Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk

Permalänk
Medlem

Om ni har en liten handdammsugare a la Xiaomi eller dylikt så går det lätt att 3D printa ett munstycke man sätter vid utblåset för samma resultat.

Permalänk
Medlem

Har testat liknande produkter och samtliga har haft samma problem, där tillbehörsmunstycken i princip alltid ramlar av. Detta då de enbart trycks på och inte direkt har något lås för att faktiskt sitta fast på huvudenheten.

Någon som eventuellt har någon liknande modell som löser detta problem?...

Permalänk
Medlem

Måste det vara sladdlöst då är det säkert bra men jag föredrar compucleaner Xpert. Jag har svårt att tro att batteridrivna manicker kan mäta sig med den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är den markant bättre än en hårfön? 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Tänkte bara på två saker som jag tyckte skulle nämnas här.

1) luft på burk - är inte luft på burk utan en sprayflaska full med pentan eller likvärdigt lågkokande kolväte. Den är extremt brandfarlig och inte speciellt förnyelsebar.

2) anledningen till att man inte ska använda en kompressor för att generera tryckluft till dammrensning har jag förstått att det beror på att det som kommer ut innehåller laddade partiklar, som kan skada elektronik, vilket inte skulle skapas vid pentan sprayburken. Är det något som denna manick inte skapar? Hur har de lyckas med det?

kör esd tryckluftsslang från taket på jobbet, klass 3a renrum kretskorts tillverkning (rymd/försvar) allt spelar som in, luft temp å luftfuktighet, motståndet i esd skorna/golvet, hårig man är etc 🙂 kör iaf både tryckluft och en liknande denna hemma, låter mer också etc men räcker för mkt isf 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Varför ska denna behövas när man kan köra hårtork? Finns kall funktion på dagens hårtork...

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Nej det är inte överdrivet bara för att Du inte haft oturen att ha sönder något, världen funkar inte så.

Jag jobbar med inbyggd elektronik och ESD är på riktigt, end of discussion.

https://youtu.be/4SjOv_szzVM

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Jag använder kompressor och blåser rent datorerna utomhus. Antar att jag haft tur i många år men hittills har inget gått sönder.

Sen är ju en kompressor oslagbar när man ska laga punkteringar på cyklar och meka med bilen m.m.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Skrämmande att se så många använda dessa till att blåsa bort damm i datorn på detta forum.

Fast inte min huvudvärk.

Mvh

Om det skulle vara ett sådant stort problem som du säger så skulle det vara ganska många diskussioner om detta.

Jag har nog städat datorer sen jag var 12år.
Första gången man städade en dator var det Amiga, Atari, 386/486 etc.

Då använde jag dammsugare, sen började jag använda farsan verkstad kompressorn för blåsa rent.
Sen var det luft på burk och nu handhållna kompressorn.

Och vet du vad. Inte enda ESD skada sen jag var 12år är nu 40..
Vad jag vet. Datorerna/Komponenter har alltid fungerat efter rengöringen.

Men skadar väl inte att varna, men att tycka att det SKRÄMMANDE. Är lite väl överdrivet.

Större chans att folk skadar sina komponenter när dem ska plocka ut/in sina delar. Än ESD skador.

@SweClockers Kanske finns det möjlighet att testa detta?
Finns SÄKERT massor på Youtube om detta, men skulle gärna se ett sådant reportage på Swec. Eller finns det kanske redan?

Fram med dammsugare, löv blåsare och testa

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är intressant att redaktionen inte följer upp ev. ESD problematik. Detta är trots allt ett teknikforum. Och av de som arbetar med ESD-risker på arbetsplatsen att döma är detta ett reellt problem.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Varför ska denna behövas när man kan köra hårtork? Finns kall funktion på dagens hårtork...

Du är rolig.

Permalänk
Medlem

1 styck hörselskada på köpet.
Dessa kräver typ hörselskydd om man inte ska bli döv.

