Google ingår förlikning med 50 amerikanska delstater

Permalänk
Melding Plague

Google ingår förlikning med 50 amerikanska delstater

Kort efter förlusten i den uppmärksammade rättegången mot Epic har Google nu valt att göra upp med USA:s samtliga delstater, som också hade stämt företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

...att tillverkare får lägga till förinstallerade alternativa appbutiker.

Ska bli väldigt intressant hur detta utspelar sig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Skapa webbaserad lösning med direkt genväg i menyn. Det är sjukt att Google ska ha 26% av intäkterna för de program som köps till deras plattform, tänk om Microsoft tillåts göra samma sak på Windows och vartenda spel och liknande skulle få detta tillägg.

Vi konsumenter har väldigt svårt att bojkotta Google Android till våra mobiler när det inte finns något "vettigt alternativ" som inte utnyttjar sin makt på liknande sätt. Och något "vettigt alternativ" lär ej komma på länge, för om detta alternativ saknar appar för det ena och andra som ens busskort så är den inget bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Betalas det inte "skatt" vid nyttjande av andra företags produkter? Om man tycker att en produkt ej är bra och inte vill använda produkten så finns det väl alternativ. Sen om dessa alternativ är så mycket bättre? Apple har skatt, Google har skatt, har Linux skatt? Eller Windows?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skapa webbaserad lösning med direkt genväg i menyn. Det är sjukt att Google ska ha 26% av intäkterna för de program som köps till deras plattform, tänk om Microsoft tillåts göra samma sak på Windows och vartenda spel och liknande skulle få detta tillägg.

Vi konsumenter har väldigt svårt att bojkotta Google Android till våra mobiler när det inte finns något "vettigt alternativ" som inte utnyttjar sin makt på liknande sätt. Och något "vettigt alternativ" lär ej komma på länge, för om detta alternativ saknar appar för det ena och andra som ens busskort så är den inget bra alternativ.

Du kan använda GrapheneOS med FDroid. Vill du ha busskortsappen kan du gå via en isolerad Google Play-Store miljö eller via Aurora Store. Jag vet inte om det klassas som "vettigt alternativ" Kräver ju lite erfarenhet för att installera och inget alla klara men det är inte speciellt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skapa webbaserad lösning med direkt genväg i menyn. Det är sjukt att Google ska ha 26% av intäkterna för de program som köps till deras plattform, tänk om Microsoft tillåts göra samma sak på Windows och vartenda spel och liknande skulle få detta tillägg.

Vi konsumenter har väldigt svårt att bojkotta Google Android till våra mobiler när det inte finns något "vettigt alternativ" som inte utnyttjar sin makt på liknande sätt. Och något "vettigt alternativ" lär ej komma på länge, för om detta alternativ saknar appar för det ena och andra som ens busskort så är den inget bra alternativ.

Nu finns det precis som på Windows alternativa sätt att installera appar. Det finns andra butiker, och man kan ladda ner enskilda APK:er om man vill det.

Google kräver inte heller att man använder deras betallösningar, till skillnad från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu finns det precis som på Windows alternativa sätt att installera appar. Det finns andra butiker, och man kan ladda ner enskilda APK:er om man vill det.

Google kräver inte heller att man använder deras betallösningar, till skillnad från Apple.

Men man göder kassakon med att ge upp all sin integritet i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska bli väldigt intressant hur detta utspelar sig...

finns väl redan flera telefon-tillverkare som har egen appstore med. xiaomi och samsung har väl sina?
och sen finns ju amazon appstore dom säljer väl dock sina enheter utan "google play" miljön tror jag.

sen finns ju fdroid, och visa andra apk-mirrors har olika installers.

android har alltid haft apk-sideloading. det har ju däremot inte äpplet. (men någon EU dom tvingar väl fram det? inte färdigt än bara)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:
Citat:

...att tillverkare får lägga till förinstallerade alternativa appbutiker.

