Inget wifi på windowsprodukter men på apple och android

Permalänk
Medlem

Inget wifi på windowsprodukter men på apple och android

Jag har fått ett för mig helt nytt fenomen, själv har jag inte kört någon windows dator på några år, men frun jobbar hemifrån och har en jobbdator med windows, hon fick problem (läs det går inte ansluta) att koppla upp sig mot vårt wifi, jag tänkte att det är något från hennes jobbs sida, att de har något trassel. Men icke, hon testade med sonens dator, samma sak där.

Själv lyssnade jag inte så noga då jag var ansluten både med min apple dator, apple mobil, iPad samt android TV samt appleTV, så jag tänkte att det är hon som klantar till det...

Men då hon inte fick till det blev jag involverad, drog även igång min gamla stationära dator och visst, hon har rätt, 3 Windows-datorer får inte åtkomst via routern, det går att ansluta till routern men inget internet, men minst 7 andra enheter kanske fler får internet utan problem via samma router (skriver just nu på en mac via den routern).

Vad fan kan vara fel? Vad kan ha hänt? Någon som känner igen detta? Har själv aldrig upplevt något liknande, det är precis som routern blockar windowsprodukter...

Alla tips är välkomna, frun är förbannad och givetvis är det mitt fel

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det hände out of the blue över en natt, från att ha fungerat för fun när hon slutade jobba dagen innan. Inga förändringar, omstarter eller annat, routern omstartade ett par ggr efter att hon blev varse, men ingen skillnad. Även windowsdatoerna är omstartade otalet ggr och kopplat ner och anslutit igen, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem för någon dag sedan på en laptop här hemma, allt annat kunde ansluta utan problem. Bytte drivrutin på nätverkskortet i laptopen till en äldre version som fanns installerad i Windows, sen var problemet löst.
Antog, kanske felaktigt, att Windows Update kört in en nyare version av drivrutinen. Luskade inte mer än så, hade fullt upp med jobb.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hmmm får testa det, men det är märkligt att alla Windows-datorer reagerar lika här, den stationära är jag säker på att den inte uppdaterats då den knappt används och kör win 7 på den, rätt säker på att den är inställd så att man ska godkänna updates också, sen vet jag inte om det görs några nya uppdateringar på win 7, men den har exakt samma som de nyare bärbara windowsdatorerna.

Permalänk
Medlem

Farsans w11 dator kan nu helt plötsligt inte ansluta till sitt wifi. Svårt att felsöka 10 mil bort utan nätverk men med quicksupport och internetdelning osv så kanske. Ska testa drivrutin som PointMan sade.

Ny driver löste.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag postade en video om någon hann se innan jag sen raderade inlägget igen eftersom det verkade vara ett separat problem. Men om någon är nyfiken ändå så var det den senaste TechLinked-videon. Men det handlade tydligen om publikt wifi nu när jag kollade lite snabbt på videon igen, och jag kom bara ihåg att det var något om att Microsoft hade tagit sönder något som hade med internet att göra när jag kollade på videon igår.

Permalänk
Medlem

Testa att avinstallera KB5033375 och KB50532288 ifall du har Win11.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780649/windows-wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Testa att avinstallera KB5033375 och KB50532288 ifall du har Win11.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780649/windows-wifi

Inte lätt att guida farsan (IT-okunnig) över telefon.
Att ha färdiginstallerad quicksupport och teamviewer på både mobil och PC var räddningen. Lyckades få han att få igång internetdelning från mobil till PC, så kunde jag ansluta där för att sedan installera ny driver och sedan få igång det.

För OP, kan vara driver, kan vara att du bara måste glömma bort och ansluta igen. Prova det där innan du återställer. Tanka driver direkt från tillverkarens hemsida (realtek, intel osv).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gäller win 10 samt win7
Känns som en konflikt mellan router och windows, men som sagt över en natt...
Eller att routern fått för sig att blocka alla windowsprodukter, släpper inte igenom dem till nätet.

