Byta den router vi har från Telia eller annan lösning?

Permalänk
Medlem

Byta den router vi har från Telia eller annan lösning?

Vi har fiber och Telia som operatör. 250 i hastighet. Två stationära datorer kopplade trådat till nätverket. En bärbar. Sedan en massa telefoner och annat kopplat till wifi. Vi har bra wifiuppkoppling i hela huset. Vi har också tv via fiber och Telia.
Det vi vill göra är att styra åtkomsten för internet till de två stationära datorerna till speciella tider. Uppehåll på natten tex eller vissa tider på dagen. Vi vill ha lite bättre koll på våra söners spelande. I kombination med samtal med dem så klart.

Jag har provat att styra det via den routern som vi fick från Telia. Det går inte. Telia support visste inte heller.
Finns det routrar som går att styra lättare? Eller programvara som jag kan använda på det nuvarande nätverk? Ett annat alternativ är meshsystem, men eftersom vi har bra wifi känns det onödigt. Jag är inte så bra på sådant här, men någon här kanske har förslag på bra lösning? Tack!

Permalänk
Medlem

Andra som skrivit i trådar, vad jag kan förstå är Firewall ett bra alternativt. Visst får man betala en del för hårdvaran men sedan ska det inte vara förknippat med en massa extra kostnader.

Jag är själv intresserad att skaffa denna produkt och testa lite hur det funkar, en bekant som nog behöver detta för att som i ditt fall få mer kontroll över kaoset på nätet

Permalänk
Medlem

Liknande fråga med ett antal lösningsförslag hittar du här För mig förefaller "Föräldrastyrningen" vara det smidigaste.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

@KjellO jo, det dryga är att försöka filtrera och styra saker därav firewalla är bra men det kräver ju också en del från dig som administratör av hård- och mjukvaran. Enklare styrning kan vara att föredra beroende på vad man önskar för funktionalitet.

Är det mer frågan om att styra NÄR man kan använda Internet och inte samt enklare funktioner så finns det andra lösningar. Då ska man specifikt rikta in sig mot "parental control" saker som har fokus på det istället för tusentals andra funktioner som finns. De flesta lite dyrare konsumentprylar för hemanvändaren har ofta sådana funktioner. Schemastyrning när man kan komma åt Internet eller inte, spärra vissa URLer som inte ska användas etc. Det går såklart att komma runt det men frågan är om kidsen kommer försöka med det eller ens bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Andra som skrivit i trådar, vad jag kan förstå är Firewall ett bra alternativt. Visst får man betala en del för hårdvaran men sedan ska det inte vara förknippat med en massa extra kostnader.

Jag är själv intresserad att skaffa denna produkt och testa lite hur det funkar, en bekant som nog behöver detta för att som i ditt fall få mer kontroll över kaoset på nätet

Blir nyfiken… Vilken Firewall menar du?

Permalänk
Medlem

Om jag köper en router - kan jag då koppla den som en switch till den gamla routern jag fick av Telia? Dvs att jag har tv från routern från Telia, men allt annat från den nya routern?

Permalänk
Medlem

Det går bra att göra så, men router 2 skall då sättas upp som AP/Brygga. (Lite olika hur tillverkarna benämner funktionen.) Man skall aldrig ha två enheter med DHCP aktiverat i ett nätverk. En annan sak att tänka på är att ställa in WiFi från resp enhet på olika kanaler för att inte störa varandra för mycket. Då teliaroutern har blivit svår att kunna göra något med så är det på router 2 du får justera kanalerna. På 2,4 GHz bandet kan man välja Kanal 1,6 och 11 och 20 MHz kanalbredd för att slippa överlappning. För 5GHz bandet kan man välja på 9 kanaler vid 40MHz bandbredd utan att överlappa. Lite lättare att få ihop det.
För att få koll på hur det ser ut runt omkring med kanalanvändning rekommenderar jag att man laddar hem ett "sniffing" program till sin telefon. Wifiman eller Wifi-anlyser kör jag och bägge ger en bra bild över beläggningen på de trådlösa näten. En bra och tydlig beskrivning hur man skall tänka finns HÄR.

Förklaring och länk
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Om jag köper en router - kan jag då koppla den som en switch till den gamla routern jag fick av Telia? Dvs att jag har tv från routern från Telia, men allt annat från den nya routern?

I praktiken kommer det inte bli bra om du vill använda föräldrarkontrollen i den nya routern. Föräldrarkontrollen kommer kommer vara beroende av att brandväggen i den nya routern är på och det drar med sig NAT och DHCP-server, om det saknas granulära inställningar och bara är möjligt att ställa in ett AP-mode.

Viss delmängd av Telias TV-lösning behöver inte kopplas via deras router längre, den kör ”vanligt internet”. Du får fråga dem. I det läget är det bara att byta ut Telia-routern rakt av. Att komplettera med billiga dum-switchar innanför routern fungerar i det scenariot.

Om det inte går så kan du fråga Telia om det i stället är möjligt att brygga deras router och köra egen router + TV bakom den utan problem.

