Nya uppgifter: Nvidia släpper enbart RTX 5090 i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Undrar vad det blir för (över)pris.

troligen inte mycket mer än 4090.

men det kommer inte att finnas många alls att köpa utan hyllorna kommer stå tomma, istället kommer de säljas för överpris till företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Nä du, definitivt inte alla! Säkert någon procent som inte kan få loss sådana pengar.

Av dem som har en hobby kan du nog alla det...
Allt som behövs är viljan och många extra timmar.

Skrivet av DasIch:

Frågan blir snarare hur vettigt det är för den genomsnittlige svensken. Det genomsnittliga sparandet är 2000-3000Kr/mån och hälften av svenskarna har under 100 000Kr sparat. Statistiken säger förvisso inte om det låga sparandet beror på dyra GPU;er, men det indikerar i varje fall att toppmodellerna av GPU;er inte är något medelsvensson borde lägga pengar på.

Inte vettigt alls! Men möjligheten finns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Dom kommer ju inte prisa det under 4090... x'D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Priset är en ointressant. Har Nvidia meddelat hur stor buss dom kommer ha? Vad tror vi för VRAM på dessa kort?

Permalänk
Medlem

Moore's Law Is Dead har haft fel tidigare, att Nvidia troligtvis kommer släppa 5090 i år är väntat. Har 4090 som jag är nöjd med, spelar ingen roll hur mycket 5090 och 6090 ökar i prestanda, det blir inget köp utav dom eller något annat grafikkort. Minst två generationer håller 4090. Svindyrt kommer 5090 säkert bli det behöver man ingen kristallkula för att konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan blir snarare hur vettigt det är för den genomsnittlige svensken. Det genomsnittliga sparandet är 2000-3000Kr/mån och hälften av svenskarna har under 100 000Kr sparat. Statistiken säger förvisso inte om det låga sparandet beror på dyra GPU;er, men det indikerar i varje fall att toppmodellerna av GPU;er inte är något medelsvensson borde lägga pengar på.

Har dessutom börjat bli svårt för unga att få jobb. Det blir snarare sämre ekonomi under lång tid än bättre. Grafikkort lär inte vara på prioritetslistan hos många svenskar. Folk kommer dra åt svångremmen ännu mer än hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tror inte @tjofritz efter 20 år här på Swec kunde ha tolkat CP som Cerebral Pares heller? Då är ju båda ni totalt pantade! Med era år här, 9 respektive 20 år. Och ingen av er fattar att Cp är ett spel? Jag tar mig för pannan!!

Jag och många tolkar garanterat CP som just det. Eftersom det är sweclockers får man läsa om en gång och fundera ut vilket random spel det är som förkortas just den här gången.

Kan vara just för att folk gick runt och sa CP i varannan mening när vår åldersgrupp var ung precis som någon skrev, duger inte den förklaring undrar man vem som är pantad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

troligen inte mycket mer än 4090.

men det kommer inte att finnas många alls att köpa utan hyllorna kommer stå tomma, istället kommer de säljas för överpris till företag

Skrivet av GizmoTheGreen:

Dom kommer ju inte prisa det under 4090... x'D

Intressant att se hur det blir denna gången, AI-boomen skiljer sig ju från kryptoboomen i det att det finns inga småpengar att tjäna på att skaffa en trave grafikkort till en mining-rigg i källaren. Microsoft och Facebook kommer inte scalpa grafikkort hos inet eller webhallen.

Jag gissar att priserna kommer styras av prestandan för AI-ändamål. Om ett AI-chipp säljs för 200 000 och man kan träna samma modeller på ungefär samma tid med 4 st 5090 så kommer det finnas en marknad för 5090s för 50 000 kr. Om det däremot krävs 8 st 5090 så kommer de kanske hamna kring 25 000.

Sen kan ju AI-boomen komma av sig också, eller någon lanserar något annat som är mer effektivt för AI än grafikkort.

