Apple ber om ursäkt för kritiserad reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Alla är så känsliga nu för tiden

+1

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Hur mycket av en bitch behöver man vara för att ta illa upp över en reklam som denna? Sorgligt att folk mer eller mindre letar efter grejer att bli bestörta över numera.

Permalänk
Medlem

Nu riskerar jag att trampa på tårna på alla de tuffa alpha-karlarna i tråden här, men jag förstår faktiskt kritiken mot reklamen. Den är ganska tondöv att släppa i ett klimat där miljontals oroar sig för att mista sina kreativa jobb till teknologi. Fast sådana empatiska tankar nöts säkert bort när man är så jävla hård att man käkar spik och mutter till frukost.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Den är ganska tondöv att släppa i ett klimat där miljontals oroar sig för att mista sina kreativa jobb till teknologi.

Det låter som om reklamen ändå var rätt träffsäker,
problemet, som ofta idag, handlar väl om vilka sanningar man tillåts säga offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha det är ju inte kopieringsrykten. Det är ju 100% bekräftelse!
Folk som jobbar med reklam på den nivån är 100% medvetna om att detta var en kopia, käzz!

*Homage

Permalänk
Medlem

Snowflakes. Kände inget speciellt när jag såg reklamen mer än att den var briljant. Dom pressade ihop allt man kan göra i en Ipad och poängterade att deras mest kraftfullaste Ipad är även den tunnaste.

Avskyr företag som ska be om ursäkt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu riskerar jag att trampa på tårna på alla de tuffa alpha-karlarna i tråden här, men jag förstår faktiskt kritiken mot reklamen. Den är ganska tondöv att släppa i ett klimat där miljontals oroar sig för att mista sina kreativa jobb till teknologi. Fast sådana empatiska tankar nöts säkert bort när man är så jävla hård att man käkar spik och mutter till frukost.

Personligen tolkar jag den helt annorlunda. Mer att, "för dig som är kreativ mosar vi nu in alla dom här möjligheterna i ett verktyg". Jag personligen är inte superkreativ, eller jag kanske försöker, men tycker inte jag har talangen, så jag blir snarare lite avundsjuk att iPad har alla dom här möjligheterna som jag inte kan nyttja.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Varför klaga på att de kan be om ursäkt? Alldeles för många som är för stolta för det. Jag själva kan ha problem med det. Tänk om alla på denna planet kunde be om ursäkt då det gjort något fel. Så mycket trevligare det varit.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SblMbEsMq8Q

apple uppfann den här reklamen. LG har kopierat dem.

/s

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SblMbEsMq8Q

I LGs klipp förstörde de verkliga instrument och prylar, i Apples reklam förstör de fiktiva produkter i en datoranimation.
Varför folk för 15år sedan inte kände sig kränkta när verkliga instrument förstördes, beror väl på att folk för 15år sedan var från en annan generation.

Permalänk
Medlem

Pressa ihop saker så där är ju bara idiotiskt.

Hellt klart hade de varit bättre om de bränt dem. Ett jättelikt bokbål som visar alla böcker man kan köpa från en ipad app, så länge som apple tillåter dem, dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu riskerar jag att trampa på tårna på alla de tuffa alpha-karlarna i tråden här, men jag förstår faktiskt kritiken mot reklamen. Den är ganska tondöv att släppa i ett klimat där miljontals oroar sig för att mista sina kreativa jobb till teknologi. Fast sådana empatiska tankar nöts säkert bort när man är så jävla hård att man käkar spik och mutter till frukost.

Det är ju det som gör den kul, tondöv och tjuvad. Är ju standarden för Apple. Sen behöver man inte börja "gråta" för att någon får en att börja tänka på otäckheter. Att säga att man inte håller med eller ogillar vad den står för är ju kul för att skapa diskussion. Problemet med alla nej sägare nu för tiden är att de ska gömmas och alla ska be om ursäkt för allt. Förstör ju hela grejen med uttryck. Konst, art och allt där mellan är ju för att se olika synsätt och idéer, där man gärna inte ska hålla med om allt. Men nuförtiden ska allt vara så att ingen blir stött och då blir allt tråkigare. Det är det de flesta blir störda på när företag ger med sig på klagande.

Släpper man allt fritt blir personer tvingade att hantera olika synsätt och inte tro på allt de ser och läser. Är bättre för samhället och är det jag hoppas ai kan lyckas med då man gör att vem som helst kan få en källa att uttrycka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Snowflakes. Kände inget speciellt när jag såg reklamen mer än att den var briljant. Dom pressade ihop allt man kan göra i en Ipad och poängterade att deras mest kraftfullaste Ipad är även den tunnaste.

Avskyr företag som ska be om ursäkt.

Ja, så var den naturligtvis menad mer än att Apple vill att alla "riktiga" kreatörer ska bli arbetslösa eller vad man nu föreställer sig att Apple menar i sin iver att trycka ner de "svaga". Men kan man fultolka något så gör man ju gärna det för att få likes på sociala medier.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kultur-maffian laddar om nu, i alla medier.
Uppmärksamhet till tusen blev det..

Marknadsavdelningen hos Apple firar nu med champaigne och klappar om varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu riskerar jag att trampa på tårna på alla de tuffa alpha-karlarna i tråden här, men jag förstår faktiskt kritiken mot reklamen. Den är ganska tondöv att släppa i ett klimat där miljontals oroar sig för att mista sina kreativa jobb till teknologi. Fast sådana empatiska tankar nöts säkert bort när man är så jävla hård att man käkar spik och mutter till frukost.

