Aldrig påbörjat mobilabonnemang, ingen faktura - hur ska jag tänka?

Permalänk
Medlem

Aldrig påbörjat mobilabonnemang, ingen faktura - hur ska jag tänka?

I slutet av sommaren beställde jag ett nytt mobilabonnemang, bland det billigaste som gick att få, från Fello. Jag var nybliven medlem i bostadsrättsföreningens styrelse och ville ha ett separat abonnemang för att hantera kontakter med hantverkare och liknande. Men pga ändrade omständigheter i privatlivet lämnade jag styrelsen ungefär samtidigt som jag fick hem sim-kortet och de detaljerna. Simkortet sitter fortfarande fastklistrat på papperet det kom med, så det är helt oanvänt. Jag sa upp abonnemanget via webbsidan, och allt var ok så långt. Eftersom det ändå hann gå några veckor, mer än 14 dagar, från att jag beställde tills jag sa upp, räknade jag med att få en räkning för åtminstone första månaden. Räkningarna ska komma via mejl. Men jag har inte fått nån.

Ska jag räkna med att ingen kommer, och att de avskrev det hela i och med att jag aldrig tog abonnemanget i bruk, eller kan det tänkas ligga en "dold" räkning i deras system som helt plötsligt går till inkasso eller sån skit? Första räkningen borde ha varit ca 59 spänn eller så.

Ringer jag och frågar kanske de "kommer på" att de ska skicka en räkning trots att den kanske var avskriven. Men om jag inte ringer kanske det blir dyrare sen...

Hur borde jag göra?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cyklonen:

Hur borde jag göra?

Du kontaktar operatören. Det är din skyldighet att betala dina fakturor, även om du inte fått dem. Företaget har rätt att efterfakturera i tre år.

Med tanke på den ringa summan kanske det inte är motiverat att ha den saken i bakhuvudet i tre års tid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kontaktar operatören. Det är din skyldighet att betala dina fakturor, även om du inte fått dem. Företaget har rätt att efterfakturera i tre år.

Med tanke på den ringa summan kanske det inte är motiverat att ha den saken i bakhuvudet i tre års tid.

Som sagt, det kanske inte finns nån. Med tanke på att jag aldrig påbörjade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ring, får klarhet i din undrar och gör vad som behövs.

Inkasso, skulder, prickar och skattmasen är varken kul eller bra för privalivet ÄVEN om det kanske känns som en skitgrej att behöva rodda i nu så "kan" det bli ett riktigt helsike i slutändan. Min forna granne gjorde så med sina elräkningar, 5 år utan en elräkning och denne var så nöjd, tills han skulle flytta och de "insåg" på företaget han köpte el av att något var knas. Det blev mer än ränta och pengar i påslag.

Med det sagt, ring, det tar några minuter av din tid.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, det kanske inte finns nån. Med tanke på att jag aldrig påbörjade.

Du kommer inte nå närmare klarhet innan du kontaktar dem.

Alla vägar leder till samma slutsats.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Ring, får klarhet i din undrar och gör vad som behövs.

Inkasso, skulder, prickar och skattmasen är varken kul eller bra för privalivet ÄVEN om det kanske känns som en skitgrej att behöva rodda i nu så "kan" det bli ett riktigt helsike i slutändan. Min forna granne gjorde så med sina elräkningar, 5 år utan en elräkning och denne var så nöjd, tills han skulle flytta och de "insåg" på företaget han köpte el av att något var knas. Det blev mer än ränta och pengar i påslag.

Med det sagt, ring, det tar några minuter av din tid.

Men nu var ju inte frågan om jag ska skita i att betala saker i all evinnerlighet, så det absolut värsta som händer är att jag får betala lite mer till inkasso - längre skulle det aldrig gå. Frågan är om det är troligt att de helt enkelt skippat att ta betalt eftersom jag aldrig tog abonnemanget i bruk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ok, skit i det. Folk svarar på annat än det jag undrar. Tråden kan låsas. Jag försökte radera men trots att funktionen fanns gick det inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Borde finnas nån inloggningsinfo på papperet. Isf kan du ju bara gå in och kolla fakturastatus där om du inte orkar kontakta dem direkt. Vilket är fullt begripligt, telefonköer till telefonbolag brukar också vara så långa att man tror det är en affärsidé. ;D

Kanske inte alla operatörer som har sånt iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cyklonen:

Hur borde jag göra?

Skrivet av cyklonen:

Folk svarar på annat än det jag undrar.

Nejdå, vi besvarar faktiskt din frågeställning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Borde finnas nån inloggningsinfo på papperet. Isf kan du ju bara gå in och kolla fakturastatus där om du inte orkar kontakta dem direkt. Vilket är fullt begripligt, telefonköer till telefonbolag brukar också vara så långa att man tror det är en affärsidé. ;D

Kanske inte alla operatörer som har sånt iof.

Jo, men där är det tomt. Det betyder ju inte att en inte kan dyka upp om ett halvår eller två år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen
Men du skriver "Hur borde jag göra?" varpå jag skriver ett svar på första raden att du bör ringa, vad missar jag här?

Sen skriver du "Ska jag räkna med att ingen kommer, och att de avskrev det hela i och med att jag aldrig tog abonnemanget i bruk, eller kan det tänkas ligga en "dold" räkning i deras system som helt plötsligt går till inkasso eller sån skit?" och där svarar jag också vad påföljden hos en granne blev för många år sedan.

Vad fan gör jag för fel i att svara samt berätta vad som KAN hända OM du struntar i att betala ELLER tror att den dolda/glömda räkningen går till inkasso?

