Artiklar om streamingtjänsternas beteende är alltid fascinerande eller rättare sagt - kommentarerna från alla apologeter. Det är ingen mänsklig rättighet, bolagens rätt, man skall betala för sig ad nauseam.
Om dessa streamingtjänster vore det enda sättet att få tag på film/serier hade jag lagt ner tittandet helt och hållet då det finns andra nöjen (spel t.ex) där det fungerar som man kan förvänta sig. Alltså inte att Rockstar har en butik/tjänst för sina spel, Bethesda har en annan, Microsoft en tredje, Naughty Dog en fjärde o.s.v. Jaså, vill du spela GTA? Ja, då är det denna prenumeration som gäller. Ojdå, lite Fallout också? Ja, då blir det denna prenumeration och sedan sitter förespråkarna och förklarar "det är ingen mänsklig rättighet att kunna spela GTA och Fallout samtidigt/samma dag!"
Inte bara att streamingtjänster är en enda stor huvudvärk, processen för att få igång materialet är också fin. Jaha, enheten har inte rätt DRM så det blir 480p idag. Nej, TVns klient är "för gammal" för du köpte apparaten för tre år sedan, var god köp en ny TV. Nej, den Androidboxen är inte kompatibel med vår klient fr.o.m datum, var god köp en ny. Nej, du har ROOTAT ENHETEN, glöm att använda vår tjänst! Du använder adblock, det tycker vi inte om och strejkar därför tills denna avinstalleras. Nej, du har inte rätt webbläsare, du får bara 720p om du inte byter till Edge.
Då är t.ex detta med spel helt underbart. Öppna Steam och bläddra fram vad man vill ha om man inte redan har det, köp och kör. Ja, det finns "systemkrav" men de är klart listade och förutsägbara. GOG är det andra alternativet, också bara att köpa och köra.
Om det fanns ett "Steam" för film/serier där man kunde välja att hyra, köpa en DRM-fri kopia, alternativt att DRM är hårt standardiserat och ligger i operativsystemet, alternativt i form av en "token" som lagras i enheten och fungerar transparent oavsett webbläsare etc) och eventuellt streama ett bibliotek (tänk GamePass - alltså ett urval av titlar, inte att samtliga finns där) vore det perfekt.
På DVD-tiden var det klart bättre då butikerna (framförallt på nätet) hade det mesta och man slapp jaga filmer à la "Amazon har inga Universalfilmer, man får beställa dessa från DVD Soon fast de har inga Paramount så dessa får man beställa från DV-Depot". Man kunde alltså beställa Back to the Future OCH Star Wars samt Star Trek samtidigt, från samma butik, i samma beställning... Tänk så bekvämt.
Bekvämare än att ha två tjänster eftersom Star Trek är Paramount och Star Wars är Disney och således inte kan samexistera...
Ge mig ett "Steam" för filmer och jag kanske t.o.m överväger att skaffa den där "streama ett urval ur katalogen"-tjänsten varje månad.
Annars spelar jag hellre ett spel i två timmar än ser en streamad film i två timmar (efter att ha först sökt efter vilken tjänst som har den och fipplat med systemet för att få igång den i 4K).