Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?

Permalänk

Förstår inte riktigt frågan, 7900 XTX går riktigt jämt och drar ibland mitt 4080 Super? Valde 4080S pga DLSS för det kan vara bra i en del spel vid 4096x2160.
7700 XT mer prisvärt än 4060/Ti. 7900 GRE också ett klockrent kort från AMD.
MÅSTE AMD ha ett kort som är lika bra som 4090? De flesta jag känner lägger ogärna mer än 4000 kr på grafikkort, och absolut max 5000 om jag lyckas tjata vid eventuella reor.

Staving
Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Nvidia har inget motstånd gällande GPU'er..
Det enda företaget som kan ta bort dem från tronen är dem själva.
När de inser att de inte tjänar på att göra GPU'er av sina AI lösningar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Absolut, men min poäng är att Nvidia allra helst vill ha vinsten från 4 gpuer och 1 AI-chipp, inte bara vinsten från 1 AI-chipp.

Vilket jag tror att de kan lyckas med, genom att helt enkelt säga typ "tack facebook vi tar era pengar nu och levererar er beställning om 4 månader, just nu tillverkar vi grafikkort inför julhandeln".

Om läget vore sådant att Facebook då kunde säga "tack men då väljer vi en annan leverantör" så hade det varit värre förstås men läget verkar inte vara så.

Absolut men det förlänger bara kön, när kön blir lång nog så kommer kunder börja fundera på om det är bättre att vänta till nästa generation eller att en annan tillverkare kan erbjuda något om de inte får den här generationen i tid. En full kö ger mer inga pengar in.
Nvidia är rätt ensamma just nu men många andra tillverkare utvecklar AI-kretsar. Visst är de inte lika snabba men alla kunder behöver inte det snabbaste utan mest prestanda för pengarna.
Amazon tex har rundat problemet genom att utveckla AI-kretsar som absolut är lite långsammare än Nvidias men som de kan använda till det mesta, och även sälja, men där peak performance behövs köper de Nvidia.

Om man skall lyssna på vad ryktena säger så har Nvidia i princip sålt alla AI-kretsar minst ett år framåt redan. Många kunder står utan kort och det är potentiella pengar i sjön när produktionskapacitet läggs på grafikkort.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nvidia har varit den regerande mästaren på grafikkortsmarknaden det senaste decenniet. Tror du AMD någonsin kommer kunna ta förstaplats igen?

Hur kan man ens påstå detta när AMD dominerar konsolmarknaden? Syftar inte på antalet sålda enheter (Switch kontra Xbox/Playstation) utan på att deras chip sitter i två av tre konsoler.

För att ha förstaplatsen måste man vara bäst på allt, vilket Nvidia bevisligen inte är (inte AMD heller för den delen). Finns ingen förstaplatshållare här men väl övertag, beroende på produkt och ändamål.

Jag bryr mig inte om strålspårning eller uppskalning, utan om ren rasterprestanda, och där är AMD generellt starkare i prisklassen jag köper i, så för mig är valet enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Absolut men det förlänger bara kön, när kön blir lång nog så kommer kunder börja fundera på om det är bättre att vänta till nästa generation eller att en annan tillverkare kan erbjuda något om de inte får den här generationen i tid.

Håller med om det scenariot absolut, i samma sekund som Nvidia faktiskt börjar tappa AI-kunder pga produktion av grafikkort kommer de bums sluta tillverka grafikkort.

Men därmed kan vi ju också dra slutsatsen att om Nvidia tillverkar och lanserar några grafikkort så beror det på att de inte tappar AI-kunder. Antingen är efterfrågan mött eller så är flaskhalsen för AI något annat än det som krävs för att göra grafikkort.

Lite kul att försöka gissa hur det kommer utspela sig kring årsskiftet Vissa spelar fantasy football....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Självklart. Precis som AMD lyckades slå Intel - igen. Frågan är inte om utan när.

Fast nu utelämnar du det faktum att nvidia likt AMD ej har egna fabriker så de kan alltid använda sig av det senaste och bästa om så önskas, det var inte fallet med intel.

Jag tror AMD absolut kan konkurrera med nvidia men vi ser klart och tydligt att det handlar om mer än hårdvara idag och AMD har väldigt svårt att hänga med. Om det ska till ett skifte så behöver AMD satsa mycket mer resurser.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Prestand per krona....om man skiter i Raytracing och uppskalningstekniker.

typ första 2 som iaf för mig åker av.

