Jag är nog som många av er - började spela datorspel i tidig ålder. Den villkorslösa flykten från det tråkiga livet i grundskolan som liten till en fantasivärld som Runescape, WoW var ovärdeligt. Man satt och lirade med sina kompisar dagligen och det var det enda sättet man umgicks på egentligen. Livet var härligt helt enkelt.
Nu är jag 25+ och byggde väl min 3:e egna gamingdator för ca 1,5 år sedan. Trodde det skulle bli riktigt gött att kunna spela ordentligt. Dock så har spel under de senaste typ 8 åren varit väldigt meh. Allt handlar om nya affärsmodeller för spel nu för tiden, AAA spel har massa lootboxes och P2W, spel släpps i early access och slutar med att uppdateringsfrekvensen av spelet ökar exponentiellt eftersom utvecklaren redan cashat in. Spelen känns som minimal effort, ska bara vara snabba dopaminkickar utan något faktiskt djup. Ingenting är appelerande helt enkelt.
Jag har också svårt att spela äldre spel, testade Dragon Age för ett tag sedan men klarade inte riktigt av det, trots att detta var ett av mina favoritspel någonsin. Dock är det likadant med de flesta spelen: man känner ingen lycka eller entusiasm kring dem längre. Startar upp ett spel och kanske lirar i 20 minuter innan man stänger av och frågar sig själv vad som egentligen är meningen?
Senaste gången jag verkligen blev indragen i ett spel var i The Witcher 3, för nästan 10 år sedan. Är också i slutet av en utbildning, vilket gör att min möjlighet att spela spel på samma sätt snart har kommit till sitt slut då det därefter blir heltidsarbete och familjeliv med högsta sannolikhet.
Numera öppnar jag bara upp datorn och surfar på webben, alternativt producerar musik. Har funderat i några veckor nu på att sälja speldatorn då det ändå inte medför så mycket lycka. Det jag behöver en dator till kan jag göra på laptopen. Ni som har känt likadant, Hur gick det för er? Att sälja datorn skulle kännas som att göra sig av med en gammal vän, men hur bryter man med det som har gett en så mycket lycka under så lång tid?
Sorry för långt inlägg. Önskar er en fortsatt glad lördag!
Se dig själv, var ärlig mot dig själv, kan det vara så att du känner impulsen att vilja prova något, men ångesten över att inte veta om du kommer gilla det nog för att spela igenom det, kommer du känna ångest över varje beslut, sidequest eller vad det nu må vara. Ångest över att alla 'bedrifter', all loot och alla 'erövringar' försvinner i tiden?
Se vad det är du egentligen vill göra, tillåt dig själv att bara testa ett spel, det ska vara lek, inte måsten. Det är helt ok att testa ett spel i fem minuter o sen lämna det, eller helt utan förväntan fastna vid något som verkar underhållande, uppnå något och sedan inte vilja upprepa rotationen, för man är nöjd där.
Hitta den där punkten, här är jag nöjd, inget tvång, bara fem minuters nöje. Trodde aldrig ja skulle ta mig igenom min steam lista på spel man samlat på sig men känner att det kanske jag faktiskt gör nu 🙂
Hade själv en liknande period, men rätt va det är så började jag leka istället för att ta spelen på alvar och leklusten kom tillbaka.
Spelet ska nämligen tjäna mina intressen, inte jag spelets. 😎👌