Vågar man byta till Tele2 BREDBAND1000 ?

Permalänk

Vågar man byta till Tele2 BREDBAND1000 ?

Sitter "inlåst" i Telia Öppen Fiber (villa) idag utan möjlighet till IPv6. Denna KO har inga officiella planer på IPv6 men eftersom de hyr ut befintliga fiber till ISP, så kallad fiberaccess så kände jag att jag skulle kolla upp ifall någon ISP kunde erbjuda IPv6 via fiberaccess. Den enda leverantör som jag känner till idag som nyttjar fiberaccess är Tele2. De kallar sin produkt för Bredband1000. Tyvärr får man ingen IPv6-adress av Tele2 men de har ett pris på tjänsten som är ganska lågt, 299 kr per månad om man binder sig i 24 månader. Då får man 500-1000 Mbit/s både uppåt och ned.

Jag är helt nöjd med min nuvarande ISP men jag betalar 399 för 250/250. Därför funderar jag ändå på att nappa på Tele2s erbjudande men tänkte kolla med er här först om det är någon som provat detta.

Till saken hör att Tele2 måste byta mediakonvertern av någon anledning. Som det är idag så har jag faktiskt kopplat bort min mediakonverter och dragit in fibern rakt in i routern eftersom den har en fiberingång. Det fungerar faktiskt helt utan problem. Funderar lite på vad det är så speciellt med Tele2s lösning som gör att jag behöver byta mediakonverter eller ens använda mig av en sådan. De kanske kör på VLAN eller något?

Tele2 skriver på sin hemsida att:

Skrivet av https://www.tele2.se/s%C3%B6k?q=ipv6:

Vår DHCP-server delar ut en publik IP-adress. Det finns inga möjligheter att få en fast IP-adress. Systemet bygger på dynamisk IP-tilldelning (DHCP]) vilket innebär att du får en tillfällig publik IP-adress.

Har du under 100 Mbit/s får du endast en publik IP-adress. Har du 100 Mbit/s eller mer får du fyra IP-adresser.

Tele2 har börjar rulla ut IPv6-adresser till dig som kund. I dagsläget är IPv6 endast tillgängligt på ett fåtal orter och för dig med WiFi Hub C1 eller nyare utrustning.

Som systemutvecklare så är min första regel "Rör inte det som fungerar!". Det är lite så jag tänker här. Mitt 250/250 fungerar perfekt. Kanske är jag dum som låter mig lockas av mer än dubbla hastigheten till ett nedsatt pris, eller också så är jag "feg" som inte vågar prova.

Vad tycker ni Sweclockare?

Permalänk
Medlem

Alla operatörer som tar över driften byter till sin egna mediaomvandlare, och på station så patchas du om till tele2 switch istället för att gå till Telia. Det som framförallt behövs är rätt SFP, 1310/1550---1550/1310 är väl standard som tele2 kör med om inget har ändrats nyligen. Det kan definitivt skilja på operatör vilka våglängder som används. Sen är det en support fråga, ringer du och vill ha hjälp vill tele2 kunna se status på din(deras) mediaomvandlare, ljusnivå, error, osv.

Jag skulle sätta tillbaka Telia's mediaomvandlare, låta tele2 byta till deras och låta telia wholesale patcha om på stationen och när allt fungerar och är "färdigt", då skulle jag inte tveka på att putta in sfp/fiber i sin egna router som du har idag. Men om du i framtiden behöver hjälp eller om något inte fungerar, då får du vara beredd på att koppla om till mediaomvandlaren som operatören vill använda.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Alla operatörer som tar över driften byter till sin egna mediaomvandlare, och på station så patchas du om till tele2 switch istället för att gå till Telia. Det som framförallt behövs är rätt SFP, 1310/1550---1550/1310 är väl standard som tele2 kör med om inget har ändrats nyligen. Det kan definitivt skilja på operatör vilka våglängder som används. Sen är det en support fråga, ringer du och vill ha hjälp vill tele2 kunna se status på din(deras) mediaomvandlare, ljusnivå, error, osv.

Jag skulle sätta tillbaka Telia's mediaomvandlare, låta tele2 byta till deras och låta telia wholesale patcha om på stationen och när allt fungerar och är "färdigt", då skulle jag inte tveka på att putta in sfp/fiber i sin egna router som du har idag. Men om du i framtiden behöver hjälp eller om något inte fungerar, då får du vara beredd på att koppla om till mediaomvandlaren som operatören vill använda.

Tack! Låter rimligt. Om alla ISP byter mediaomvandlaren så är det ju ingen större skillnad mellan Tele2:s tjänst och andra.

