Google vinner patenttvist mot Sonos – högtalargrupper tillbaka

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Du slipper till skillnad från ett system med ”riktigt” hi-fi:
Förstärkare
Kabeldragningar som kan bli ganska omfattande om du ska ha många högtalare.
Krångliga multiroom lösningar med trådade högtalare.
Krångel med att uppdatera varje enhet för sig.
Stora skrymmande komponenter.
Kompatibilitetesproblem.

Med det sagt så är inte Sonos till för att ersätta utrustning för hi-fi entusiaster, det är två olika användningsområden.

Och du slipper ett bra ljud

Permalänk
Medlem

Tack, Sonos kan dra åt h-

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Sons bör nu tvingas stå för uteblivning försäljning.

Google själva är inget snällt bolag men rätt ska vara rätt.

Sen är jag, hehe, själv helt ointressant i övrigt av att köpa högtalare förknippade med Google.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Stereo

Betyder det att man kan spela stereo med två Google monohögtalare?

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeLorean:

Betyder det att man kan spela stereo med två Google monohögtalare?

Jepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Och du slipper ett bra ljud

Det är en subjektiv uppfattning, det är tillräcklig bra för mig som inte är audiofil.
Jämfört med andra trådlösa högtalare så håller ljudet väldigt hög klass, de kan du inte neka till.
Men det är extra kul att du skriver det i en tråd som handlar om Google och Sonos, antar att du tycker Google högre klass på ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är en subjektiv uppfattning, det är tillräcklig bra för mig som inte är audiofil.
Jämfört med andra trådlösa högtalare så håller ljudet väldigt hög klass, de kan du inte neka till.
Men det är extra kul att du skriver det i en tråd som handlar om Google och Sonos, antar att du tycker Google högre klass på ljudet?

Google Cast finns i högtalare från en herrans massa tillverkare och detta domslutet påverkar dem alla. Så det kan betyda att man föredrar ljudet från någon Sony/LG/JBL/Harman Kardon/Audio Pro/Naim/BO/Marshall/Technics/ -enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade Sonos haft i närheten av bra ljud för sina hutlöst höga priser hade de bara varit usla men med tanke på att de låter otroligt unket för de enorma summor de begär är de ett totalt skämt, jag förstår inte hur man ens kan överväga dem, ljudkvaliten är låg , lyssna på riktig hifi och jämför.

Äh. Sluta snacka skit. Funkat skitbra hemma här i flera år. Aldrig haft problem med en enda synkning mellan grejerna överhuvudtaget. Låter skitbra för pengarna här iaf! Efter att ha ställt in grejerna så blir det jävligt bra. Självklart är det inte billiga grejer, men allt är ju relativt. Inom ljud-världen så är det ju ruskigt billiga saker. Dessutom många bra betyg genom åren från alla möjliga superseriösa och mindre seriösa sajter, och då förstås också i förhållande till pris.

”Lyssna på riktig hifi och jämför”. Herregud. Snälla var inte en sån, jämför äpplen och päron. Min XC40 Recharge med 408 hästar gör säkert 0-100 snabbare än din rostiga Renault Clio också, men är det en rättvis jämförelse?

Gäsp.

Permalänk
Medlem

Sonos känns väldigt mycket som högtalarnas Apple.

Vidrigt företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Äh. Sluta snacka skit. Funkat skitbra hemma här i flera år. Aldrig haft problem med en enda synkning mellan grejerna överhuvudtaget. Låter skitbra för pengarna här iaf! Efter att ha ställt in grejerna så blir det jävligt bra. Självklart är det inte billiga grejer, men allt är ju relativt. Inom ljud-världen så är det ju ruskigt billiga saker. Dessutom många bra betyg genom åren från alla möjliga superseriösa och mindre seriösa sajter, och då förstås också i förhållande till pris.

”Lyssna på riktig hifi och jämför”. Herregud. Snälla var inte en sån, jämför äpplen och päron. Min XC40 Recharge med 408 hästar gör säkert 0-100 snabbare än din rostiga Renault Clio också, men är det en rättvis jämförelse?