Kan ju vara så arr routern håller på att ge upp, men är inte så sugen på en fabriksåterställning av den anledningen då trots allt alla enheter utom windows fungerar, har 25 enheter anslutna enligt routern login, en massa sonos samt ett gäng andra saker som PS5, SONY TV, ett gäng iPhones, iPads och allt fungerar utan problem, endast samtliga 3 Windows-datorer har problem, men frun har inga problem att ansluta sin jobbdator på andra nätverk, grannens och på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarj:

Jag har fått ett för mig helt nytt fenomen, själv har jag inte kört någon windows dator på några år, men frun jobbar hemifrån och har en jobbdator med windows, hon fick problem (läs det går inte ansluta) att koppla upp sig mot vårt wifi, jag tänkte att det är något från hennes jobbs sida, att de har något trassel. Men icke, hon testade med sonens dator, samma sak där.

Själv lyssnade jag inte så noga då jag var ansluten både med min apple dator, apple mobil, iPad samt android TV samt appleTV, så jag tänkte att det är hon som klantar till det...

Men då hon inte fick till det blev jag involverad, drog även igång min gamla stationära dator och visst, hon har rätt, 3 Windows-datorer får inte åtkomst via routern, det går att ansluta till routern men inget internet, men minst 7 andra enheter kanske fler får internet utan problem via samma router (skriver just nu på en mac via den routern).

Vad fan kan vara fel? Vad kan ha hänt? Någon som känner igen detta? Har själv aldrig upplevt något liknande, det är precis som routern blockar windowsprodukter...

Alla tips är välkomna, frun är förbannad och givetvis är det mitt fel

Så det är alltså bara Windowsdatorer som kör Wifi som inte fungerar, om du koppla med nätverkskabel fungerar det?

Permalänk
Medlem

Testade en äldre drivrutin till nätverkskortet (stationär dator) win7, men ingen framgång.

Endast windowsdatorerna som har problem.
Ingen av de bärbara har något uttag för nätverkskabel, så har ingen möjlighet att testa.
Den stationära är trådat kopplad till en trådad (tråd mellan accespoint och router) accespoint (som kör problemfritt wifi till andra enheter, men även där blir det inget internet med wifi från windowsdator) den är lika död vad gäller internet som de 2 bärbara med endast wifi, alla fick problem samtidigt, inga problem kvällen innan då frun jobbade på som vanligt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarj:

Den stationära är trådat kopplad till en trådad (tråd mellan accespoint och router) accespoint

Det där hänge jag inte riktigt med på?

Har du testat att avaktivera allt vad mjukvarubrandvägg heter på Windowsdatorerna?

Permalänk
Medlem

Haha OK det kan jag förstå.
Nej det är inte provat, ska se om den är på, men tror inte det ändrats av sig själv över natten mot igår iof.

Ingen windowsdator är testad med kabel direkt till routern var vad jag försökte säga, de bärbara har inget uttag för kabel.
Den stationära är långt ifrån routern fysiskt och är kopplad med kabel till en accespoint som i sin tur är kopplad med kabel till routern.
Det är samma problem med samtliga Windows-datorer och endast dem. Jag tror inte att det har med datorerna att göra, inget är gjort med dem och alla 3 har samma "fel".

Inget är gjort med routern heller, frågan är om det kan ha blivit något, eller om det är ett tecken på att routern håller på att lämna in, märkligt om windows och router har ett annat vis att kommunicera än andra produkter över wifi.

Jag frågar eftersom jag hoppas på att någon känner igen problemet, själv har jag aldrig stött på något liknande.

Windowsdatoererna får inget internet vara sig med wifi till accespointen eller till routern, alla andra produkter får internet via wifi till accespointen samt om man kör wifi till routern. Det kopplar upp som vanligt.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du kör ipconfig på windowsdatorerna, får dom någon riktig IP-adress och Default gateway?

1. Rryck startknapp och skriv: cmd
2. I fönstret som öppnas skriver du ipconfig

Då ska det se ut liknande detta:

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . : sk015.lan
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.15.51
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.15.1

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med en specifik router - en Acer Predator Connect X5 5G.

Fruns macbook funkade utan problem, alla telefoner och plattor var fine, men två Windows-datorer funkade ej.

Min speldator har ett inbyggt intel AX201 som efter ett tag enbart ville ansluta precis efter omstart eller efter att avinstallerat driver I device Manager och låtit den installera på nytt. Kommer inte ihåg exakt felkod ny men var LSO triggered som dök upp i event log om jag minns rätt.

Provade allt möjligt från drivers till I ställningar för band på router till att byta till enbart AC till att ändrar PCIe inställningar i Windows och på moderkortet, men dök alltid upp igen till slut. Grävde fram min XPS laptop som har ett AX200 sol tidigare haft liknande strul och fick samma där.

Gav typ upp lite grann, men då routerns 5G var skit gjorde jag en retur på den (man kunde enbart välja mellan x2 externa antenner eller x4 interna, så kunde inte ha x2 ext + x2 int eller något, och man kunde inte heller köra whitelist/blacklist för band så oundvikligen med en bra antenn anslöt routern till de två långsammaste banden då de hade bäst mottagning. Jävla skräp.)

Och köpte en billigare 4G router, en Archer MR600 och förutom snabbare mobilt bredband försvann hela wifi-problemet helt.

Nu precis bytt till en mer permanent setup med en Ubiquiti-AP och inga problem där heller.

Vet inte om problemet är med AX, eller specifikt med Intels AX kort eller något däremellan- har haft en annan AX router förut som funkade bra med allt förutom laptopen som hade AX200 kortet.
Min känsla utan bra argument är att AX bara är lite instabilt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Testat att stänga av all nätverksutrustning och sedan bara starta routern? Starta även om dator som haft problem.

Permalänk
Medlem

Har bara testat på den stationära idag då jag har mer tid, det ser ut som du beskriver, frun är på kontoret så kan inte testa den datorn nu.

Denna set up har fungerat i flera år, men över en natt har det ballat ur just för windows datorerna. Så det har varit stabilt innan.

Har inte testat att lämna allt off utom routern, allt är omstartat i omgångar, men exakt lika, får inte ihop att det endast är 3 datorer av massor av saker som inte fungerar, samtliga windows, visst jag ser windows som den röda tråden, men förstår inte vad det spelar för roll för routern. Det spelar ingen roll om endast en windowsdator försöker att ansluta, den ansluter till routern eller accespointen, men släpps inte ut på nätet, samma sak på samtliga Windows-datorer även om man försöker med flera samtidigt, ansluter snällt till routern, men inget internet...

Det är alltså ett helt nytt problem med samma gamla utrustning sedan några år. Både accespointen och en repeter ansluter fint till routern (repetern trådlös) båda delar snällt ut wifi till samtliga saker utom till windowsdatorerna, samma sak med routern.

Mycket märkligt för mig...

Permalänk
Medlem

Får Windowsdatorerna någon IP-adress och gateway då?

Permalänk
Rekordmedlem

Routern som har automatiska inställningar för wifi och så har något i den ändrats, typ kanal eller kanalbredd och så har inställningarna mot klienterna blivit inkompatibla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla DNS i nätverksprylarna OCH i windowsdatorerna.
Jag brukar råda till OpenDNS 208.67.222.222 och 208.67.220.220
Ställ in det manuellt i en av windowsdatorerna och se om det löser saken.

Permalänk
Medlem

Japp windowsdatorn (stationär endast kollad idag) får IP-adress m.m., ser inte skumt ut, men kan ju inte svära på att det sett ut exakt så innan, då jag inte använt någon windowsdator själv på länge, men det ser "normal" ut

Loggar jag in på routern ser allt normalt ut, och inget har ändrats, endast jag som kan logga in på den, så jag vet att inget gjorts (om den inte spolat sig själv) samt allt ser ut som det brukar.

Hur ska jag se om klienterna blivit inkompatibla? Det känns som det kan vara ett möjligt spår.

Permalänk
Medlem

För att se vilken DNS som används så kan du också använd ipconfig, fast du skriver då "ipconfig /all" så får du mer information.

Som nedan:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Windows2016
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : sk015.lan

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . : sk015.lan
Description . . . . . . . . . . . : Red Hat VirtIO Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 62-D6-5F-40-36-74
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.15.51(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 13 december 2023 21:11:02
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 20 december 2023 15:11:02
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.15.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Och för att testa DNS:en så kan du använda kommandot nslookup, genom att skriva nslookup följt av önskad domän eller adress, tex.

nslookup www.google.se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skarj:

Japp windowsdatorn (stationär endast kollad idag) får IP-adress m.m., ser inte skumt ut, men kan ju inte svära på att det sett ut exakt så innan, då jag inte använt någon windowsdator själv på länge, men det ser "normal" ut

Loggar jag in på routern ser allt normalt ut, och inget har ändrats, endast jag som kan logga in på den, så jag vet att inget gjorts (om den inte spolat sig själv) samt allt ser ut som det brukar.

