Windows 10 fortsätter dra till sig nya användare

Permalänk
Medlem

Satt och lurade på att uppgradera spelburken nu i helgen. Startade min andra abetsdator med Windows 11 på och lade uppgraderingstankarna på hyllan igen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, men det är ju då som sagt ett beslut Microsoft tar. Det är kanske till och med ett vettigt beslut. Men det finns inget sätt att tvinga dem.

Microsoft kommer fortsätta släppa uppdateringar för Windows 10, bara att man får betala för dem. Har svårt att se varför de skulle backa och börja ge bort dessa gratis istället.

Jag tror att Microsoft skulle rent teoretiskt skulle kunna "tvingas" till att återgå till att supporta Windows 10 fullt ut om de märkte de monetära fördelarna med det i och med att majoriteten av användarna föredrog den. Men de vet likväl att majoriteten gör som de säger. Så eventuell kampanj för att betvinga Microsoft att återgå till Windows till 10:an är "futile" lite som borgerna i Star Trek säger: "Resistant is futile. You will be assimilated" helt enkelt för att massan är inte som du eller jag (det vill säga en individ), och kommer aldrig att vara det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo precis, hela grejen med LTSC/LTSB är att det ska installeras i datorer där du inte uppdaterar programmen du kör på datorn (annat än nödvändiga säkerhetsuppdateringar). Det var aldrig till för en typisk persondator, utan för typ bankomater, kassasystem, inbäddade datorer, styrdatorer för maskiner. Helt enkelt datorer för specifika ändamål. Även tänkbart för hårt styrda IT-miljöer hos storföretag.

På en sån dator skulle du aldrig köra Adobe-sviten eller någonsin uppdatera dina grafikkortdrivrutiner, eftersom du vill ha en stabil, oföränderlig miljö, utan några nya buggar, men också utan några nya funktioner.

Hårt standardiserade företag, absolut LTSB/C.
Till bankomater osv LTSB/C IoT (det är två olika. LTSC skiljer 5 år support på dem).

Under skalet är det den vanliga W10 koden (1809 för 2019 versionen) med onödiga funktioner som tex store bortplockat.
Kör både -19 och 22 versionerna. Hittills inget strul förutom med nått som utgick från att store fanns. Den fick jag fixa med install-appx-package. Inget som helst problem med Nvidia drivers - Adobe vet jag inte då deras mjukvara är portad sen länge

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hur många % är det som inte kan uppgradera utan att byta hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är väl dessutom lätt att opta ut denna gång för man kan bara slå av (eller aldrig slå på) TPM eller SecureBoot

Det är inget krav att ha Secure Boot på, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot.

Skrivet av cogiskart:

Haha känner mig ensam i att jag upplever att Windows 11 har varit en trevlig uppgradering från W10

Skrivet av Woaini:

Samma här. För mig känns win11 bättre i alla avseenden. Rappare, smartare.

Samma här. Jag gillar W11 mer och är snabbare för mig på alla mina datorer, inklusive datorer som inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Kör både -19 och 22 versionerna. Hittills inget strul förutom med nått som utgick från att store fanns. Den fick jag fixa med install-appx-package. Inget som helst problem med Nvidia drivers - Adobe vet jag inte då deras mjukvara är portad sen länge

Kör LTSC 2019 här och Photoshop, Lightroom och Media Encoder (allt CC2021) rullar på som en dröm.

Permalänk
Medlem

Udda Windows är alltid då det lyckas som bäst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag tillhör också den skaran här som faktiskt gillar Windows 11 klart bättre än 10.
Bättre för oss med fler skärmar.
Bättre (eller ett måste) om man har en nyare Intel-processor med stöd för P och E-kärnor.
Bättre taskmanager.
Bra flyt och fler saker som hamnat i den nyare inställningsappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fungerar coredirector i bakgrunden, kan du ställa in det och glömma bort att den ens existerar eller måste man confa den varje gång? För isf kan man ju köra win10.

Du ställer in och glömmer för de program du använder, uppdaterar du till andra program får du lägga till dem också såklart

Permalänk
Medlem

Jag gillar win 11 samt att det är bättre schemaläggare så man kan utnyttja prestandan.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Jag tillhör också den skaran här som faktiskt gillar Windows 11 klart bättre än 10.
Bättre för oss med fler skärmar.
Bättre (eller ett måste) om man har en nyare Intel-processor med stöd för P och E-kärnor.
Bättre taskmanager.
Bra flyt och fler saker som hamnat i den nyare inställningsappen.

