Skrivet av Triffid:
Tullen tex kan väl öppna paket och annat som passerar?
Jo, som passerar landsgränser men inte annars. Men de öppnar ju inte vanliga brev och läser inte textinnehållet i det de öppnar om det inte handlar om en utredning om helt andra saker som smugglas eller liknande.
Citat:
Hurvida polisen faktiskt granskar all post eller ej tycker jag inte är viktigt i frågan, det handlar om att de har möjligheten. Jämförelsen haltar ju dock eftersom det faktiskt är väldigt stor skillnad tekniskt på ett brev och digital kommunikation.
Tja, fast konceptuellt är det ju samma sak. Förutom då att digital kommunikation är extremt mycket mer omfattande än postal kommunikation, och att det inte bara omfattar kommunikation utan också molnlagring och liknande saker. Sannolikt hade den tekniska lösningen gett tillgång till allt på våra enheter för det finns inget sätt att hantera det genom att kolla bara det som "färdas i näten" liksom.
Citat:
Vi litar redan på att polisen inte "gör något olagligt" de har ju vapen och våldsmonopol för bövelen
Jo, men steget för en polis att göra en olaglig sökning är ju väldigt mycket kortare än att de skulle börja begå en massa våldsbrott och liknande. Poliser är inte övermänniskor, de kommer att begå misstag, låta nyfikenheten eller svartsjukan ta överhanden eller liknande, och ju mer djupgående möjligheter vi ger dem desto mer sådana "incidenter" kommer att ske.
Jag jobbade tidigare med kundklubbar, innan GDPR, och även om vi förstås var försiktiga med personuppgifter och liknande så fick man ju ändå höra i fikarummet typ att Per Gessle hade handlat på en viss kedja för 25000 förra helgen eller liknande. Folk är nyfikna och skvallrar helt enkelt. Polisen kommer ju att ha möjligheter, om detta går igenom och den tekniska lösningen blir den enda möjliga vilket är en "trojan" på alla telefoner, att kolla på allas privata bilder exempelvis, vilket är väldigt mycket mer lockande än att veta att "Per Gessle" köpte lakan för en massa tusen eller så.
Citat:
Hursomhelst, jag är bara realist här. Jag tror inte att ett samhälle med automatisk E2E kryptering på all kommunikation kommer accepteras av just samhället själva, det kanske snarare är pessimistiskt i dina ögon, men det är iaf vad jag ser. När polis börjar flagga för att de inte längre kan utföra sitt arbete kommer lagar börja stiftas för att möjliggöra det igen. Även om de inte på långa vägar kommer vara perfekta.
Jag vet inte om det är en halmgubbe du bygger eller ifall vi redan är där.
Kommunikation är i hög grad krypterad idag. Telefonsamtal över mobilnätet är krypterade (dock går det att komma runt om man har ett domstolsbeslut innan), sms är mer tveksamt men RCS eller iMessage är ju det och likaså i princip alla chat-appar och liknande. Men också i princip all internettrafik, default i typ alla browsers är ju att inte tillåta http-trafik utan en massa varningar och val man får göra exempelvis.
Man kan förstås argumentera att det ställer till det för polisen och gör deras jobb jobbigare, men jämfört med vad? Tidigare, innan det fanns en massa digitala kommunikationsvägar, kommunicerade kriminella på andra sätt som ofta inte gick att avlyssna så lätt. Telefonkiosker exempelvis, eller faktiska fysiska möten, eller koder. När blev det normala att all kommunikation måste vara läsbar och spårbar av staten? Vill vi verkligen det? Vi ska inte försvåra för polisen i onödan men vi har heller ingen skyldighet att tumma på vårt privatliv för att underlätta för dem liksom.
Citat:
Jag argumenterar alltså inte för att det skall vara så, jag argumenterar för varför det kommer bli så.
Jo det finns absolut en risk. Samtidigt tenderar sådana här saker att gå i vågor. Just nu är vi inne i en våg av upphaussad rädsla för kriminella och således en våg av mer övervakning, mindre frihet, mer befogenheter till allt fler poliser. Men den vågen kommer förhoppningsvis inte att vara för evigt utan det kommer att växla. Problemet är att det är väldigt mycket svårare att dra tillbaka sådana här ändringar än vad det är att genomföra dem.