Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Vilka mobiler är det som har det? Har aldrig sett det själv.

I stort sett alla med OLED-skärm, men de flesta märker inte av det överhuvudtaget, precis som att de flesta är OK med äldre lysrör som flimrar i 100 Hz. Lätt att se med en kamera med kort slutartid, dock.

Några exempel är Google Pixel 8a (ränderna på skärmen är för att ljusstyrkan ändrades av PWM-dimning under tiden kamerans rolling shutter tog bilden), Galaxy S24 Ultra (Ctrl+F för PWM), iPhone 13 (nyare modeller verkar bättre!), OnePlus 10T.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I stort sett alla med OLED-skärm, men de flesta märker inte av det överhuvudtaget, precis som att de flesta är OK med äldre lysrör som flimrar i 100 Hz. Lätt att se med en kamera med kort slutartid, dock.

Några exempel är Google Pixel 8a (ränderna på skärmen är för att ljusstyrkan ändrades av PWM-dimning under tiden kamerans rolling shutter tog bilden), Galaxy S24 Ultra (Ctrl+F för PWM), iPhone 13 (nyare modeller verkar bättre!), OnePlus 10T.

Är det alltså PWM-flimmer vi pratar om? Det är nog för hög frekvens för att jag ska märka av det (gamla lysrör kan jag dock få huvudvärk av).

Permalänk
Medlem

Gsync

Skrivet av Mocka:

Jag är så otroligt sugen men det känns också som ett av mina svåraste köp pga. alla frågor man har och rädslan av att bli besviken.

¤ Priset - Om man bara går på de nyaste modellerna så snackar vi 17-19k vilket är för mycket för en datorskärm. Då befinner man sig i spannet för vad en TV kostar och de är bra mycket större än 32 tum. Personligen känns 11-12k mer överkomligt.
¤ Fläkt - Vet inte om jag hade stått ut att ständigt höra en vinande fläkt då jag är känslig för oljud.
¤ G-sync - Inte många skärmar vad jag sett som åtminstone är G-sync kompatibla vilket för mig med nVidia kort är ett krav. Alla har däremot AMDs lösning och man vill ju vara säker på att "Adaptive Sync" lösningen funkar i 100% av fallen
¤ Text - Det har pratats så mycket om den där pixelmatrisen som OLED skärmarna har. Vissa säger att de inte märker av det, andra att de kör text på en annan skärm vilket inte är ett alternativ för mig. Allt eller inget! Jag som jobbar hemma då och då måste ha en fungerande setup.
¤ Ljusstyrka - Läst om att mörka partier kan flimra pga. avsaknad av Black Frame Insertion (?) och det vore verkligen inte kul att ha en skärm för så mycket pengar som flimrar.
¤ Pixelrefresh - Tydligen kan de bara köras när skärmen är på vilket är så sjukt användarovänligt. Alla TV apparater kör det när man stängt av skärmen, varför har denna enkla lösning inte kommit till skärmar? Nu lirar jag aldrig 4 timmar åt gången men om jag förstår det rätt är det en timer som går och det kan mycket väl vara så att refresh körs precis när man startat datorn?
¤ Anslutningar - Samsungs G8 hade ju alla dessa mini-ports och inga USB portar för laddning. För mig är det viktigt att det är standard.
¤ Ytskikt - Minns inte namnet på svenska men det sägs att alla OLEDs har en annan typ av ytskikt än andra skärmar vilket gör dem extra "glansiga" i ljusa rum.

Sen sitter jag på 21:9 idag och har länge funderat på att gå upp till 4K och då 16:9. Frågan är om man kommer att sakna 21:9

Gsync är tyvärr en licensierad kostnad, freesync och freesync 2 är gratis för alla att använda och därför finns dom i fler tv apparater än gsync. Sen får du inte glömma att dom flesta konsoler körs med amd gpu eller versioner av freesync och adaptive sync o vrr. Namnet adaptive sync är inte nödvändigtvis gsync, alla sync är adaptiva.

21/9 i 2k flyter bättre än 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast ska du vara så pass nojig så har ju även LCD och LED risk för inbränning. Longevity Burn-In Test Updates And Results From 100 TVs

Så därför tycker du att jag ska välja en teknik som har högre risk? Intressant tankegång där..

Min nuvarande monitor, en Samsung C32HG70, har jag haft i närmare 7 år utan tillstymmelse till inbränning trots dagligt användande och statiskt innehåll i timmar åt gången från skrivbord eller GUI/HUD i spel.
..och allt detta utan pauser och refreshprogram.
Köper man skärm ofta så kanske det inte spelar någon roll med inbränning men om man som jag vill hitta en bra skärm som man är nöjd med så är det nog den del av riggen man byter mest sällan och då spelar det roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men just den sortens flimmer är den som mig veterligen inte finns på TV och vanliga datorskärmar.

