Krönika: Postnord är mitt förstahandsval

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Postnord är mitt förstahandsval

Trots öknamn som "Postmord" och en del minnesvärda leveransproblem tycker Noelia att Postnord nog ändå är bäst, eller åtminstone minst sämst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Håller med helt och hållet. Har fått hundratals paket levererade med Postnord utan några större bekymmer. Men det ska tilläggas att jag sällan har problem med andra speditörer heller.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste paket med datordelar var inte snyggt när det kom fram, men alla paket på insidan av det större var iaf oskadade.

Airmee som Amazon använder har alltid kommit med hemleverans nästa vardag efter beställning, helt gratis, aldrig blivit några fel på typ 5 försök. Dom har nog varit bäst för min del

Permalänk
Avstängd

Efter att så många nya logistiktjänster kommit så är det nog självklarhet att Postnord tar sig i kragen rejält nu. De är rädda att tappa försprånget, så kort och gott.

Konkurrens är kung.

Men 15:- för ett frimärke är fortfarande ett rån.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

ITT: Beklagan över hur kränkta folk blivit av PostNord, samt berättelser från dem för vilka andra speditörer fungerar sämre.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Håller med helt och hållet. Har fått hundratals paket levererade med Postnord utan några större bekymmer. Men det ska tilläggas att jag sällan har problem med andra speditörer heller.

Jag håller också med. PostNord väljer jag som första val. De levererar också till ombud på lördagar, något som Bring inte gör. Jag har ett paket som om det hade skickats med PostNord kommit fram idag kommer istället fram på måndag med Bring

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator

Väntar fortfarande på att de ska leverera ett paket som anlände hos dem i April...

Men ja överlag är de bara rätt dåliga och sämre än förr, men inte sämst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ren känsla så känns det som om postnord har ryckt upp sig ordentligt på senare tid. Börjat fått ordning på saker o ting.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trots öknamn som "Postmord" och en del minnesvärda leveransproblem tycker Noelia att Postnord nog ändå är bäst, eller åtminstone minst sämst.

Läs hela artikeln här

Min erfarenhet:

Vanlig paketleverans till ombud: Postnord minst lika bra som alternativen (allehanda boxar tänker jag framförallt, eller Schenker, DHL, etc)
Hemleverans: hellre typ Best, Budbee, Airmee eller motsv än Postnord (här känns de skakigare), men skyr framförallt DHL, UPS, Fedex som pesten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Petterbr:

Mitt senaste paket med datordelar var inte snyggt när det kom fram, men alla paket på insidan av det större var iaf oskadade.

Airmee som Amazon använder har alltid kommit med hemleverans nästa vardag efter beställning, helt gratis, aldrig blivit några fel på typ 5 försök. Dom har nog varit bäst för min del

Innan jag flyttade var det oftast inga problem alls med varken Airmee, Budbee eller dylikt. Grejen är att samtliga verkar använda sig av Googles API och när min adress då "inte existerar" blev det väldigt struligt. Gissningsvis får de då inga träffar när de matar in den för att köra till nästa ställe, och till följd av de otroligt tighta scheman de ska följa har de helt enkelt inte tid att försöka hitta. Helt förståeligt och inget jag beskyller enskilda chaufförer för alls, men otroligt frustrerande.¨¨

Edit: Som avsändare däremot...När saker väl gick fel upplevde jag det alltid svårare att lösa, svårare att få tag på kundtjänst och längre väntetider.

Permalänk
Medlem

Postnord fungerar bäst av alla leverantörer, eller speditörer, jag använt mig av.
Sällan problem.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Innan jag flyttade var det oftast inga problem alls med varken Airmee, Budbee eller dylikt. Grejen är att samtliga verkar använda sig av Googles API och när min adress då "inte existerar" blev det väldigt struligt. Gissningsvis får de då inga träffar när de matar in den för att köra till nästa ställe, och till följd av de otroligt tighta scheman de ska följa har de helt enkelt inte tid att försöka hitta. Helt förståeligt och inget jag beskyller enskilda chaufförer för alls, men otroligt frustrerande.

Du borde prova att ligga sist på Budbees rutt för ditt område. Då kan du åtnjuta att så gott som varje leverans du tar emot avbryts vid slutet av första dagen de försöker leverera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Vanliga brev och paket är sällan problem oavsett bolag tycker jag. Det är när det ska komma en lastbil med något stort som de av någon anledning tycker att åka och vända på
Parkeringen är kul. Även fast man är hemma hela dagen och inte fått samtal så är det ”ingen hemma och ingen som svarar i telefon” de säger. Inte kul när man bor i en håla som gör att man måste åka 5 mil för att hämta ut större paket vilket förstör hela idén med hemleverans.

Så jag är alltid extremt skeptisk när det är något stort som
Ska komma. En gång sprang jag bara ut och skrek när jag såg lastbilen vara på
Väg att åka ifrån.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag skickar ej paket privat, kör med teleportering av saker.

Mottager paket gör jag privat och jag hatar all hemleverans av små saker med kvittering, det är bara för mig mer omständligt att ta emot dessa paket än att gå ett par hundra meter och hämta ut det på utlämningsstället.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag UPS /s

Permalänk

Postnord är väl också den enda leverantör som har kollektivavtal för sina anställda?

Permalänk
Medlem

Då jag föredrar att köra mina paket till ombud, och lokalt för mig så är postnord det trevligare ombudet av de alla, så är det också mitt förstahandsval.
Aldrig haft problem med postnord. Men kan säkert bero på vart man bor och vart man handlar. Har relativt få hopp från beställning till ombud så är ofta smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Inget fel på Postnord, Har väldigt sällan problem med dom.
Oftast är det faktiskt personen som jag köpt något av som packat väldigt dåligt.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Postnord-appen är ju suverän. Och leveranser har jag aldrig haft problem med.