1. RT... ja ser ärligt talat absolut 0 skillnad med det på eller av mer än att typ FPS halveras...

Kollat otaliga videos som berättar vad skillnade är med jämförelser effekten på och av men jag ser fan ingen skillnad eller iaf högst marginell sådan så lite att man kan leva utan...

testat div titlar själv med effekten på/av absolut inget som ger nån direkt wow effekt ser typ ingen skillnad...

2. Uppskalningstekniker... jo om man gillar nå halvblurrig sörja full med skalningsartefakter ser bättre ut att bara dra ner upplösningen till typ 1080p...

och tätt efter följer G-sync och all form av V-sync som åker av direkt kan inte med det ger mig ont i huvet om man ligger under uppdateringsfrekvensen på min skärm...

får inte huvudvärk med samma låga fps (~<40) fast utan G-sync/V-sync.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Håller med om det scenariot absolut, i samma sekund som Nvidia faktiskt börjar tappa AI-kunder pga produktion av grafikkort kommer de bums sluta tillverka grafikkort.

Men därmed kan vi ju också dra slutsatsen att om Nvidia tillverkar och lanserar några grafikkort så beror det på att de inte tappar AI-kunder. Antingen är efterfrågan mött eller så är flaskhalsen för AI något annat än det som krävs för att göra grafikkort.

Lite kul att försöka gissa hur det kommer utspela sig kring årsskiftet Vissa spelar fantasy football....

Ja det är jättespännande. Alla mina aktier ligger i ett tiotal företag med kopplingar till AI.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

AMD har haft guldläge de senaste åren att släppa rimligt prissatta midrange-kort och stjäla marknadsandelar. Tyvärr har de höjt priserna nästan lika mycket som gröna laget, vilket gör att jag personligen gått över till att köpa begagnat. I toppsegmentet kan och bör de inte konkurrera för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ första 2 som iaf för mig åker av.

1. RT... ja ser ärligt talat absolut 0 skillnad med det på eller av mer än att typ FPS halveras...

Kollat otaliga videos som berättar vad skillnade är med jämförelser effekten på och av men jag ser fan ingen skillnad eller iaf högst marginell sådan så lite att man kan leva utan...

testat div titlar själv med effekten på/av absolut inget som ger nån direkt wow effekt ser typ ingen skillnad...

2. Uppskalningstekniker... jo om man gillar nå halvblurrig sörja full med skalningsartefakter ser bättre ut att bara dra ner upplösningen till typ 1080p...

och tätt efter följer G-sync och all form av V-sync som åker av direkt kan inte med det ger mig ont i huvet om man ligger under uppdateringsfrekvensen på min skärm...

får inte huvudvärk med samma låga fps (~<40) fast utan G-sync/V-sync.

Om du inte ser skillnad mellan rt på och av så är det nog fel på din skärm...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

AMD har haft guldläge de senaste åren att släppa rimligt prissatta midrange-kort och stjäla marknadsandelar. Tyvärr har de höjt priserna nästan lika mycket som gröna laget, vilket gör att jag personligen gått över till att köpa begagnat. I toppsegmentet kan och bör de inte konkurrera för tillfället.

Guldläge tror jag inte problemet är nog sätter AMD lägre pris så kommer Nvidia haka på. Kommer AMD sälja mer då? Troligtvis inte och istället förlorar dom bara mer marginal per sålt grafikkort istället. Så det är nog tyvärr nästan till 100% Nvidia som styr marknaden.

Om jag hade kunnat styra konsumenterna hade jag valt mer marknadssmart och långsiktig lösning och stödköpt AMD så att 50-50 marknad uppstår.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

"Det röda laget"...störtlöjligt! "Konkurrens" är en shimär, de enskilt största aktieägaren är de samma för både AMD och Nvidia.

Slrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

RT/PT är inte intressant ändå.

Inte om man väljer AMD-GPU kanske.

Men stör det dig inte att FSR är sämre än DLSS, och att effektiviteten är klart sämre med?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket rykte amd har just nu med sina drivrutins crasher så knappast. Har själv amd och byter tillbaka till Nvidia nästa gång, så jävla less på dessa b kort.

Permalänk
Medlem

Nvidia har nästan helt värdelösa drivrutiner till Linux. Som Linuxgamer är AMD helt överlägset. Och då menar jag verkligen överlägset, och inte tramset kring gaming i Windows mellan Nvidia och AMD.