Permalänk
Medlem

$1699 -> 23000SEK
$1999 -> 27000SEK
RTX5090 borde ju landa i dom krokarna och oavsett så kommer nog RTX4090 börja falla som stenar i värde då dom inte längre är herre på täppan, runt 15-16k borde dom gå att hittas för om lagerstatusen är god.
Tyvärr tror jag Nvidia kommer droppmata ut korten igen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Beror väl på vilken nivå du accepterar?

Köper man ett kort i den klassen så vill man nog ha stadiga 120-144fps, vilket kortet inte håller enligt tester på Sweclockers.
https://www.sweclockers.com/test/38262-sapphire-radeon-rx-790...
(tog senaste recensionen för att förhoppningsvis få senaste graferna).

På 4K är det ju inte ens nära att hålla över 100 fps i stora titlar likt Cyberpunk, håller inte ens 60 fps.

Okej så spel måste alltså MAXAS med RayTracing och Pathtracing för att vara spelbart? räknas då DLLS och Framegen?

Jag spelar BG3 , CyberPunk, WarZone, Horizon, God of War osv, alla spel inte inte har några problem alls att hålla 60+fps med allt, förutom CyberPunk med Pathtracing men som sagt vart drar man gränsen.

Bara trött på kommentarer där folk skriver "det är skit" ja med Pathtracing kanske, men inte annars.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hoppas det blir med en säkrare PCI-E koppling än 4090, jag ar 3090, vägrade 4090 bara pga. det finns fortfarande brandrisk med 4090 serien.

Bara att köra in kontakten hela vägen som den ska sitta så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej så spel måste alltså MAXAS med RayTracing och Pathtracing för att vara spelbart? räknas då DLLS och Framegen?

Jag spelar BG3 , CyberPunk, WarZone, Horizon, God of War osv, alla spel inte inte har några problem alls att hålla 60+fps med allt, förutom CyberPunk med Pathtracing men som sagt vart drar man gränsen.

Bara trött på kommentarer där folk skriver "det är skit" ja med Pathtracing kanske, men inte annars.

Snackas 4k så får man ju inte köra dlss iaf

Hänger banne mig inte med. Pathtracing är nya raytracing?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vram är värt 0kr tills det faktiskt tar slut... Finns inget spel just nu där man når 100+ fps (eller ens 60) och maxar vram.
Spel som kommer maxa 24gb Vram så kommer xtx ändå inte ha spelet i spelbar fps

Blanda inte ihop allokerat och använt, vilket många gör.

Blanda inte ihop fps och vram skulle jag säga. Vram och fps har ju inget att göra med varandra tills vram tar slut, då laggar det, och det finns gott om spel som når över 16gb vram (som 4080 har) om man spelar i 4K upplösning.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

PC Gamer förklarar ingenting och deras recensioner är rent slöseri med tid.

4K har ingen fördel över 1080p i rörelse. Snarare blir skillnaden mellan stillbild och rörlig bild tydligare.
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=8337

Här kan du illustrera skillnaden mellan 60Hz och 480Hz.
https://www.testufo.com/eyetracking#pattern=stars&speed=1&for...

Rörelseoskärpan är alltså avhängig hastigheten, så genom att minska hastigheten kan vi se effekten av rörelseoskärpa för högre uppdateringsfrekvens. För bästa jämförelse är det bra om skärmen har minimal responstid/ghosting.

Alltså, lycka till att behålla detaljer i rörelse på 60Hz. BFI kan hjälpa en hel del, om man står ut med flimmer, men du kommer fortfarande ha massor av rörelseoskärpa.

Ja, jag har jättebra bild både i rörelse och stillbild. Jag litar på mina egna ögon (20/20 perfekt syn, förresten) framför någon professor och hans teoretiska uträkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tror inte @tjofritz efter 20 år här på Swec kunde ha tolkat CP som Cerebral Pares heller? Då är ju båda ni totalt pantade! Med era år här, 9 respektive 20 år. Och ingen av er fattar att Cp är ett spel? Jag tar mig för pannan!!

