Behöver ett program som tvingar Hz i applikationer

Permalänk
Medlem

Behöver ett program som tvingar Hz i applikationer

Jag har en gammal skärm som klarar av 144Hz (Philiphs 242G5D). Jag köpte den för en femhunka bara för att ha något som klarar av högre än 60Hz för FPS-spel.

Det har uppstått en del problem på vägen. Drivrutinerna jag laddar ner från Philips hemsida påstår Windows är manipulerade så den vägrar ta åt sig dem. Jag har bara en HDMI-anslutning just nu, DP-kabel är beställd från Amazon.

Jag kan skapa en custom resolution i Nvidias kontrollpanel på 120Hz och det fungerar i Windows. Flera spel är dock ovilliga att acceptera att skärmen klarar av 120Hz. Jag har lyckats få CS2 att gå i 120Hz men exempelvis GTA V vägrar något annat än 60Hz.

Tidigare brukade jag ställa in i Nvidias 3D-inställningar att köra högsta möjliga bildfrekvens och det fungerade tidigare med olika skärmar när det var relativt nytt med 120+Hz på plattskärmar. Men av någon anledning, för att det är en custom resolution, så är Nvidia inte lika resolut med att tvinga fram 120Hz.

Jag minns att jag på Windows 2000-tiden använde ett program som jag tror hette Powercolor som jag använde dels för att ändra gamma men där fanns även möjlighet att ställa in custom upplösningar med Hz och 'tvinga' dem att köras. Det var smidigt för att tvinga fram högre Hz på CRT.

Nu behöver jag igen samma funktionalitet. Ett program som tvingar fram en specifierad uppdateringsfrekvens med olika upplösningar. Alternativt en drivrutin från Philips som inte uppfattas av Windows som manipulerad.

Finns det något sådant?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mezzo_: Om jag inte är helt ute och cyklar så får du bara ut 120/144hz genom Dp eller DLDVI, hdmi är du nog fast på 60Hz tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@mezzo_: Om jag inte är helt ute och cyklar så får du bara ut 120/144hz genom Dp eller DLDVI, hdmi är du nog fast på 60Hz tyvärr

Nej, du har rätt. Det måste vara dvi eller dp, inte hdmi. Hade ngt liknandne system förrut med en BenQ skärm på sonens dator när han ville köra CSGO och det var ju strul tills vi fick till det med rätt adaptar/kablar.
Tror viss nyare hdmi standard klarar mer än 60, men definitivt inte 120.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NordhNet:

@mezzo_: Om jag inte är helt ute och cyklar så får du bara ut 120/144hz genom Dp eller DLDVI, hdmi är du nog fast på 60Hz tyvärr

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nej, du har rätt. Det måste vara dvi eller dp, inte hdmi. Hade ngt liknandne system förrut med en BenQ skärm på sonens dator när han ville köra CSGO och det var ju strul tills vi fick till det med rätt adaptar/kablar.
Tror viss nyare hdmi standard klarar mer än 60, men definitivt inte 120.

För tydlighetens skull är det alltså den specifika skärmens HDMI-ingång som är begränsad, inte HDMI i sig. Redan HDMI 1.3 från 2006 specade 340 MHz maximal pixelklocka, vilket räcker för 1920 × 1080 i åtminstone 120 Hz, men skärmtillverkare implementerade typiskt inte det förrän andra halvan av 2010-talet.

FRL 48 Gbit/s som specas i HDMI 2.1 räcker och blir över för 1920 × 1080 i 500 Hz, och det finns gott om skärmar som klarar 1920 × 1080 i 240 Hz över HDMI, exempelvis XL2566K.

(Observera att ingen produkt kan "ha" en viss "HDMI-version", som många tror.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alling:

För tydlighetens skull är det alltså den specifika skärmens HDMI-ingång som är begränsad, inte HDMI i sig.

Ah, helt rätt. Bra förtydligat ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om det stämmer som du säger att du faktiskt kan få 120hz i windows, så kan det fungera att använda "Custom Resolution Utility" (CRU) för att "ta bort" stödet för alla 60hz upplösningar och på så vis tvinga spelen kvar i 120hz.
Det är dock förhållandevis oanvändarvänligt och lite otydligt hur exakt man bör använda det, och gör du fel kan det bli en del störiga safe-mode-aktiga aktiviteter för att återställa bilden. Så ymmv, på egen risk osv.

Edit: För att förtydliga ang Laxpuddings kommentar här under, det som CRU gör är alltså att skapa EDID overrides i windows-registret som används istället för det som bildskärmen rapporterar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmar behöver inte drivrutiner, utan det som är "drivrutiner" är oftast bara någon form av metadata och kanske en färgprofil, samt i en del fall någon form program för att göra enkla ändringar i skärmen via Windows snarare än via skärmens ofta rätt bökiga menyer.