Ska bli väldigt intressant hur detta utspelar sig...

Låter som en självemotsägelse - om tillverkare lägger till dem är de ju inte förinstallerade.

Och själva konceptet låter ju väldigt tveksamt. Skulle Xiao Wen Enterprises kunna kräva att deras appbutik skall förinstalleras på alla Samsungs telefoner? Och Liau Lip. Och Epic. Och Ali Baba, och ….

Det vore ett extremt ogenomtänkt beslut i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag är så pass gammal att detta fenomen men att vara beroende av en "App-butik" för distribution av programvara inte känns som det normala.

Vad är det för fel på att ladda ner sin programvara direkt från tillverkaren?

Detta är ju något som vi konsumenter "tvingats" in i av lättja och bekvämlighet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

"Google ingår förlikning med 50 amerikanska delstater" låter som att det finns flera som dom inte nådde förlikning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag är så pass gammal att detta fenomen men att vara beroende av en "App-butik" för distribution av programvara inte känns som det normala.

Vad är det för fel på att ladda ner sin programvara direkt från tillverkaren?

Detta är ju något som vi konsumenter "tvingats" in i av lättja och bekvämlighet.

På mobiler är det vanligt, snarare ovanligt att inte hämta från app-butik. På en dator är det självklart annorlunda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På mobiler är det vanligt, snarare ovanligt att inte hämta från app-butik. På en dator är det självklart annorlunda.

Precis.

Frågan man behöver ställa sig är "varför" ...... Varför är det på det här sättet?

Dessutom kämpar ju alla de stora mjukvarujättarna stenhårt med att krysta in detta beteende även på PC marknaden.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Precis.

Frågan man behöver ställa sig är "varför" ...... Varför är det på det här sättet?

Dessutom kämpar ju alla de stora mjukvarujättarna stenhårt med att krysta in detta beteende även på PC marknaden.

Allvar?
Det finns flera skäl.
Det första var att göra det enkelt och billigt för mjukvaruutvecklare att publicera och sälja sina produkter på en global marknad.
Sedan kännetecknas telefoner av att de måste funka, och att deras användare inte nödvändigtvis är tech-nördar. Så det behövs någon form av mekanism för att blockera program som lurar människor, eller samlar in alla deras data för försäljning, eller använder deras telefon för att sprida... En del smiter naturligtvis igenom ändå, men i alla fall Apple lyckas i alla fall blockera ENORMA mängder programvara som har dolda utnyttjande syften.
Och inkomster är naturligtvis en del av vitsen.

Det som jag inte för mitt liv kan begripa är att man kan tro att kostnaderna för konsumenter skall bli lägre med andra app stores. Intäkterna från app stores är ju en del av den totala ekonomiska kalkylen kring iPhones och Androidlurar. Är det någon vid sina sinnens fulla bruk som inbillar sig att de här företagen inte kommer att se till att bibehålla (eller öka) sina intäkter oberoende av det här regelverket? Det kommer bara att innebära att Apple tar ut mer på annat håll, att Google plockar ut mer säljbar data från sina Androidinstallationer och säljer den dyrare, osv. Slutkunden tjänar inte på det här, det är nya store owners som kan tjäna pengar. Och som sagt, det finns ingenting som säger att de kommer att ha någon moralisk höjd precis. Epic har ju redan pipat ut pengar åt sitt håll utan att be om lov, och i strid med befintliga påskrivna kontrakt. Vem är naiv nog att tro att de skulle hålla en oklanderlig etisk nivå mot slutkunder utan någon stark legal motpart? Eller för den delen alla de trehundra andra stores som kommer att locka med lägre priser på appar....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Allvar?
Det finns flera skäl.
Det första var att göra det enkelt och billigt för mjukvaruutvecklare att publicera och sälja sina produkter på en global marknad.
Sedan kännetecknas telefoner av att de måste funka, och att deras användare inte nödvändigtvis är tech-nördar. Så det behövs någon form av mekanism för att blockera program som lurar människor, eller samlar in alla deras data för försäljning,

Absolut.

