Snabbkoll: Är FPS eller upplösning viktigast i spel?

Permalänk
Medlem

120 fps i 1440p...när det är möjligt. Det är en bra combo när det fungerar, 4k är inget (för mig) alternativ i dagsläget och 1080p vill jag inte gå tillbaka till, det är för 'suddigt'.

Permalänk
Medlem

Kör enbart single player spel, aldrig competitive multiplayer så har inte extrema FPS-krav.
Alltid 4k med 120Hz och GSync på (VRR), dvs förmodligen ofta 60 FPS+ (beroende på spel) med lägre dippar för lägsta 1%.
Försöker ställa high-lägesinställningar för grafikkvaliteten om spelet tillåter det, väljer nästan aldrig ultra/very high då de i 99 fall av 100 aldrig blir någon skillnad i praktiken.
För vissa inställningar, om man tweakar, kan man ställa det till medium eller Off utan att det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Växte upp med N64 och PS1 där man fick nöja sig med 20-25 FPS, så man är ganska tålig när det kommer till att spela med låg FPS. GoldenEye var väl typ 10-15 FPS i multiplayer? Hindrade inte mig från att ha skoj Hjärnan lär sig att anpassa sig ganska snabbt så länge det inte svänger allt för mycket, med drops från t.ex. 60 ner till 25.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Allt under 90fps är ospelbart, då väntar jag hellre med spelet tills hårdvaran kommit ikapp. Att 60 skulle räcka är en seglivad myt från konsollkramarna som behöver copium.

Det där låter mer som en defekt. Lite som när unga inte klarar av att se äldre filmer för att de har för dålig inlevelseförmåga för att hantera äldre effekter.

Permalänk
Medlem

Bra HDR först, sen en balans mellan pixlar och frames på delad andra plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det där låter mer som en defekt. Lite som när unga inte klarar av att se äldre filmer för att de har för dålig inlevelseförmåga för att hantera äldre effekter.

En del sägs ha väldigt svårt att se svart-vita filmer. Delvis kan jag ju hålla med om att svartvita filmer på VHS eller DVD ofta såg usla och (DVD) sönderkomprimerade ut, men tänk så trist att inte kunna se på Psycho eller Moderna Tider pga brist på färg.

Nåja, jag har 60Hz-skärmar, så det är det som är målet. Sedan anpassar jag inställningarna, hellre låga inställningar i 60fps än höga 7 fps...ja, jag har gamla grejor. Föredrar native-upplösningar, barnens dator har 1920x1080-skärm, min dator har 4K-skärm och klarar inte riktigt spel i den upplösningen....

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig sänka upplösningen (förutom med DLSS eller motsvarande) för högre FPS, men jag värdesätter FPS högre än de andra grafikinställningarna.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

PIXLAR! för det representerar 2 dimensioner, FPS är bara 1 dimension.
Bäst är dock en balans mellan dessa så att man får en kub, så att man inte blir sittandes med ett skevt rätblock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i första hand är fotograf och i andra hand gamer så är färgåtergivning och detaljrikedom viktigare än hög uppdateringsfrekvens och idiotiska nivåer av fps. Jag har således valt skärm som stoppar på 100hz med AMD Freesync Pro, i upplösning 3449x1440, men visar färger korrekt och som färgkalibreras efter behov.
Följaktligen så är jag nöjd när jag når 100fps, i native upplösning. All överbliven prestanda används till "ögongodis".

Det ska ju då tilläggas att jag alltid ser till så jag har hårdvara som uppfyller kraven ovan utan att behöva svettas, det minsta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Så länge jag har stabilt över 60 så är jag nöjd, dippar det under försöker jag exprimentera så det blir över. Kör 3440x1440 120hz skärm, jag är väl en av mupparna där ute som oftast bara sätter framelimit på 99% av alla spel för att gpu ska gå svalare och tystare

Men jag spelar generellt rpg spel eller strategi där inte maximal fps gör någon direkt skillnad. (För mig iallfall).

Är likadan sätter alltid framelimit i mina spel även fast det är fps spel. Men spelar dock ej esport spel så spelar ingen roll för mig

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Beror så oerhört mycket på spel. Det finns så klart en miniminivå på FPS för att det ska flyta bra men det varierar ju från spel till spel också så finns ingen absolut siffra. MSFS2020 känns t.ex. helt okej i 45 FPS medan andra spel kan behöva det dubbla för att det ska kännas som det flyter bra.

Då jag spelat spel, på konsoll eller dator, sedan slutet av 70-talet så är jag inte särskilt kinkig med upplösning och extrema detaljer så har inget emot dra ner detaljer lite för att få ett bättre flyt, men vissa spel vill jag så klart ha så snygga som möjligt ändå. MSFS2020 är ju ett bra exempel här också, realismkänslan är viktig i ett sådant spel.

VRR är nog viktigare än båda svarsalternativ skulle jag säga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det beror på...

T.ex. när jag spelar på min stor-teve så är 60 FPS helt okay för mig.

Men när jag spelar i VR, då är der 120+ FPS som gäller, helst mera om VR hjälmen hade klarat av det.

Permalänk
Medlem

60fps or go home

Sätt saker på max och dra ner tills jag har 60 fps någorlunda stabilt. Skulle jag vara tvungen att välja så prioriterar jag fps upp till 60 sedan ögongodis.

Spelade på en 144Hz skärm tidigare (gaminglaptop med 144Hz skärm och fick 144fps i ffxiv) och märkte ingen större skillnad mot 60 så jag är nöjd där.
Spelar dock inga spel där snabba reaktioner är viktigt, blir mest MMO och äldre strategispel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Max detaljer och pathtracing (om det finns) först, sedan höjer man upplösningen tills det börjar se lite hackigt ut, varpå man aktiverar DLSS, slutar fundera och börjar spela.

Permalänk
Medlem

90 fps är i princip minimum för mig numera.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

FPS är absolut viktigast, jag körde igenom Crysis på 600x400 med typ 25 fps. var helt idiotiskt men jag ville så gärna spela igenom det, extremt pixligt men om det hade gått i mindre FPS så hade det varit ospelbart

Permalänk
Medlem

70 FPS känns som ett minimum för mig med adaptiv synk, men det beror givetvis även på vad det är man spelar för något. Spel generellt börjar kännas smooth vid typ 90-100 FPS och allt utöver det må vara trevligt men är inte nödvändigt för mig. Det är tillfälliga men återkommande dippar och stutters jag kan störa mig enormt på och dessa måste bort till varje pris!

Men skulle jag lira ett spel som ligger på låt säga 70 FPS och jag bara får 2 FPS av att dra ner en inställning som har väldigt tydlig negativ inverkan på grafiken så anser jag det inte värt att stänga av oavsett. Skarpa, fina texturer och anti-aliasing är väldigt viktigt för mig, medan skuggor och reflektioner och sådant är mindre viktigt.

Jag brukar som regel alltid sänka skuggor till typ medium i så gott som alla spel oavsett. Det brukar påverka prestandan ganska mycket utan att man ser någon direkt skillnad. Tycker t.o.m. att medium-skuggor ofta ser bättre ut än knivskarpa skuggor på högsta inställningen.

Volumetric-effekter för t.ex. rök/moln/dimma samt reflektioner brukar som regel också sänkas ett eller två steg från det högsta då det sällan märks grafiskt men brukar alltid påverka prestandan märkbart.

Motion blur alltid avstängt.

Upplösningsmässigt kör man ju alltid native eftersom det ser ut som skit om man kör något annat (gamla CRT-skärmar hade ju flexibilitet med upplösningar men det har man ju inte idag). Kan jag inte spela ett spel i native-upplösning oavsett grafikinställningar så ska det jäkligt mycket till för att jag ska spela det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det där låter mer som en defekt. Lite som när unga inte klarar av att se äldre filmer för att de har för dålig inlevelseförmåga för att hantera äldre effekter.

Tvärtom, barn som inte spelat Q3 i 120 FPS sen '98 har inte utvecklat sina ögon att se snabbt nog.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Låt mig gissa, du får ont i magen,huvudet och kräks när det går under 60 fps?
Sen menar du kanske konsolkramare, jag tror inte ordet konsollkramare finns.

Har du någon adress du vill att jag skickar din gratis tub med copium till?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Tvärtom, barn som inte spelat Q3 i 120 FPS sen '98 har inte utvecklat sina ögon att se snabbt nog.