All information som krävs för att köra skärmen finns i skärmens kretsar/EDID och överförs genom vad som i praktiken är en serieportsanslutning. Det som gör en viss upplösning tillgänglig är en uppsättning signaltimingparametrar vilka i grunden följer en matematisk formel som beskriver signalen. Ibland kan "drivrutiner" innehålla extra metadata om extra timings då tillverkarna ofta missar att lägga in helt rätt information i kretsarna.

För att få spelen att acceptera en custom resolution kan man behöva gå bortom Nvidia CP och ned på djupet i Windows-bildskärmsinställningarna och under avancerad-fliken välja den tillagda custom resolution-frekvensen. Då hamnar den signaltimingen i Windows register och då brukar spelen bli mer vänliga med att kunna välja den upplösningen.

Andra tricket man kan till är att köra spelen i borderless window-läge eftersom då ändras inte signalen från det man kör i windows. Så fort man kör fullskärm försöker spelen oftast med den signaltiming som skärmen meddelar via EDID och då missar de eventuellt det som man åstadkommer med en custom resolution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag minns att jag på Windows 2000-tiden använde ett program som jag tror hette Powercolor som jag använde dels för att ändra gamma men där fanns även möjlighet att ställa in custom upplösningar med Hz och 'tvinga' dem att köras. Det var smidigt för att tvinga fram högre Hz på CRT.

Finns det något sådant?

Är det RivaTuner du tänker på?

Permalänk
Medlem

För att ta död på diskussionen om jag kan få 120Hz eller inte över HDMI.

Det finns ju TV-apparater som kan köra i högre än 60Hz över HDMI. Jag var absolut inte säker själv men jag testade så som jag beskrev i mitt första inlägg 🙂

Nu vill jag bara kunna tvinga 120Hz i GTA V och Killing Floor.

Skrivet av Kalasis:

Är det RivaTuner du tänker på?

Nej, men det fungerade också minns jag! Jag fick dock inte riktigt fena på det. Jag tror att jag använde en reg-fil eller något då RivaTuner var populärt för att tvinga uppdateringsfrekvens. Programmet jag hänvisar till är väldigt gammalt, jag tyckte om det för att man kunde få en speciell gamma/färgsaturationsmix som gjorde att man såg bättre i CS (nu pratar vi beta-versioner här).

Skrivet av flexm:

Om det stämmer som du säger att du faktiskt kan få 120hz i windows, så kan det fungera att använda "Custom Resolution Utility" (CRU) för att "ta bort" stödet för alla 60hz upplösningar och på så vis tvinga spelen kvar i 120hz.
Det är dock förhållandevis oanvändarvänligt och lite otydligt hur exakt man bör använda det, och gör du fel kan det bli en del störiga safe-mode-aktiga aktiviteter för att återställa bilden. Så ymmv, på egen risk osv.

Edit: För att förtydliga ang Laxpuddings kommentar här under, det som CRU gör är alltså att skapa EDID overrides i windows-registret som används istället för det som bildskärmen rapporterar.

Detta verkar ha fungerat alldeles utmärkt. Nu visar även Windows 120Hz och även korrekt monitor istället för Plug and Play-bullshit som jag hade innan.

Skärmen är inte glad av att bli tvingad att visa 120Hz i någon annan upplösning än native, men den gör det.

(Upplösningen överrensstämmer inte för att jag har tvingad GPU rescaling)

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Skrivet av Alling:

För tydlighetens skull är det alltså den specifika skärmens HDMI-ingång som är begränsad, inte HDMI i sig. Redan HDMI 1.3 från 2006 specade 340 MHz maximal pixelklocka, vilket räcker för 1920 × 1080 i åtminstone 120 Hz, men skärmtillverkare implementerade typiskt inte det förrän andra halvan av 2010-talet.

FRL 48 Gbit/s som specas i HDMI 2.1 räcker och blir över för 1920 × 1080 i 500 Hz, och det finns gott om skärmar som klarar 1920 × 1080 i 240 Hz över HDMI, exempelvis XL2566K.

(Observera att ingen produkt kan "ha" en viss "HDMI-version", som många tror.)

Ah, ja, det känns bekannt. tack för förtydligandet.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mezzo_:

<Uppladdad bildlänk>

För att ta död på diskussionen om jag kan få 120Hz eller inte över HDMI.

Det finns ju TV-apparater som kan köra i högre än 60Hz över HDMI. Jag var absolut inte säker själv men jag testade så som jag beskrev i mitt första inlägg 🙂

Nu vill jag bara kunna tvinga 120Hz i GTA V och Killing Floor.

