Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det var ju surt. Jag som sökte lånelöftet via Handelsbanken delvis pga detta..
Nu är jag på gång att eventuellt stänga en affär innan jul..

Jaja, får se vad man kan få för ränta på rörligt istället då...
Ganska rejäl skillnad på listränta för 3mån och 2 år.

3 månader - 5,94%
2 år - 4,74%

Nu är ju inte listränta självklart att man får. Men att jobba med en rabatt gör ju ganska rejäl skillnad på de två.

Kolla SBAB där är räntan enligt denna bild just nu

Ca 70% belåning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

3 månader - 5,94%
2 år - 4,74%

Nu är ju inte listränta självklart att man får. Men att jobba med en rabatt gör ju ganska rejäl skillnad på de två.

Nä, blir du erbjuden endast listräntan är det ju bara att vända på klacken. Har du lånelöfte från fler banker kan det nog vara bra att inte stänga någon dörr förns du fått lite koll på vad respektive bank kan erbjuda.
Har du inte lånelöfte från fler så är det kanske inte för sent att söka, även om det kanske är nära till affär.
Behöver du inte handpenningslån så är det ju förmodligen ganska gott om tid kvar till när banken faktiskt måste producera ett lån inför det kommande tillträdet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

3 månader - 5,94%
2 år - 4,74%

Ingen person betalar ju rimligen listräntan heller, så att listräntorna är högre på rörligt är egentligen ganska ointressant i praktiken. Notera också att rabattsatserna är markant olika för rörligt och bundet, så de hamnar i praktiken i närheten av varandra trots att det ser ut att vara stor skillnad baserat på listräntan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kolla SBAB där är räntan enligt denna bild just nu<Uppladdad bildlänk>

Ca 70% belåning

Självklart har jag koll på övriga banker också. Det var bara att jag tänkte att det hade varit väldigt praktiskt med denna 2 års ränta Men det ser ju ljusare ut nu för 2024.

Skrivet av Zero Cool:

Nä, blir du erbjuden endast listräntan är det ju bara att vända på klacken. Har du lånelöfte från fler banker kan det nog vara bra att inte stänga någon dörr förns du fått lite koll på vad respektive bank kan erbjuda.
Har du inte lånelöfte från fler så är det kanske inte för sent att söka, även om det kanske är nära till affär.
Behöver du inte handpenningslån så är det ju förmodligen ganska gott om tid kvar till när banken faktiskt måste producera ett lån inför det kommande tillträdet.

Lånelöfte från flera banker är väll inte så bra? Har inte behövt göra så tidigare. Men det kanske inte spelar någon direkt roll?
Behöver inget handpenningslån men om jag vinner budgivningen så är det tillträde så fort man blir accepterad in i föreningen.

Skrivet av blunden:

Ingen person betalar ju rimligen listräntan heller, så att listräntorna är högre på rörligt är egentligen ganska ointressant i praktiken. Notera också att rabattsatserna är markant olika för rörligt och bundet, så de hamnar i praktiken i närheten av varandra trots att det ser ut att vara stor skillnad baserat på listräntan.

Det är jag också medveten om. Men om man får en rabatt på 1% så spelar det ju stor roll om det är 5,94% eller 4,8% som är listränta.
Men man får säkert inte samma ränterabatt oavsett. Var 10+ år sedan jag behövde ta ett nytt bolån senast så ett tag sen man höll på med det här

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Lånelöfte från flera banker är väll inte så bra?

Jag ser inte heller någon vits i att ha lånelöfte från flera banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag ser inte heller någon vits i att ha lånelöfte från flera banker.

Det spelar ingen roll med flera lånelöften dock får man inte låna lika mycket hos alla banker.

För mig skiljde det 200k mellan högsta och lägsta beviljade lånelöftet vilket är ganska mycket för många

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är jag också medveten om. Men om man får en rabatt på 1% så spelar det ju stor roll om det är 5,94% eller 4,8% som är listränta.

Kan till 100% garantera att du inte blir erbjuden samma rabatt för de olika bindningstiderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Självklart har jag koll på övriga banker också. Det var bara att jag tänkte att det hade varit väldigt praktiskt med denna 2 års ränta Men det ser ju ljusare ut nu för 2024.

Lånelöfte från flera banker är väll inte så bra? Har inte behövt göra så tidigare. Men det kanske inte spelar någon direkt roll?
Behöver inget handpenningslån men om jag vinner budgivningen så är det tillträde så fort man blir accepterad in i föreningen.