Det låter som om laptop-skärmen du har drivs på liknande sätt som mobilskärmarna, medan de "stationära" skärmarna drivs på samma sätt som TV-apparater. De förstnämnda flimrar när ljusstyrkan inte är max (och ibland även då, framför allt på mörkare nyanser), medan flimret i de sistnämnda inte påverkas av ljusstyrkan.

Låter lovande.

Skrivet av DasIch:

Är det alltså PWM-flimmer vi pratar om? Det är nog för hög frekvens för att jag ska märka av det (gamla lysrör kan jag dock få huvudvärk av).

På telefoner är det på nivån att man knappt ser det, men det "känns". Du vet det klassiska "stänga och gnugga ögorna"-tröttheten. Första gången det blev tydligt för mig att det var flimret var när jag använde telefonen en halvtimme i mörkret en gång och stängde av den och helt plötsligt fick en liknande effekt som det du kan få när du stirrar på en spiralillusion och väggen sedan börjar vränga sig, fast det var som ett scanline-flimmer istället. Hemskt.

Denna YT-video är den som bäst återskapar den obehagliga effekten med hur jag upplever det (45 sekunder in typ).

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Köper bara begagnade delar nuförtiden, så det lär ta ett tag innan det kommer oled till bra priser begagnat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

En vän har en asus oled och han e tvungen att köra refresh var 4 timme. Så man får alltid vänta ca 10min på han när man lirar.

Jag kör med en Asus PG42UQ, baserad på LG C2 42". Får ett litet meddelande nere i högra hörnet några sekunder efter 8 timmars användning om att stänga av skärmen för den vill göra en refresh, bara att strunta i och köra vidare. Aldrig blivit påtvingad nån refresh under de ett och ett halvt år jag haft skärmen. Troligen en funktion som bara finns i din väns specifika modell.

Permalänk
Medlem

Nej, inte än. Tycker det är för dyrt än så länge och jag har egentligen inget omedelbart behov av att skaffa ny skärm. Men det är fullt möjligt att att min nästa skärm blir en OLED, speciellt om priserna går ner om/när det blir mer standard med OLED. I så fall blir det nog även en OLED TV som nästa TV när det är dags.

Permalänk
Rekordmedlem

Har oledtv som är koppla till datorn och den används i bland som monitor och inte bara för filmuppspelning annars har jag också lcd skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag kör med en Asus PG42UQ, baserad på LG C2 42". Får ett litet meddelande nere i högra hörnet några sekunder efter 8 timmars användning om att stänga av skärmen för den vill göra en refresh, bara att strunta i och köra vidare. Aldrig blivit påtvingad nån refresh under de ett och ett halvt år jag haft skärmen. Troligen en funktion som bara finns i din väns specifika modell.

Som sagt. Ni har TV apparater och inte skärmar. Din har 8h vilket är standard för oled tv.

Alla Asus OLED som inte är rebrandade TV apparater, i storleken 32 och under har en funktion som är igång som standard och körs per automatik och står om i manualer att den bör köras var 4e timme för att minimera burn in.

Om man nu väljer att stänga av den så får man såklart skylla sig själv om man efter 2-3 år av statiskt innehåll har burn in.

Permalänk
Medlem

Varit sugen i flera år, men det faller på att det inte är bra för produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Så därför tycker du att jag ska välja en teknik som har högre risk? Intressant tankegång där..

Min nuvarande monitor, en Samsung C32HG70, har jag haft i närmare 7 år utan tillstymmelse till inbränning trots dagligt användande och statiskt innehåll i timmar åt gången från skrivbord eller GUI/HUD i spel.
..och allt detta utan pauser och refreshprogram.
Köper man skärm ofta så kanske det inte spelar någon roll med inbränning men om man som jag vill hitta en bra skärm som man är nöjd med så är det nog den del av riggen man byter mest sällan och då spelar det roll.

vart påstod jag att du måste köpa en OLED? Jag bara pekade på att om du har en sådan rädsla så finns det en risk även med andra tekniker, dvs risken finns alltid där. Sen kan den vara större eller mindre naturligtvis. CRT:s hade större risk för inbränning än vad OLED har och ändå har så har säkert mängder av oss här haft CRT skärmar i över 20 år utan minsta tillstymmelse till inbränning trotts dagligt användande och statiskt innehåll i timmar åt gången.

