Permalänk
Medlem

Fel på moderkort?

Eller har jag gjort något fel?

Byggde ihop en dator precis men kan inte starta den alls om jag inte håller in bios flash knappen intryckt på io. Så fort man släpper knappen så stängs datorn av, nätagget funkar alltså.

Har dubbelkollat alla sladdar, resetat cmos och tagit ur batteriet.

Mb är ett Asus tuf gaming B650-plus wifi.

Någon som känner igen detta eller vet vad det kan vara?

Permalänk

Tror biosflash knappen startar datorn med en liten arm cpu på moderkortet för att kunna flasha bios utan kompatibel cpu har jag för mig.

Troligen behöver du en nyare biosversion för kompabilitet med din cpu.

Så du får göra ett flash usb och plugga in i flash porten och trycka på knappen så ska den börja flasha bioset.

Men läs manualen exakt hur du gör så du inte sitter med en dyr dörrstopp för du avbröt mitt i biosflashen som kan ta uppåt 15-30min att bli klar.

Kan ju även va så att du skadat cpu eller sockeln så moderkortet i te ser någon cpu i sockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror biosflash knappen startar datorn med en liten arm cpu på moderkortet för att kunna flasha bios utan kompatibel cpu har jag för mig.

Troligen behöver du en nyare biosversion för kompabilitet med din cpu.

Så du får göra ett flash usb och plugga in i flash porten och trycka på knappen så ska den börja flasha bioset.

Men läs manualen exakt hur du gör så du inte sitter med en dyr dörrstopp för du avbröt mitt i biosflashen som kan ta uppåt 15-30min att bli klar.

Kan ju även va så att du skadat cpu eller sockeln så moderkortet i te ser någon cpu i sockeln.

Tack för svar. Hittade själv problemet efter lite mer felsökande, hade tagit bios för asus tuf gaming b650 plus och inte för wifi modellen som jag har 😅