De första spelen jag använde var på svartvit monitor, för färgskärmarna hade då ännu inte kommit. Pong var ett av dom. Jag tappade intresset för spel redan på 80-talet eller kanske det hann bli tidigt 90, när det skulle gå fort, blev stressigt och våldsinriktat.
Bland de sista jag spelade var tetris, breakout och nåt mer jag inte kommer ihåg namnet på, och det var inga stora tidsfördriv, mer undantag, för jag hade också företag att sköta.
Jag har tittat en stund nån gång när andra spelar och jag förstår inget av det. I ett fall var det en massa färger som åkte omkring och det såg ut som nåt slags fyrverkerier av olika storlek som "sprutade" färger. Nåt sorts gruppspel, jag vet inte vad det var.
I ett annat fall ett våldsspel, springa omkring och skjuta i tunnlar mm, enormt stressande och skapar agression hos spelarna, de sitter och skriker åt skärmen, hjärnan omställd i babianläge och är på dåligt humör när de går därifrån. Jag blev åksjuk på mindre än en minut av att bara titta på det där hoppandet och fullkomligt hatar våldsspel, skulle vilja totalförbjuda sådana, önskar de kunde ägna sig åt nåt mer kreativt och utbildande istället. Jag tror de där våldsspelen är skadliga och en bidragande orsak till att världen ser ut som den gör idag, med ökad kriminalitet, ungdomsvåld, aggression, skjutningar och sådant elände.
Ett spel minns jag namnet på, minecraft, även där kom åksjukan jättefort pga det hoppade, och hemsk grafik, fattar inte hur det kunnat bli populärt med grafik på 10x10 pixlar eller vad det är, uslaste jag sett. Därav är spelintresset idag nära noll, men om jag skulle hitta nåt vettigt spel provar jag det gärna.
Jag har iofs lagt patiens i windows långt senare än 90-talet, medan jag väntat i telefonkö mm, men räknar väl inte riktigt det till spel. Nu finns inte de där längre, och mail har mestadels ersatt telefonen. Spel ska vara lugna, avstressande, man ska ha all tid i världen, stort plus om det också är lärorikt och man får fundera lite. Jag har inte hittat särskilt mycket sånt de senaste 30 åren.
Jag lägger istället pussel på vardagsrumsbordet, det är ett lagom "spel" för mig.