Efter ca 42 år med datorer så har jag sett åtskilliga LCD, LED och CRT med enorma inbränningar så den risken är betydligt > 0. Att du själv inte råkat ut det för din VA är lika mycket en anekdot som alla som har kört OLED problemfritt.

Nu har jag iofs enbart kört min egen OLED i 3500h, men har inte minsta tillstymmelse till inbränning och har inte kört med en enda paus öht och har inte specialhanterat den heller. Vilket också är en anekdot och inget något som någon kommer att bry sig om.

Men du kör med precis vad du vill, har som sagt ingen som helst åsikt om vilken displaytyp som folk kör med utan var enbart ute för att visa på att ingen displaytyp är immun mot inbränningar.

Skrivet av Leiri:

Retention väl?

Japp, resultatmässigt så pass lika en inbränning att man lika gärna kan se det som det även om det rent tekniskt är en annan sak som hänt med panelen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

vart påstod jag att du måste köpa en OLED? Jag bara pekade på att om du har en sådan rädsla så finns det en risk även med andra tekniker, dvs risken finns alltid där. Sen kan den vara större eller mindre naturligtvis. CRT:s hade större risk för inbränning än vad OLED har och ändå har så har säkert mängder av oss här haft CRT skärmar i över 20 år utan minsta tillstymmelse till inbränning trotts dagligt användande och statiskt innehåll i timmar åt gången.

Efter ca 42 år med datorer så har jag sett åtskilliga LCD, LED och CRT med enorma inbränningar så den risken är betydligt > 0. Att du själv inte råkat ut det för din VA är lika mycket en anekdot som alla som har kört OLED problemfritt.

Nu har jag iofs enbart kört min egen OLED i 3500h, men har inte minsta tillstymmelse till inbränning och har inte kört med en enda paus öht och har inte specialhanterat den heller. Vilket också är en anekdot och inget något som någon kommer att bry sig om.

Men du kör med precis vad du vill, har som sagt ingen som helst åsikt om vilken displaytyp som folk kör med utan var enbart ute för att visa på att ingen displaytyp är immun mot inbränningar.

Japp, resultatmässigt så pass lika en inbränning att man lika gärna kan se det som det även om det rent tekniskt är en annan sak som hänt med panelen.

Och dina upplevelser är lika mycket anekdot som hans, förstår inte detta hätska försvarade av oled av många. Antar att de e så att de måste försvara att de köpt någon som rätt.

Alla tekniker har fördelar och nackdelar, oleds stora nackdel är att den har lätt för inbränning. Sen att som försvar säga att folk gör fel som använder tvn på för hög ljustyrka är bara skit. Om din bil slutar funka för att du inte kör i 30 hela tiden då fan ere en skit bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Och dina upplevelser är lika mycket anekdot som hans, förstår inte detta hätska försvarade av oled av många. Antar att de e så att de måste försvara att de köpt någon som rätt.

Alla tekniker har fördelar och nackdelar, oleds stora nackdel är att den har lätt för inbränning. Sen att som försvar säga att folk gör fel som använder tvn på för hög ljustyrka är bara skit. Om din bil slutar funka för att du inte kör i 30 hela tiden då fan ere en skit bil.

Förstår inte denna hätska rädslan mot oled av många. Antar att de e rädda för fomo.
Risken för inbränning är INTE lätt, vilket många anekdoter bekräftar

Permalänk
Avstängd

Nej, kör Mini-LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

vart påstod jag att du måste köpa en OLED? Jag bara pekade på att om du har en sådan rädsla så finns det en risk även med andra tekniker, dvs risken finns alltid där. Sen kan den vara större eller mindre naturligtvis. CRT:s hade större risk för inbränning än vad OLED har och ändå har så har säkert mängder av oss här haft CRT skärmar i över 20 år utan minsta tillstymmelse till inbränning trotts dagligt användande och statiskt innehåll i timmar åt gången.

Efter ca 42 år med datorer så har jag sett åtskilliga LCD, LED och CRT med enorma inbränningar så den risken är betydligt > 0. Att du själv inte råkat ut det för din VA är lika mycket en anekdot som alla som har kört OLED problemfritt.

Nu har jag iofs enbart kört min egen OLED i 3500h, men har inte minsta tillstymmelse till inbränning och har inte kört med en enda paus öht och har inte specialhanterat den heller. Vilket också är en anekdot och inget något som någon kommer att bry sig om.

Men du kör med precis vad du vill, har som sagt ingen som helst åsikt om vilken displaytyp som folk kör med utan var enbart ute för att visa på att ingen displaytyp är immun mot inbränningar.