T.ex, med AMD behöver man inte ens installera drivrutiner i Linux, och Nvidiasystem tenderar att brickas varje uppdatering. I och med att Wayland knappt fungerar så saknar man även VRR, massor med microstutters och inget stöd alls för HDR. Listan kan göras i princip hur lång som helst. No contest.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Jag tror AMD är kapabla till det men frågan är om de tycker att det är värt resurserna. Nvidia har extremt stort övertag när det gäller mindshare hos gamers så även om AMD hypotetiskt skulle släppa "Radeon 9000" som knäpper "RTX 6000" på näsan i allt så hade troligtvis en överväldigande majoritet fortfarande köpt Nvidias dito. Sen har AMD en hel del att ta igen när det gäller GPGPU där Nvidia ligger väldigt långt framme med sitt CUDA, så det är bra att AMD verkar ha börjat lägga mer resurser på ROCm.

Nvidia gör inte "GPU'er" längre..
Vi bara råkar få det av dem som en biprodukt.

AMD är i en helt annan sits.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ja det är jättespännande. Alla mina aktier ligger i ett tiotal företag med kopplingar till AI.

Lista aktierna!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nvidia har nästan helt värdelösa drivrutiner till Linux. Som Linuxgamer är AMD helt överlägset. Och då menar jag verkligen överlägset, och inte tramset kring gaming i Windows mellan Nvidia och AMD.

T.ex, med AMD behöver man inte ens installera drivrutiner i Linux, och Nvidiasystem tenderar att brickas varje uppdatering. I och med att Wayland knappt fungerar så saknar man även VRR, massor med microstutters och inget stöd alls för HDR. Listan kan göras i princip hur lång som helst. No contest.

Majoriteten spelar inte på skräp linux. I Windows där alla spelar har Nvidia mycket stabilare och bättre drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nvidia har nästan helt värdelösa drivrutiner till Linux. Som Linuxgamer är AMD helt överlägset. Och då menar jag verkligen överlägset, och inte tramset kring gaming i Windows mellan Nvidia och AMD.

T.ex, med AMD behöver man inte ens installera drivrutiner i Linux, och Nvidiasystem tenderar att brickas varje uppdatering. I och med att Wayland knappt fungerar så saknar man även VRR, massor med microstutters och inget stöd alls för HDR. Listan kan göras i princip hur lång som helst. No contest.

Om Nvidias drivrutiner går sönder varje uppdatering så gör du något fel, t.ex. att du installerar dem manuellt istället för via din distros pakethanterare. Senast jag hade problem med det var nog för över 15 år sedan i Slackware, nu för tiden använder jag Arch istället och har aldrig såna problem.

Wayland är förstås fortfarande ett problem även om Nvidia jobbar på det, men det är ju inte direkt som att Wayland är helt moget än heller. Men Nvidia har ju stöd för både VRR och HDR i Wayland nu, även om HDR-stödet över lag i Linux är i stort sett icke-existerande.

Sen saknar ju AMD en hel del saker också, t.ex. HDMI 2.1 som jag använder till min TV. Och deras stöd för GPGPU är rätt bedrövligt också, fast det är väl förvisso inte specifikt för Linux. Så själv ser jag ingen anledning till att byta till AMD för tillfället, och Nvidias "värdelösa drivrutiner" fungerar alldeles utmärkt för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Intel.. om tre år. Medans AMD och nVidia brottas och grottar ner sig i lokalt AI, som ingen vill betala för, kan Intel ta över första platsen
Muskler och pengar verkar finnas till det.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Allt är möjligt men som saker ser ut just nu är det svårt för AMD att överta Nvidia i den snara framtiden.

Permalänk
Medlem

Kanske i nästa liv

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har gått fram och tillbaka ordentligt genom åren.. minns skrällarna som t.ex Voodoo1-2, Geforce1/2, 9700-9800pro, 8800gtx etc. Det har böljat fram och tillbaka för både nvidia och ati/amd även om den förstnämnda haft mest framgång räcker det med en halvdålig ny arkitektur för gröna laget och en väldigt bra för de röda för att det ska vända igen liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nvidia gör inte "GPU'er" längre..
Vi bara råkar få det av dem som en biprodukt.

AMD är i en helt annan sits.

