Nya uppgifter: Nvidia släpper enbart RTX 5090 i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

TSMC foresees robust growth in 2024

De spådde rätt verkar det som:

"NVIDIA’s orders are robust, pushing TSMC’s 3 and 4-nanometer production capacity to near full utilization"

https://www.trendforce.com/news/2024/03/04/news-nvidia-report...

TSMC har alltså fullt upp och täljer guld från alla - hoppas Intel får fart på både Battlemage och sina fabriker snart, annars lär det inte bli några prissänkningar på grafikkort i närtid. :-/

Permalänk
Skrivet av tjofritz:

CP kan man spela utan grafikkort. Men om du gör det i syfte att lura försäkringskassan så bör du vara försiktig,

CP är ju en förkortning av Cyber Punk, vilket de flesta vet (säkert även du). Hade någon förkortat ett Indiespel, så hade jag fattat att ingen förstod. Men du är ju reggad här för 20 år sedan, så du lär ju veta vad CP är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många spekulationer i artikeln. Vilka nya och uppkommande spel motiverar ett 5090?

Min 57" skärm med dubbla 4k skärmar i en, 7*2 tusen pixlar.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

CP är ju en förkortning av Cyber Punk, vilket de flesta vet (säkert även du). Hade någon förkortat ett Indiespel, så hade jag fattat att ingen förstod. Men du är ju reggad här för 20 år sedan, så du lär ju veta vad CP är?

Det kan också användas som en förkortning för cerebral pares vilket är en form av hjärnskada. CP i sin tur användes som ett skällsord i småskolan för 30+ år sedan i min erfarenhet. Jag antar att det var ett "skämt" snarare än ett missförstånd här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De spådde rätt verkar det som:

"NVIDIA’s orders are robust, pushing TSMC’s 3 and 4-nanometer production capacity to near full utilization"

https://www.trendforce.com/news/2024/03/04/news-nvidia-report...

TSMC har alltså fullt upp och täljer guld från alla - hoppas Intel får fart på både Battlemage och sina fabriker snart, annars lär det inte bli några prissänkningar på grafikkort i närtid. :-/

Beläggning åsido, varför står det både där och i källans/källa att blackwell ska tillverkas på 3nm när Nvidia redan bekräftat TSMC 4NP (vilket kanske är N4P, men kan också vara något annat, men någon 3nm nod är det iaf inte)?

edit. ser att dom är från innan annonseringen, så troligen bara en felspekulering. Oavsett så kan det mycket väl stämma att beläggningen för 5/4NM nu har börjar bli full (vilket mycket möjligt är delvis pga blackwell ordrar), men den har inte varit det under i princip hela Ada generationen, och TSMC förväntar sig att fortfarande att COWOS kommer vara en flaskals för AI-kretsar fram till 2025.... Dock, ja, börjar ordnarna fylla upp och COWOS kapaciteten öka, ja då är det mycket möjligt att det kommer behöva prioriteras bland kretsarna under blackwell-generationen.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Det kan också användas som en förkortning för cerebral pares vilket är en form av hjärnskada. CP i sin tur användes som ett skällsord i småskolan för 30+ år sedan i min erfarenhet. Jag antar att det var ett "skämt" snarare än ett missförstånd här.

Och det är något som brukar användas här på Swec, menar du? Du har varit medlem så länge här, så du vet bättre än så! Jag jobbar dessutom med folk som blivit skjutna i skallen, hjärnblödningar, hjärntumörer, och dylikt på NKS. Där även din definition av CP kan ingå, om dom behöver neurokirurgisk hjälp av något slag!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Och det är något som brukar användas här på Swec, menar du? Du har varit medlem så länge här, så du vet bättre än så! Jag jobbar dessutom med folk som blivit skjutna i skallen, hjärnblödningar, hjärntumörer, och dylikt på NKS. Där även din definition av CP kan ingå, om dom behöver neurokirurgisk hjälp av något slag!!!

Nej, jag förklarade bara hur jag tolkade ursprungliga inlägget.

Permalänk

Tror inte @tjofritz efter 20 år här på Swec kunde ha tolkat CP som Cerebral Pares heller? Då är ju båda ni totalt pantade! Med era år här, 9 respektive 20 år. Och ingen av er fattar att Cp är ett spel? Jag tar mig för pannan!!

Permalänk
Medlem

Vad Moores Law is Dead säger har väldigt sällan nåt att göra med verkligheten. Lite som en trasig klocka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Idag så skrev dom att 5080 släpps snart så man vet ej va man ska tro det kommer när det kommer ... Kommer nog ligga på 30/35 k

Då kommer 6090 ligga på 40-45.000 och 7090 på 50-55.000 och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Då kommer 6090 ligga på 40-45.000 och 7090 på 50-55.000 och så vidare.

Precis som inflationen 😀 hoppas lönen hänger med

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tror inte @tjofritz efter 20 år här på Swec kunde ha tolkat CP som Cerebral Pares heller? Då är ju båda ni totalt pantade! Med era år här, 9 respektive 20 år. Och ingen av er fattar att Cp är ett spel? Jag tar mig för pannan!!

Är ju rätt uppenbart att han skämtade, lite förvånad att du är så uppe i varv över det. Ta ett glas vatten och ett djupt andetag

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, inte endast för e-sport. Desto högre frekvens desto mindre eftersläp får du, och det påverkar i sin tur den temporala upplösningen. Vill du att spelet ska se så bra ut som möjligt i rörelse är receptet OLED med BFI och jättehög frekvens.

Så 1080p 500hz ser bättre ut än 4k 60hz? Tänkte ifall du sett och jämfört? Jag kan bara jämföra 1080p 144hz med 4k 60hz och då föredrar jag nativ 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Så 1080p 500hz ser bättre ut än 4k 60hz? Tänkte ifall du sett och jämfört? Jag kan bara jämföra 1080p 144hz med 4k 60hz och då föredrar jag nativ 4k.

Pixeltätheten påverkar men 4K i 60Hz kommer sannolikt inte ha några 1080p i rörelse.

Permalänk
Medlem

Called it months ago

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad skulle du köpt annars då?
Ett 4090?
Ganska jämnt skägg mellan 7900XTX och 4080.

7900 xTX är flera tusenlappar billigare plus den har 8gb mer vram, så ja, jag skulle köpt det istället. Men nästa generation blir det AMD.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 39000 hos ÅF i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

7900 xTX är flera tusenlappar billigare plus den har 8gb mer vram, så ja, jag skulle köpt det istället. Men nästa generation blir det AMD.

Vram är värt 0kr tills det faktiskt tar slut... Finns inget spel just nu där man når 100+ fps (eller ens 60) och maxar vram.
Spel som kommer maxa 24gb Vram så kommer xtx ändå inte ha spelet i spelbar fps

Blanda inte ihop allokerat och använt, vilket många gör.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Folk har råd. På samma sätt som man har råd med senaste telefonen. Och har man inte riktigt råd, så kan köpet finansierar med ett lån.

De senaste åren har visat att folk och företag är redo att betala en massa pengar för deras produkter, vare sig det är konsumentkort eller beräkningskort, och konsumentkorten är inte den kassakon den varit (sett till deras nettoinkomster.) Så smärtgränsen är allt annat än nådd.

Jo, vissa har råd. Men det måste vara tillräckligt många ändå, annars går kalkylen back. Säg att priset var 60.000. Hur många hade köpt kortet då? Smärtgränsen är verklig och beror nog till mångt och mycket på hur bra folk har det. Sitter man på dyra lån och skral ekonomi så är ett svindyrt grafikkort inte första valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jo, vissa har råd. Men det måste vara tillräckligt många ändå, annars går kalkylen back. Säg att priset var 60.000. Hur många hade köpt kortet då? Smärtgränsen är verklig och beror nog till mångt och mycket på hur bra folk har det. Sitter man på dyra lån och skral ekonomi så är ett svindyrt grafikkort inte första valet.

Har du inte råd, och vill inte göra uppoffringarna, så får du köpa något annat. 4090 kanske inte skall vara en produkt för alla?

Permalänk
Medlem

Titan v och Titan RTX var ju sinnessjukt dyra, men hoppas och tror att MSRP på 5090 blir betydligt mindre än dom. Tippar $1899.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Pixeltätheten påverkar men 4K i 60Hz kommer sannolikt inte ha några 1080p i rörelse.

Här är en bra förklarande recension från pc gamer:

https://www.pcgamer.com/im-afraid-alienwares-new-500hz-gaming....

