Normal Idle temp? Ryzen 5 7600, ML240 Illusion

Permalänk
Medlem

Normal Idle temp? Ryzen 5 7600, ML240 Illusion

Hej, har nyligen skruvat ihop mitt datorbygge som är det första på många år.

Jag använder mig av en Ryzen 5 7600 processor och en Coolermaster ML240 Illusion som processorkylare.

Min gamla dator är flera generationer gammal så jag är lite osäker på vad en normal Idle temp är på en modern AMD processor, sedan är det också första gången jag provar på vattenkylning så man blir lite fundersam om man gjort något fel på vägen..

Min CPU Idle temp(ca): 40'C
Rums temp: 22'C
Låter det rimligt? Vill minnas att min gamla Intel Sandy bridge låg mycket lägre på idle när den var ny..

Vad har ni för idle temps på era nya Ryzen processorer eller om ni kör med samma kylare men annan processor kan också vara intressant att veta!

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

idle temperatur säger inte så mycket, en del kan ha fläktarna på ganska låg varvtal för att datorn skall vara tyst och då får högre idle temperatur. För att svara på din fråga, det låter rimligt. Hur varm blir processorn under belastning?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

idle temperatur säger inte så mycket, en del kan ha fläktarna på ganska låg varvtal för att datorn skall vara tyst och då får högre idle temperatur. För att svara på din fråga, det låter rimligt. Hur varm blir processorn under belastning?

Jag har inte stresstesta eller belasta den något än. Jag har endast kört den i en temporär setup på köksbordet kortare stunder för att installera windows och lite drivrutiner, se så att allt verkar funka men utan att gå djupare..

Kommer att vänta till helgen med att riva ner och städa upp efter min gamla dator som jag använder nu.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Min uppfattning efter att läst på lite andra ställen är att det inte är ovanligt med den tempen men att det går att få ner den till runt ca 35'C genom bl.a. undervoltage på CPUn men det får vi se om jag tänker prova..

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk

Min 7700x ligger runt 40 grader i idle med en Artic Liquid freezer 280. Så inget att oroa sig för, 7000 serien går varmare än tidigare generationer. Hade en 5800x innan med samma kylare och den låg på 32 grader i idle.