Asus PN53, PN64 eller Intel NUC 13 Pro? (Linux)

Permalänk
Inaktiv

Asus PN53, PN64 eller Intel NUC 13 Pro? (Linux)

För Linux (Mint/Ubuntu), vilken är att föredra? Tänkte först Intel t.ex. PN64 men läste då detta:
https://www.reddit.com/r/MiniPCs/comments/12jtdc4/help_needed...

Är PN53 bättre eller Intel NUC 13 Pro? I tråden skrev en att AMD 5000 och 6000 har bra stöd för Linux. PN53 finns ju med AMD 7000 också. Nån som vet vad som är säkrast kort? AMD eller Intel eller är det Asus som är problemet? Kommer inte köra Windows.

Permalänk
Medlem

Har inte erfarenhet av någon av de nämnda enheterna men skriver ändå

Intels NUCar ska fungera med Linux och min 12pro gör det utan bekymmer. Det största bekymret är eg att fläkten låter rätt mycket där den står vid sidan av skärmen när något tar mycket cpu eller gpu. Därför 60Hz (4K) samt att spel och bildbehandling (cpu-intensiva saker) sker på en annan maskin. För koda och youtube och skriva och läsa är den ganska så tyst.

Robtech på youtube har testat en hel massa miniPCar och har en del poänger om oväsen och strömförbrukning.

Jag gillar iaf NUCen överlag, den är relativt trevlig att arbeta i och Intel har en rätt bra supportsida..vid årsskiftet ska det helt eller i delar skifta till ASUS då det fått NUC-uppdraget, får se hur det blir.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har inte erfarenhet av någon av de nämnda enheterna men skriver ändå

Intels NUCar ska fungera med Linux och min 12pro gör det utan bekymmer. Det största bekymret är eg att fläkten låter rätt mycket där den står vid sidan av skärmen när något tar mycket cpu eller gpu. Därför 60Hz (4K) samt att spel och bildbehandling (cpu-intensiva saker) sker på en annan maskin. För koda och youtube och skriva och läsa är den ganska så tyst.

Robtech på youtube har testat en hel massa miniPCar och har en del poänger om oväsen och strömförbrukning.

Jag gillar iaf NUCen överlag, den är relativt trevlig att arbeta i och Intel har en rätt bra supportsida..vid årsskiftet ska det helt eller i delar skifta till ASUS då det fått NUC-uppdraget, får se hur det blir.

Intel NUC känns som ett säkert kort. Har sett att man kan anpassa fläktarna i bios (med då går väl temperaturen upp). Vilken CPU kör du i din NUC? i3, i5 eller i7? Finns nån Celeron också. Intresserad av nån med Iris Xe grafik, tror det är i5 och i7 som har det.

Permalänk
Medlem

GPU: Intel Alder Lake-P GT2 [Iris Xe Graphics]
CPU: 12th Gen Intel i5-1240P (16) @ 4.400GHz

säger Neofetch.

Jo, den har tre lägen, "kall", "mellan", "tyst" ungefär. Jag kör på "tyst" och den är tyst så länge den inte stressas, då kan fläkten starta plötsligt. Det gör den generellt inte mer då jag som nämnt flyttat såna moment till en annan maskin, med ett mer konstant humm som jag alltid sett som normalt med maskiner och inte brytt mig om men jmf med tystnaden från NUCen så märker jag det nu mer.

CPUn är runt 43C vid lättare belastning.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

GPU: Intel Alder Lake-P GT2 [Iris Xe Graphics]
CPU: 12th Gen Intel i5-1240P (16) @ 4.400GHz

säger Neofetch.

Jo, den har tre lägen, "kall", "mellan", "tyst" ungefär. Jag kör på "tyst" och den är tyst så länge den inte stressas, då kan fläkten starta plötsligt. Det gör den generellt inte mer då jag som nämnt flyttat såna moment till en annan maskin, med ett mer konstant humm som jag alltid sett som normalt med maskiner och inte brytt mig om men jmf med tystnaden från NUCen så märker jag det nu mer.

CPUn är runt 43C vid lättare belastning.

Okej, bra info. Stör man sig på fläktljudet kan man ju köpa Akasa Turing.

Permalänk
Inaktiv

Edit: Tog bort.