Skrivet av FiftyFifty:
Länken är död. Nån som sitter på informationen?
Här är blogg inlägget från den döda länken:
# Telia F1 (Ändra DNS med Dold Modal)
Telia är kända för sina restriktioner kring sina routrar. Trots att det över åren har funnits metoder för att kringgå deras säkerhetsbarriärer, verkar Telia medvetet göra en enkel process som att ändra DNS-inställningar på sin Telia F1-router komplicerad. Det är som om de vill göra det frustrerande obekvämt för någon som vill genomföra något så rutinmässigt som att anpassa sina DNS-inställningar.
Därför måste vi helt enkelt följa den standardiserade proceduren om du tänker ändra dina DNS-inställningar. Men vi kan också ta det ett steg längre och utforska de extremt dolda inställningarna som är noga gömda och säkrade från användare. Vi kommer helt enkelt att använda en liten "hack", eller för att använda ett mer neutralt ord, en "avdöljningsmetod". Låt oss gå igenom hur du kan göra detta:
1. Börja med att öppna din webbläsare och skriv in http://192.168.1.1 för att komma åt routerns inställningar.
2. Här är knepet: Högerklicka på någon nätverkskonfiguration och välj "Inspektera". Du kommer att stöta på en länk i `href`. Ändra länken till `modals/internet-static-routed-configuration.lp`.
3. Nu, låt oss öppna verktygslådan. Använd antingen genvägen Ctrl + Shift + I eller högerklicka på sidan och välj "Inspektera".
4. I konsolfönstret, skriv in följande kommando: `tch.loadModal('modals/internet-static-routed-configuration.lp')` och tryck på Enter. Plötsligt dyker den dolda inställningsmodulen upp.
5. Gå in i modulen och klicka på "Visa avancerat" för att låsa upp fler anpassningsalternativ.
6. I DNS-sektionen kan du nu äntligen lägga till de DNS-serveradresser du vill använda.
7. För att dubbelkolla och verifiera att DNS är inställd och aktiv, kan du upprepa ovanstående men lägga till `internet-6rd-routed-configuration.lp` för att se att DNS är inställd (här kan du också sätta NAT på/av).
För att bekräfta att den nya DNS-inställningen har implementerats kan du enkelt besöka inställningen där den nu visas. Detta ger dig möjligheten att verifiera att din önskade DNS-adress har lagts till korrekt.
Denna metod, som vi vänligt refererar till som en "avdöljningsaktion", låter dig utforska de dolda inställningarna och anpassa din Telia F1-router precis som du vill ha den. Ett sätt att ta kontroll över din enhet och din internetanslutning när Telia verkar vara på ett uppfinningsrikt uppdrag att kasta hinder i vägen för enkla förändringar som denna.
För er som är mindre tekniskt lagda kan ni enkelt följa med i processen genom att titta på videon nedan.
Lycka till med att ändra DNS.
----
Videon är borta tyvärr och så även blogg inlägget. Anledningen till det är om jag förstod det rätt att det var en massa som ville ha en lättare metod och göra det på så då valde skaparen att ta allting offline så nu får dom försöka lista ut resten själva! Vet att ägaren av bloggen lyckades få till Telia F1 routern precis som tch-gui-unhide med wireguard och fick även lxc containers att lira med amd64 med både Gentoo och Ubuntu att lira på en extern disk. Kraftfull router helt klart, kommer med en kernel på versioon 4.X. Finns ingen annan som lyckats med samma procedur som blogg ägaren mig veterligen så vi får väl försöka lista ut det på något vis själva.
Källa till bilden: https://github.com/seud0nym/tch-gui-unhide
Den stora frågan är ju hur hen kom förbi tchroot delen som är ett låst konto och innehar ! i /etc/passwd. Det är ju en fråga jag inte vet någon annan känner till. Måste vara något absurt coolt workaround hack.
I augusti släppte ju TeliaSonera Company AB samma release som till F1an för både VANT-W och VBNT-H routern. Den bör ha skickats ut till många där ute stod det i ett annat blogg inlägg. Det fanns länkar på bloggen men, tyvärr, det verkar som att den inte har cachats av Wayback Machine (därifrån jag hittade blogginlägget).
Den absolut stora skillnaden mellan de nya versionerna och de gamla är att de använder uclibcs istället för libs. Så även om man hade "brickat" en gammal VBNT-H/VANT-W kunde man få liv i den, då den ignorerade LIBS vid uppstarten och tog istället uclibs. Nu är det tyvärr borta och om någon vet hur man kan göra detta så dela gärna med er.
Observera: Jag är inte skaparen av detta innehåll eller den som ursprungligen upptäckte detta. Jag hittade all denna information via Wayback Machine. Eftersom den är från en tidigare tidpunkt kan en del av den "senaste" informationen saknas. Jag delar endast detta här för gemenskapens nytta och tar inget erkännande för det ursprungliga innehållet från den bloggen som nu är "död"
Värt att notera är att det finns en i princip identisk uppsättning och setup för Sagemcom-routrarna. Där finns det tre distinkta partitioner som går under namnen operational_sagemcom, rescue_sagemcom, och rootfs_sagemcom. Det är en gåta hur man har kommit åt dessa, och även om det verkar finnas mycket potential med dessa routrar, är det tyvärr begränsat med tillgänglig information i detta område.
Någon som är mer insatt och kan dela med sig en howto inom området? Det skall ju vara helt "omöjligt" ... Men jag vet att det inte är det jag har sett det med egna ögon när bloggen var alive. Jag vill uppmuntra gemenskapen att dela med sig av mer insikter och kunskap om dessa routrar.
Vad som är ännu mer förbryllande är att OpenWRT-arkivet också togs offline ungefär samtidigt. Kan det finnas en koppling? Om någon har insikt i detta, vore det mycket uppskattat om du delar med dig av din kunskap. Här är länken till en sida på OpenWRT som refererar till ARM Cortex-A53 med NEON-VFPv4-uppsättningen, som kanske kan vara relevant för vissa av er: https://openwrt.org/docs/techref/instructionset/arm_cortex-a5...
Om vi misstänker att dessa offline-händelser har något att göra med att individer har börjat samarbeta med dessa stora företag, måste vi agera snabbt. Kunskapen kan snart vara borta för gott. Tiden är av essens!
Offline: https://downloads.openwrt.org/releases/packages-18.06/arm_cor...