Därför jag kör tryckluft på burk fortfarande efter upplevt det fruktansvärt höga väsen dessa mini djävular levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men tänk på att luften som kommer ur röret på burken har väldigt litet tvärsnitt så trycket just där kan vara större.
Att testa vindstyrkan i slutet på tunneln säger inte mycket om utgångshålen är olika stora. Flöde per mm2 utgångshål är viktigare. Den med högst flöde per mm2 utgångshål kommer att orka blåsa bort saker med högre densitet eller som sitter fast hårdare än det med lägre.

Vi bränner 2 burkar om dagen på jobbet när vi blåser kontakterna på radiotesterna så för oss skulle det vara fantastiskt om den här fungerar lika bra.

Dags att införskaffa en kompressor?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Om det skulle vara ett sådant stort problem som du säger så skulle det vara ganska många diskussioner om detta.

Jag har nog städat datorer sen jag var 12år.
Första gången man städade en dator var det Amiga, Atari, 386/486 etc.

Då använde jag dammsugare, sen började jag använda farsan verkstad kompressorn för blåsa rent.
Sen var det luft på burk och nu handhållna kompressorn.

Och vet du vad. Inte enda ESD skada sen jag var 12år är nu 40..
Vad jag vet. Datorerna/Komponenter har alltid fungerat efter rengöringen.

Men skadar väl inte att varna, men att tycka att det SKRÄMMANDE. Är lite väl överdrivet.

Större chans att folk skadar sina komponenter när dem ska plocka ut/in sina delar. Än ESD skador.

@SweClockers Kanske finns det möjlighet att testa detta?
Finns SÄKERT massor på Youtube om detta, men skulle gärna se ett sådant reportage på Swec. Eller finns det kanske redan?

Fram med dammsugare, löv blåsare och testa

Har något gått sönder några veckor, månader eller år efter rengöringarna? Hur vet du då att det inte var en ESD-skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Har något gått sönder några veckor, månader eller år efter rengöringarna? Hur vet du då att det inte var en ESD-skada?

Är ju just det, hur kan man veta det? Kan lika gärna vara handhavande fel.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är ju just det, hur kan man veta det? Kan lika gärna vara handhavande fel.

Om du inte skickade in komponenterna på analys direkt efter rengöringarna så är det omöjligt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Har testat liknande produkter och samtliga har haft samma problem, där tillbehörsmunstycken i princip alltid ramlar av. Detta då de enbart trycks på och inte direkt har något lås för att faktiskt sitta fast på huvudenheten.

Någon som eventuellt har någon liknande modell som löser detta problem?...

Silvertejp löser allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Som nämnt tidigare så har de flesta elektronikprodukter (där mänsklig kontakt förväntas) TVM-dioder och annat för att skydda mot just ESD. Olika komponenter är olika känsliga.

Det är inte absoluta potentialen som är problemet, det är potentialskillnaden. Du kan vara uppladdad till 100 000V, sålänge enheten du pillar på håller samma potential så är det inga problem. Däremot är det ganska opraktiskt att vara laddad till 100 000V då det är ganska sannolikt att du pillar på utrustning som är ansluten till PE. Nu vill man väl helst ha en "potentialfri" anslutning för ESD-mattor/bänkar och liknande, men potentialskillnaden mellan den och PE kommer inte vara stor. I ESD-armband och liknande så sitter oftast en ~10MOhm-resistor vars enda syfte är att sakta ned potentialutjämningen.

Strömmen kommer alltid ta "the path of least resistance". Ibland är det ingen fara, ibland blir det problem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Köpte mig själv en "Mission SG AIR-D2000 " på netonnet för 499:-. Dumt av mig att inte ens kollat efter alternativ, har köpt tryckluft på burk alldeles för länge. Istället för att blåsa i någon minut för att burken sen blir kall som absoluta nollpunkten och inget tryck finns kvar, så kan man nu ta det lugnt och försiktigt när man vill göra den deep clean.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Säger som några andra. Hårfön / hårtork bör fungera absolut lika bra. Dagens sådana har ordentligt luftflöde och oftast "kallluft" funktion.
Så sålänge dessa "specialmanicker" inte har gjort något särskilt för att motverka problem med ESD, så ja, då fungerar hårfön / hårtork utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag använder som sagt denna och är supernöjd.

