Du missförstår poängen.
Poängen är inte att det är dåligt att inte alla har Apples transaktionsavgifter, utan att Spotify ständigt beklagar sig över Apples avgifter samtidigt som man nyttjar Apples distributionsnätverk för sina appar samtidigt som användare med lätthet kan skaffa abonnemang som inte genererar Apple några intäkter alls.
Retoriken från Spotify menar EntropyQ3 alltså är oärlig, eller osmakligt opportun, som jag läser hans inlägg.
Även om jag kan förstå resonemanget att Apple kanske borde få något litet för att folk använder deras distributionsnätverk vilket inte är helt gratis så tänker jag att det handlar om något helt annat.
Låt oss säga för enkelhetens skull att ett Spotify abonnemang kostar 100kr. Om du skaffar det genom Apple så får Spotify endast 70kr av dessa. Men om du istället skaffar Apple Music så får Apple 100kr. Så Apple kan välja mellan att antingen sänka till 70kr för att få ut lika mycket men du vara 30kr billigare eller att ha det kvar vid 100kr och då få en större vinst än Spotify. I mina ögon är det orättvis konkurrens, utnyttjande av marknadsdominans och borde inte vara tillåtet.
De av oss som är lite äldre kommer säkert ihåg hur Microsoft använde sin plattform för att få alla att börja använda Internet Exploder. De hamnade i rejält blåsväder de med och ett tag var det tom prat om att dela Microsoft i två bolag. Ett som sköter OS och ett för resten där tanken var att andra delen skulle få konkurrera mot alla andra företag på lika villkor. Jag hoppas att EU sätter ner foten rejält den här gången.