*bort*

någon måtta får vi ha /Mod
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

I slutet av sommaren beställde jag ett nytt mobilabonnemang, bland det billigaste som gick att få, från Fello. Jag var nybliven medlem i bostadsrättsföreningens styrelse och ville ha ett separat abonnemang för att hantera kontakter med hantverkare och liknande. Men pga ändrade omständigheter i privatlivet lämnade jag styrelsen ungefär samtidigt som jag fick hem sim-kortet och de detaljerna. Simkortet sitter fortfarande fastklistrat på papperet det kom med, så det är helt oanvänt. Jag sa upp abonnemanget via webbsidan, och allt var ok så långt. Eftersom det ändå hann gå några veckor, mer än 14 dagar, från att jag beställde tills jag sa upp, räknade jag med att få en räkning för åtminstone första månaden. Räkningarna ska komma via mejl. Men jag har inte fått nån.

Ska jag räkna med att ingen kommer, och att de avskrev det hela i och med att jag aldrig tog abonnemanget i bruk, eller kan det tänkas ligga en "dold" räkning i deras system som helt plötsligt går till inkasso eller sån skit? Första räkningen borde ha varit ca 59 spänn eller så.

Ringer jag och frågar kanske de "kommer på" att de ska skicka en räkning trots att den kanske var avskriven. Men om jag inte ringer kanske det blir dyrare sen...

Hur borde jag göra?

Du har beställt en tjänst, du är ansvarig för att betala dina fakturor (även om de inte nått fram till dig).
Sedan kan det absolut vara som du säger att det inte kommer någon faktura för att abonnemanget inte "aktiverats". Det kan bara du och resten av forumet gissa kring. Lättast är att du kontaktar tjänsteleverantören Fello och frågar, något som även är ditt ansvar att göra när en väntad faktura på beställd tjänst inte nått fram.

Sitter i ungefär samma sits med Aimo Park men jag har nyttjat tjänsten. Blir dock jobbigt om de drar in parkeringstillståndet och börjar lappa bilen! 😅

Skrivet av cyklonen:

Ok, skit i det. Folk svarar på annat än det jag undrar. Tråden kan låsas. Jag försökte radera men trots att funktionen fanns gick det inte.

Tycker det är oklart vad din fråga var om det inte var just det folk har svarat på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men där är det tomt. Det betyder ju inte att en inte kan dyka upp om ett halvår eller två år.

Låter orimligt skule jag säga. Men å andra sidan, när man haft med Tellit att göra så verkar det knappt existera en gräns för orimligt längre. Hoppas dock att Fello lever upp till sitt hygglo typ namn.

Hursomhelst så har du ju åtminstone ett enkelt sätt att kolla fram tills du fått bekräftat att det verkligen är uppsagt. Har de inte fått ut en slutfaktura i rimlig tid efter det gjorts så är det inte rimligt med att göra det efter ett halvår heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kontaktar operatören. Det är din skyldighet att betala dina fakturor, även om du inte fått dem. Företaget har rätt att efterfakturera i tre år.

Med tanke på den ringa summan kanske det inte är motiverat att ha den saken i bakhuvudet i tre års tid.

Har du någon källa på ditt påstående om att man som kund har skyldighet att betala fakturor man inte fått?

Det låter väldigt märkligt.

Resten av det du skriver är fullt rimligt!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Har du någon källa på ditt påstående om att man som kund har skyldighet att betala fakturor man inte fått?

Det låter väldigt märkligt.

Du är skyldig att kolla upp fakturor du vet du borde ha fått. Alltså, att de kommit bort på posten eller att hunden ätit upp dem hjälper inte.

Men som sagt, har de inte ställt ut fakturor i sitt kundsystem, så har man rimligen kollat att de inte fakturerat. Förutsätt alltså att man även bekräftat sagt upp tjänsten. För att man inte faktureras för en tjänst man faktiskt prenumererar på, ja då kan man bli skyldig att betala även långt senare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fikap4us:

Har du någon källa på ditt påstående om att man som kund har skyldighet att betala fakturor man inte fått?

Det låter väldigt märkligt.

Skyldigheten att betala följer av avtalet, inte av fakturan. Har man alltså ett avtal som säger "99:- oss tillhanda varje månads sista dag" är man skyldig att följa detta oavsett om fakturan dyker upp eller inte.

https://www.hallakonsument.se/ekonomi/regler-fakturor/

"När du köper något är du alltid skyldig att betala. Det gäller även om du inte fått fakturan eller om den kommit bort i posten."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Du är skyldig att kolla upp fakturor du vet du borde ha fått. Alltså, att de kommit bort på posten eller att hunden ätit upp dem hjälper inte.

Men som sagt, har de inte ställt ut fakturor i sitt kundsystem, så har man rimligen kollat att de inte fakturerat. Förutsätt alltså att man även bekräftat sagt upp tjänsten. För att man inte faktureras för en tjänst man faktiskt prenumererar på, ja då kan man bli skyldig att betala även långt senare.

Helt rätt, bra förklarat.

Jag snurrade till det när jag skrev fått, menade egentligen fakturor som företaget skickat.

Dom måste ju faktiskt ha skickat fakturan för att man ska vara tvungen att betala.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Dom måste ju faktiskt ha skickat fakturan för att man ska vara tvungen att betala.

Nä. De behöver inte skicka en enda faktura för att du skall vara betalningsskyldig.

Det räcker med att det finns någon slags avtal mellan er som säger att du skall betala något. Resten är, i princip, upp till dig att lösa.