt vilket motsvarar runt 1200kr idag om man räknar med inflation.
Phantasy Star IV till Mega Drive kostade hela 99 dollar(!) när det släpptes 1995.
Spelen till PS1 låg på 499-599kr vid release.

Så spelpriser har legat relativt på samma pris genom åren.
En stor skillnad nu mot förr är däremot all DLC och expansioner.
Då fick man hela spelet, inte som idag, när det redan finns extrasaker att köpa dag 1.

Skrivet av Oliver91:

på den tiden var det dock fysiska spel utan DLC's och Season pass och annat trams, köpte du spelet för säg 800kr kunde du sälja vidare det för kanske 500 när du var klar med det.

Inte bara detta. De höga priserna kom och försvann lika fort. Man insåg snabbt att marknaden inte accepterade fantasipriser och sedan sjönk priserna till vad som blev accepterat.

Förr skapande man en hel, riktig, planerad och älskad produkt och sålde kanske ett par hundra tusen exemplar runt hela jorden och gjorde en stor vinst på detta.

Idag så ökar man priserna igen, men man släpper halvfärdiga, mycket sämre produkter (inte jämfört med de äldre spelen, utan jämfört med vad de hade blivit om man fullfört utvecklingen) och sedan säljer man dessa i hundratals miljoner exemplar.

Skitföretag följs som gudar av idioter till kunder och tjänar storkovan på absolut ingenting. De bästa titlarna hyllas ironiskt nog endast av den lilla skaran som inte gillar stora kompasser pilar och kartor som säger exakt vad man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

på den tiden var det dock fysiska spel utan DLC's och Season pass och annat trams, köpte du spelet för säg 800kr kunde du sälja vidare det för kanske 500 när du var klar med det.

Var lite det jag var inne på i mitt inlägg.
Jag försöker i största möjliga mån köpa fysiskt även idag. Dels för jag är lite oldschool och dels för att jag kan sälja spelet om jag känner för det. Jag ser verkligen inte fram mot den enbart digitala framtiden för spel men den är oundviklig, tyvärr. :/

Men en annan orsak till den höga priserna för spel är vår katastrofala valuta. Kommande Spider-Man 2 kostar 70 dollar i USA men i den svenska PS Store så kostar spelet hela 899kr. Fysiska utgåvan ligger på 799kr.

Fast nu är det mest AAA-spel som är superdyra. Men det finns spel till ganska bra priser iaf.
Nya Assassins Creed Mirage ligger på 529kr digitalt och 449kr på skiva.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Nya Assassins Creed Mirage ligger på 529kr digitalt och 449kr på skiva.

349:- på Amazon med 100:- rabatt genom Mecenat Alumni

Permalänk
Medlem

Nähe, fortsätter väl lira moden chernobog till diablo 1 som fortsätter och lägga till nytt matrial med jämna mellanrum. D1 sviker aldrig 😊

https://mod.diablo.noktis.pl/

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Måste vara ett fruktansvärt hårt slag för blizzard att tvinga vika sig inför allmighty steam.

Att Blizzard släpper sina spel på Steam, precis som Overwatch 2 är nog mer eller mindre pga Microsofts uppköp som snart går igenom.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Och utvecklingskostnaderna då var obefintliga jämfört med idag.

Går väl att klistra ihop ett halvdant spel i unity / unreal engine eller något liknande med massa färdiga assets på några timmar?

Sådana verktyg fanns ej förr.

Only Up! är ett bra exempel på en sådan produkt som sålt väl på senaste tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Only_Up!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag körde pre-season till lvl 100 och har inte plockat upp spelet en enda gång sedan dess. Fram till level 75 tyckte jag det var kul, sedan var det riktigt pissigt att spela tråkiga NM dungeons till 100.

Kan inget mer än 100% hålla med, hade liknande spelupplevelse.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

349:- på Amazon med 100:- rabatt genom Mecenat Alumni

Använde mig precis av Mecenat idag när jag köpte Stray på PS5, landade på 249kr.

Edit: Lite off topic.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Går väl att klistra ihop ett halvdant spel i unity / unreal engine eller något liknande med massa färdiga assets på några timmar?

Sådana verktyg fanns ej förr.

Only Up! är ett bra exempel på en sådan produkt som sålt väl på senaste tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Only_Up!

Jämför vi AAA-spel eller indie-spel nu? Only Up kostar 2.99€ på steam

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar Diablo 4 och har väldigt kul med det, ser fram emot season 2.
Men tror tyvärr det kommer få utstå en hel del hat på steam, så vet inte om det är så smart drag att släppa det där i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jämför vi AAA-spel eller indie-spel nu? Only Up kostar 2.99€ på steam

Diablo IV kan ju inte varit dyrt när de lånat det mesta från D3 / Immortal

Jag menar mer att det går att snickra ihop billiga spel fortfarande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köpte på ps5 och otroligt dåligt att jag måste köpa spelet IGEN om jag vill spela på pc. Och dom har säkert någon deal med steam att absolut inte rabattera spelet det första året eller något.

Problemet med d4 är att det inte fanns några nya mechanics alls. Bounties, world quests, rifts med andra namn bara. Och NM dungeons är sämre än greater rifts, bra jobbat där.