Mjukvaruutvecklare kan nyttja dessa kanaler för att nå den breda massan som behöver detta skydd och inte klarar av att hantera en installation utan en stor grön knapp som det står "installera" på....

Men varför behöver det innebära att de inte också samtidigt kan göra mjukvaran tillgänglig på annat håll? T.ex genom att göra den tillgänglig för nerladdning på sin egen hemsida?

Får jag någonsin denna vision igenom så anser jag även då att den som kräver att man som konsument använder en viss programvara för att nyttja en tjänst istället skall hänvisa till utvecklaren av mjukvaran för nerladdning, inte som idag en länk till Google eller Apple app-store.

Som det är upplagt idag så sätter det oss alla i beroendeställning till fåtal gigantiska världsomspännande företag med säte i Amerika.

De är ju redan så långt gånget att man idag inte ens kan nyttja så basala samhällsfunktioner som barnomsorg eller kollektivtrafik utan att ha ingått användaravtal med antingen Google eller Apple..... O alla bara lallar runt som att detta vore fullt normalt och inget att bekymra sig över.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och håller alla tummar och tår att högsta domstolen tar upp Apple vs. Epic och rättar den domen till Epics fördel. Det är galenskap att vi tillåter den här typen av inlåsning nu när det är smärtsamt uppenbart hur centralt viktigt en smartphone är och appar som t.ex. BankID.

Jag har i bokstavligen decennier längtat efter en riktig Linux telefon men det blir mer och mer uppenbart att det konceptuellt inte fungerar. Apparna är A och O och det finns inte riktigt utrymme för en till spelare på marknaden vilket Windows Phones misslyckande bevisar. Kanske att Microsoft är stora nog att kunna klara av en come-back om dom verkligen satsar, men på det stora hela hade det ändå inte löst det fundamentala problemet som är att operativsystem skaparna har för stor makt på en enhet som är viktigare för samhället och individer än någon annan. Datorn kan slänga sig i väggen i den här aspekten. Visst kan en dator ersätta mycket av det centrala med en telefon, som BankID, sköta bank ärenden och hålla kontakten med nära och kära, men det är väldigt mycket osmidigare. Flytta pengar mellan konton i kassakön på ICA är bara att glömma, att ens kolla saldot är kört. Blir att parkera kvittot som på gamla goda tiden och springa hem för att fixa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

De är ju redan så långt gånget att man idag inte ens kan nyttja så basala samhällsfunktioner som barnomsorg eller kollektivtrafik utan att ha ingått användaravtal med antingen Google eller Apple..... O alla bara lallar runt som att detta vore fullt normalt och inget att bekymra sig över.

Det här är helt sant (även om det är lite vid sidan av artikelämnet).
Så mycket i samhället kräver nu en mobil med abonnemang. Kan inte ens parkera bilen utan, inte åka en del tåg eller buss (dvs basal transport funkar inte utan mobil+abonnemang+appar) och listan kan göras lång. Mina gamla föräldrar som inte har så lätt med syn klarar helt enkelt inte av det nya samhället. Att göra sig helt avhängig företag för grundläggande samhällsfunktioner är ju ingen nyhet sedan privatiseringen, men det kanske borde lyftas en offentlig debatt om samhällsbyggnad och beroenden, så att vi inte fastnar i ett system som vi liksom bara gled in i över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Absolut.

Mjukvaruutvecklare kan nyttja dessa kanaler för att nå den breda massan som behöver detta skydd och inte klarar av att hantera en installation utan en stor grön knapp som det står "installera" på....

Men varför behöver det innebära att de inte också samtidigt kan göra mjukvaran tillgänglig på annat håll? T.ex genom att göra den tillgänglig för nerladdning på sin egen hemsida?