Men man får säkert inte samma ränterabatt oavsett. Var 10+ år sedan jag behövde ta ett nytt bolån senast så ett tag sen man höll på med det här

Vad skulle det finnas för nackdel med att ha ett lånelöfte från fler än en bank menar du? Det är klart, vet du vilken bank du vill ha och redan har ett löfte där så behöver du ju inga fler löften.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Vad skulle det finnas för nackdel med att ha ett lånelöfte från fler än en bank menar du? Det är klart, vet du vilken bank du vill ha och redan har ett löfte där så behöver du ju inga fler löften.

Man kan ju kolla vad man får låna hos olika banker, men att faktiskt söka lånelöfte bör man ju inte ta på flera banker samtidigt då det görs kreditupplysningar. Sen om det spelar någon roll nuförtiden vet man ju aldrig.. Men det är inget jag vill

Sen är man ju inte bunden till banken man tar lånet på. Som max 3 månader som jag låser mig på.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Man kan ju kolla vad man får låna hos olika banker, men att faktiskt söka lånelöfte bör man ju inte ta på flera banker samtidigt då det görs kreditupplysningar. Sen om det spelar någon roll nuförtiden vet man ju aldrig.. Men det är inget jag vill

Sen är man ju inte bunden till banken man tar lånet på. Som max 3 månader som jag låser mig på.

Att flera kreditupplysningar tas i närtid i detta syfte är inget problem. Det syns i upplysningen vilken bank som tagit den samt vilket belopp (i de flesta fall) det är gjort på. Har man bara dessa upplysningar tagna eller om de är tillsammans med andra upplysningar som i sig inte heller anses vara problematiska så är det inget som banken höjer på ögonbrynet över. Jag skulle nästan säga att det är väldigt vanligt i dagsläget att man skaffar lånelöften från flera banker innan man väl bestämmer sig.
En anledning till det är att en del banker över huvud taget inte bemödar sig med att ge dig något erbjudande om ränterabatt om du inte i förväg gjort någon form av ansökan. De vill att det ska vara lite mer "skarpt läge" så att säga innan de lägger tid på det.
Andra banker kör ju "prutat och klart" direkt på hemsidan, då finns det ju inte heller någon anledning att söka något endast för att få reda på vilken ränta man eventuellt skulle få.
Men vill du inte så kan ingen tvinga dig Vill bara upplysa om att det för de allra flesta inte är något att vara rädd för att göra.
Som du poängterar är du ju inte heller bunden till banken så länge du kan flytta lånen någon annanstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fast du kommer kunna få rabatt i storleksordningen 1-1,5 procentenheter på rörligt och kanske 0,1-0,4 procentenheter på de bundna, om jag höftar lite. Har inte kollat rabatten på bundet i närtid, men så var det i alla fall tidigare. Med andra ord hamnar de i praktiken hyfsat nära varandra i storleksordning, vilket gör listräntan väldigt missvisande.

Skrivet av Cerb:

Kan till 100% garantera att du inte blir erbjuden samma rabatt för de olika bindningstiderna

Precis! Det hade annars varit riktigt fint.

Skrivet av SunQ:

Du binder dig inte ens 3 månader såvitt jag. Du kan byta redan inom några dagar om du så vill, även om man knappast blir populär hos den handläggare som satte upp lånet om man gör så. Räntesatsen sätts om var tredje månad men i övrigt lever det upp till namnet "rörligt".

Jag har visserligen aldrig själv testat att byta så snabbt, men att flytta lånet mitt i en 3-månadersperiod ska inte vara något problem eftersom man inte krävs på någon ränteskillnadsersättning på de rörliga bolånen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Funderar på att utöka bolånet för att sätta in antingen bergvärme eller luft-vattenvärmepump i huset. Har idag pelletspanna som bara körs på vintern, resten av året är det elpatron som gäller.

Har räknat så gott jag kan på vad besparingen i elutgifter skulle bli, och även om man sparar pengar så är det inte mer än vad pengarna (antagligen) hade växt om man istället satte in dem på börsen. Därför var jag ett tag inne på att inte byta värmesystem, men tanken slog mig att det kanske ändå är värt det om man gör det med lånade pengar.

Jag hade inte lånat för att investera på börsen, riktigt så hög risk vill jag inte ha i min ekonomi. Men att låna till något som garanterat höjer värdet på huset och med stor säkerhet sänker energiutgifterna är ingen dålig idé, eller tänker jag fel? Så länge ränteutgiften blir lägre än besparingen bör det väl vara ett ekonomiskt sunt beslut, jämfört med att inte göra någon åtgärd alls?

Permalänk

https://www.stabelo.se/flytta-bolan

En liten varning om Stabelos erbjudande om en månad räntefritt. I lånehandlingarna så framgår det att du blir återbetalningsskyldig för den fria månaden om du byter långivare inom 12 månader, finns inte något om det i ansökan eller på hemsidan.

