Permalänk

Banta uppkoppling till 100/100

Hej!
Sitter fast i Telia Fiber (ej öppen fiber) på min adress. Är riktigt trött på Telias ständiga prishöjningar och funderar nu på att gå ner från 500/500 till 100/100 som jag nu kan få för 349 istället för den saftigare prislappen för högre hastigheter. Vi är fem i hushållet som ofta håller ett antal videoströmmar igång, TV/film/teams. Men när jag kollar i min Google Nest statistik så har den aldrig gått över 60 Mbit under det senaste året… och börjar man räkna på vad en 4K ström tar verkar det inte orimligt. Netflix 4K verkar t ex ha en Max bitrate på 16 Mbit/s.

Tänker att svarstider också är viktigt och då lär jag ligga kvar på fina 5 ms ca oavsett hastighet hos Telia.

Så finns det några vettiga argument att ha kvar 500/500. På Telias hemsida står det ju typ att 100/100 endast räcker till en ensam användare som skriver i Word typ, men jag skulle vilja avfärda det som säljsnack?!?

Permalänk
Medlem

Säljsnack att de bara räcker för word suttit på 100/100 i typ 13år utan några problem alls..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Bytte från 500/500 till 100/100 när jag flyttade eftersom 100/100 ingår i föreningens avgift.
Är inga problem för mig som bor själv tar längre tid att installera spel och sånt bara.
Testa, blir det problem kan du nog höja hastigheten igen utan att de gnäller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Eriol0671:

Hej!
Sitter fast i Telia Fiber (ej öppen fiber) på min adress. Är riktigt trött på Telias ständiga prishöjningar och funderar nu på att gå ner från 500/500 till 100/100 som jag nu kan få för 349 istället för den saftigare prislappen för högre hastigheter. Vi är fem i hushållet som ofta håller ett antal videoströmmar igång, TV/film/teams. Men när jag kollar i min Google Nest statistik så har den aldrig gått över 60 Mbit under det senaste året… och börjar man räkna på vad en 4K ström tar verkar det inte orimligt. Netflix 4K verkar t ex ha en Max bitrate på 16 Mbit/s.

Tänker att svarstider också är viktigt och då lär jag ligga kvar på fina 5 ms ca oavsett hastighet hos Telia.

Så finns det några vettiga argument att ha kvar 500/500. På Telias hemsida står det ju typ att 100/100 endast räcker till en ensam användare som skriver i Word typ, men jag skulle vilja avfärda det som säljsnack?!?

Svarstiden kommer va mer eller mindre orörd sålänge du inte fullastar linan oavsett maxhastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Allt funkar med 100/100 och egentligen behöver man inte snabbare. Även en 4K stream äter upp maximalt runt 20-30Mbit beroende på vart man plockar den ifrån när man streamar.

Så länge man inte gör en massa tunga saker parallellt som belastar uppkopplingen så märker man inget. Jag uppgraderade till 250/100 för något år sedan eftersom prishöjningen var så pass liten men innan det har jag haft 100/100 otroligt länge. Nu tjänar jag lite på att ha 250 ner då en del saker jag gör går lite snabbare. Men om prisskillnaden var för stor skulle jag inte uppgraderat då jag inte anser det är värt pengarna.

Jag kan även klara mig på 100/10 men den hastigheten fanns aldrig i det stadsnät jag är ansluten till. Trots att jag haft ganska billigt och lågt pris så har kostnaden gått upp med cirka 100kr över tiden så genomsnittet nu i många stadsnät är cirka 400kr mer eller mindre för att ens ha någon form av uppkoppling. Det börjar bli dyrt men eftersom jag använder Internet så pass mycket är det fortfarande värt för mig att betala för en fast anslutning.

Permalänk

Tack för bra svar! Känns som det blir denna lösning då. Sen får man väl se om 5G kan lösa konkurrensproblemet med Telia men känns inte riktigt som vi är där ännu. Att skrota fibern alltså. Tänker även på svarstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriol0671:

Tack för bra svar! Känns som det blir denna lösning då. Sen får man väl se om 5G kan lösa konkurrensproblemet med Telia men känns inte riktigt som vi är där ännu. Att skrota fibern alltså. Tänker även på svarstiden.

5G kommer aldrig att kunna ersätta en fiberlina...

Permalänk
Medlem

Det är bara att testa?
Om det inte fungerar kan du ju gå tillbaka till snabbare uppkoppling igen.

Annars kanske du kan koppla in en äldre cat5-kabel mellan media-omvandlare och router för att begränsa hastigheten till 100mbit och testa utan att ändra abonnemanget. Eller på annat sätt begränsa hastigheten för att testa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cp_:

Det är bara att testa?
Om det inte fungerar kan du ju gå tillbaka till snabbare uppkoppling igen.

Annars kanske du kan koppla in en äldre cat5-kabel mellan media-omvandlare och router för att begränsa hastigheten till 100mbit och testa utan att ändra abonnemanget. Eller på annat sätt begränsa hastigheten för att testa.

Det funkar nog dåligt att göra så för det finns inget som direkt begränsar farten till 100Mbit, cat 5e och så gott som alla cat 5 kommer att fungera utmärkt med 1 Gbit länk.

Däremot kan man endera manuellt låsa wanporten till 100 Mbit eller preparera en kabel så att 2 par har kontakt för då länkar den i 100 Mbit.
Man kan ju ev även ha en annan pryl i serie som stryper till 100 Mbit, kanske en switch eller vad man kan tänkas ha tillgång till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.