Lenovo i3, 5600H, 3050Ti, 16Gb hackar i spel.

Permalänk

Lenovo i3, 5600H, 3050Ti, 16Gb hackar i spel.

Vet inte vad som händer... Tycker sambons dator börjat hacka både i CS2 och i Sims 4. Tror inte det var så ifrån början.
Senaste Win11 uppdateringarna, senaste Nvidia... Det enda jag inte har koll på (om det kan påverka) är drivrutinerna för den inbyggda grafikkretsen...om gammal version av den kan störa, trots att den inte används i spel. Har inte heller samma koll på vilken AMD Chipset man ska använda för den här datorn. Har nån här koll?

Klurar på om jag ska tömma Nvidia shader cachen, om det har något med saken att göra... Eller en DDUninstaller och sen dra in drivaren igen från Nvidia. Anvinstallera Geforce Experience (som jag såg var installerad, men där inget var aktiverat).

Vad tusan kan det vara mer? Provade att sänka rätt rejält i CS2 men samma (värre?) skillnad, så det är inte problemet. Speccarna på denna maskin är ju helt okej, så det ska ju funka - så verkligen även med Sims 4, som bl a hackar när man roterar i spelet. Helt ojämnt.

Var skulle ni börja leta efter problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Tut?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Inte så att Windows energi schema nånting är på balanced eller liknande? Bra om det är satt till performance eller vad det nu heter….

Permalänk
Medlem

Kollat i aktivitetshandteraren vilket som är högst ? CPU eller grafik?

Värme? Med åren så kanske damm byggts upp.

Spelen har kanske fått uppdateringar som gör de mer tungdrivna? Händer något om du sänker inställningarna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av jodali:

Inte så att Windows energi schema nånting är på balanced eller liknande? Bra om det är satt till performance eller vad det nu heter….

Den står på balanserad, både i nya och gamla kontrollpanelen (dessa gör tydligen olika saker). Vad jag vet så ska "balanserad" räcka då CPU'n snabbt klockar upp vid behov. Här är det mer att det är halvryckigt liksom hela tiden. Försöker dock fortfarande förstå mig på skillnaden på dessa två sätt att ändra energisparläget. Sen har vi GPU prestanda som kan ändras i Nvidias kontrollpanel. Samma sak där dock, utvecklar väl mer värme främst (så gpu'n skulle kunna börja throttla). Tack för din input, och kom gärna med mer

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Kollat i aktivitetshandteraren vilket som är högst ? CPU eller grafik?

Värme? Med åren så kanske damm byggts upp.

Spelen har kanske fått uppdateringar som gör de mer tungdrivna? Händer något om du sänker inställningarna.

Ska kika på detta. Datorn är knappt ett år, så tror inte det heller. Däremot har man ju hört skräckhistorier om hur lite kylpasta det kan sitta på laptops och färdigbyggda, stationära datorer. Men vet inte...kan ju vara något annat. Finns ju någon AMD software för grafiken på cpu'n vilket är helt ointressant i detta fall. Kan det störa? Tog bort detta program, men ominstallerade chipset driver och då hängde tydligen det där programmet med - igen. =P Även tagit bort Geforce Expericens som låg på datorn då jag vet att det kan trassla. Annars blir det väl DDuninstallera och på't igen med drivarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma