Kul med artiklar som väcker gamla minnen till liv.
Köpte ett 9700 Pro i slutet av 2002. Hade praktik på en lokal datorbutik den hösten och fick som en extra lön/ersättning köpa en rejäl dator för mindre än halva priset av vad den skulle kostat, fick dessutom göra det på avbetalning.
De pengarna hade annars inte alls funnits, som i övrigt arbetslös 19-åring boendes hos föräldrarna. Att kunna köpa en sådan dator annars fanns inte på kartan, även med den lilla ersättningen från praktiken hade det tagit uppemot ett år att spara ihop till det datorn då kostade vilket var någonstans mellan ca 25-30k..
Datorn skulle sen användas både för spelande och för deltagande i SMPC2002, alltså första SM i datorprestanda där jag lyckades komma in bland topp-10.
Det kortet användes mycket aktivt under hela sin korta livstid. Men skadades av ett läckage från vattenkylning någon gång under 2004. Under en tid användes något äldre kort, Geforce2 GTS el något GF4 MX, för att felsöka övriga komponenter. Det var mycket fram och tillbaka med garantibyten av skadade komponenter, som nog inte skulle gått på garantin men gick igenom då.
Tidigt 2005 ersattes det slutligen med ett 6800GT, bytte även mk+CPU+minnen m m då.
Det kortet i sin tur levde till någon gång under 2006-2007 men skadades av för hög temp då den ghettomoddade fläkten gav upp. Köpte då istället ett 7600GS, som jag inte riktigt säkert vet hur det gick med. Har för mig att jag ev har kvar det i någon gammal maskin, om inte det såldes.
Åren 2002-2008 var nog de mest intensiva spelåren, när jag hade dator av tillräckligt hög nivå för att kunna spela det mesta hyfsat. När sen datorn började visa sin ålder under senare delen av den perioden trappades PC-spelandet ner till att helt avstanna på obestämd tid, undantaget någon enstaka session med äldre spel.
Min backlog av idag härrör från den tiden.
Då det inte funnits ekonomi, tid el tillräckligt intressanta komponenter för att ta steget till ny speldator sen dess.
Spelades under någon period retrospel på originalkonsolerna och sen PS3, men detta har inte heller hunnits med på senare år.