Föredrar du 1080p framför 4k har du aldrig sett stabil gaming i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att de kommer att göra så. I denna segmentet kan AMD slå de på fingrarna, särskilt i priset. Så det finns alltid ett hot. Frågan är hur mycket skulle AMD vilja hota på Nvidias position på mellanklass marknadsandel.
Om vi har endast Nvidias 5090 i topp segment och med AMDs mid segment i slutet av året och i början av nästa året, kommer det inte att bli någon konkurrens inom specifika segment och i så fall ocker pris på alla ny gen grafikkort...

AMD existerar inte på den globala marknaden, de har nog långt under 10% andelar. Nvidia skiter nog i dem fullständigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många spekulationer i artikeln. Vilka nya och uppkommande spel motiverar ett 5090?

Bra fråga. Priset för ett 5090 måste slås ut över ett antal 100 fantastiska speltimmar för att kunna försvaras, och de timmarna måste dessutom komma innan 6000-serien är på gång. Kommer det inga grymma AAA-spel som man vill avnjuta i 4k innan 2027 kan man lika gärna vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jo, vissa har råd. Men det måste vara tillräckligt många ändå, annars går kalkylen back. Säg att priset var 60.000. Hur många hade köpt kortet då? Smärtgränsen är verklig och beror nog till mångt och mycket på hur bra folk har det. Sitter man på dyra lån och skral ekonomi så är ett svindyrt grafikkort inte första valet.

Jag tycker det är viktigt att ha elit-kort som pöbeln inte har råd med, så att var och en vet vilken skara man tillhör.

Skämt åsido, nog tror jag att 27- 29 000 kr är ett rimligt riktpris, för de 5% som har råd med det/är galna nog.

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Jag tycker det är viktigt att ha elit-kort som pöbeln inte har råd med, så att var och en vet vilken skara man tillhör.

Skämt åsido, nog tror jag att 27- 29 000 kr är ett rimligt riktpris, för de 5% som har råd med det/är galna nog.

Alla har nog råd att lägga 30k på en gpu om man verkligen vill. Som hobby så är 30k väldigt lite var 3e år som utgift
Sen borde kanske inte alla prioritera just en ny gpu 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla har nog råd att lägga 30k på en gpu om man verkligen vill. Som hobby så är 30k väldigt lite var 3e år som utgift
Sen borde kanske inte alla prioritera just en ny gpu 😀

Nä du, definitivt inte alla! Säkert någon procent som inte kan få loss sådana pengar.

Permalänk
Medlem

Anar att de tillverkar gpuer till AI kort, de som inte blir bra nog att uppfylla kravet till det, stänger de av cores etc. så de blir Geforce gpuer. Vore ju smart att vänta och se vilken nivå de flesta defekta chippen hammnar på, så sätter de 5090 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Här är en bra förklarande recension från pc gamer:

https://www.pcgamer.com/im-afraid-alienwares-new-500hz-gaming....

Föredrar du 1080p framför 4k har du aldrig sett stabil gaming i 4k.

PC Gamer förklarar ingenting och deras recensioner är rent slöseri med tid.

4K har ingen fördel över 1080p i rörelse. Snarare blir skillnaden mellan stillbild och rörlig bild tydligare.
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=8337

Här kan du illustrera skillnaden mellan 60Hz och 480Hz.
https://www.testufo.com/eyetracking#pattern=stars&speed=1&for...

Rörelseoskärpan är alltså avhängig hastigheten, så genom att minska hastigheten kan vi se effekten av rörelseoskärpa för högre uppdateringsfrekvens. För bästa jämförelse är det bra om skärmen har minimal responstid/ghosting.

Alltså, lycka till att behålla detaljer i rörelse på 60Hz. BFI kan hjälpa en hel del, om man står ut med flimmer, men du kommer fortfarande ha massor av rörelseoskärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla har nog råd att lägga 30k på en gpu om man verkligen vill. Som hobby så är 30k väldigt lite var 3e år som utgift
Sen borde kanske inte alla prioritera just en ny gpu 😀

Frågan blir snarare hur vettigt det är för den genomsnittlige svensken. Det genomsnittliga sparandet är 2000-3000Kr/mån och hälften av svenskarna har under 100 000Kr sparat. Statistiken säger förvisso inte om det låga sparandet beror på dyra GPU;er, men det indikerar i varje fall att toppmodellerna av GPU;er inte är något medelsvensson borde lägga pengar på.