En vanlig dator lider inte av noll grader. Det värsta är väl om vattenkylningen fryser och isen spräcker den så det börjar forsa kylvatten ner på grejorna, men jag förmodar det är nån slags frostskyddsmedel i dem då jag aldrig sett detta hända fastän jag lagat det mesta i elektronikväg under åren.
Hur annars överlever de t.ex dygnslånga transporter i godsbilar eller oisolerade järnvägsvagnar från göteborgs hamn ända upp till gällivare under vinterhalvåret med neråt -35 eller så? och det finns ju värre kallhål i världen än så.
Att elektronik inte ska startas i minusgrader, säg det till elektroniken i våra bilar, till de laptop personalen lämnar ute i bilen på fredag, kalla vinternätter, tar in på söndag och drar igång direkt för att skriva det där som skulle skrivits på fredag em. Och i det här fallet startades datorn i +12.
Det där med kondens tror jag inte på heller, det må ha regnat nåt alldeles oerhört mycket isåfall, så det droppat från datorkomponenterna och bildar pöl under, eller det har virvlat in drivsnö i chassiet.
Det mest troliga här är att det är en tillfällighet att datorn beslutade sig för att krångla just idag, men det ligger ofta nära till hands att förknippa det med något, t.ex spisen gick sönder samma dag så det hör säkert ihop på nåt sätt, kaninerna tuggade av högtalarkabeln på stereon i andra rummet så det var nog därför datorn pajade, barnen kastade legobitar på datorn och sedan startade den inte. Det behöver inte alltid ha ett samband.
Ta reda på mer om felkoden 0xc0000221 , läs i windows loggboken vad som orsakar det, t.ex om det finns namn på en drivrutin som gett den felkoden, sök på det så kommer det vanligtvis upp lite olika tips på vad man kan göra för att åtgärda det.