"ESD PROTECTED"

Permalänk
Medlem

Har en bärbar kompressor med tank. Funkar kalas och kostade ca 1000 när den var ny. Visst den låter en del när den laddar upp trycket men gömmer man den i tex badrummet är det inga problem. Har ca 20 meter lång slang så den får leva om bäst den vill

https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-ol-55-6-silent-kit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar trådlösa tillbehör men här känner jag väl att sladd är helt ok. Har också en sån där CompuCleaner på 550W effekt. Om stycket för anti ESD fungerar eller ej, vetifasen. Inget har pajat.

Låter kanske kaxigare än vad jag avser, men vem har haft sönder något pga ESD i praktiken?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Låter kanske kaxigare än vad jag avser, men vem har haft sönder något pga ESD i praktiken?

Jag gjorde det som tonåring innan jag fattade hur datorer fungerade. Då körde jag ett metallmunstycke från en dammsugare rakt mot alla komponenter. Datorn frös oftast efter bara ett par minuter efter min "städning".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag gjorde det som tonåring innan jag fattade hur datorer fungerade. Då körde jag ett metallmunstycke från en dammsugare rakt mot alla komponenter. Datorn frös oftast efter bara ett par minuter efter min "städning".

Då är det väl troligt att det kan handla om kortslutning lika gärna som ESD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då är det väl troligt att det kan handla om kortslutning lika gärna som ESD

Alternativt en kombination av både och.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hade köpt kompressor alla dagar i veckan, mycket kraftfullare, håller generellt mycket länge och inte vidare dyr. Framförallt kan man använda den till annat, ex pumpa däck eller bollar

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

ESD i all ära men vore najs att se hur många procent fall där det faktiskt gör sån stor skada att det märks i praktiken i ska vi säga inom ett par år. Problemet är väl att det är väldigt svårt att utföra något praktiskt test och skulle bli såpass långvarigt.

Om det handlar om 1% datorer som börjar faila så är ju bekvämligheten som dessa prylar medför definitivt värt det i min mening. Det beror allt på hur stor procent, 10% kan vi börja överväga smidighet vs skaderisk i mitt tycke gällande för vanliga hemma datorer (inte professionella bruk). Smidigheten att inte behöva bära ut datorn, smidigheten att inte behöva använda en massa tryckluftburkar som snabbt misster sin effekt, smidigheten att bara ta fram och en liten pryl och blåsa rent och ladda om när det behövs bara. För min bekväma jag, är det värt en viss skaderisk (och sker skadan mot allt förmodan, går inte ekonomin under för det)

Jag har funderat att skaffa en sånhär pryl bl.a. till rengöring av dator och värmepump och kanske bilen till de ställen man inte kommer så bra åt med dammsugare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag använder som sagt denna och är supernöjd.

"ESD PROTECTED"

https://youtu.be/7MR6yCzz-SU?t=50

Samma här köpte en för ett halvår sedan och den har kommit till så mycket mer användning än jag kunde ana.

blåsa rent luftfilter till dammsugaren, slipmaskin bakom element och andra ställen i lägenheten där man inte kommer åt, kort och gott blåsa upp damm och dammsugaren i andra handen för att fånga upp det.

enda nackdelen att blåsa stora mängder damm,sågspån m.m är luftinsuget man ser all damm blåsa bort och sedan tvärvänder och in i insuget, tur så finns det skyddsfilter

Permalänk

total noob fråga, jag har en sån där stor golv fläkt som har rätt så bra tryck i sig på högsta farten, positivt eller negativt om man tog bort sid väggen på chassit och lät golv fläkten få stå och blåsa in i datorn några sekunder på typ 1 meters avstånd och vrida vinkeln på fläkten så att luften träffar på snedden från båda hållen och sen städa upp damm genom att städa rummet.
bra eller dåligt? tänkte mest på om det blåser in nått som kan förstöra komponenter som tidigare nämndes i tråden.
fläktarna i chassit håller jag fast så de inte snurrar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer