Permalänk
Medlem

SATA eller M.2 SSD

Jag har precis köpt en laptop med 512GB M.2 disk. Jag tycker det är lite lite och funderar på om jag skall köpa en 2TB 2.5" SATA eller en M.2 SSD?

2.5" SATA verkar lite enklare då det finns en ledig plats.

M.2 verkar snabbare, men då måste man klona sin original M.2 disk först, eller hur gör man?

Vad skall jag tänka på när jag gör valet mellan 2.5" och M.2?

2.5" disk verkar vara ganska mycket långsammare än M.2. (560MB/sek mot 7000MB/sek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse_71:

Jag har precis köpt en laptop med 512GB M.2 disk. Jag tycker det är lite lite och funderar på om jag skall köpa en 2TB 2.5" SATA eller en M.2 SSD?

M.2 verkar snabbare, men då måste man klona sin original M.2 disk först, eller hur gör man?

Beroende på laptop så kan du behöva ändra på andra saker i datorn också för att få plats med en 2.5 disk. På min laptop så behöver jag ett mindre batteri (51W istället för 68W) om jag ska köra med 2.5 disk plus att jag behöver en hårddiskvagga också. Du bör kunna installera Windows rakt av (hämta hem från MS hemsida och skapa en bootbar disk) och sen hämta hem nödvändiga drivrutiner och program från din tillverkares hemsida.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Masse_71:

Om det nu finns en ledig plats som du säger är det bara att soppa i en SSD som lagring. Så fortsätter du att köra OS från M.2:an.
Kolla manualen på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Om det nu finns en ledig plats som du säger är det bara att soppa i en SSD som lagring. Så fortsätter du att köra OS från M.2:an.

Beror också på hur datorn är konfigad. Min bärbara stödjer både 2.5 disk och M2, däremot inte samtidigt för det är på samma ställe som de sitter på ungefär.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beroende på laptop så kan du behöva ändra på andra saker i datorn också för att få plats med en 2.5 disk. På min laptop så behöver jag ett mindre batteri (51W istället för 68W) om jag ska köra med 2.5 disk plus att jag behöver en hårddiskvagga också. Du bör kunna installera Windows rakt av (hämta hem från MS hemsida och skapa en bootbar disk) och sen hämta hem nödvändiga drivrutiner och program från din tillverkares hemsida.

Tack, på min laptop verkar det finnas plats för 2.5" disk, med de verkar vara ganska mycket långsammare än M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Tack, på min laptop verkar det finnas plats för 2.5" disk, men de verkar vara ganska mycket långsammare än M.2. (560MB/sek mot 7000MB/sek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse_71:

Tack, på min laptop verkar det finnas plats för 2.5" disk, med de verkar vara ganska mycket långsammare än M.2.

Ja, de är långsammare, men i daglig användning är det inte något man märker av, förutom om man för över stora filer till/från disken

Visa signatur