Gäsp.

Du svarar på saker som inte har frågats kring. Vad har att du aldrig haft problem med synkningen mellan enheterna med ljudkvaliten att göra?

Du betalar för trådlösheten (men det bör ju finnas ett eluttag precis bakom där du vill placera Sonosenheterna för att det skall bli den där ultimata upplevelsen utan massa kablar) och kunna ha en ljudmatta hemma i synk anpassad för streamat ljud.

Betygen är satta utifrån vad det är produkt, en ersättare till transistorradion (som ju oxå var i synk även om de stod i olika rum ) men de är och har aldrig varit en seriös audioprodukt.

Nej, det är inte billiga saker ens i ljudvärlden eftersom sakerna har en väldigt begränsad livslängd då Sonos kan sluta stödja din enhet och då är det inget annat än ett djälvligt dyrt bokstöd.

Saker som är mindre än 10år slutar uppdateras...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1584244-varning-for-so...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du svarar på saker som inte har frågats kring. Vad har att du aldrig haft problem med synkningen mellan enheterna med ljudkvaliten att göra?

Du betalar för trådlösheten (men det bör ju finnas ett eluttag precis bakom där du vill placera Sonosenheterna för att det skall bli den där ultimata upplevelsen utan massa kablar) och kunna ha en ljudmatta hemma i synk anpassad för streamat ljud.

Betygen är satta utifrån vad det är produkt, en ersättare till transistorradion (som ju oxå var i synk även om de stod i olika rum ) men de är och har aldrig varit en seriös audioprodukt.

Nej, det är inte billiga saker ens i ljudvärlden eftersom sakerna har en väldigt begränsad livslängd då Sonos kan sluta stödja din enhet och då är det inget annat än ett djälvligt dyrt bokstöd.

Saker som är mindre än 10år slutar uppdateras...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1584244-varning-for-so...

Herrejösses vilket hat det är mot ett företag i denna tråd, påminner mycket om när det är en nyhet om Apple och alla rabiata Android-användare stormar in i tråden och skriver massa skit som ingen bryr sig om. Förstår inte grejen?

För att ge dig ett svar, så är Sonos inget företag som riktar sig in på Hi-Fi-entusiaster. Det är funktionaliteten, Multi-Room, enkelheten och WAF-aspekten som lockar människor till Sonos. Jag har själv ett helt Sonos set till vardagsrummet (mycket för att det var det enda som fick plats med vår 77" TV), samt flera högtalare utspridda i huset, bland annat IKEA/Sonos Picture Frame som är väldigt coola! Allt låter väldigt bra och framförallt är filmer spektakulära att kolla och lyssna på med Dolby Atmos. Jag kommer från ett fullt SVS 5.1 system och Sonos låter, i mina öron, minst lika bra som det systemet gjorde.

Med det sagt har jag även golvhögtalare i ett annat rum tillsammans med min vinyl-setup, och inget slår det systemet när man vill lyssna på musik. Bra att man kan använda en sak utan att utesluta det andra!

Angående 10 års uppdateringar så står det, om du läst länken, att prylarna fortfarande kommer fungera (med S1-appen). Nu kan inte passiva högtalare uppdateras, men du får gärna berätta vilket företag som uppdaterar sina förstärkare/receivers efter 10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

För att ge dig ett svar, så är Sonos inget företag som riktar sig in på Hi-Fi-entusiaster. Det är funktionaliteten, Multi-Room, enkelheten och WAF-aspekten som lockar människor till Sonos. Jag har själv ett helt Sonos set till vardagsrummet (mycket för att det var det enda som fick plats med vår 77" TV), samt flera högtalare utspridda i huset, bland annat IKEA/Sonos Picture Frame som är väldigt coola! Allt låter väldigt bra och framförallt är filmer spektakulära att kolla och lyssna på med Dolby Atmos. Jag kommer från ett fullt SVS 5.1 system och Sonos låter, i mina öron, minst lika bra som det systemet gjorde.