Handlar snarare om att symboliken är uppenbar för den som inte letar efter anledningar att känna sig kränkt. Poängen är liksom inte att Paddan ersätter kreatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu ska jag ta en dusch, känns smutsigt att behöva försvara Apple.

Hahahahah!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Men suck.... Sluta....
Det var ju en klockren reklam som alla fatta vad dom försökte förmedla.
Att folk ska hålla på och verkligen gå in för att misstolka saker med flit, så man sen kan grina ut om det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Mest upvotade kommentarerna i tråden är att reklamfilmen är bra? Förstår att ni jobbar som sysadmins och inte med PR...

Helt värdelös reklam. Massor av prylar i krossen som folk har en emotionell koppling till (piano, gitarr) och sen krossas skiten? lol. Klart att folk blir upprörda. Det går även på tvären med Apples "miljö-image", bara sjukt onödigt att förstöra prylar.

"Folk är så lättkränkta nu för tiden" nej det är ni som är lättkränkta som måste påpeka att något verkar lättkränkt. De mest skitnödiga invdividerna i samhället, gillar att påpeka hur skitnödiga alla andra är.

Oh look at you, now you're fucking offended! Och nu måste du citera mig för att 'bemöta kritiken!' Tur att du inte är bajsnödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Handlar snarare om att symboliken är uppenbar för den som inte letar efter anledningar att känna sig kränkt. Poängen är liksom inte att Paddan ersätter kreatörerna.

Kreatörerna som kan spela fiol är, i stort sett, inte samma kreatörer som kan skapa musik i typ garageband.

Och nästa steg i processen blir ju att be någon ai att skapa musik. Är då den som skriver prompten en kreatör, är ai:n en kreatör?

Permalänk
Medlem

Allmänt kul när forumet gnäller över att andra känner sig kränkta, det har varit ett antal nyhetstrådar på senaste tiden där kommentarerna aftonbladet-stormar och kränktheten har gått ända upp till elva...

Gissar att det är en när jag är kränkt då är det ok mentalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kreatörerna som kan spela fiol är, i stort sett, inte samma kreatörer som kan skapa musik i typ garageband.

Och nästa steg i processen blir ju att be någon ai att skapa musik. Är då den som skriver prompten en kreatör, är ai:n en kreatör?

Du vet lika väl som alla andra att symboliken i reklamen inte handlar om att ersätta kreatörer, så vad bjäbbar du om egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du vet lika väl som alla andra att symboliken i reklamen inte handlar om att ersätta kreatörer, så vad bjäbbar du om egentligen?

Känner du dig kränkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Känner du dig kränkt?

Ja, jag känner mig kränkt när saker tolkas på ett ohederligt sätt för att skapa drama.

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SblMbEsMq8Q

Att Apple snodde design och funktioner från andra visste jag men att sno reklamen, då kan man lägga ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med det sagt gillar jag inte att de förstör en massa saker i reklamen, även om det var snyggt gjort.

Skrivet av Tazok:

Dom förstör saker som håller i evigheter, som går att underhålla och föra vidare. Som dessutom redan kan ha varit med i årtionden och skapat samt uppmuntrat kreativitet och nöjen. Förts vidare genom generationer.

Skrivet av GuessWho:

Men är heller inte helt förtjust i att de förstör en massa saker som troligtvis var funktionella och inte skrot innan de blev förstörda.

Skrivet av Nouveau:

Helt värdelös reklam. Massor av prylar i krossen som folk har en emotionell koppling till (piano, gitarr) och sen krossas skiten? lol. Klart att folk blir upprörda. Det går även på tvären med Apples "miljö-image", bara sjukt onödigt att förstöra prylar.

Kan det vara så att de inte förstör saker, utan att det hela är en 3D-rendering?
Ni vet sådana visuella saker som man kan göra med datamaskiner.

Men dessa möjligheter känner kanske inte så många på detta matlagningsforum till. Vänta nu…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Folk blir idag kränkta av en reklam...kanske behövs lite mer riktiga problem känns det som. Folk börjar få slut på saker att klaga på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är värre idag.

Alla hel-vaginala känsloutbrott av emotionellt, psykiskt samt själsligt svaga människor, eller alla de syltryggar där ute som aldrig klarar av att stå för det dom säger och gör utan som alltid kryper till korset och ber om ursäkt.

...och det blir ju bara värre och värre med varje år som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kan det vara så att de inte förstör saker, utan att det hela är en 3D-rendering?
Ni vet sådana visuella saker som man kan göra med datamaskiner.

Om det nu är fejkat, fast på ett sätt som det inte tydligt framgår att det är fejk, så ger det fortfarande ett negativt signalvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om det nu är fejkat, fast på ett sätt som det inte tydligt framgår att det är fejk, så ger det fortfarande ett negativt signalvärde.

Det kan man ju tycka. Men att ha som grundinställning att det är riktiga saker som förstörs med dagens möjligheter till visuella effekter är det jag ifrågasätter.

Varför behöver det vara tydligt att det är fejk?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kan det vara så att de inte förstör saker, utan att det hela är en 3D-rendering?
Ni vet sådana visuella saker som man kan göra med datamaskiner.

Men dessa möjligheter känner kanske inte så många på detta matlagningsforum till. Vänta nu…

https://images.vexels.com/media/users/3/143350/isolated/preview/150164edc7f28a716bfceae9dd58cf2c-coolface-trollface-meme-by-vexels.png

Det är inte omöjligt men jag skulle bli både förvånad och sjukt imponerad om de gjort det i 3D.