De som är missnöjda hörs, som vanligt, mycket mer än de som är nöjda. Jag gillar också Windows 11 mer än 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att linux får ett litet uppsving när 10:an slutar supportas och folk inte vill köpa nya datorer för att kunna installera win 11 / 12.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slängde in 11 på nya burken, tänkte ska det liks vara nytt så är det lika bra köra hela linan ut.

Hittills tycker jag det är helt sanslöst snabbt, fast å andra sidan har jag för en gångs skull hyfsad hårdvara. Det vore väl sjutton om det skulle gå trögt. Startar på några sekunder efter biosloggan. Inte haft en enda krasch eller hängning ännu.

Tror faktiskt aldrig jag upplevt Windows i någon version så rappt någonsin på någon dator.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Blir det tillräckligt många som struntar i att gå över från 10 till 11, skall MS vara tvungna att göra en extended uppdatering, annars blir det en enorm bot-arme, och MS ska få skit för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo precis, hela grejen med LTSC/LTSB är att det ska installeras i datorer där du inte uppdaterar programmen du kör på datorn (annat än nödvändiga säkerhetsuppdateringar). Det var aldrig till för en typisk persondator, utan för typ bankomater, kassasystem, inbäddade datorer, styrdatorer för maskiner. Helt enkelt datorer för specifika ändamål. Även tänkbart för hårt styrda IT-miljöer hos storföretag.

På en sån dator skulle du aldrig köra Adobe-sviten eller någonsin uppdatera dina grafikkortdrivrutiner, eftersom du vill ha en stabil, oföränderlig miljö, utan några nya buggar, men också utan några nya funktioner.

Nog vettigt. Men blev bränd också när jag körde vanliga Win 10 och stora uppdateringar kom som förstörde lika mycket för existerande mjukvaruinstallation.

Kort och gott det var bättre förr.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Dom ska vara glada att dom går tillbaka och inte lämnar helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag hoppas att linux får ett litet uppsving när 10:an slutar supportas och folk inte vill köpa nya datorer för att kunna installera win 11 / 12.

Ja linux får kanske ett uppsving om runt 0.1%. Sålänge Linux är användarfientligt, för de som inte kan koda och inte vill hålla på och fippla hela tiden, och inte stödjer de mest använda produktivitetsapplikationerna eller onlinespel med kernelanticheat, något som blir vanligare och vanligare, så kommer inte någon större mängd flytta sig dit, samt att det finns 100 distros gör allt bara svårare eller mer komplicerat, vad ska man välja? Vilken uppdateras? Vilken är stabil? Vilken är minst krånglig och lättanvänd? Om man räknar bort steamdeck så är nog Linux användarbasen extremt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Ja linux får kanske ett uppsving om runt 0.1%. Sålänge Linux är användarfientligt, för de som inte kan koda och inte vill hålla på och fippla hela tiden, och inte stödjer de mest använda produktivitetsapplikationerna eller onlinespel med kernelanticheat, något som blir vanligare och vanligare, så kommer inte någon större mängd flytta sig dit, samt att det finns 100 distros gör allt bara svårare eller mer komplicerat, vad ska man välja? Vilken uppdateras? Vilken är stabil? Vilken är minst krånglig och lättanvänd? Om man räknar bort steamdeck så är nog Linux användarbasen extremt liten.

Nu blir det lite OT här men jag håller med dig i det mesta och jag vet att det är önsketänkande att linux ska få någon större procent av windows användare.

Jag håller dock inte med om att det är "användarfientligt" och man behöver heller inte kunna koda och fippla hela tiden om man inte vill. Det mesta nu för tiden görs ju i en webbläsare så en helt vanlig standardinstallation av valfri distro bör kunna fungera för de flesta.

Tror inte antalet distros spelar så stor roll när många inte ens vet om att linux existerar som ett alternativ till Win/Mac tyvärr.