Angående 10 års uppdateringar så står det, om du läst länken, att prylarna fortfarande kommer fungera (med S1-appen). Nu kan inte passiva högtalare uppdateras, men du får gärna berätta vilket företag som uppdaterar sina förstärkare/receivers efter 10 år?

Vilket var det jag skrev "Du betalar för trådlösheten (men det bör ju finnas ett eluttag precis bakom där du vill placera Sonosenheterna för att det skall bli den där ultimata upplevelsen utan massa kablar) och kunna ha en ljudmatta hemma i synk anpassad för streamat ljud."

Vad i din tvåkanalvinylrigg är det som skall uppdateras menar du? En stärkare med phono-ingång fungerar ju bara.... Oavsett om den är 1år, 10år eller 40år. Det finns ju en stor marknad för vintage-hifi och den skulle ju inte finnas om det fanns krav på att det skulle uppdateras, visst en recap kan behövas till slut men...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Herrejösses vilket hat det är mot ett företag i denna tråd, påminner mycket om när det är en nyhet om Apple och alla rabiata Android-användare stormar in i tråden och skriver massa skit som ingen bryr sig om. Förstår inte grejen?

För att ge dig ett svar, så är Sonos inget företag som riktar sig in på Hi-Fi-entusiaster. Det är funktionaliteten, Multi-Room, enkelheten och WAF-aspekten som lockar människor till Sonos. Jag har själv ett helt Sonos set till vardagsrummet (mycket för att det var det enda som fick plats med vår 77" TV), samt flera högtalare utspridda i huset, bland annat IKEA/Sonos Picture Frame som är väldigt coola! Allt låter väldigt bra och framförallt är filmer spektakulära att kolla och lyssna på med Dolby Atmos. Jag kommer från ett fullt SVS 5.1 system och Sonos låter, i mina öron, minst lika bra som det systemet gjorde.

Med det sagt har jag även golvhögtalare i ett annat rum tillsammans med min vinyl-setup, och inget slår det systemet när man vill lyssna på musik. Bra att man kan använda en sak utan att utesluta det andra!

Angående 10 års uppdateringar så står det, om du läst länken, att prylarna fortfarande kommer fungera (med S1-appen). Nu kan inte passiva högtalare uppdateras, men du får gärna berätta vilket företag som uppdaterar sina förstärkare/receivers efter 10 år?

Stereo-par Sonos 5 + sub. Man får lägga MKT pengar på hifi-prylar för att slå det för musik. Jag äger båda hifi-prylar och den uppsättningen.

Permalänk
Medlem

Hatet mot Sonos i den här tråden är ju löjlig. Sonos är BRA! Påstår man något annat får man förklara vad man menar.

Med Sonos får man BRA ljudbild om man ser till en kombinationen av 1) priset 2) funktionerna 3) tillförlitligheten i systemet.

Jag tycker det är rent barockt att påstå något annat. Jag har varit hifi-nörd men har blivit bekväm. Och jag är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Gött att ni gillar era Sonos system, men visst är det fint att det finns alternativ? Även om ni tror att de är krångliga och inte går att koppla ihop, av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Gött att ni gillar era Sonos system, men visst är det fint att det finns alternativ? Även om ni tror att de är krångliga och inte går att koppla ihop, av någon anledning...

Visst. Men man får i regel betala tre gånger så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vilket var det jag skrev "Du betalar för trådlösheten (men det bör ju finnas ett eluttag precis bakom där du vill placera Sonosenheterna för att det skall bli den där ultimata upplevelsen utan massa kablar) och kunna ha en ljudmatta hemma i synk anpassad för streamat ljud."

Vad i din tvåkanalvinylrigg är det som skall uppdateras menar du? En stärkare med phono-ingång fungerar ju bara.... Oavsett om den är 1år, 10år eller 40år. Det finns ju en stor marknad för vintage-hifi och den skulle ju inte finnas om det fanns krav på att det skulle uppdateras, visst en recap kan behövas till slut men...