Swedbank körde med räntefri månad för ett tag sen men hade inte samma krav.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Funderar på att utöka bolånet för att sätta in antingen bergvärme eller luft-vattenvärmepump i huset. Har idag pelletspanna som bara körs på vintern, resten av året är det elpatron som gäller.

Har räknat så gott jag kan på vad besparingen i elutgifter skulle bli, och även om man sparar pengar så är det inte mer än vad pengarna (antagligen) hade växt om man istället satte in dem på börsen. Därför var jag ett tag inne på att inte byta värmesystem, men tanken slog mig att det kanske ändå är värt det om man gör det med lånade pengar.

Jag hade inte lånat för att investera på börsen, riktigt så hög risk vill jag inte ha i min ekonomi. Men att låna till något som garanterat höjer värdet på huset och med stor säkerhet sänker energiutgifterna är ingen dålig idé, eller tänker jag fel? Så länge ränteutgiften blir lägre än besparingen bör det väl vara ett ekonomiskt sunt beslut, jämfört med att inte göra någon åtgärd alls?

Det här med investeringskalkylering är ingen lätt sak egentligen. Det beror på hur mycket du förväntas spara på energiutgifter per år. Men jag tänker att en bergvärmepump som avskrivs på 10 år (kanske för snabbt) = 15000 per år plus kalkylränta ca 5000 fösta året = ca 20000kr
Med reservation för att ha räknat helt galet
Hur mycket förväntas du spara per år?

Edit: sedan finns det ju andra aspekter, slippa hålla på med pellets osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Lite OT, men flikar in då jag också kör på pellets och gått i samma tankebanor.

Har räknat ut ett pris på 1,30:-~/kWh värme baseart på 90:-/16KG säck pellets. Värmebehovet för mitt hus ligger på lite drygt 21 000 kWh/år.

Vid 0c utetempratur så är allt under 2:-/kWh~ (EL) (inkl alla avgifter) billigare med en modern LVVP
Bergvärme så är allt under 3:-/kWh (EL) (inkl alla avgifter) billigare med en modern bergvärmepump

Bergvärmepump går helt bort med tanke på investeringskostnaden. LVVP går eventuellt att räkna hem på ett par år förutsatt att man behåller pelletsanläggning och anpassar sin uppvärmning beroende på utetemperatur samt spotpris. (detta beror helt på hur energimarknaden utvecklar sig framöver, lite av en chansning)

Kan man stå ut med allt arbete en pelletsanläggning innebär så anser jag att det fortfarande är en fullgod lösning ett par år framöver, inget tyder på att elpriserna kommer rasa inom de närmsta åren pga begränsade möjligheter till stabil elproduktion.

Att slänga ut en fungerande pelletsanläggning om man har platsen tror jag är en dum idé.

Permalänk
Medlem

Stackars Kakann, han trodde inte att han skulle behöva svara på 4800+ frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Om du har sparpengar och investerar i börsen och lånar till en bergvärmepump eller om du lånar pengar för att satsa på börsen och tar sparpengar till bergvärmepump har väl ingen praktisk skillnad?

Personligen har jag aldrig lånat till annat än köpa själva bostaden eller bil. Förbättringar som nytt kök, badrum, golv mm har jag alltid tagit sparpengar till för man kan göra det i etapper och behöver inte hundratusentals kronor på en gång. Sen är det säkert inte det optimala rent kalkylmässigt. Speciellt när boräntorna var låga var det väl värt att låna till allt egentligen. Men de kan ju alltid gå upp som de gjort nu. Även skatten på sparkonton ökar ju nu till årsskiftet och börsen kan vara skakig. Att den alltid växer är ett fenomen som inte stämmer helt. Kollar man tex Japan är de väl inte på 1990 års nivå ännu och Brasilien har jag för mig toppade 2012. Sverige och USA har vuxit rätt stabilt historiskt sett men det är ingen naturlag. Sverige och till och med USA skulle kunna bli som Japan eller många andra länder där det kan gå årtionden utan att de kommer tillbaka till toppen efter en krasch.

Men beror på hur stor risk du vill ta. Men att dra ner på elförbrukningen känns helt rätt i dessa tider. Det kommer bara behövas mer och mer ström till alla elbilar och fossilfritt stål mm och det är tveksamt att elen kommer byggas ut i den enorma takt som ökningen av efterfrågan kommer ske.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

LVVP med återanvända inneluften för att värma upp varmvattnet/insuget måste vara det mest lönsamma om du har råd. Typ ftx eller enbart värma vattnet i tanken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Vet inte alls om det går eftersom du har pellets. Men det går att söka bidrag för att energieffektivisera bort el och gas: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Vet inte alls om det går eftersom du har pellets. Men det går att söka bidrag för att energieffektivisera bort el och gas: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energ....

Byta från pellets får man inget bidrag för.