Nej, men det fungerade också minns jag! Jag fick dock inte riktigt fena på det. Jag tror att jag använde en reg-fil eller något då RivaTuner var populärt för att tvinga uppdateringsfrekvens. Programmet jag hänvisar till är väldigt gammalt, jag tyckte om det för att man kunde få en speciell gamma/färgsaturationsmix som gjorde att man såg bättre i CS (nu pratar vi beta-versioner här).

Detta verkar ha fungerat alldeles utmärkt. Nu visar även Windows 120Hz och även korrekt monitor istället för Plug and Play-bullshit som jag hade innan.

https://i.imgur.com/2VINo95.png

Skärmen är inte glad av att bli tvingad att visa 120Hz i någon annan upplösning än native, men den gör det.

https://i.imgur.com/rsWdRsI.jpeg

(Upplösningen överrensstämmer inte för att jag har tvingad GPU rescaling)

Skulle inte vara förvånad om det är någon form av fel i rapporteringen där, även enligt Philips själva så är det via DP och DVI den klarar 1080p@>=120.
"Optimal upplösning 1920x1080 vid 120 Hz (Dual-link DVI/DP)"

Hade väntat på den beställda DP-kabeln.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skulle inte vara förvånad om det är någon form av fel i rapporteringen där, även enligt Philips själva så är det via DP och DVI den klarar 1080p@>=120.
"Optimal upplösning 1920x1080 vid 120 Hz (Dual-link DVI/DP)"

Hade väntat på den beställda DP-kabeln.

Jag kan rapportera att det inte är 60Hz när jag spelar, och det kommer från en van 60/144Hz-spelare. Men ja, jag har redan beställt en DP-kabel. Om jag försöker sätta 144Hz i Nvidias kontrollpanel så får jag ingen bild från skärmen heller.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte löst. Eftersom Nvidias kontrollpanel inte vet vad som är max Hz så tvingar den inte 120Hz nu när jag testade Killing Floor t ex. CS2 funkar för att man kan använda -freq i launch options. Det kanske finns ett liknande kommando i Killing Floor men det lämnar GTA V och alla andra spel.

Hur kan jag tvinga fram 120Hz i alla upplösningar i alla spel?

Edit: Okej nu har jag, peppar peppar, fixat det. I vanliga fall är det bara att ställa in i 3D options i Nvidias kontrollpanel att använda "highest available" refreshrate och så brukar den köra över alla Hz-inställningar men jag hade problem med det nu. Men med CRU så fick jag Windows att halvt erkänna att det fanns 120Hz att välja på men det buggade med Nvidias kontrollpanel av någon anledning. Nu ställde jag in 120Hz i Windows, såg till att det var applied flera gånger om. Sedan bootade jag om Windows och bytte FRÅN att ha högsta uppdateringsfrekvens, tryckte på 'apply', ändrade till högsta igen och tryckte på 'apply' och bootade Windows igen.

Därifrån kunde jag rakt av välja 120Hz i GTA V och Killing Floor startade i 120Hz med. Får hoppas att det håller sig nu, peppar peppar ta i trä. Jag har bara att vänta till på tisdag då jag får DP-kabeln och förhoppningsvis slipper tänka på det här någonsin igen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mezzo_:

Nej, det är inte löst. Eftersom Nvidias kontrollpanel inte vet vad som är max Hz så tvingar den inte 120Hz nu när jag testade Killing Floor t ex. CS2 funkar för att man kan använda -freq i launch options. Det kanske finns ett liknande kommando i Killing Floor men det lämnar GTA V och alla andra spel.

Hur kan jag tvinga fram 120Hz i alla upplösningar i alla spel?

Enkla svaret är att ha tålamod och köra skärmen via DP när du väl får kabeln. Då bör allting fungera som väntat. Det finns det en anledning till att den där generationen gamla skärmar slumpas bort för hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Enkla svaret är att ha tålamod och köra skärmen via DP när du väl får kabeln. Då bör allting fungera som väntat. Det finns det en anledning till att den där generationen gamla skärmar slumpas bort för hundralappar.

Jag vet, men jag hade inte spelat på några år och var lite otålmodig. Nu har jag lyckats fixa det verkar det som iallafall. Det är också en anledning till att man kan få den hemkörd till sig för 400 spänn

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Programmet kan ha hetat Powerstrip eller något åt det hållet.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Programmet kan ha hetat Powerstrip eller något åt det hållet.

Yepp, använde också det programmet för 15 år sen!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Yepp, använde också det programmet för 15 år sen!

Vilken nostalgi

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!