Någon som har erfarenhet av hur Tele2:s tjänst fungerar i Telia Öppen fiber, jag tänker på latency, driftsäkerhet, uppnådd hastighet mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Alla operatörer som tar över driften byter till sin egna mediaomvandlare, och på station så patchas du om till tele2 switch istället för att gå till Telia. Det som framförallt behövs är rätt SFP, 1310/1550---1550/1310 är väl standard som tele2 kör med om inget har ändrats nyligen. Det kan definitivt skilja på operatör vilka våglängder som används. Sen är det en support fråga, ringer du och vill ha hjälp vill tele2 kunna se status på din(deras) mediaomvandlare, ljusnivå, error, osv.

Jag skulle sätta tillbaka Telia's mediaomvandlare, låta tele2 byta till deras och låta telia wholesale patcha om på stationen och när allt fungerar och är "färdigt", då skulle jag inte tveka på att putta in sfp/fiber i sin egna router som du har idag. Men om du i framtiden behöver hjälp eller om något inte fungerar, då får du vara beredd på att koppla om till mediaomvandlaren som operatören vill använda.

Om det är Telia öppen fiber så betyder det att alla ISPer kör genom Telia Öppen Fibers utrustning. Det enda leverantören gör är att aktivera sin tjänst i deras portal. Det du pratar om är samexistens, där det finns TÖF och Tele2s stängda nät samtidigt. Det är inte vanligt.

I detta fallet skulle jag tro att du har en gammal Raycore CPE och dom vill uppgradera dig till en Inteno för att kunna garantera hastigheten.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har du behov av 1000/1000? Tänk på att det är ett lockpris som blir mycket dyrare.

Annars är det inget fel på Tele2:s nät.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av maDa:

Har du behov av 1000/1000? Tänk på att det är ett lockpris som blir mycket dyrare.

Annars är det inget fel på Tele2:s nät.

Blir ju inte dyrare under 2 år och blir det dyrare efteråt så kan man byta ner

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Blir ju inte dyrare under 2 år och blir det dyrare efteråt så kan man byta ner

Ja det är så jag tänker. Ibland får man vara beredd till lite rörlighet för att få rätt pris.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Har du behov av 1000/1000? Tänk på att det är ett lockpris som blir mycket dyrare.

Annars är det inget fel på Tele2:s nät.

Egentligen har jag inget behov av 1000/1000 (eller mellan 500-1000 som de utlovar), klarar mig gott på 250/250 men det blir ju billigare än mitt nuvarande så sammantaget lutar det åt ett byte.

Permalänk

Beställde tjänsten idag så nu får jag hålla tummarna att det ska fungera.

Mediakonvertern de ska skruva dit är en HES-3106W2A-DR, en unmanaged, Zyxel Switch som har en FTTH fiberingång och 4 RJ45 portar.

Permalänk

Läste på ett annat forum att omkopplingen som görs i stationen innebär att jag inte längre har kvar Telia Öppen Fiber och om jag i framtiden skulle vilja byta tjänsteleverantör så uppstår en kostnad i samband med att någon fysiskt måste patcha om en kabel på stationen. Det skulle kosta en slant i storleksordningen 1800 kr. Det kändes ju inte alls bra och jag fick saken bekräftat av en person på Tele2:s villafiberavdelning. Jag vill ju inte sitta fast och avsäga mig min valfrihet så jag blev kopplad till "ångeravdelningen" på Tele2. Där fick jag prata med en mycket trevlig person som förklarade för mig att den omkoppling som görs i stationen innebär att jag blir inkopplad på Itux nät. Där har jag precis som på "Öppen Fiber" möjlighet att göra ett val mellan 43 olika ISP där Tele2 är en av dom. Jag trodde jag skulle vara fast vid Tele2 i all framtid om jag inte betalade återställningsavgiften men så är det verkligen inte!

Itux skriver på sin hemsida att

Citat:

iTUX förmedlar idag över 250.000 tjänster från våra tjänsteleverantörer till mer än 220.000 slutkunder. Det kräver den absolut senaste tekniken.

vilket låter bra för då får man förmoda att de redan implementerat native IPv6.

EDIT: Fick erbjudande om kostnadsfria tillvalspaket också. Mobilt bredband 100 GB inklusive gratis router tackar man ju inte nej till. Det kan jag ju använda för att få lite redundans (failover) på internetförbindelsen.