Jag är uppväxt med att CP betyder cerebral pares. Det kommer alltid betyda det för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Moore's Law Is Dead har haft fel tidigare, att Nvidia troligtvis kommer släppa 5090 i år är väntat. Har 4090 som jag är nöjd med, spelar ingen roll hur mycket 5090 och 6090 ökar i prestanda, det blir inget köp utav dom eller något annat grafikkort. Minst två generationer håller 4090. Svindyrt kommer 5090 säkert bli det behöver man ingen kristallkula för att konstatera.

Tror det kan bli minst lika dyrt att behålla kortet i X år pga värdeminskning istället för att sälja och uppgradera varje år precis innan nästa generation släpps (okej blir lite dyrare, men samtidigt har man ju då alltid senaste hårdvaran).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Snackas 4k så får man ju inte köra dlss iaf

Hänger banne mig inte med. Pathtracing är nya raytracing?

ja det är det senaste ännu mer krävande

läs mer här,

https://blogs.nvidia.com/blog/what-is-path-tracing/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Ja, jag har jättebra bild både i rörelse och stillbild. Jag litar på mina egna ögon (20/20 perfekt syn, förresten) framför någon professor och hans teoretiska uträkningar.

Du har objektivt helt fel oavsett vad din subjektiva upplevelse är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ja det är det senaste ännu mer krävande

läs mer här,

https://blogs.nvidia.com/blog/what-is-path-tracing/

Jag tycker att det är först med path tracing som tekniken gör en stor skillnad. Lite så att jag skulle vilja påstå att det som kallats raytracing hittills har varit substanslös hype. Det har inte levt upp till förväntningarna och var inte värt prestandaförlusten.

Path tracing är däremot riktigt bra. Skillnaden mellan path tracing och raytracing är i min ögon större än mellan ren rastrering och raytracing, och jag ser pathtracingprestanda som den viktigaste parametern att hålla koll på när det blir dags att uppgradera grafikkort nästa gång.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, om jag lirar så skiter jag fullständigt i RT eller PT.
Jag spelar spelet hellre än att tro mig stirra på något som jag ändå till 10000% glömmer bort när jag väl spelar.

Snacka om att lura sig själv

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ärligt talat, om jag lirar så skiter jag fullständigt i RT eller PT.
Jag spelar spelet hellre än att tro mig stirra på något som jag ändå till 10000% glömmer bort när jag väl spelar.

Snacka om att lura sig själv

Jag blir avundsjuk. Hade varit så billigt att spela om jag nöjt mig med att köra alla inställningar på lägsta och med låg upplösning.
Men är man finsmakare så är man antar jag.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag blir avundsjuk. Hade varit så billigt att spela om jag nöjt mig med att köra alla inställningar på lägsta och med låg upplösning.
Men är man finsmakare så är man antar jag.

RT/PT av, är alla inställningar på lägsta och med låg upplösning?
Och alla som väljer RT/PT av, är inte finsmakare?
Det var nytt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du inte råd, och vill inte göra uppoffringarna, så får du köpa något annat. 4090 kanske inte skall vara en produkt för alla?

Nu var det 5090 vi diskuterade iofs. Men du missar poängen. Mitt inlägg handlade inte om ifall du eller jag har råd. Det handlar om rätt prissättning för produkten så att Nvidia tjänar mest. Där kan man inte gå för högt i pris för då blir det för få som köper. Även för en premiumprodukt. De räknar ju visserlige kallt med låga försäljningssiffror, säkert parat med dålig yield i de första batcherna av kort, vilket då ger små volymer. Senare då de har en hög halvtaskiga kort som inte klassar för 5090 så kan de börja prångla ut dem som en lägre produktklass med vissa delar avstängda. Och då får folket sina kort också...

Skrivet av goose007:

Jag tycker det är viktigt att ha elit-kort som pöbeln inte har råd med, så att var och en vet vilken skara man tillhör.