Permalänk
Medlem

Blev en väldigt bra julklapp för mig i år.
Hittade en lägenhet som jag skrev kontrakt med dagarna innan jul.

Via Fastighetsbyrån fick jag ett bra erbjudande från Swedbank med ränterabatt. 1,55 i ränterabatt på deras listränta på 3 månaders räntan. Giltigt minst 1 år.
Så om ni köper via fastighetsbyrån så kan jag verkligen rekommendera Swedbank, hade inte ens de i tankarna när jag letade efter banker. Handelsbanken och SEB ville inte ens vara i närheten av att matcha detta.

Inga krav på att flytta över lön/kort/sparande till dom. Självklart vill dom det men inga krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Via Fastighetsbyrån fick jag ett bra erbjudande från Swedbank med ränterabatt. 1,55 i ränterabatt på deras listränta på 3 månaders räntan. Giltigt minst 1 år.
Så om ni köper via fastighetsbyrån så kan jag verkligen rekommendera Swedbank, hade inte ens de i tankarna när jag letade efter banker. Handelsbanken och SEB ville inte ens vara i närheten av att matcha detta.

Inga krav på att flytta över lön/kort/sparande till dom. Självklart vill dom det men inga krav.

Vad har dem för listränta dock?

Det är lite som vi inom bygg som har 98% rabatt på listpris men efter rabatten så är det inte mycket lägre än bahaus etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är lite som vi inom bygg som har 98% rabatt på listpris men efter rabatten så är det inte mycket lägre än bahaus etc

Det hade tagit dig några sekunder att kolla upp själv. De har samma listränta som Handelsbanken (5,94%) och lägre listränta än SEB (5,99%). Kort sagt är det ett bra erbjudande han fick.

Skrivet av SunQ:

Grattis! Det vore intressant att veta ungefärlig storlek på lån och belåningsgrad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe det är alltid svårt att veta vad man ska uppge. Listpris brukar ändras väldigt ofta så gick på rabatten istället denna gången Men som blunden säger här nedan så ligger den på 5,94%. Inte bra för 2 år sen men just nu är det bra.

Skrivet av blunden:

Det hade tagit dig några sekunder att kolla upp själv. De har samma listränta som Handelsbanken (5,94%) och lägre listränta än SEB (5,99%). Kort sagt är det ett bra erbjudande han fick.

Grattis! Det vore intressant att veta ungefärlig storlek på lån och belåningsgrad?

Tackar! Det är ett renoveringsobjekt så just nu relativt "hög" belåningsgrad på 75%. Men efter renoveringar och en förmodad värdeökning så bör jag ligga på kring 50% belåning.
Köpte för ca 63 000kr/kvm och snittpriserna i området ligger för mellan 90-110 000kr/kvm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det här med investeringskalkylering är ingen lätt sak egentligen. Det beror på hur mycket du förväntas spara på energiutgifter per år. Men jag tänker att en bergvärmepump som avskrivs på 10 år (kanske för snabbt) = 15000 per år plus kalkylränta ca 5000 fösta året = ca 20000kr

Siffror för LVVP: förväntas spara drygt 20 000 kr per år. Investeringskostnaden är ca 125 000 kr, så det är en återbetalningstid på ca 6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Men jag tänker att en bergvärmepump som avskrivs på 10 år (kanske för snabbt)

Vet inte riktigt vad du menar med avskrivs men den bör hålla 20-25 år med lite mindre reparationer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Binda eller ej?

Bundet bolån på 2,5 med 78% belåning som snart går ut. Borde kunna få ner det under 60% med omvärdering.

Har danske bank idag. Gör vi inget får vi 4.65 rörligt. Kan binda två år på 3.89. Det känns som att det kan löna sig att binda, men beror ju på hur snabbt det faller. Vad tycker ni?

Tips på bank med bättre räntor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Bergvärmepump från IVT beräknas hålla 20-25 år (enligt IVT själva) med deras HE- och HQ-modeller. Deras GEO600-serie säger de 25-30 på just nu. Tilläggsförsäkring går att teckna upp till 18 år från installation. Så avskrivningstid är betydligt längre än 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Bergvärmepump från IVT beräknas hålla 20-25 år (enligt IVT själva) med deras HE- och HQ-modeller. Deras GEO600-serie säger de 25-30 på just nu. Tilläggsförsäkring går att teckna upp till 18 år från installation. Så avskrivningstid är betydligt längre än 10 år

Ja det var ett tag sedan man hade nåt att göra med värmepumpar och då var försäkringen 10 år. Men allt går framåt så även priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Ja det var ett tag sedan man hade nåt att göra med värmepumpar och då var försäkringen 10 år. Men allt går framåt så även priserna

Försäkring och förväntad livslängd är inte samma sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."