Permalänk
Medlem

Postnord hade stora problem inom området paketleveranser. Dom tog sig i kragen och nu är dom ganska bra, för att inte säga väldigt bra. Att folk fortfarande inte har glömt allt strul är ett bra exempel hur jobbigt och svårt det är att rädda upp ett varumärke med skamfilat rykte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jag har inte heller ngt att klaga på. Efter alla problem några år sen så har de fixat det väldigt bra. Och lika mycket (lite) strul som det må hända ibland, så är det samma med DHL eller UPS. De är inte så "perfekta" heller.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Efter att så många nya logistiktjänster kommit så är det nog självklarhet att Postnord tar sig i kragen rejält nu. De är rädda att tappa försprånget, så kort och gott.

Konkurrens är kung.

Men 15:- för ett frimärke är fortfarande ett rån.

Förstår inte riktigt hur det kan vara ett rån.

20-40kr för en burkläsk på pizzerien betalar folk utan att klaga.
Eller 30kr för en enkel resa med bussen till stan.

Men att skicka ett brev för 15kr uppåt 200 mil är dyrt?

Permalänk

Postnord är ok tills något går fel.

Otroligt långa köer till kundtjänst, där man bollas runt mellan handläggare. Alla har sina snäva ansvarsområden, och ingen tar ansvar för något utanför deras område.

Har du problem med T.e.x Schenker så ringer du 1 samtal, och handläggaren tar ansvaret. Där skickad man inte runt i evighet mellan olika handläggare.

Exempel. Postnord råkade retur markera ett paket. Ringde runt i 2 timmar utan att någon tog ansvar. Jag hade dessutom betalat import avgifter på paketet. Till slut vart jag kopplad till någon högre upp i Stockholm som äntligen kunde koppla mig till terminalen där paketet låg, och personalen på terminalen kunde ta bort det ut retur paketen.

Permalänk
Testpilot

Postnord är alltid mitt förstahandsval, tätt följt av Airmee.

Senare nämnda är dock pga att jag fått bra kontakt med den chaufför som kör mitt område. Brukar kunna ringa hen direkt och samköra alla leveranser för veckan i ett svep mot fredagen (tex om det kommer fler mindre paket från Amazon) — dock ska det sägas att det enkom gäller med just denna chaufför, är det någon annan på min sträcka suger Airmee.

Early Bird, DHL, UPS och framförallt Bring undviker jag som pesten. Aldrig i tid. Alltid manglade paket. Och behöver man kontakta kundtjänst är det som att lösa en rubisk kub för att få prata med en riktig människa.

Schenker har varit bra, men ingen erfarenhet av dem som privatperson på senare år sedan de höjde sina priser. Har sonika bara använt mig av Postnord istället, som då numera är billigare och har bättre försäkring.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Tacka vet jag UPS /s

Det enda företaget som har lyckats slarva bort 2av 2 paket för mig och hade någon skum policy om att man måste skicka foto på innehållet samt ha kvitto på allt...

Klåpare!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alkahzane:

Postnord är väl också den enda leverantör som har kollektivavtal för sina anställda?

Instabox/Budbee har precis gått med i transportavtalet, så PostNord är långt ifrån ensamma. Ganska säker på att DHL och Schenker också har kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Postnord har alltid funkat bra för mig. Någon gång behövde jag ringa om något, minns inte vad, men satt bara några minuter i telefonkö. De lyckades också reda ut problemet.

Det enda jag blivit av med var ett gäng minneskort, som väl är att betrakta som ganska stöldbegärliga. Kan varit vem som hest i kedjan som snodde dem, eller rent av någon som vittjat min brevlåda. Det stod 24.se stort och tydligt i rött på kuvertet som kom med deras andra försök, och man kan väl förutsätta att det första kuvertet såg likadant ut. Inte direkt diskret.

Det enda jag riktigt kräks på med Postnord är väl deras paketboxar med apptvång. Dem kan man ju dock alltid välja bort.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det enda företaget som har lyckats slarva bort 2av 2 paket för mig och hade någon skum policy om att man måste skicka foto på innehållet samt ha kvitto på allt...

Klåpare!

Ja fy fan, dem tar jag inte alls i. De två gånger jag använt dem påstod de att de missyckats att leverera pga att de inte kunnat nå mig. Var hemma, men såg inte röken av dem. De kan omöjligen ha kört in på min gata utan att jag märkt det, om de inte lyckas tajma med att jag stod i duschen typ. Fet chans.

Husets entré har Aptus-lås. Tror de helt enkelt har stenkoll på den saken, och sätter i system att skita i hus med skalskydd. Det är ju en ganska bra ursäkt.

Fick hursom åka till deras pickup point skitlångt bort dagen efter båda gångerna och plocka upp paketen. Helt värdelöst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Instabox är mitt förstahandsval, därefter Postnord. Har tagit emot säkert över hundra leveranser av Postnord utan problem, kanske tio av DHL, men DHL är de enda som lyckats slarva bort en av mina försändelser. Sen är ju ens egna anekdoter inte av betydelse för andra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är väl Postmords egna anställd som svarat och fått en extra peng i lönekuvertet 🤣

Permalänk
Medlem

Fått flera paket som "inte kunde levereras", och så har jag fått åka och hämta dem på serviceställe fast jag haft hemleveransavtal. Och då har jag varit hemma hela dagen, lämnat mitt telefonnummer. Men ingen har ringt, och det går inte att ta reda på heller vad "inte kunde levereras" betyder. Tror det beror på vem, i det här fallet den individuella brevbäraren, då paket också kommit fram med hjälp av då, trevliga brevbärare.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"