Vad är det för snack om ljudmatta? Vad menar du?
Angående trådlöst så går det inte att komma ifrån, ström måste ju högtalarna ha. Men det är nog betydligt lättare för dom flesta att dra en skarvsladd bakom soffan från ett eluttag än vad det är att dra surroundkablar från receivern (som oftast står vid eller på TV-bänken) runt bakom soffan. Absolut inte omöjligt, men för en casual så är det så man ser det.

Förlåt, då måste jag ha misstolkat dig. Jag uppfattade det som att mjukvaruuppdateringar är viktigt för dig och att Sonos slutat uppdatera sina 10 år gamla prylar (som förövrigt fortfarande fungerar) var något dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

B&O är nästan lika illa, dåligt ljud i nästan alla egna färdiga produkter och skyhöga priser i förhållande till hur de presterar, de gör sock en del intressanta saker åt andra typ ICE power.
Det går att hitta bra ljud för några tusen om man håller sig borta från "lifestyle" företagen som bara försöker kränga dåligt ljud och finesser i nån trendigt designad låda.
För 30 000 kr kan man få väldigt bra ljud om man väljer rätt men Sonos är inte med på listan över saker man bör välja för det är nästan svårt att välja nått som ger sämre ljud för så mycket pengar.

Vilka trådlösa högtalare tänkte du på då för under 30 papp som ger bättre ljud och surround med en sub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sonos känns väldigt mycket som högtalarnas Apple.

Vidrigt företag.

Jaha då vet vi var ditt hat kommer ifrån, det är alltså priset, men för oss andra som gillar kvalitet så är bägge kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jaha då vet vi var ditt hat kommer ifrån, det är alltså priset, men för oss andra som gillar kvalitet så är bägge kanon.

Nej det är inte priset. Det är beteendet. Sluta tro att du står över folk ekonomiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vilka trådlösa högtalare tänkte du på då för under 30 papp som ger bättre ljud och surround med en sub?

Om du vill ha tips så kan du få t.ex What Hifi's Soundbar of the year 2022, med lite tillbehör för under 30k.
Sony HT-A7000 11 990 kr
Sony SA-SW5 3 990 kr
Sony SA-RS5 7 990 kr
6 030 kr över till annat, kanske fler högtalare.

Eller om man vill ha en annan formfaktor så kan man få detta paketet för 21 980 kr
Sony HT-A9 17 990 kr
Sony SA-SW5 3 990 kr

Båda med Stöd för Spotify Connect, Chromecast och Airplay 2, samt DTS:X som Sonos tydligen inte vill betala licenspengarna för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om du vill ha tips så kan du få t.ex What Hifi's Soundbar of the year 2022, med lite tillbehör för under 30k.
Sony HT-A7000 11 990 kr
Sony SA-SW5 3 990 kr
Sony SA-RS5 7 990 kr
6 030 kr över till annat, kanske fler högtalare.

Eller om man vill ha en annan formfaktor så kan man få detta paketet för 21 980 kr
Sony HT-A9 17 990 kr
Sony SA-SW5 3 990 kr

Båda med Stöd för Spotify Connect, Chromecast och Airplay 2, samt DTS:X som Sonos tydligen inte vill betala licenspengarna för.

Hur får man ljud till fler högtalare i huset med dessa? Finns det surroundhögtalare med uppskjutande Dolby Atmos-högtalare? Låter det bättre än ett komplett Sonos system, vem avgör det? Hur ser det ut med uppdateringar framöver, kan man använda framtida Sony-högtalare till detta system? Finns det något motsvarande en Sonos Port, så man kan spela vinyl på detta system?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det är en subjektiv uppfattning, det är tillräcklig bra för mig som inte är audiofil.
Jämfört med andra trådlösa högtalare så håller ljudet väldigt hög klass, de kan du inte neka till.
Men det är extra kul att du skriver det i en tråd som handlar om Google och Sonos, antar att du tycker Google högre klass på ljudet?

