Permalänk
Medlem

Köpråd laserpenna

Hej!

Jag skulle behöva köpa en laglig, starkare laserpenna. Jag arbetar som lärare och använder en Logitech R400 men märkte att lasern är sjukt användbar när jag hjälper elever. Jag kan peka i böckerna utan att behöva hänga över eleverna och hålla på.

Ett problem är däremot att den är allt för svag för att peka på deras skärmar.

Jag har en grön, men den är ganska stark och jag är osäker på om den är laglig då jag köpte den för säkert 10-15 år sedan.

Har ni några tips?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan inte något sådant här vara ett bättre alternativ än att flaxa runt men en starkare laser?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kan inte något sådant här vara ett bättre alternativ än att flaxa runt men en starkare laser?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial...

Har en sån och har testat. Eleverna tycker den är obehaglig. Det är inte att flaxa runt med en laser. Eleverna uppskattar oftast det och andra lärare har fått kommentarer om att försöka göra det med. Framförallt i klassrum som är små och trånga.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FBGKimpan:

Har en sån och har testat. Eleverna tycker den är obehaglig.

Ah ok.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Har för mig gränsen ligger på typ 5mW eller nå sånt för sådana ändamål.

Och köp för tusan en som är kontrollerad och godkänd med äkta certifiering och inget kinesium på amazon de brukar inte hålla vad som lovas på etiketten utan ofta betydligt starkare och risk för ögonskador.

Och just in case inte gå över iaf hälften av max tillåtna för lär inte bli skoj om det visar sig att du orsakat synskada hos någon.

De är inte direkt gjorda för att hålla på och lysa med bland folk utan på typ en whiteboard eller projektorduk där du inte kommer nära andra personer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig gränsen ligger på typ 5mW eller nå sånt för sådana ändamål.

Och köp för tusan en som är kontrollerad och godkänd med äkta certifiering och inget kinesium på amazon de brukar inte hålla vad som lovas på etiketten utan ofta betydligt starkare och risk för ögonskador.

Det är... det är ju det jag söker råd om? Och det är 1mw nu enligt Google.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Det är... det är ju det jag söker råd om? Och det är 1mw nu enligt Google.

Om det är 1mW som är gränsen så är den du länkade redan max som får användas den var ju iaf specad 1mW på pappret.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det är 1mW som är gränsen så är den du länkade redan max som får användas den var ju iaf specad 1mW på pappret.

Den är speccad till mindre än 1mw. Och nej, den är inte maxxad. Vi har andra på jobbet som är starkare och lagliga med samma spec "mindre än 1mw"

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Den där logitech ligger väl på strax under 1mW. Det går ju inte ha något starkare ändå utan att du får någon galen morsa efter dig, som ser till att du hamnar i finkan om du börjar köra discoshow med din gröna laser.

Så förstår inte riktigt hur du hade tänkt att kringgå kravet på 1mW utan att bli sjöhalad.

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Den är speccad till mindre än 1mw. Och nej, den är inte maxxad. Vi har andra på jobbet som är starkare och lagliga med samma spec "mindre än 1mw"

Köp en till sån då ?
Har ni mätt upp och kalibrerat dem så det inte är något kinesium som sopar ut betydligt mer än de egentligen är klassade för?
A ser mest risker med att hålla på å vifta med laser bland folk... Så kanske låter negativ.

Köp en gammal hederlig pekpinne du kanslå i bitar mot bänken när de inte lyssnar på dig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Den där logitech ligger väl på strax under 1mW. Det går ju inte ha något starkare ändå utan att du får någon galen morsa efter dig, som ser till att du hamnar i finkan om du börjar köra discoshow med din gröna laser.

Så förstår inte riktigt hur du hade tänkt att kringgå kravet på 1mW utan att bli sjöhalad.

Tror han är ute efter en som lyser starkast. Samma watt kan upplevas olika ljust. Handlar om hur mycket du kan fokusera ljuset. Gör en ljusstråle på 10 cm så kommer du knappt se ljuset t.ex.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

En sak jag har märkt när jag leker med min katt. Så gäller det att ha lite mörkt, då syns den jättebra. Du får helt enkelt släcka ner lite och köra dischoshow med din logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Köp en till sån då ?
Har ni mätt upp och kalibrerat dem så det inte är något kinesium som sopar ut betydligt mer än de egentligen är klassade för?
A ser mest risker med att hålla på å vifta med laser bland folk... Så kanske låter negativ.

Köp en gammal hederlig pekpinne du kanslå i bitar mot bänken när de inte lyssnar på dig.

Det är en presentatör som är ganska dyr. Är inte intresserad av att ha timer, LCD skärmar och sånt utan enbart lasern. Det måste finnas billigare än ~1500kr.

§1
Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tror han är ute efter en som lyser starkast. Samma watt kan upplevas olika ljust. Handlar om hur mycket du kan fokusera ljuset. Gör en ljusstråle på 10 cm så kommer du knappt se ljuset t.ex.

