Bäst nätverk för större hus
Hej!
Ledsen om frågan har besvarats redan, men jag är inte så hemma i nätverksvärlden och tänkte rådfråga er som kan i mitt specifika fall.
Vårt hus har 3 våningar, fiberuttaget finns i hallen som är typ i mitten av husen. På andra våningen kommer vi ha mitt kontor/gamingrum. Inga uttag finns på övre våningen.
Sedan har vi ett garage direkt i anslutning till huset och lite källarrum, men det är främst garaget där det behövs täckning.
Vi kommer ansluta en xbox, en ps5, en stationär dator och en laptop ibland och så tv för streaming såklart. Sedan finns det smarta prylar från Deltaco för lampor och kameror.
Vi är två personer, men inga pro-gamers, men ändå bra om man inte behöver tänka på avbrott eller drops vid onlinespel.
Vi har 500/500 i hastighet. Huset är sammanlagt på typ 100 kvm och stommen är träregelverk (ifall det är relevant).
Vi siktar just nu på en Ubiquiti Dream Machine och jag vill bara höra om det är rätt val eller om ni har andra förslag? När man ändå är i den prisklassen tänker jag.
Kommer behöva en accesspunkt på övre våningen vid min stationär dator. Kanske blir aktuellt med att dra upp nätverkskabel till övre våningen, men det kommer vi inte göra direkt.
Så planen är Dream Machine vid uttaget och sedan en Ubiquiti accesspunkt i kontoret där vi ansluter min stationär dator trådat.
Tycker ni som är experter att det är en bra idé?
Tack så mycket i förväg för att ni tar er tiden!