Dom har pratat så mycket om att man kan skippa kampanjen och hoppa rätt in i öppna världen som om det vore en bra grej. Samma content lvl 1 som lvl 100 med andra siffror bara. Kampanjen va faktiskt riktigt bra och ska jag spela spelet igen kommer jag absolut köra storyn igen..

Permalänk
Medlem

Är inte alls brydd över end-game och spelar D4 just nu men har tröttnat. Plockade varje sidouppdrag som jag stötte på längs vägen men började kännas rätt så repetitivt, så pausade med det om de inte är i närheten av huvudstoryn.
Men det som inte gör mig alls nöjd är det här med att fienderna är alltid på samma nivå som man är på. Jag kan alltså inte nöta på en plats för att göra min gubbe starkare och bara köra över fienderna i nästa område om jag så vill.
Vad är poängen då med att gå upp i nivåer?
Förutom The Butcher har jag inte hittat något speciellt längs spelets gång, ingen hemlig portal eller gigantiskt monster som bara kommer fram under en viss tid (eller något liknande), inga så kallade hemligheter eller "easter eggs".
Kanske de finns där men allt bara känns likadant vart jag än går, varje dungeon är svinlång och så gott som alla liknar varandra, kändes väldigt enformigt så jag slutade springa in i dessa.

Hoppas på att det utvecklas som 3:an gjorde för det blev bra till slut, mycket att utforska efter att huvudstoryn är genomspelat.

Dock tycker jag de redan i trean gjorde en stor miss där det började droppas legendariska föremål alldeles för ofta. Blir lite riktigt den där WOW-känslan längre, som det var i början med D3.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag tillhör den skalan som GÄRNA vill ha alla mina spel via Steam, men är det något spel jag är extra intresserad av och som kostar kanske 200-300kr mindre på en annan launcher, så köper jag till den istället för till Steam. #bekvämsnål

Hmm, jag är nog #dumbekväm
Köpte Satisfactory från Epic när det bara fanns där. Hade bara det spelet hos dom. För ett tag sen gav jag upp och köpte det på Steam också. Mycket enklare när man ville lira med polare. Har ju alla i Steam, inte i Epic.

Permalänk
Medlem

Review-bombare på steam:

Dold text
Permalänk

har i många år hållit mitt egna ord på att aldrig köpa preorder, men sedan kom FOMO för att kunna få lira D4 3 dagar innan release, och på Fredagen inhandlades det i tolfte timmen.

Nu med facit i hand ångrar jag mitt beslut att ha gett strax över 1000:- för ett spel som blev så tråkigt efter bara ett par månader.

men med nya lärda läxor kommer nya regler att följa :).

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Köpte på ps5 och otroligt dåligt att jag måste köpa spelet IGEN om jag vill spela på pc. Och dom har säkert någon deal med steam att absolut inte rabattera spelet det första året eller något.

Problemet med d4 är att det inte fanns några nya mechanics alls. Bounties, world quests, rifts med andra namn bara. Och NM dungeons är sämre än greater rifts, bra jobbat där.

Dom har pratat så mycket om att man kan skippa kampanjen och hoppa rätt in i öppna världen som om det vore en bra grej. Samma content lvl 1 som lvl 100 med andra siffror bara. Kampanjen va faktiskt riktigt bra och ska jag spela spelet igen kommer jag absolut köra storyn igen..

Hej, jag har köpt GTA V på PS3, PS4, Xbox One X och PC.

Att man får köpa om spel är inget nytt tyvärr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är inte alls brydd över end-game och spelar D4 just nu men har tröttnat. Plockade varje sidouppdrag som jag stötte på längs vägen men började kännas rätt så repetitivt, så pausade med det om de inte är i närheten av huvudstoryn.
Men det som inte gör mig alls nöjd är det här med att fienderna är alltid på samma nivå som man är på. Jag kan alltså inte nöta på en plats för att göra min gubbe starkare och bara köra över fienderna i nästa område om jag så vill.
Vad är poängen då med att gå upp i nivåer?
Förutom The Butcher har jag inte hittat något speciellt längs spelets gång, ingen hemlig portal eller gigantiskt monster som bara kommer fram under en viss tid (eller något liknande), inga så kallade hemligheter eller "easter eggs".
Kanske de finns där men allt bara känns likadant vart jag än går, varje dungeon är svinlång och så gott som alla liknar varandra, kändes väldigt enformigt så jag slutade springa in i dessa.

Hoppas på att det utvecklas som 3:an gjorde för det blev bra till slut, mycket att utforska efter att huvudstoryn är genomspelat.

Dock tycker jag de redan i trean gjorde en stor miss där det började droppas legendariska föremål alldeles för ofta. Blir lite riktigt den där WOW-känslan längre, som det var i början med D3.

Håller verkligen med om att spelets level scaling drar ner hur roligt det är. Mycket sämre känsla av progression. Det behövs kanske för att kunna ha enkel coop med olika levels på karaktärerna, men det drar ner single player upplevelsen väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Undrar om man inte ska köra S2 ändå. Vill så gärna att spelet ska vara riktigt bra.
Verkar ändå bli en hel del förbättringar, efter att ha kikat på videos från wudijo och Rhykker.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4