Permalänk
Medlem

Ställa in Asus router

Jag köpte en Asus rt-ax59u på black friday 999kr.

Jag har installerat och fått igång allt på ett enkelt och smidigt sätt.
Men jag undrar om det går att stänga av möjlighet att logga in i routern trådlöst? Tänkte att det ändå ökar säkerheten mot att någon försöker logga in trådlöst mot min vilja. Jag menar då som admin på routern. Dvs ska jag ändra något på min router så måste det göras trådat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Lyckas de koppla upp sig på ditt wifi så har du nog större problem än att de kommer åt Admin GUI på din router.

Och med risk för att låta ännu mer dryg; har du inte lyckats hitta någon ruta som säger i Asus Admin GUI som säger "tillåt ej access från wifi" så finns det nog tyvärr inte mycket du kan göra.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta denna

Only allow specified IP address to log in ASUS router setting page(Web GUI)

Go to Advanced Settings-> Administration-> System-> Specified IP Address to allow specific IP to login to the ASUS router setting page(Web GUI). This will increase the security level for your network.

Se till de är en adress utanför DHCP scopet, det är inte helt hundra såklart men ger ytterligare ett lager på löken

Sen borde de ju gå lösa med firewalregler, vet inte hur avnacerad fw n är då jag bara kör mina asus som AP / MESH

Men ja man har även lite andra problem om något tar sig in, även om de är jobbigt så skulel jag jobba med MAC filter, igen såna kan spoofas osv men igen igen, löken, ytterligare lager

Permalänk
Medlem

För ytterligare ett lager säkerhet så ska man byta ut admin mot något helt annat ex.vis idiot. Vem testar att logga in som idiot?
Deaktivera även webbåtkomst till WAN under fjärråtkomstkonfiguration.