Alternativet är att ha två routers efter varandra, vilket ger dubbel NAT. Det kommer troligen fungera som förväntat så länge du kopplar allt (utom TV-box) bakom router nummer två och inte kör några P2P-program (spel, röstchatt etc). Det är tråkigt stt felsöka när det förr eller senare ställer till subtila problem. Man kan bli tvungen att ställa in ett nytt IP-subnät på router två om den kör samma som Telia som default (192.168.1.0/24). Med spelande kids så vill man nog undvika detta.

Jag tror att det är Firewalla, med a på slutet, som omnämns ovan, men råkat ut för autocorrect.

Permalänk

jag använder microsoft family saftey till mina barn.
kan lägga upp schema för tid och även villka appar

Permalänk
Skrivet av museo12:

Vi har fiber och Telia som operatör. 250 i hastighet. Två stationära datorer kopplade trådat till nätverket. En bärbar. Sedan en massa telefoner och annat kopplat till wifi. Vi har bra wifiuppkoppling i hela huset. Vi har också tv via fiber och Telia.
Det vi vill göra är att styra åtkomsten för internet till de två stationära datorerna till speciella tider. Uppehåll på natten tex eller vissa tider på dagen. Vi vill ha lite bättre koll på våra söners spelande. I kombination med samtal med dem så klart.

Jag har provat att styra det via den routern som vi fick från Telia. Det går inte. Telia support visste inte heller.
Finns det routrar som går att styra lättare? Eller programvara som jag kan använda på det nuvarande nätverk? Ett annat alternativ är meshsystem, men eftersom vi har bra wifi känns det onödigt. Jag är inte så bra på sådant här, men någon här kanske har förslag på bra lösning? Tack!

Vi har haft Telia Fiber senaste 8a åren och har alltid valt bort Telias router lösningar då vi vill ha kontroll och bästa prestande då vi jobbar mycket hemma samt har stort uppkopplat hem.

Bästa är att inte använda några router från Telia inte ens som en brygga utan koppla in egen Meshrouter direkt efter din mediaomvandlare - har du ingen mediaomvandlare utan inbyggd i routern så beställ en ny direkt från Telia.
mediaomvandlare kallas även wlan switch fiberkonverterare, och vad den gör är att omvandla ljussignalerna från fibern till digitala signaler så att du kan använda vilken router som helst. Telia brukar leverera wlan switchar från Inteno vi fick en ny från dom för två år sedan när våran 10 år började bli lite gammal.

Om du är lite duktig så rekommenderar jag Mesh Router från Netgear och det skall vara pro modellen. Om du inte har jätte hus eller tjocka betongväggar så räcker det med 1 router samt 1 slav annars behöver du helst 2 slavar.

Modellen heter NETGEAR Orbi Pro WiFi 6 och antingen SXK80 eller SXK50 modellen och säljs i paket om 2 eller flera enheter (varav en är en router).
Finns även en mini variant av Orbi Pro SXK-30 och kanske funkar bra men skall ha lite sämre prestanda (ej testat) så bättre köpa någon av dom två större modellerna.

Dessa kan du konfigurera med upp till 4 interna wlan nät och då kan du ha ett standard nät som du konfigurerar så att nätverket är avstängt på natten (så har jag så med tonårsbarn) samt går att lägga in begränsningar per användare - blocka adresser osv.
Finns även inbyggd brandvägg och VPN lösning och går även köra externa VPN lösningar t.ex NordVPN. Sedan kan du ha ett nät till smarta lås, larm osv som alltid är på samt ha ett gästnätverk som är helt bortkopplat från interna accessen

Pro modellen av Orbi är egentligen för företag men är ändå enkla att konfigurera men i avancerat läge så går det att konfigurerar dom för företagsnätverk på mindre / medelstor företag.
Det som är bra med dom är ochså att det ingår 5 års prenumeration på VPN / Brandvägg. Köper du den vanliga versionen eller en DECO Plus från Dlink då måste du betala abbonemang varje år på ca 800-1000kr vilket blir dyrt i längden.

Enda nackdelen med Orbi Pro är priset och ligger normalt på över 10000kr med paket av en slav för SXK80. Men dessa brukar säljas nya på Ebay tyskland och går att få för ca 3000kr så inte mer än ett DECO paket på kjell för produkt som har betydligt högre kvalitet.

Vi har även Telia DigitalTV och har nyare android TV i hemmet så använder ingen tv burk alls utan kör GoggleTV direkt i tvn.

Tidigare körde jag Deco Plus i många år som Mesh Router men när brandvägg och föräldrakontroll slutade ingå gratis i dessa så bytte jag till Netgear Orbi Pro vilken jag inte ångrar då dom är är betydligt bättre på allt.

Som alla Mesh routrar så brukar dom vara lite buggiga när dom kommit ut - men SXK50 och SXK80 har funnits i par år så alla barnsjukdomar är nu borta med uppdaterad firmware.

Här är ett test av SXK80
Obri Pro SXK80 review

Kör du även Telia IPTV med deras tv box så blir det lite mera krångel eventuellt måste du i så fall även köra deras router - själv har jag valt bort den lösningen och som jag skrev så har jag två nyare Android TV från Sony och Philips med Goggle TV och kör Telias inbyggda app direkt i TVn som funkar perfekt med bild och ljud och har bara en fjärr som styr allt till Tvn.