De kan naturligtvis göra sin app tillgänglig via sin hemsida också. Varför tror du att de inte skulle kunna göra det? Men då tillkommer också underhåll för detta, som en försvinnande liten mängd människor kommer använda sig av.

Jag vet inte varför du försöker få det att låta som något dåligt att det är enkelt att installera appar. Det finns andra nackdelar, som du har nämnt, men då får du hålla dig till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

De kan naturligtvis göra sin app tillgänglig via sin hemsida också. Varför tror du att de inte skulle kunna göra det? Men då tillkommer också underhåll för detta, som en försvinnande liten mängd människor kommer använda sig av.

Jag vet inte varför du försöker få det att låta som något dåligt att det är enkelt att installera appar. Det finns andra nackdelar, som du har nämnt, men då får du hålla dig till det.

Man kan ju då fråga sig vad orsaken är till att väldigt få utvecklare väljer att även göra sina produkter tillgängliga genom andra kanaler än de stora dominerande "App-butikerna".
Om det nu enbart är "ett försvinnande litet antal" som skulle nyttja detta så lär det knappast behöva läggas några större resurser på detta?
Vilken idiot som helst kan ju lägga upp vad som helst på ett sätt att det blir tillgängligt för vem som helst att ladda ner.

Jag hävdar att det är högst olyckligt att vi som samhälle tillåtit den utveckling som lett fram till den situation vi befinner oss i idag gällande detta.
Märk väl att det som de flesta av oss idag tar för självklarheter gällande allt kring detta inte fanns alls på konsumentmarknaden för blott 20år sen..... Denna utveckling av digitalisering av "allt" har gått extremt fort, vi som samhälle har knappast haft mycket tid på oss att stanna upp och reflektera över hur detta påverkar oss ur olika perspektiv, eller på längre sikt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Man kan ju då fråga sig vad orsaken är till att väldigt få utvecklare väljer att även göra sina produkter tillgängliga genom andra kanaler än de stora dominerande "App-butikerna".
Om det nu enbart är "ett försvinnande litet antal" som skulle nyttja detta så lär det knappast behöva läggas några större resurser på detta?
Vilken idiot som helst kan ju lägga upp vad som helst på ett sätt att det blir tillgängligt för vem som helst att ladda ner.

Jag hävdar att det är högst olyckligt att vi som samhälle tillåtit den utveckling som lett fram till den situation vi befinner oss i idag gällande detta.
Märk väl att det som de flesta av oss idag tar för självklarheter gällande allt kring detta inte fanns alls på konsumentmarknaden för blott 20år sen..... Denna utveckling av digitalisering av "allt" har gått extremt fort, vi som samhälle har knappast haft mycket tid på oss att stanna upp och reflektera över hur detta påverkar oss ur olika perspektiv, eller på längre sikt.

Jag håller med till mångt och mycket. Fler utvecklare borde publicera APK:er på sina hemsidor. Sen ligger ju mycket ansvar på konsumenter att efterfråga och använda detta. Det finns ju faktiskt områden där publicering av APK:er är mer vanligt förekommande. Då tänker jag mest på FOSS och säkerhet/integritetsapplikationer.många APK:er finns publicerade på Github-sidorna till reapektive projwkt.

Signal är ju ett föredömme med https://signal.org/android/apk/ en självuppdaterande APK och bifoga SHA-256-hash. Tyvärr finns ju inget bra alternativ till Googles push-system vilket gör att man får offra sin batterikapacitet för frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Google ingår förlikning med 50 amerikanska delstater" låter som att det finns flera som dom inte nådde förlikning med.

Vilka tänker du på då? 50 tycker jag är alla.

30% debitering, IT-branschen förtjänar att gå in i ett stålbad/mognadsfas. Exempelvis inom tillverkande industri är 5-10% en bra marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilka tänker du på då? 50 tycker jag är alla.