Hur ska jag se om klienterna blivit inkompatibla? Det känns som det kan vara ett möjligt spår.

Om datorn får ip så är den ansluten till routern och allt fungerar mellan router och dator.
Men har du samma eller olika ssid på 2 och 5 GHz ? Det kan ibland strula om routern har automatik för att tvinga klienterna till ett visst band så prova med olika ssid om du inte har det, att byta ssid tvingar också fram en uppdatering av inställningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är separata lösenord på 2.4 och 5, samt den stationära går helt trådat men via accespointen, den har jag inget trådlöstnätverkskort till, men den har exakt samma problem, och yes, det är inga problem att ansluta till routern, det är från den och ut på fibern som är problemet på och endast på windowsdatorerna.

Det är därför jag skriver att jag inte tror att det är i datorerna felet finns, men väldigt underligt att routern släpper ut allt på fibern utom 3 windowsdatorer, vilka samtliga endast når routern. Men som sagt har inget gjorts, ändrats eller lagts till, allt fungerade i förgår kväll, igår morse då fungerar inte någon windowsdator, routern och nätet har används av andra enheter under den kvällen, endast jag har loggat in i routern och det först idag, ingen omstart innan problemet började, inget elavbrott...det är en villa så inget annat bus känns troligt.

Det jag känner kan fungera är en fabriksåterställning av routern, men mer orolig att inga enheter ska fungera efter det, om den nu börjat få ett hårdvarufel. Samtidigt som att köpa en ny router känns lite överilat, hoppas på att någon råkat ut för exakt samma, även om det för mig känns som ett "one of the kind" fel, vilket är sällsynt, men det känns väldigt märkligt. Precis som att routern kör en brandvägg ut på nätet, men endast för windows...

Permalänk
Medlem

Ska kolla nslookup och ens senare, blev tvunget att göra lite annat ett tag

Permalänk
Medlem

Kan du pinga mellan datorerna?
Har du kört en fullständig virusscan?

Permalänk
Medlem

Du tänker ping mellan windowsdatorerna? Det är inte testat, eller ping från MACen som fungerar med nätet?
Nja jag vet inte om det finns några virusprogram, använder som sagt inte någon windowsdator själv sedan flera år, men den ena är ju en företags (jobbdator) gissar att dom är rätt intresserade att vara skyddad, hon flänger runt inom EU, men inget jag är säker på, men tror den är rätt skyddad iaf. Men hur tänker du att det skulle vara att virus som inte släpper ut just 3 windowsdatorer? Säger inte att det inte är så, men då är det väl igen troligare att det skulle vara routern själv som är utsatt, eller? Eller borde man inte bli meddelad från routern om den blockar datorerna av en anledning?

Permalänk
Medlem

En longshot att det skulle vara virus, men eftersom bara Windows-datorer är påverkade och virus är vanligare för Windows än Mac. Defender finns som standard i Win10-11, kan ju vara inaktiverad men värt att kolla.
Ping mellan datorer för att se att den biten funkar i routern. Testa också pinga ex.vis Googles DNS på 8.8.8.8
Men som andra skrivit redan kör ipconfig/all och kolla dns.

Permalänk
Medlem

Ja, tänkte mest om du tänkte att jag skulle pinga från MAC (om det går, har aldrig pingat från mac och inte pingat på säkert 20 år i windows, men det fixar jag nog) som är den datorn med säkert fungerande uppkoppling, de andra kan ju ha mer eller mindre fel, men tillsynes kopplar alla upp mot routern, ska se om frun kommer hem så småningom så kan jag prova att pinga den datorn, den har även fått översyn från hennes företags IT avdelning under dagen, men problemet ligger ju här.

Var rätt haj på windows när jag pluggade för drygt 20 år sedan, nu känns det lite segt att tugga igång, men är fortfarande mest inne på att det sitter i nätverket, troligen routern.

Ska testa lite mer att koppla bort allt utom routern senare efter middag m.m. alternativt imorgon då man inte är så sugen på att tappa all uppkoppling över kvällen...

Permalänk
Medlem

Vad är det för router? Hittade inget i tidigare inlägg.