Jag vet inte hur du tänkte där för det du skrev blev totalt ologiskt. Det krävs inte någon förmåga att se snabbt för att spela i hög fps, det är snarare något som gör det enklare för ens hjärna när den ska pussla ihop flytet så det passar alla. Du var den som sade att du inte kan spela under 90 fps, vilket i sammanhanget är en svaghet jämfört med de som klarar det. Jag föredrar själv hög fps men min hjärna klarar även av att hantera lägre om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Jag vet inte hur du tänkte där för det du skrev blev totalt ologiskt. Det krävs inte någon förmåga att se snabbt för att spela i hög fps, det är snarare något som gör det enklare för ens hjärna när den ska pussla ihop flytet så det passar alla. Du var den som sade att du inte kan spela under 90 fps, vilket i sammanhanget är en svaghet jämfört med de som klarar det. Jag föredrar själv hög fps men min hjärna klarar även av att hantera lägre om det behövs.

Det var du som blandade in ålder, verkar vara någon defekt.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte spela några snabba multiplayerspel så i allmänhet är grafikkvaliteten viktigare för mig. Kan spela med hur låg FPS som helst så länge det inte går hackigt.

Permalänk
Medlem

Det brukar räcka med att ställa ner shadows till medium, stänga av DoF och motion blur + slå på fsr/dlss för att nå 80 + fps i de flesta spel utan att ha en särskilt spektakulär GPU. Har en mycket grafikminne finns det sällan anledning att sänka upplösning och texturer. Hög fps går att uppnå ändå.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Förlåt men känns inte detta som en rätt dum frågeställning där det knappat finns något defintivt svar utan det beror vilken upplösning och vilken FPS som kombineras? Knappast så någon är beredd att spela 4K@12FPS eller 640 × 480@500FPS. Det hänvisas till en artikel men jag ser ingen sådan, bara en fråga utan något större sammanhang.

Får mer känslan av att det är en upptakt till någon sponsrad kampanj att kränga någon ny skärm med både hög upplösning och uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem

Dummaste frågan på länge. Man svarar inte på vad man tycker är viktigast. Men svarar på var man inbillar sig att det man tycker är bästa avvägningen är i förhållande till en imaginär och outtalad baseline.

Någon som röstar för att pixlar är viktigast kan föredra en högre FPS vid lägre upplösning än någon som röstar att FPS är viktigast.

Permalänk
Medlem

Över lag siktar jag på att det visuella ska vara så bra som möjligt, så länge jag minst får ut 60fps. Spelar bara singel player spel, så riktigt hög fps är inte det viktigaste för mig. Men jag skulle inte säga att jag först och främst styr det med upplösningen, utan snarare diverse kvalitetsinställningar. Siktar alltid på 1440p native om möjligt, kan eventuellt använda uppskalningsteknik (som FSR) som en sista utväg om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Team FPS här. Tänker som så att spelgrafik kommer alltid utvecklas och vad som ansågs som snyggt 20 år sedan skulle idag på ett nytt spel anses som väldigt undermåligt. Men 60 fps var bra 40 år sedan och är ännu standarden.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kräsen men har gärna 60 FPS plus i skärmens native upplösning och sänker inställningarna tills jag når dit. Kan tänka mig att nyttja FSR/DLSS om jag absolut måste för att nå målet.
30 FPS spelar jag i stort sett enbart på Switch eftersom jag inte vill pirata spelen så är jag tvingad till det nintendo erbjuder om jag vill spela mario.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förlåt men känns inte detta som en rätt dum frågeställning där det knappat finns något defintivt svar utan det beror vilken upplösning och vilken FPS som kombineras? Knappast så någon är beredd att spela 4K@12FPS eller 640 × 480@500FPS. Det hänvisas till en artikel men jag ser ingen sådan, bara en fråga utan något större sammanhang.

Fast vi kan ju ändå hålla oss till de realistiska alternativen vilket betyder 4K/30/High eller 1080p/120/Low - eller däromkring.

Sedan finns det ju de som istället får välja mellan 1080p/30 och 720p/60 etc, men då har man generellt sett ganska klen hårdvara och därmed inte så mycket val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förlåt men känns inte detta som en rätt dum frågeställning där det knappat finns något defintivt svar utan det beror vilken upplösning och vilken FPS som kombineras? Knappast så någon är beredd att spela 4K@12FPS eller 640 × 480@500FPS. Det hänvisas till en artikel men jag ser ingen sådan, bara en fråga utan något större sammanhang.

Får mer känslan av att det är en upptakt till någon sponsrad kampanj att kränga någon ny skärm med både hög upplösning och uppdateringsfrekvens

Är det inte bara en metafor för vill du ha flyt, eller detaljrikedom?

Så tolkade jag det. Nu spelar jag mest på switch och där får man varken eller.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600