Skrivet av Vaneriuz:

Äh. Sluta snacka skit. Funkat skitbra hemma här i flera år. Aldrig haft problem med en enda synkning mellan grejerna överhuvudtaget. Låter skitbra för pengarna här iaf! Efter att ha ställt in grejerna så blir det jävligt bra. Självklart är det inte billiga grejer, men allt är ju relativt. Inom ljud-världen så är det ju ruskigt billiga saker. Dessutom många bra betyg genom åren från alla möjliga superseriösa och mindre seriösa sajter, och då förstås också i förhållande till pris.

”Lyssna på riktig hifi och jämför”. Herregud. Snälla var inte en sån, jämför äpplen och päron. Min XC40 Recharge med 408 hästar gör säkert 0-100 snabbare än din rostiga Renault Clio också, men är det en rättvis jämförelse?

Gäsp.

Skrivet av Edvin1:

Hatet mot Sonos i den här tråden är ju löjlig. Sonos är BRA! Påstår man något annat får man förklara vad man menar.

Med Sonos får man BRA ljudbild om man ser till en kombinationen av 1) priset 2) funktionerna 3) tillförlitligheten i systemet.

Jag tycker det är rent barockt att påstå något annat. Jag har varit hifi-nörd men har blivit bekväm. Och jag är hur nöjd som helst.

Google utger sig inte gör att sälja bra hifi och de har inte heller svindyra ljudprylar (i förhållande till prestandan) vilket gör dem oändligt mycket bättre än Sonos.

Sonos är ett förstag som säljer ett varumärke snarare än bra produkter, Inte ens när de har sina jättereor är de i närheten av den prisnivå de presterar på ljudkvalitetsmässigt.

Sonos har också gjort "recycle mode" vilket är totalt oförlåtligt och bara den sakne gört ju att alla borde bojkotta dem.

jag kan inte förstå att någon kan vilja försvara dem när alla i stället borde varna för dem och deras underpresterande priodukter.

Sonos säljer dyr skit till folk som inte bryr sig om ljudkvalitet utan bara vill ha et hiippt varumärke på prylarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Hur får man ljud till fler högtalare i huset med dessa? Finns det surroundhögtalare med uppskjutande Dolby Atmos-högtalare? Låter det bättre än ett komplett Sonos system, vem avgör det? Hur ser det ut med uppdateringar framöver, kan man använda framtida Sony-högtalare till detta system?

Man sprider ljudet i huset med Google Cast, eller Airplay 2, som är inbyggt, vilket betyder att de kan spela tillsammans med högtalare från alla andra tillverkare som använder de protokollen. Länkade högtalarna är uppåtskjutande, även soundbaren.

För din del kommer det nog aldrig låta bättre än Sonos, men t.ex. What Hifi verkade gilla första alternativet tillräckligt för att utse det till årets Soundbar förra året.

Sony har varit duktiga på uppdateringar hittills så jag utgår från att de håller dem uppdaterade. Varför man skulle byta ut högtalarna i setupen vet jag inte riktigt, det finns redan enklare surroundhögtalare om man vill spara lite pengar, då utan uppåtskjutande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google utger sig inte gör att sälja bra hifi och de har inte heller svindyra ljudprylar (i förhållande till prestandan) vilket gör dem oändligt mycket bättre än Sonos.

Sonos är ett förstag som säljer ett varumärke snarare än bra produkter, Inte ens när de har sina jättereor är de i närheten av den prisnivå de presterar på ljudkvalitetsmässigt.

Sonos har också gjort "recycle mode" vilket är totalt oförlåtligt och bara den sakne gört ju att alla borde bojkotta dem.

jag kan inte förstå att någon kan vilja försvara dem när alla i stället borde varna för dem och deras underpresterande priodukter.

Sonos säljer dyr skit till folk som inte bryr sig om ljudkvalitet utan bara vill ha et hiippt varumärke på prylarna.

