Gigabyte RTX 4080 "myrornas krig"

Permalänk
Medlem

Gigabyte RTX 4080 "myrornas krig"

Tjenare!

Jag har datorn i signaturen, fungerar riktigt bra 99.9% av tiden.

Det har dock hänt, kanske 4-5ggr under ett halvår, att skärmen börjar flimra "myrornas krig" och sedan verkar grafikkortet typ starta om. Det blir svart på skärmen i kanske 10 sekunder och sedan är allt som vanligt igen.

Det har alltså inte hänt speciellt ofta samt med olika grafikdrivrutiner. Det är ju dock störande när det sker!

Är det någon som kan hjälpa mig med felsökning? Jag använder mig av displayport kopplat till skärmen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Bytt kabel?

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt urgamla 780. Skärmen blev svart runt 10 sek och grafikkortet startade om sig. När det hände fick jag ett fel i event log att nv<nånting>.dll hade slutat fungera. I mitt fall var det ett tecken på att kortet höll på gå sönder.

Så ett tips är att kolla i loggen om du kan se nåt nvidia-relaterat som slutar fungera när felet uppstår.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Är det inte drivrutins-relaterat då? Känner igen det där på något gammalt kort för längesen. Har för mig att det har med drivrutinerna att göra. Testa att ta bort dem helt med Display Driver Uninstaller och sen installera de nyaste igen med ”ren” installation och utan Geforce Experience

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

Jag har haft samma problem med en dålig displayport kabel. Då var det en 240 hz monitor där kabeln inte "hängde med", sedan köpte jag en certad kabel och då funkade allt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

99% kabeln mellan grafikkort och skärmen

Permalänk
Medlem

Intressant! Tack för alla svar.

Jag har testat att installera om drivrutinerna "på riktigt" och om felet kommer igen ska jag köpa en ny kabel.

Tack för alla tips!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9