Nya obrutna Macbooks på Blocket

Permalänk

Nya obrutna Macbooks på Blocket

Det slår mig hur ofta och många Macbooks (och andra Apple produkter) det finns på Blocket som fortfarande är inplastade i sina originalförpackningar.
Jag har funderat på om folk har dålig impulskontroll och köper något de sedan ångrar och inte vill ha eller kan återlämna eller om det är någon scam?

Samtidigt har jag också stött på många som har vunnit diverse produkter som de vill sälja, både här på Sweclockers marknad och även Blocket. Vad är det för tävlingar och varför har jag aldrig stött på dessa tävlingar?

Är det någon som har insikt i dessa frågor?

Permalänk
Medlem

Lätt att beställa på avbetalning och sedan sälja för att få in snabba cash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Är det någon som har insikt i dessa frågor?

Tre anledningar jag kan komma på:
1. Folk som köper på avbetalning och kränger. (är i alla fall en grej med mobiler och folk i desperat behov av pengar)
2. Företagare som köper på firman och kränger privat (skattebedrägeri)
3. Stöldgods

Är de impulsköpta så lär man använda ångerrätten istället.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

3. Stöldgods

Det var min första tanke. Men är inte Apple väldigt duktiga på att låsa ner stulna produkter?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det var min första tanke. Men är inte Apple väldigt duktiga på att låsa ner stulna produkter?

Om de har aktiverats och kopplats till en användare, ja. Det här verkar vara helt nya, som inte har kopplats till en användare än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

om det är någon scam?

Det kan det alltid vara.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om de har aktiverats och kopplats till en användare, ja. Det här verkar vara helt nya, som inte har kopplats till en användare än.

Aha tänkte om de kunde låsa ner dem baserat på serienumret bara. Har hört det påstås i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

För mobiler känns det vanligt att man "råkar" tappa den efter 1-2 år och får helt ny på försäkringen och då uppgraderar själv till nyare och säljer den oöppnade. Kolla annorserna efter september när nyheter lanserats. Nog inte ovanligt att samma sker med andra appleprodukter.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tre anledningar jag kan komma på:
1. Folk som köper på avbetalning och kränger. (är i alla fall en grej med mobiler och folk i desperat behov av pengar)
2. Företagare som köper på firman och kränger privat (skattebedrägeri)
3. Stöldgods

Är de impulsköpta så lär man använda ångerrätten istället.

Köpa på avbetalning och sälja vidare var ett alternativ jag inte har tänkt på.
Att det skulle vara stöldgods eller scam av något slag har jag ofta i minnet och är försiktig med, speciellt när det är ett alldeles för bra erbjudande.
Jag tänkte om det finns någon känd bedragarrutin där man säljer nya och inplastade produkter där det sedan ligger en tegelsten i förpackningen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Aha tänkte om de kunde låsa ner dem baserat på serienumret bara. Har hört det påstås i alla fall.

Jo det är så de låser dem, men jag menar att Apple inte har någon koll på serienumren på vad som blivit stulet om det är oöppnade datorer. Apple kör med slumpmässiga serienummer, så de kan inte spärra en hel serie eller nåt sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Aha tänkte om de kunde låsa ner dem baserat på serienumret bara. Har hört det påstås i alla fall.

Och exakt så är det. Varenda butik som köper in Macbooks får också en lista serienummer till dessa. Skulle det mot alltförmodan ske en stöld, så är det lätt att göra en inventarie för att ta reda på vilken som saknas och sedan stöldspärra denna.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Om de har aktiverats och kopplats till en användare, ja. Det här verkar vara helt nya, som inte har kopplats till en användare än.

Skrivet av mpat:

Jo det är så de låser dem, men jag menar att Apple inte har någon koll på serienumren på vad som blivit stulet om det är oöppnade datorer. Apple kör med slumpmässiga serienummer, så de kan inte spärra en hel serie eller nåt sånt.

som ovan skriver så är serienumren högst troligen loggade till vilken butik de sålt serienumren till och rapporterar butiken dem stulna så låser de ner de berörda datorerna.

om den är stulen från en slutkund så ja då kan de nog kanske inte bevisa att den är stulen om den aldrig varit använd om den är obruten och aldrig registrerad till slutkunden.

Är det från iaf en butik stulen dator så lär innehållet bara vara en typ dörrstopp om serienummret blivit låst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows