YouTube blir långsammare med annonsblockerare

Permalänk
Melding Plague

YouTube blir långsammare med annonsblockerare

För användare som fortfarande använder annonsblockerare på sajten blir videospelaren slöare - andra funktioner kan inte användas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta ska redan vara löst i ublock med lite extrafilter:
https://www.reddit.com/r/youtube/s/dnPwbykvhu

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta ska redan vara löst i ublock med lite extrafilter:
https://www.reddit.com/r/youtube/s/dnPwbykvhu

Tack, får fixa

EDIT: För övrigt låter detta som något Youtube kan komma undan med i USA men inte här i Europa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag vill tipsa om följande filterskript att prova i `uBlock Origin` under "My filters". Jag fick det från polare som inte är lika teknisk men som själv fann det på Reddit:

! Youtube !#if (!adguard_app_windows && !adguard_app_mac && !adguard_app_android) www.youtube.com#%#//scriptlet('abort-on-stack-trace', 'btoa', '/[A-Za-z]lb \S+polymer/') ! For the closable popup youtube.com#?#ytd-enforcement-message-view-model:has(> div.ytd-enforcement-message-view-model) youtube.com#$#tp-yt-iron-overlay-backdrop { display: none !important; } youtube.com#$?#tp-yt-paper-dialog:has(> ytd-enforcement-message-view-model > div.ytd-enforcement-message-view-model) { remove: true; } ! For the overlay youtube.com#$#ytd-watch-flexy[player-unavailable] #player-container-outer.ytd-watch-flexy { visibility: visible !important; } youtube.com#$?#yt-playability-error-supported-renderers:has(yt-button-view-model[dialog-dismiss]) { display: none !important; } !#endif

Det fungerar endast när du väl har landat på YT och klickar manuellt på videos. Öppnar du en video i ny flik så kommer du att behöva se färst en reklamfilm. Men sedan kan du hoppa i klippet utan att du plötsligt får se reklam.

Det är en kompromiss jag personligen kan leva med och det kanske får YT att inte misstänka ens annonsblockerare på något vis? Eller kanske reklamen faktiskt spelas i bakgrunden då filtret tycks dölja diverse HTML-element.

Här är de övriga uBlock Origin-filtren som @DavidtheDoom länkade till:

FOR PEOPLE EXPERIENCING A SLOW LOADING YT WITH UBLOCK ORIGIN YOU CAN TRY ENABLING SOME OR ALL OF THE FOLLOWING 1 LINE FILTERS: www.youtube.com##+js(nano-stb, resolve(1), *, 0.001) www.youtube.com##+js(set, yt.config_.EXPERIMENT_FLAGS.web_enable_ab_rsp_cl, false) www.youtube.com##+js(set, yt.config_.EXPERIMENT_FLAGS.ab_pl_man, false) ||googlevideo.com/videoplayback$xhr,3p,method=get,domain=www.youtube.com

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Kanske är därför YT varit extremt laggigt och bråkigt för mig senaste veckan. Jag har ändå Premium, men använder blockerare för att få bort idiotiska grejer som såna där klickbara element i videon som puckovideoskapare envisas med att lägga in. Plus en del annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta ska redan vara löst i ublock med lite extrafilter:
https://www.reddit.com/r/youtube/s/dnPwbykvhu

Nån lösning för AdBlock?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Även denna gången har jag inte märkt av något. Den laddar som vanligt för mig. Har inte sett något av detta med strikes eller så heller.
Kör uBlock Origin med standardlistorna, i Firefox.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av nevada:

Nån lösning för AdBlock?

Prova uBlock Origin och filtren i mitt första kodblock. Jag har själv stängt av Adblock och Adblock Plus på YT för det fungerar helt enkelt inte längre. Men filterlösningen i första kodblocket fungerar för mig på alla datorer med YT och för polaren som tipsade mig om det!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk

Enligt insiderinformation från gymmets bastu så kommer de införa slumpvis istället spela upp Rick Astley - Never Gonna Give You Up för de som har adblocker: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
Denna kan starta mitt i ett youtubeklipp.

Annars liknande att försämra prestandan och liknande är en klassiker. problemet i Youtubes fall är att det inte är självklart för användarna att det är deras Adblocker som orsakar detta. Och det enda resultat det kan bli är att de använder youtube mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Nån lösning för AdBlock?

Lösningen är att skaffa en bättre blockerare.

https://ublockorigin.com/

Inga problem med revanced än så länge..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nevada:

Nån lösning för AdBlock?

Sorry, fel person att fråga, kör YT premium för att slippa labba med skiten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av DavidtheDoom:

Sorry, fel person att fråga, kör YT premium för att slippa labba med skiten.

Får man inte reklam även med YT Premium dock? Har inte provat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

firefox+ublock origin och har inte märkt något alls. Dags att dumpa chrome...

Permalänk
Medlem

Det verkar som en konstig strategi att i hemlighet försämra tjänsten för användare med annonsblockerare, de flesta användare kommer ju inte koppla det till annonsblockeraren utan kommer tro att det bara är Youtube som är dåligt. Om de bara vill bli av med såna användare så är det väl bara att blockera dem istället för att försöka få dem att lämna Youtube på eget bevåg?