Och som du säger vissa program finns / fungerar inte i linux och är största anledningen till att jag fortfarande dualbootar med windows 11 då jag har några polare som jag vill kunna lira lite Destiny 2 med emellanåt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Ja linux får kanske ett uppsving om runt 0.1%. Sålänge Linux är användarfientligt, för de som inte kan koda och inte vill hålla på och fippla hela tiden, och inte stödjer de mest använda produktivitetsapplikationerna eller onlinespel med kernelanticheat, något som blir vanligare och vanligare, så kommer inte någon större mängd flytta sig dit, samt att det finns 100 distros gör allt bara svårare eller mer komplicerat, vad ska man välja? Vilken uppdateras? Vilken är stabil? Vilken är minst krånglig och lättanvänd? Om man räknar bort steamdeck så är nog Linux användarbasen extremt liten.

Linux kommer aldrig få någon större användarbas på desktop om inte företag börjar sälja datorer med Linux förinstallerat. Det är bara den inbitne som byter ut OS:et på sin dator. Valve hade ju lagt flera års jobb på sin Linuxdist SteamOS som inte en kotte körde, tills de började förinstallera det på Steam Deck.

Microsoft motverkar aktivt att datortillverkare erbjuder alternativa OS på sina datorer, genom att erbjuda sämre rabatter för företag som försöker sälja annat.

Att speltillverkare inte väljer att supportera Linux är tråkigt, men det är inte OS:ets fel, och att säga att Linux är användarfientligt för att t.ex. Destiny 2 och Valorant valt att inte utveckla antifusk för Linux är felaktigt. Det är ett problem med de specifika spelen som aktivt valt att stänga ute Linux, för de allra flesta spel funkar skitbra. Det här kommer hänga väldigt mycket på hur mycket Valve kan dra, och om andra bolag hoppar på Linux-tåget. De flesta har ju valt Windows för sina handhelds istället. Valve har ett kommersiellt intresse att frikoppla sig själva från Windows, frågan är om det räcker.

Oavsett, vad Microsoft gör med Windows 10 kommer inte leda till något större uppsving, möjligen här bland oss inbitna, men inte ute i den stora verkligheten. För det är bara vi inbitna som ens funderar på att byta OS. Alla andra köper en dator. Windows, Mac eller en Chromebook (som för övrigt bara är en Linuxdist).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pv2b:

Vem ska tvinga dem? Microsoft väljer själva vad de supportar.

Missat Windows 7 Extended Support?

Permalänk
Medlem

Tycker inte Windows 11 är så pass illa som många andra verkar tycka. Bytte främst för att det funkade mycket bättre med HDR, i övrigt tycker jag inte det gör så mycket till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nu blir det lite OT här men jag håller med dig i det mesta och jag vet att det är önsketänkande att linux ska få någon större procent av windows användare.

Jag håller dock inte med om att det är "användarfientligt" och man behöver heller inte kunna koda och fippla hela tiden om man inte vill. Det mesta nu för tiden görs ju i en webbläsare så en helt vanlig standardinstallation av valfri distro bör kunna fungera för de flesta.

Tror inte antalet distros spelar så stor roll när många inte ens vet om att linux existerar som ett alternativ till Win/Mac tyvärr.

Och som du säger vissa program finns / fungerar inte i linux och är största anledningen till att jag fortfarande dualbootar med windows 11 då jag har några polare som jag vill kunna lira lite Destiny 2 med emellanåt.

Jo jag skulle nog säga att det är "användarfientligt". Behöver man gå "lite utanför boxen" någon gång och inte enbart köra någon standard "packet manager" som följer med en distro så blir det direkt till en kommandorad med en drös med unixkommandon.
Ett "Fix" i Windows brukar oftast vara att antingen bara dra ned något småprogram, ställa om någon inställning eller i värsta fall ändra något i systemregistret.
I Linux så är det direkt till kommandoranden.
Sen är själva fragmenteringen total.
Tex har jag en Chromebook som har en Linuxkärna. Där är det ett rent helvete då man aktiverar Linuxläge. Måste köra fler olika shells då alla kommandon inte stöds. Dessutom ett rent jävla helvete att få tillgång till att kunna redigera profilen för att kunna ställa in en path (jag höll på att koda ett tag på den).

