Windows inaccessible boot device

Permalänk
Medlem

Windows inaccessible boot device

Hejsan

Byggde ihop min nya dator här igår och allt funkade kanon bra när jag gick och lade mig. Jag har datorn på under natten då jag kollar på den när jag somnar. När jag vaknar nu så var skärmen svart. Trodde att den hade gått ner i viloläge, men den vaknar inte när jag försöker väcka den.

Startar om datorn via powerlnappen och låter den starta upp. Men möta av blåskärm med meddelandet "inaccessible boot device". Jaha tänker jag, vad fan har hänt med min nya Kingston disk? Bottar om igen och in i bios boot disken finns där och allt ser bra ut. Försöker igen med samma resultat.

Vad kan ha hänt under natten när datorn stått med VLC igång som gör att windows har blivit corrupt typ? Vad kan jag göra åt det? Windows hade en uppdatering som väntade när jag gick och lade mig. Men har det inställt så att den inte ska uppdatera automatiskt, har den gjort det endå och något blivit fel?

Systemet är:
AMD ryzen 7 7800x3d
Msi mag x679E tomahawk wifi
Kingston fury 32 gb
Kingston fury renegade 1tb nmve PCIe 4 m.2
Plus lite andra diskar.

Kan vara värt att säga att jag klonade min gamla c: till den nya Kingston disken så det är inte en ren installation. Vill undvika att göra en ren installation av Windows om det är möjligt. Dum nog som jag var så rensade jag ju den gamla c: disken när jag hade testat att den nya funkade som den skulle...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Det är aldrig bra att ta systemdisken från förra datorn och sätta i den nya, för det är så oerhört mycket i windowsregistret, drivrutiner, konfigurationsfiler, filrättigheter i ntfs, allt möjligt sånt där som kan stöka till det. Även om det funkar att få igång nya datorn på gamla diskens innehåll kommer det spöka på olika sätt och blir oftast instabilt, tar också mer plats med gamla programrester, rester av drivrutiner och lösa filer som inte längre är aktuella.

Så ta det där jobbiga momentet och installera om windows på riktigt, med en fullständig rensning av partitioner, formatera och kör från första början. Därefter går ju alla gamla lösa/fria filer kopiera över, men programmen må installeras som nya.