Det låter mer som att det är någon annonsblockerare som inte riktigt fungerar som den ska och har sönder saker på Youtube oavsiktligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flashen:

Får man inte reklam även med YT Premium dock? Har inte provat

Nej. Vad är syftet med premium om man får reklam?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag körde premiumlöst i helgen och webbläsaren "Brave"s inbyggda adblocker var mycket mindre laggigt än chrome + adblock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av perost:

Det verkar som en konstig strategi att i hemlighet försämra tjänsten för användare med annonsblockerare, de flesta användare kommer ju inte koppla det till annonsblockeraren utan kommer tro att det bara är Youtube som är dåligt. Om de bara vill bli av med såna användare så är det väl bara att blockera dem istället för att försöka få dem att lämna Youtube på eget bevåg? Det låter mer som att det är någon annonsblockerare som inte riktigt fungerar som den ska och har sönder saker på Youtube oavsiktligt.

Jag instämmer helt.

Strategin är dock gammal som tusan. Inom mjukvaruskydd så var det så att ett skydd som direkt nekar knäckte folk nästan direkt, speciellt när de hade hela applikationen och allt lokalt. Skydd som de inte visste om fanns kvar är svårare att knäcka och gör att deras lösning att gå förbi skyddet känns dåligt.
Spelet Spyro är en klassiker.
https://www.youtube.com/watch?v=4GYSeXLr5sY

Problemet i Youtubes fall är att användarna inte ens gör kopplingen att det är deras Adblocker som försämrar. Så även om Youtube lyckas med ett fungerade skydd, så leder det knappast till mer pengar in.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt någon skillnad...ännu. Firefox och Ublock Origin.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag har inte märkt någon skillnad...ännu. Firefox och Ublock Origin.

Samma här. Fullscreenvideos fungerar utan några problem och behöver inte uppdatera sidan eller något

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att youtube var lite underligt och långsamt i helgen... Var kanske detta då.

Jag har youtube premium så jag har ingen reklam men jag hade adblocker aktiverat ändå, så jag drabbades nog ändå... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske är därför YT varit extremt laggigt och bråkigt för mig senaste veckan. Jag har ändå Premium, men använder blockerare för att få bort idiotiska grejer som såna där klickbara element i videon som puckovideoskapare envisas med att lägga in. Plus en del annat.

Jag upplevde det också, och jag har Youtube Premium. Jag stängde av Ad-blockaren och då började det fungera som vanligt igen. Det verkar som Youtube jobbar för fullt på att stoppa reklamtjuvar!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Får man inte reklam även med YT Premium dock? Har inte provat

Youtube premium är reklamfritt youtube, nedladdning av youtube-videos, spela youtubevideos i bakgrunden/med skärmen avstängd och lite annat sånt smått och gott. Det är även youtube music. Jag betalar 179kr/månad för mig själv och fem (tror jag det var...) familjemedlemmar. Det blev rätt mycket billigare än spotify och jag fick dessutom rätt mycket mer för pengarna, så jag kör det för mig och barnen, numera.

Permalänk
Medlem

Prisa webbläsaren Brave med den inbyggda adblock som inte påverkas alls. Inte än så länge

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Hur är webbläsarfördelningen av de som upplever fördröjningar? Chromium vs icke chromium webbläsare. Ser ingen med Firefox klaga än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hur är webbläsarfördelningen av de som upplever fördröjningar? Chromium vs icke chromium webbläsare. Ser ingen med Firefox klaga än så länge.

Jag har Firefox. Dock en lite äldre version för jag har inte automatiska uppdateringar på, för att slippa att en funktion jag använder, eller ett visst tillägg, helt plötsligt slutar fungera.

Senaste veckan har det varit olidligt. Det kan ha tagit 20-30 sekunder för en video att starta, ibland laddas fel video (den föregående startar igen) och ibland autospelas ljudet från en slumpad video från en viss spellista på översiktssidor (rekommendationer eller prenumerationer), och att skriva text i kommentarsfälten laggade våldsamt. Det kunde ta en sekund per tecken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

..... Det verkar som Youtube jobbar för fullt på att stoppa reklamtjuvar!

Eller på att försöka köra ner reklam i halsen på folk.

Ont. märker ingen skillnad i dagsläget med FF och Ublock Origin + en massa annat tjafs. Loggar i princip aldrig in, för då brukar det strula, så det kanske är ett tips att pröva om man nu inte vill sponsra Google.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Sponsrar Youtube sweclockers? Har inte märkt någån skillnad med annonsblockerare senaste 6 månaderna däremot en massa artiklar i Sweclockers...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Brave funkar utmärkt och har gjort så hela helgen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Youtube Vanced på Android och Brave på datorn i flera år, för maximal annonsblockering 👍🏻, inte behövt ändra något och funkar lika bra som innan 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Får man inte reklam även med YT Premium dock? Har inte provat

Med Youtube Premium slipper du Googles reklam.

Däremot får du fortfarande se "sponsrade segment" som är en del av själva videon som många Youtube-skapare väljer att ha i sina videor. Eftersom det är en del av själva videon är det dock väldigt enkelt att skippa om man inte är intresserad.