Avskyr själva filsystemet som är monumentalt arkaiskt med rötter från tidiga 70-talet. Aldrig gillat det!
Har verkligen under fler årtionden till och från testat en drös distros men oftast blivit besviken gång efter gång.
Dom bästa upplevelserna hade jag nog på den tiden då Windos 9x var rådande. Det berodde förstås på att Windows då var så urkasst och instabilt att Linuxdistrona upplevdes som jävligt moderna. En bit in på 2000-talet tyckte jag också det var lite halvhäftigt att installera "Compis" (eller vad det nu hette) som gav 3d-animerad fönsterhantering.
Men sen blev Windows så pass mycket bättre helt enkelt så att Linux inte ens dög som "surfdator" (Windows för spel, DAW-musiskskapande mm).
En Chromebook är nu surfdator med Linux i botten. Den är iofs sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Jo jag skulle nog säga att det är "användarfientligt". Behöver man gå "lite utanför boxen" någon gång och inte enbart köra någon standard "packet manager" som följer med en distro så blir det direkt till en kommandorad med en drös med unixkommandon.

Vad saknar du i Stacer?
https://oguzhaninan.github.io/Stacer-Web/

Permalänk
Medlem

Windows 11 är ungefär lika lockande som Windows 8.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Gjorde det katastrofala misstaget att uppdatera till 11 när jag fick en såndär popup och det har bara varit problem. Värst är den där jävla startbaren som inte går att flytta runt som jag behöver den och ExplorerPatcher har nu slutat fungera.

Finns det något sätt att gå tillbaka till 10 från en 11 licens utan att jag förlorar alla data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Gjorde det katastrofala misstaget att uppdatera till 11 när jag fick en såndär popup och det har bara varit problem. Värst är den där jävla startbaren som inte går att flytta runt som jag behöver den och ExplorerPatcher har nu slutat fungera.

Finns det något sätt att gå tillbaka till 10 från en 11 licens utan att jag förlorar alla data?

Det är bara att formatera om och använda samma nyckel. jag har gjort det ett par gånger åt båda hållen

Permalänk
Medlem

Känns ändå rätt så skönt att sitta kvar på Windows 7 än idag, visst sitter man i en sjunkande båt men bättre det än att ha motorstrul hela tiden.

När tiden är inne så ska jag gå över till Windows 10 LTSC, sen använda olika mods för att få den att funka som på en Windows 7 tro nog att det blir nog den sista Windows OS för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du har AMD, bara stora kärnor så du bör inte ha problem alls. Scheduling påverkar ju mest intel. Och win10 har inte ännu fått uppdateringen som både 11 och Linux har där de stora kärnorna får rätt last. Utan encodar du, renderar du, packar ned/upp filer i win10 och gör annat under tiden så kommer lasten flyttas till de små.

Hans CPU har något ännu svårare än Intels stora/små: den har en CCD med högt klockade kärnor och en CCD med stor cache. Inte alls självklart vilken kärna man ska använda. Med Intel vet man åtminstone vilken kärna som presterar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Linux kommer aldrig få någon större användarbas på desktop om inte företag börjar sälja datorer med Linux förinstallerat. Det är bara den inbitne som byter ut OS:et på sin dator. Valve hade ju lagt flera års jobb på sin Linuxdist SteamOS som inte en kotte körde, tills de började förinstallera det på Steam Deck.

Microsoft motverkar aktivt att datortillverkare erbjuder alternativa OS på sina datorer, genom att erbjuda sämre rabatter för företag som försöker sälja annat.

Att speltillverkare inte väljer att supportera Linux är tråkigt, men det är inte OS:ets fel, och att säga att Linux är användarfientligt för att t.ex. Destiny 2 och Valorant valt att inte utveckla antifusk för Linux är felaktigt. Det är ett problem med de specifika spelen som aktivt valt att stänga ute Linux, för de allra flesta spel funkar skitbra. Det här kommer hänga väldigt mycket på hur mycket Valve kan dra, och om andra bolag hoppar på Linux-tåget. De flesta har ju valt Windows för sina handhelds istället. Valve har ett kommersiellt intresse att frikoppla sig själva från Windows, frågan är om det räcker.

Oavsett, vad Microsoft gör med Windows 10 kommer inte leda till något större uppsving, möjligen här bland oss inbitna, men inte ute i den stora verkligheten. För det är bara vi inbitna som ens funderar på att byta OS. Alla andra köper en dator. Windows, Mac eller en Chromebook (som för övrigt bara är en Linuxdist).

Jo fast nu menade inte jag att Linux är användarfientligt pga anticheat. Utan att så mycket görs via kommandotolk och liknande. Och mycket problemlösning för att få saker att fungera.

Permalänk

W11 är sämsta skräp som existerat efter Vista, fy satan alltså.