Som Yoshman är inne på så gör AMD bra hårdvara men de verkar ha en vana att lägga krokben på sig själva när det gäller diverse mjukvaruimplementationer. Jag vill minnas att Wendell på Level1Techs har beskrivit Radeon Instinct som hårdvarumässigt bättre än Nvidias motsvarigheter på en del punkter, men eftersom Nvidias mjukvara är betydligt bättre än AMD:s så är Nvidia den självklara vinnaren som det ser ut nu. Så därför tror jag att om AMD kan styra upp sin mjukvarudel så kan de börja jobba sig tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag tror inte de har viljan. De är härskare i konsollbranschen

Skrivet av Oliver91:

De har de väl redan gjort i volym då deras kretsar finns i spelkonsolerna?

Switch, och snart Switch 2, säger Hej.

Permalänk
Medlem

När det då inte är någon direkt prisskillnad mellan 4080 Super och ett 7900 XTX är frågan varför jag ska välja AMD? Sämre stöd för ray tracing mm och de har ännu inte haft en längre perioder där de bevisat att de kan leverera drivrutiner som är lika stabila som Nvidia.

För det stora som stoppar mig från att köpa AMD är hur mycket jag tror på att deras drivrutiner fungerar. Fick ett infall för några år sedan och köpte ett 5700XT som pga drivrutinerna inte ens kunde driva runt CS:GO för att kortet klockade ner sig själv och hoppade mellan låg klock och hög klock av någon anledning. Verkade vara ett väldigt vanligt fel när jag läste runt på den tiden så kortet åkte tillbaka.

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan är med stor säkerhet nej.

Men med en dos lågmarginal-strategi så hoppas, och tror, jag de kan fortsätta vara ett relevant alternativ.

De får dock sluta med sina korkade initiala riktpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De får dock sluta med sina korkade initiala riktpriser.

Från AMD:s perspektiv är det nog inte så korkat. 7900XT - $899, 7900XTX - $999. Mer uppriktigt uppsälj har väl sällan skådats. Sedan när dom tömt dom kunderna kan dom sänka priserna. Det här kommer dom knappast sluta med, möjligen att man som kund behöver veta om att det är så här det går till, och vänta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ första 2 som iaf för mig åker av.

1. RT... ja ser ärligt talat absolut 0 skillnad med det på eller av mer än att typ FPS halveras...

Kollat otaliga videos som berättar vad skillnade är med jämförelser effekten på och av men jag ser fan ingen skillnad eller iaf högst marginell sådan så lite att man kan leva utan...

testat div titlar själv med effekten på/av absolut inget som ger nån direkt wow effekt ser typ ingen skillnad...

2. Uppskalningstekniker... jo om man gillar nå halvblurrig sörja full med skalningsartefakter ser bättre ut att bara dra ner upplösningen till typ 1080p...

och tätt efter följer G-sync och all form av V-sync som åker av direkt kan inte med det ger mig ont i huvet om man ligger under uppdateringsfrekvensen på min skärm...

får inte huvudvärk med samma låga fps (~<40) fast utan G-sync/V-sync.

Om du inte ser skillnad på Raytracat vs icke så spelar det väl ingen roll för just dig.
Jag upplever solklar sklllnad, speciellt med Pathtracing på i tex Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2.
Visst, tidigare under de första åren då vanlig Raytracig släpptes var det mycket begränsat.
Typexempel på det var väl tex det senaste Tomb Raider spelet där det mycket riktigt inte var någon skillnad alls.
Men nu så är det solklara skllnader tycker jag.
Man kunde redan se det extremt tydligt i Control där du bara inte kan ignorera speglingarna i golvet som helt enkelt är extremt tydligea då Raytracing är på.
Uppskalningsteknikerna har blivit märkbart bättre. Bildkvaliteten vid DLSS 3.5, om man har ett sånt 40xx-kort har ju också skärpts ännu mer.

Extremt selektivt märkligt att du inte ser någon skillnad på Raytracing (Där det är solkart tydlig på sistone) men sen säger att det är en "Halvblurrig sörja" med DLSS. Det är absolut raka motsatsen. Någon eventuell artefakt bara ibland (om ens någonsin numera) OM man pausar och detaljstuderar frames, ja, men absolut inte "halvblurrig sörja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Från AMD:s perspektiv är det nog inte så korkat. 7900XT - $899, 7900XTX - $999. Mer uppriktigt uppsälj har väl sällan skådats. Sedan när dom tömt dom kunderna kan dom sänka priserna. Det här kommer dom knappast sluta med, möjligen att man som kund behöver veta om att det är så här det går till, och vänta lite.

Jag tror att AMD i förlängningen förlorar på det här upplägg. Att ha genomgående positiva recensioner/hype redan dag 1 tror jag är mer positivt för dem.