Spela PC/PS5 i hembion - Tips sökes på mikrofonlösningar

Permalänk
Medlem

Spela PC/PS5 i hembion - Tips sökes på mikrofonlösningar

Eftersom jag gillar att spela spel i soffan vid TV:n men aldrig spelat co-op med mikrofon så undrar jag vilka lösningar som finns till någorlunda vettiga priser. Än så länge har jag inte skaffat mig en modern Atmos-förstärkare (men det kommer vilket år som helst) utan jag nöjer mig med mitt 5.1-system tills vidare.

Jag har två scenarion (+ett bonus dito) jag söker lösningar och tips till:

  1. UTAN headset MED högtalare:
    Jag vill kunna använda mitt 5.1-system med någon slags USB-mikrofon som plockar upp mitt tal men samtidigt ser till att inget spelljud plockas upp. Mikrofonen skall även fungera väl till RockSmith med akustisk gitarr. En riktad sort av något slag antar jag passar bäst och gärna en lösning med arm och stativ som fästes vid soffbord eller kanske en stol bredvid. Jag har ett stort trebent kamera-stativ som eventuellt skulle kunna nyttjas som en del av en lösning, men det är förmodligen för otympligt.

  2. MED headset UTAN högtalare:
    Jag vill kunna nyttja mina brusreducerande Sony WH-1000XM5. De har BT v5.2 och min PC har v5.3. Finns där någon ljudcodec utan upplevda fördröjningar eller löser jag det med en lång 3.5 mm-kabel? Inte ens det kanske fungerar så väl i spel (av någon anledning jag inte sett, men har heller inte sett något/någon som övertygat mig om att det inte räcker/duger med mina XM5:or), utan jag kanske bör investera i Audeze Maxwell (trots dålig mikrofon?) eller vänta till februari för att se vad Sony-köpet av Audeze gjort för kommande PlayStation Pulse Elite Headset?

  3. MED headset MED högtalare:
    Ett extra scenario, som jag väl inte helt tror på, men ändå vill presentera vore om det gick att använda XM5:s BT för chat och ha Ambient Sound Mode på för att släppa igenom spelljudet från högtalarna. Och OM det skulle fungera så skulle det vara för PC i så fall. Mikrofonen är rätt duktig på att trycka undan bakgrundsljud, men vet inte hur bra den är på icke-monotona ljud. Jag såg att YouTubern Home Theater Gamer (se själva!) använder ett 3.5mm mono-headset i sin hembio så det är ju inte en helt galen fråga tänker jag

Jag spelar mest single-player-spel men är nyfiken på den sociala aspekten på gaming och den sortens spel där man kommunicerar via mikrofon

Permalänk
Medlem

Playstation 5 dosan har inbyggd mikrofon fungerar fint i min hemma bio. Inte den bästa men jag har inte haft problem med den under 12 måndager.

Akta dig för att investera i bio/ljud, det blir snabbt dyrt. Min fru har satt mig på köpstopp nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Playstation 5 dosan har inbyggd mikrofon fungerar fint i min hemma bio. Inte den bästa men jag har inte haft problem med den under 12 måndager.

Akta dig för att investera i bio/ljud, det blir snabbt dyrt. Min fru har satt mig på köpstopp nu

Intressant! Jag visste inte att PS5 hade löst det på det viset. Antar du menar mikrofon och inte bara en stereo-kontakt inklusive mikrofonkontakt. Eftersom man kan spela med DualSense på PC så kanske det finns någon drivrutin som tillåter mig använda dess mikrofon till PC:n?

Hembio blir för övrigt inte dyrare än min plånbok klarar av så inga problem

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jojkenstein:

Intressant! Jag visste inte att PS5 hade löst det på det viset. Antar du menar mikrofon och inte bara en stereo-kontakt inklusive mikrofonkontakt. Eftersom man kan spela med DualSense på PC så kanske det finns någon drivrutin som tillåter mig använda dess mikrofon till PC:n?

Hembio blir för övrigt inte dyrare än min plånbok klarar av så inga problem

Det är inbyggd mic i kontrollen men det låter för jävligt. Varenda gång någon har en sån igång blir de muteade av sina medspelare illa kvickt 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nog fungerar min bättre än "för jävligt", men det kan iallafall vara ett alternativ till du isåfall hittat en bättre kvalitativ lösning?
Jag har inte haft de problemen och behövt bry mig faktiskt, nog för det är oftast mina barn som fått lida av att höra den mikrofonen och de kanske inte säger något om det.