Fast dom är väldigt koncentrerade dom där för att köra presentationer på. Antagligen därför dom är lite lägre i W än vad som är tillåtet. Dom räknar med att man flaxar runt med dom bland folk hela tiden.

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för din feedback. Låt oss vuxna fortsätta i tråden.

Det var faktiskt helt seriöst menat. Testa själv att göra det lite mörkare. Det är väldigt vanligt att man dimrar ner lite när man använder en sådan på företagspresentationer.

Ska även ge dig ett vuxet tips. Gör dig av med din gröna laser. Det ser inte bra ut när en lärare skryter på forum om att de innehar licenspliktiga olagliga lasrar hemma som kan ge upp till två års fängelse.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag tror problemet med att använda en laserpekar på en datorskärm är att skärmarna är tillverkad för att inte reflektera ljus som når skärmen. Behöver du en starkare laserpekare så kör på vad dina kollegor använder men det ökar risken att man skadar elevernas skärmar och i värsta fall reflekteras lasern in i ögonen av misstag, olyckor händer trots allt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för din feedback. Låt oss vuxna fortsätta i tråden.

Det är en presentatör som är ganska dyr. Är inte intresserad av att ha timer, LCD skärmar och sånt utan enbart lasern. Det måste finnas billigare än ~1500kr.

Utrustning för arbete betalas givetvis av arbetsgivaren... Så du behöver inte pynta ut en spänn själv.

Och 1500:- va ju inte så saftigt ändå för en som troligen iaf inte bara är rent kinesium utan faktiskt håller vad som står på klassifieringen.

Billiga laserpekare brukar generellt bara ha en lapp med laser under 1mW på sig för att inte vara "licensbelagda" sen kan de pumpa ut allt från 1-15mW beroende på vilken laserdiod de hade på lager för tillfället ingen som riktigt vet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Utrustning för arbete betalas givetvis av arbetsgivaren... Så du behöver inte pynta ut en spänn själv.

Och 1500:- va ju inte så saftigt ändå för en som troligen iaf inte bara är rent kinesium utan faktiskt håller vad som står på klassifieringen.

Billiga laserpekare brukar generellt bara ha en lapp med laser under 1mW på sig för att inte vara "licensbelagda" sen kan de pumpa ut allt från 1-15mW beroende på vilken laserdiod de hade på lager för tillfället ingen som riktigt vet.

Vissa saker föredrar jag att äga själv än min arbetsgivare. Om jag byter arbetsplats.
Kan det helt enkelt vara så att det är samma styrka men den gröna upplevs som starkare än den röda? Båda är från Logitech.

EDIT; Det är denna som är "starkare" https://www.netonnet.se/art/nosection/logitech-presenter-r800...

Skrivet av Vzano:

Jag tror problemet med att använda en laserpekar på en datorskärm är att skärmarna är tillverkad för att inte reflektera ljus som når skärmen. Behöver du en starkare laserpekare så kör på vad dina kollegor använder men det ökar risken att man skadar elevernas skärmar och i värsta fall reflekteras lasern in i ögonen av misstag, olyckor händer trots allt.

Nämnde det i en tidigare kommentar. Det är dyrare presentatörer och det måste finnas billigare att köpa då jag är bara intresserad av lasern.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Ja en sån får du ha. Fast om du vill att laserstrålen skall synas tydligare måste du göra det mörkare. Det är enkel fysik. Ljuset i rummet gör att laserstrålen syns sämre ju ljusare det är.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av FBGKimpan:

Vissa saker föredrar jag att äga själv än min arbetsgivare. Om jag byter arbetsplats.
Kan det helt enkelt vara så att det är samma styrka men den gröna upplevs som starkare än den röda? Båda är från Logitech.

EDIT; Det är denna som är "starkare" https://www.netonnet.se/art/nosection/logitech-presenter-r800...

Mänskliga ögat är känsligare för grönt ljus på gott och ont, dvs. Större risk för ögonskador. IMO, bättre med en obehaglig pekpinne än en surprise laser i någons ögon. Utsätt inte andra för onödiga risker.

Skrivet av julgranen:

Ja en sån får du ha. Fast om du vill att laserstrålen skall synas tydligare måste du göra det mörkare. Det är enkel fysik. Ljuset i rummet gör att laserstrålen syns sämre ju ljusare det är.

Inte så enkelt. TS använder inte laserpekaren på en vit duk utan på skärmar. Hjälper inte att göra rummet mörkare om skärmarna inte reflekterar lasern.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Mänskliga ögat är känsligare för grönt ljus på gott och ont.

Inte så enkelt. TS använder inte laserpekaren på en vit duk utan på skärmar. Hjälper inte att göra rummet mörkare om skärmarna inte reflekterar lasern.

Då är nog grön laser bättre pga av sin våglängd. Det beror på hur skärmarna är inställda. Hur mycket blått, rött ljus etc. de avger. Du vill använda en laser som har en våglängd som skärmarna strålar ut minst av.