Info mobilt bredband
Permalänk

Jag funderar också på denna deal från Tele2 men är orolig att jag blir fast med dom eftersom dom byter ut mediaomvandlaren.
Det finns ingen här som har Tele2 och vet att man kan byta leverantör i framtiden när dealen går ut?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vertaking:

Jag funderar också på denna deal från Tele2 men är orolig att jag blir fast med dom eftersom dom byter ut mediaomvandlaren.
Det finns ingen här som har Tele2 och vet att man kan byta leverantör i framtiden när dealen går ut?

Det beror på vilket nät du avtalat om att ansluta till och hur det funkar och har inte så mycket med valet av tjänsteoperatör att göra, det är olika tjänster och avtal så du måpte själv kolla vilken operatör som gör vad där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har hoppat på erbjudandet?

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Skrivet av JsonC:

Någon som har hoppat på erbjudandet?

Efter en tid måste jag säga att jag är helnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Efter en tid måste jag säga att jag är helnöjd!

Låter ju förträffligt.
Gick installationen bra?
Vad får du ut för hastighet?

Kör du tvpaket från tele2 också eller bara streaming?

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Alla operatörer som tar över driften byter till sin egna mediaomvandlare, och på station så patchas du om till tele2 switch istället för att gå till Telia. ...

Kollade på precis samma erbjudande och hade samma fundering som Kent ovan. Jag har också Öppen Fiber från Telia (tyvärr?). Hade först Bredband2 sen har jag nu använd ett erbjudande från Telia själva som snart går ut. Har inte bytat någon mediaomvandlare sedan de installerade fibern (och använder egen router).

Nyfiken på hur det ser ut att senare byta ifrån Tele2 till något annat, om det då blir kostnad att byta (tillbaka?) mediaomvandlare. Verkar inte som någon har svarat direkt på det/bekräftat än? Sen vill ju det evt vara 2 år fram i tid i så fall så det är ju rätt länge till.

Korrigering: Nu får jag lära mig att läsa ordentligt, Kent svarade ju själv precist på frågan i Oktober. Tack för hjälp!

fel påstående
Permalänk
Medlem

Ringde Tele2 kundservice nyligen, det är numera inte Itux man byter till utan ett slutet nät för Tele2 (för nya kunder), så om man vill byta till något annan senare får man betala avgift för att byta igen oavsett vem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yngvel:

Ringde Tele2 kundservice nyligen, det är numera inte Itux man byter till utan ett slutet nät för Tele2 (för nya kunder), så om man vill byta till något annan senare får man betala avgift för att byta igen oavsett vem.

Det är väl inte orimligt att om du ringer Telia eller Bahnhof om 24 månader så lockar de över dig på samma sätt som Tele2 gör idag genom att inte ta betalt för bytet av mediaomvandlare. Kör själv Bahnhof via Telia Öppen fiber idag men senaste höjningen till 519kr/månad gör att det är dags att som konsument visa att en gräns har nåtts.

Permalänk
Medlem

Varför inte?
Själv så dumpade jag Bahnhof efter alla deras smyghöjningar titt som tätt till Ownit, kan säga som så.. bättre peering och routing nu.
Tele2 har även dom ett brutalt bra och stort nät som dom själva äger.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Alla operatörer som tar över driften byter till sin egna mediaomvandlare, och på station så patchas du om till tele2 switch istället för att gå till Telia. Det som framförallt behövs är rätt SFP, 1310/1550---1550/1310 är väl standard som tele2 kör med om inget har ändrats nyligen. Det kan definitivt skilja på operatör vilka våglängder som används. Sen är det en support fråga, ringer du och vill ha hjälp vill tele2 kunna se status på din(deras) mediaomvandlare, ljusnivå, error, osv.

Jag skulle sätta tillbaka Telia's mediaomvandlare, låta tele2 byta till deras och låta telia wholesale patcha om på stationen och när allt fungerar och är "färdigt", då skulle jag inte tveka på att putta in sfp/fiber i sin egna router som du har idag. Men om du i framtiden behöver hjälp eller om något inte fungerar, då får du vara beredd på att koppla om till mediaomvandlaren som operatören vill använda.

Har jag rätt att sätta min fiber i vilken panel som helst? Kan jag hyra min egen fiber? Varför jag undrar är för vi har ett eget rack till andra tjänster i telehuset.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte får cgnat så är det ju en no brainer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Beställde tjänsten idag så nu får jag hålla tummarna att det ska fungera.

Mediakonvertern de ska skruva dit är en HES-3106W2A-DR, en unmanaged, Zyxel Switch som har en FTTH fiberingång och 4 RJ45 portar.

Det är en managed switch. Rätt tydligt om du kollar databladet på sidan du länkade.