Skämt åsido, nog tror jag att 27- 29 000 kr är ett rimligt riktpris, för de 5% som har råd med det/är galna nog.

Tja, det kanske är där nånstans smärtgränsen för de flesta (som har råd) ligger. Sen finns det de som betalar vad som helst förstås alltid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

RT/PT av, är alla inställningar på lägsta och med låg upplösning?
Och alla som väljer RT/PT av, är inte finsmakare?
Det var nytt

Skiter man fullständigt i att använda något som gör bildkvaliteten objektivt bättre är man nog inte finsmakare i den kontexten nej.
Vilket så klart är helt ok. Jag skrev dessutom att jag är avundsjuk på dem som inte bryr sig och kan fokusera enbart på spelet i övrigt. Det var ingen sarkasm från min sida.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intressant att se hur det blir denna gången, AI-boomen skiljer sig ju från kryptoboomen i det att det finns inga småpengar att tjäna på att skaffa en trave grafikkort till en mining-rigg i källaren. Microsoft och Facebook kommer inte scalpa grafikkort hos inet eller webhallen.

Nej, jag menar att Nvidia inte kommer skeppa ut många kort till återförsäljare till att börja med. Liknande som vi såg/ser med 4090, fast mycket färre. Iaf till en början

Bör också påpeka att cryptomining inte är helt utdött som många verkar tro.

(och finns även de privatpersoner som hyr ut de för ai, men vet inte hur utbrett det är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej, jag menar att Nvidia inte kommer skeppa ut många kort till återförsäljare till att börja med. Liknande som vi såg/ser med 4090, fast mycket färre. Iaf till en början

Bör också påpeka att cryptomining inte är helt utdött som många verkar tro.

Precis, det kommer vara annorlunda denna gången. Kryptoboomen var ju lite dold, Nvidia satte ju MSRP på 3080 mycket lägre än det visade sig att marknaden var beredda att betala. De som fick tag på ett 3080 till 8000 kr kunde flippa det för uppåt dubbla pengen.

Så blir det troligen inte denna gången, grafikkorten kommer säljas till det marknaden är beredda att betala redan från början.

Det ser mörkt ut om man är sugen på nya snabba grafikkort för att spela, men det finns kanske hopp ändå. Det ligger i ju nvidias intresse att sälja både alla AI-kretsar de kan till folk som kan betala 100 000+ för dem, samtidigt som de säljer så många grafikkort de kan till folk som betalar max 10 000 för dem.
De har haft tid att fundera på det den här gången så det kanske finns några tekniska knep de kan ta till för att göra spelgrafikkort helt ointressanta för AI-ändamål, liknande det de försökte med LHR-kort under krypto-boomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Blanda inte ihop fps och vram skulle jag säga. Vram och fps har ju inget att göra med varandra tills vram tar slut, då laggar det, och det finns gott om spel som når över 16gb vram (som 4080 har) om man spelar i 4K upplösning.

Som vilket? Där du också har spelbar fps (60+)?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Ja, jag har jättebra bild både i rörelse och stillbild. Jag litar på mina egna ögon (20/20 perfekt syn, förresten) framför någon professor och hans teoretiska uträkningar.

Je, samma här. Jag kan inte se att jorden kröker sig när jag kollar ut genom fönstret. Hur kan jorden vara rund då liksom?

/s

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Citat:

RTX 4090 kom till exempel i oktober 2022, följt av RTX 4080 i november 2022 och RTX 4070 Ti i januari 2023.

Så blev det, men vi som minns vet att ursprungsplanen var att "4080 12 GB" också skulle kommit i nov-22, för 899 USD. Hade det gått, så hade det gått, var nog devisen. Nu gick det inte.
Inställda Geforce RTX 4080 12 GB kan bli RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många spekulationer i artikeln. Vilka nya och uppkommande spel motiverar ett 5090?

VR