Japp, resultatmässigt så pass lika en inbränning att man lika gärna kan se det som det även om det rent tekniskt är en annan sak som hänt med panelen.

Och var i mitt ursprungliga inlägg skrev jag att det är noll risk för inbränning med LCD/LED?
Du vet lika väl som jag att det är högre risk med OLED över tid, det blir bara fånigt när du ska försöka rättfärdiga ditt konstiga svar genom att blanda in CRT.
Om du ska argumentera så gör det baserat på rätt premisser, kolla upp "halmgubbe".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Läser du sedan i manual så kommer det stå att du bör köra drn var 4e timme. Troligen har den ingen automatisk som körs vid standby som tv.

Förutom den har det för när jag suttit länge och lirat och sen stänger av datorn så blinkar power LED:en grönt vilket betyder att den gör det... Efter 5-10min slutar den biinka grönt och går till standby som är att den sakta pulserar vitt. Jag hittar inte på och gissar här om det var det du trodde. Minns bara inte exakt vad det stod i inställningarna för jag pillade med det för ett år sedan liksom.

Säger inte är din polares ASUS kan ställas in på samma sätt men min Alienware fungerar på detta vis. Har en polare med ASUS OLED och har har inte vart med om att han behöver ta en paus i sitt spelande heller. Kan ju vara en helt annan skärm förstås som ger användaren den friheten och din polare har inte en skärm som gör det. Eller så är det SBS från din polares sida. Vem vet.

Men min gör det automatiskt när den känner att den vill göra det när den går ner i standby. Vilket som sagt indikeras av att power LED blinkar grönt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Förutom den har det för när jag suttit länge och lirat och sen stänger av datorn så blinkar power LED:en grönt vilket betyder att den gör det... Efter 5-10min slutar den biinka grönt och går till standby som är att den sakta pulserar vitt. Jag hittar inte på och gissar här om det var det du trodde. Minns bara inte exakt vad det stod i inställningarna för jag pillade med det för ett år sedan liksom.

Säger inte är din polares ASUS kan ställas in på samma sätt men min Alienware fungerar på detta vis. Har en polare med ASUS OLED och har har inte vart med om att han behöver ta en paus i sitt spelande heller. Kan ju vara en helt annan skärm förstås som ger användaren den friheten och din polare har inte en skärm som gör det. Eller så är det SBS från din polares sida. Vem vet.

Men min gör det automatiskt när den känner att den vill göra det när den går ner i standby. Vilket som sagt indikeras av att power LED blinkar grönt.

https://www.google.com/search?&q=asus+oled+automatic+pixel+cl...

Det är igång på alla Asus modeller som standard. Du kan stänga av på vissa modeller. Frågan är om antalet pixel cleans syns i skärmens service meny/statistik. Då asus i finstilt text skriver att den bör köras var fjärde timme vid vanligt bruk, och om man inte följer så kanske garanti för ev burn in inte täcks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

vart påstod jag att du måste köpa en OLED? Jag bara pekade på att om du har en sådan rädsla så finns det en risk även med andra tekniker, dvs risken finns alltid där. Sen kan den vara större eller mindre naturligtvis. CRT:s hade större risk för inbränning än vad OLED har och ändå har så har säkert mängder av oss här haft CRT skärmar i över 20 år utan minsta tillstymmelse till inbränning trotts dagligt användande och statiskt innehåll i timmar åt gången.

Efter ca 42 år med datorer så har jag sett åtskilliga LCD, LED och CRT med enorma inbränningar så den risken är betydligt > 0. Att du själv inte råkat ut det för din VA är lika mycket en anekdot som alla som har kört OLED problemfritt.

Nu har jag iofs enbart kört min egen OLED i 3500h, men har inte minsta tillstymmelse till inbränning och har inte kört med en enda paus öht och har inte specialhanterat den heller. Vilket också är en anekdot och inget något som någon kommer att bry sig om.

Men du kör med precis vad du vill, har som sagt ingen som helst åsikt om vilken displaytyp som folk kör med utan var enbart ute för att visa på att ingen displaytyp är immun mot inbränningar.

Japp, resultatmässigt så pass lika en inbränning att man lika gärna kan se det som det även om det rent tekniskt är en annan sak som hänt med panelen.

Men retention är väl inte permanent?

Permalänk
Medlem

Nej/inga planer (i nuläget).
Oled ser grymt bra ut. Men, har aldrig haft problem med hur min TA bild ser ut, det är bra också. Och lite extra bra är inte värt 6x eller 15 tusen! mer... nähe, ingen chans för datorskärm. Hade inte ens betalat dubbelt.