Men vilket j***a struntprat. Orkar inte ens kommentera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Man sprider ljudet i huset med Google Cast, eller Airplay 2, som är inbyggt, vilket betyder att de kan spela tillsammans med högtalare från alla andra tillverkare som använder de protokollen. Länkade högtalarna är uppåtskjutande, även soundbaren.

För din del kommer det nog aldrig låta bättre än Sonos, men t.ex. What Hifi verkade gilla första alternativet tillräckligt för att utse det till årets Soundbar förra året.

Sony har varit duktiga på uppdateringar hittills så jag utgår från att de håller dem uppdaterade. Varför man skulle byta ut högtalarna i setupen vet jag inte riktigt, det finns redan enklare surroundhögtalare om man vill spara lite pengar, då utan uppåtskjutande.

Sonys system är inte lika bra som Sonos om man försöker sig på en sammanvägning av olika faktorer. Det är Sonos stora styrk. Det är inte billigt men ”nära” alternativ som kostar mycket mer. Det i ett ekosystem som är stabilt som urberget.

Vill man ha ett annat system så kör på det. Men försök inte övertyga mig om att Sonos är värdelöst. Det blir lite löjligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Sonys system är inte lika bra som Sonos om man försöker sig på en sammanvägning av olika faktorer. Det är Sonos stora styrk. Det är inte billigt men ”nära” alternativ som kostar mycket mer. Det i ett ekosystem som är stabilt som urberget.

Vill man ha ett annat system så kör på det. Men försök inte övertyga mig om att Sonos är värdelöst. Det blir lite löjligt tycker jag.

Sammanvägning? Du (eller någon annan krigare) bad om alternativ för 30k med motsvarande funktioner. Det var allt. Kan ju inte påstå att mitt Sonos-system var stabilt när jag hade det, men jag kanske höll det på fel sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin1:

Sonys system är inte lika bra som Sonos om man försöker sig på en sammanvägning av olika faktorer. Det är Sonos stora styrk. Det är inte billigt men ”nära” alternativ som kostar mycket mer. Det i ett ekosystem som är stabilt som urberget.

Vill man ha ett annat system så kör på det. Men försök inte övertyga mig om att Sonos är värdelöst. Det blir lite löjligt tycker jag.

Så stabila att debaclet med recycle mode aldrig hände...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Man sprider ljudet i huset med Google Cast, eller Airplay 2, som är inbyggt, vilket betyder att de kan spela tillsammans med högtalare från alla andra tillverkare som använder de protokollen. Länkade högtalarna är uppåtskjutande, även soundbaren.

För din del kommer det nog aldrig låta bättre än Sonos, men t.ex. What Hifi verkade gilla första alternativet tillräckligt för att utse det till årets Soundbar förra året.

Sony har varit duktiga på uppdateringar hittills så jag utgår från att de håller dem uppdaterade. Varför man skulle byta ut högtalarna i setupen vet jag inte riktigt, det finns redan enklare surroundhögtalare om man vill spara lite pengar, då utan uppåtskjutande.

Spännande, jag kör ju mycket Dolby Atmos-musik via Apple Music så det är bra att Sony systemet har den möjligheten också!
Men finns det möjlighet att streama vinyl till Sonys setup också? Genuint nyfiken.

Möjligheten att byta ut högtalare är ju av stor betydelse, kommer det nya surroundhögtalare (som i Sonos fall, Era 300) så vill jag ju gärna ha möjligheten att byta ut mina gamla surroundhögtalare, utan att för den delen behöva byta ut min Sonos Arc som är deras flaggskepp. Detta gör mig skeptisk till andra system från Sony och Samsung som pumpar ut nya modeller varje år och det gamla systemet lämnas att samla damm i deras ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Sammanvägning? Du (eller någon annan krigare) bad om alternativ för 30k med motsvarande funktioner. Det var allt. Kan ju inte påstå att mitt Sonos-system var stabilt när jag hade det, men jag kanske höll det på fel sätt.

Jag har aldrig haft något problem någonsin. Inte en enda gång under flera år.