Permalänk

Vilken processor och vilket ram?

14700kf eller 7800x3d?

Hög mhz och hög CL ram VS lägre mhz och lägre CL? (I ett drömscenario tar jag såklart hög mhz och låg CL men budgeten tillåter inte för mycket).
Edit: gäller DDR5

Övrig fråga eftersom det var 5 år sedan jag byggde dator - Spelar moderkortet någon roll? (Har inte tänkt överklocka).

Jag spelar mest Dota 2 med 1440P-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

14700kf eller 7800x3d?

Konsensus verkar vara att för spel så är 7800X3D bäst i klass i nästan alla scenarier och speciellt CPU tunga spel.

Skrivet av agdraömn:

Hög mhz och hög CL ram VS lägre mhz och lägre CL? (I ett drömscenario tar jag såklart hög mhz och låg CL men budgeten tillåter inte för mycket).
Edit: gäller DDR5

Kollade på komponentkoll och prisskillnaden mellan ett 32GB 5200mhz CL40 och 6000mhz CL30 verkar kit vara ca 300kr så det känns inte värt att snåla där. Bara om man går ner till 16GB kan man få något under tusenlappen.

Skrivet av agdraömn:

Övrig fråga eftersom det var 5 år sedan jag byggde dator - Spelar moderkortet någon roll? (Har inte tänkt överklocka).

Tror så länge du kör med ett B650 kort så kommer det vara ok. För övrigt så skiljer sig moderkorten med antal platser för M.2, ljudkort, storlek och massa annat så det blir upp till dig vad för features du vill ha.

Detta är vad jag skulle rekommendera och det du sparar in på är moderkortet.

Permalänk
Skrivet av DreamNox:

Konsensus verkar vara att för spel så är 7800X3D bäst i klass i nästan alla scenarier och speciellt CPU tunga spel.

Kollade på komponentkoll och prisskillnaden mellan ett 32GB 5200mhz CL40 och 6000mhz CL30 verkar kit vara ca 300kr så det känns inte värt att snåla där. Bara om man går ner till 16GB kan man få något under tusenlappen.

Tror så länge du kör med ett B650 kort så kommer det vara ok. För övrigt så skiljer sig moderkorten med antal platser för M.2, ljudkort, storlek och massa annat så det blir upp till dig vad för features du vill ha.

https://komponentkoll.se/bild/LmuJn.png
Detta är vad jag skulle rekommendera och det du sparar in på är moderkortet.

Tack för svar! Inväntar BF-priser nu för att se om något blir prissänkt

Permalänk

Tankar kring detta?

Duger kylaren?

Finns det andra moderkort som är billigare och INTE har realtek nätverkskortet?

Jag har landat i Intel nu före AMD och det är för att det kommer passa mitt datoranvändande mer långsiktigt.

Några andra anmärkningar?
Bör jag invänta mer prissäkningar på BF?

Sidofråga: Hur köper man Windows 11 nu för tiden?
Varför är det fortfarande så orimligt dyrt att köpa ett OS från t.ex. Inet, komplett, Webhallen och alla andra stor ÅF:s

Permalänk
Medlem

Saknar chassi så jag antar att du har det? Detta borde dock bli bättre och det är billigare.

Permalänk

Vill ha ett moderkort som inte har realtek nätverkskort.

Permalänk

Är det här ett bra bygge? (sista tråden hoppas jag)

Behöver jag köpa till något mer?

Fläktar?

Windows 11? (finns det billigt någonstans?)

Jag är rätt säker på att jag kommer köra 14700k och inte AMD, samt Nvidia grafikkortet har features i det spelet jag spelar så det vill jag också ha. Spelar nästan enbart Dota 2 så jag tror och hoppas 14700k presterar lika bra som en 7800X3D. Jag kommer inte uppgradera så den biten är inte intressant ur ett AMD VS Intel perspektiv. Den här datorn ska min son få ärva om cirka 4-5 år så jag hoppas den åtminstone håller tills dess.

Viktigaste frågan: Är det här prisvärt? (bortsett från att jag inte valt AMD CPU/GPU då såklart)

Lägger med bild där jag tagit in allt från Komponentkoll så blir det lättare att se bygget (priset är däremot det som gäller från bilden på Komplett-varukorgen)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@agdraömn: Jag har sammanfogat dina trådar, håll dig till en och samma tråd så man kan följa tankegången och inte sprider ut diskussionen över flera trådar.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

@agdraömn: Jag har sammanfogat dina trådar, håll dig till en och samma tråd så man kan följa tankegången och inte sprider ut diskussionen över flera trådar.

/Vzano, Moderator

Mäh då får man ju inga svar😂
Men jag förstår det helt👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Mäh då får man ju inga svar😂
Men jag förstår det helt👍🏼

Jodå, klart man får. Det är det forumet är till för.
Men å andra sidan så tappade jag lusten att hjälpa dig nu.
Ha det bra.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Jodå, klart man får. Det är det forumet är till för.
Men å andra sidan så tappade jag lusten att hjälpa dig nu.
Ha det bra.

Oj då, vilket nödvändigt inlägg😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

<Uppladdad bildlänk>

Behöver jag köpa till något mer?

Fläktar?

Windows 11? (finns det billigt någonstans?)

Jag är rätt säker på att jag kommer köra 14700k och inte AMD, samt Nvidia grafikkortet har features i det spelet jag spelar så det vill jag också ha. Spelar nästan enbart Dota 2 så jag tror och hoppas 14700k presterar lika bra som en 7800X3D. Jag kommer inte uppgradera så den biten är inte intressant ur ett AMD VS Intel perspektiv. Den här datorn ska min son få ärva om cirka 4-5 år så jag hoppas den åtminstone håller tills dess.

Viktigaste frågan: Är det här prisvärt? (bortsett från att jag inte valt AMD CPU/GPU då såklart)

Lägger med bild där jag tagit in allt från Komponentkoll så blir det lättare att se bygget (priset är däremot det som gäller från bilden på Komplett-varukorgen)

https://komponentkoll.se/bild/MadSq.png

Du har redan fått ett bra tips från Alastor Moody. 7800X3D är en bättre processor för spel. Vill du ha ett annat moderkort med annan nätverkskrets är det bara att byta ut det och lägga till ett chassi. Vill du ha Nvidia istället för AMD GPU byter du till det.

Win 11 kan du köpa online, tex. via denna sida: https://www.cdkeyoffer.com/software/p202110081029287707.html

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Oj då, vilket nödvändigt inlägg😊

Mycket möjligt, men jag tror knappast jag är ensam om att känna så.
Ha en bra dag

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du har redan fått ett bra tips från Alastor Moody. 7800X3D är en bättre processor för spel. Vill du ha ett annat moderkort med annan nätverkskrets är det bara att byta ut det och lägga till ett chassi. Vill du ha Nvidia istället för AMD GPU byter du till det.

Win 11 kan du köpa online, tex. via denna sida: https://www.cdkeyoffer.com/software/p202110081029287707.html

Nu ser tråden problematisk ut eftersom den sammanfogades så det ser ut som jag inte svarat Alastor Moody utan bara matat på mer förslag men men. Nu imorse har jag beställt och det blev 7800X3D ändå med ett ASUS ROG Strix B650E-F och ett ASUS GeForce RTX 4070. Minnesväg kunde jag inte hitta några prisvärdare än G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30.

Tack för era svar