TV är en annan sak, har ingen och inga planer på att skaffa, men då hade jag nog kört Oled

Permalänk
Medlem

Vill ha men när de kostar 4x vad en 4k IPS kostar så får det vänta. Det får räcka med en oled tv för tillfället

Permalänk
Medlem

Haft en Alienware AW3423DW 34" OLED sedan release.

Min allra första OLED-skärm (gick från IPS) och kan bara säga att wow...vilken fantastisk skärm!

Har alltid varit skeptisk till OLED pga alla berättelser om inbränning...meeen till slut så var det även min tur.

Jag fick inbränning nu snart 2 år senare.
En svag skugga från någon text som var oläslig, vägrade försvinna från högra hörnet.
Detta syntes dock enbart vid mörkblåa skepnader.

Kontaktade Dell och fick hem en helt ny skärm rekordsnabbt.

Så visst är jag grymt nöjd, trots besvären

Permalänk
Medlem

Nu har jag en Odyssey G9 Neo, hade gärna uppgraderat till en 42" böjd 4K OLED med minst 120 Hz. Sen måste den ha vettig sub-pixel-layout så inte text och annat blir suddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Gsync är tyvärr en licensierad kostnad, freesync och freesync 2 är gratis för alla att använda och därför finns dom i fler tv apparater än gsync. Sen får du inte glömma att dom flesta konsoler körs med amd gpu eller versioner av freesync och adaptive sync o vrr. Namnet adaptive sync är inte nödvändigtvis gsync, alla sync är adaptiva.

21/9 i 2k flyter bättre än 4k.

Gsync kräver väl chippet (FPGA) med fläkt som driver signalen. Och DisplayPort såklart.

Tror inte det finns en enda TV med traditionell Gsync
Däremot många ’compatible’, det vill säga andra sync-tekniker

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Men retention är väl inte permanent?

Oftast inte, men många LCD har ändå riktigt kass uniformity i RTINGS tester. De värsta är i klass med om inte värre än de värsta OLED i hur tydligt det är.
Video här, och en tabell med olika bilder för varje modell här. Alla ovanför LG A1 (och många under) är LCD-skärmar och många av dem ser ju för hemska ut på gråskalorna. Några av dem är i mina ögon oanvändbara.
Lite längre ner har vi LG NANO90 2021, Samsung Q900TS 8k QLED, Samsung The Frame 2022 QLED, Vizio V och ett par till som är rätt illa däran, med ett flertal som jag också skulle vara rätt missnöjd med även om det inte är lika hemskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ja en 4K MSI 32" QDOLED. Aningens ljussvag kanske, men bra svärta och färgerna är otroliga

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bra datorskärmar med OLED-panel kommer på bred front. Planerar du att uppgradera eller har du rent av redan gått över till tekniken?

Läs hela artikeln här

Oled är en sidgradering objektivt så länge du inte enbart ägnar dig åt spel. Sitter du i visual studio fem timmar får du förr eller senare inbränning. Om inbränning vore ett icke-problem som en del hör inne hävdar, skulle inte exempelvis Asus ge tre års garanti mot just inbränning. De ger inte tre års garanti mot att Samara kommer ut ur skärmen, för det är ett icke-problem. Har oled-tv för filmer och spel samt en QLED för arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Köpte ny bärbar utan OLED, valde 120Hz IPS-skärm, OLED fanns som alternativ men att betala 4 papp extra för att få OLED och mer än halverad batteritid är det intre värt. Ser det därmed inte OLED som en uppgradering utan snarare en nedgradering.

Halverad batteritid beror inte på oled. Oled är strömsnål jämfört med andra alternativ. Fler pixlar är ju helt avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Halverad batteritid beror inte på oled. Oled är strömsnål jämfört med andra alternativ. Fler pixlar är ju helt avstängda.

Det beror definitivt på OLED. Hur många pixlar menar du är avstängda på en dator man arbetar på?

Vi ser mer än halverad batteritid på jobbet, samma dator med enda skillnaden OLED vs IPS.

OLED drar definitivt mer batteri än LCD. Lenovo t.ex. säger exakt samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edvin1:

Halverad batteritid beror inte på oled. Oled är strömsnål jämfört med andra alternativ. Fler pixlar är ju helt avstängda.

Så stora ytor 100% svart har man väl ändå sällan?
När pixlarna faktiskt är på drar OLED rätt mycket ström. Såhär ser det ut på datorskärmar:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200