Ja, precis. Det låter som att det skulle vara "50 av x", men det finns ju bara 50, så varför inte skriva "alla" istället tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Som det är upplagt idag så sätter det oss alla i beroendeställning till fåtal gigantiska världsomspännande företag med säte i Amerika.

De är ju redan så långt gånget att man idag inte ens kan nyttja så basala samhällsfunktioner som barnomsorg eller kollektivtrafik utan att ha ingått användaravtal med antingen Google eller Apple..... O alla bara lallar runt som att detta vore fullt normalt och inget att bekymra sig över.

Det går att åka kollektivtrafik med VISA eller MasterCard, men eftersom de svenska bankerna har gått ihop och trängt ut VISA från den svenska marknaden har MasterCard så gott som monopol här. Så beroende av amerikanska bolag är man oavsett och de har ökänt fria tyglar på att banna de som kritiserar dem, samtidigt som de i praktiken driver privat beskattning på hela svenska folkets korttransaktioner.

Jag har sagt till min bank att jag vill ha stöd för Mobilt BankID (som tyvärr också drivs av ett privatägt skitföretag men som i alla fall är svenskägt för tillfället) till postmarketOS. I postmarketOS är det du själv som har kontrollen över din telefon och om du absolut vill (och din telefon klarar det) kan man köra Android-appar också genom Waydroid. Personligen kör jag Mobian (samma idé fast baserad på Debian) men jag har ändå avsatt en separat telefon för Mobilt BankID så den kan lika gärna köra postmarketOS.

För de som faktiskt vill se fler OS än Android och iOS föreslår jag att ni testar postmarketOS. Det finns inte så många kompatibla telefoner och installationsprocessen kan vara mer eller mindre svår beroende på vilken telefon man har, men ingen annan kommer att bryta marknadsdominansen av de två stora alternativen om vi inte gör något åt det själva.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det går att åka kollektivtrafik med VISA eller MasterCard, men eftersom de svenska bankerna har gått ihop och trängt ut VISA från den svenska marknaden har MasterCard så gott som monopol här.

Detta känner jag personligen inte alls igen.

Snarare är det tvärtom VISA som fungerar "överallt", medans MasterCard saknar stöd på vissa ställen som de flesta använder i sin vardag.

Jag har personligen haft mitt VISA betalkort i över 25år och har hittills inte träffat på ett enda ställe i Europa där det inte fungerat som betalningsmedel.

För övrigt delar jag din tanke om mobilt bank-id, det är grunden som mycket annat är beroende av, det skall tillhandahållas helt teknikneutralt. Det skall inte spela in vilken tillverkare du har på din fickdator, eller vilket operativsystem den kör.
Detta anser jag även skall gälla samtliga tjänster som drivs av staten och kommunerna.
Behöver jag t.ex en app för att lämna in schema till kommunens barnomsorg så skall den appen gå att ladda ner från kommunens hemsida, o den skall fungera på min telefon oavsett vem den är tillverkad av eller vilket operativsystem den kör.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Detta känner jag personligen inte alls igen.

Snarare är det tvärtom VISA som fungerar "överallt", medans MasterCard saknar stöd på vissa ställen som de flesta använder i sin vardag.

Jag har personligen haft mitt VISA betalkort i över 25år och har hittills inte träffat på ett enda ställe i Europa där det inte fungerat som betalningsmedel.

Jag menar egentligen åt andra hållet, senast jag kollade var det bara Forex och någon till som utfärdade VISA-kort för svenska kunder. Jag fick mitt VISA-kort bytt till ett MasterCard-kort hastigt och lustigt ungefär mitt under kortets giltighetstid från min bank.

Något som få dock har koll på är att Skatteverkets e-legitimation existerar. Från vad jag har läst mig till ska det fungera ungefär som BankID på kort fast me godtycklig standardkortläsare (till exempel de som finns inbyggd på vissa företagslaptops) och programvaran finns för Windows, Mac och Linux. Har funderat på att skaffa det och testa men har inte blivit av.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810